Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Driv3r - závodní akce

  12:00aktualizováno  2. června 4:09
První Driver se stal na osobních počítačích legendou, druhý díl na ně zanevřel, aby se ve svém třetím pokračováním vrátil se vší parádou a novou složkou - akcí ve stylu GTA.

Driv3r
Výrobce: Reflections
Vydavatel: Atari
Datum vydání: léto 2004
homepage
Driv3r První Driver z roku 1999 patří dnes již ke zlatému fondu herního průmyslu. Jednalo se o skvělou akčně závodní hru s adrenalinovými honičkami a na tehdejší dobu vynikající grafikou. Těch plusů bylo dozajista více, ale nemá smysl se jimi znovu zaobírat. Na druhý díl se tak těšila většina hráčské obce, ovšem nějakou dobu před vydáním jedna část, konkrétně ta naše PCčková, ostrouhala, jelikož vydavatele původní hry - GT Interactive, pod nějž spadá i vývojářské studio Refflections - skoupil gigant Infogrames, v současné době vystupující pod značkou Atari. Ten se po této dozajista výhodné akvizici rozhodl, že nemá cenu vydávat další díl Drivera pro osobní počítače, a tak se z této bezesporu opět povedené hry mohli radovat jen konzolisté. U třetího pokračování se tato pro nás nepříznivá strategie měla s největší pravděpodobností opakovat, ale na nátlak fanoušků, kteří si podobné chování nechtějí nechat líbit, zaznělo z oficiálních míst již několikrát opětovné vrácení této klasiky na naše domácí miláčky. Ruku do ohně bychom za to ještě nedali, ale tato příjemná skutečnost se zdá býti téměř jistou, i když určitému hendikepu v podobě zpožděného vydání oproti „hracímDriv3r bedničkám“ se nevyhneme. Pro konzole by měl honosně nazvaný Driv3r spatřit světlo světa již v březnu tohoto roku, ohledně PC verze se musíme odvolávat do neoficiálních končin, které jako nejpravděpodobnější termín udávají pozdní léto 2004, ovšem v obou případech se toho může ještě mnoho změnit.

Driv3r by se na první pohled dal srovnávat s veleúspěšnou sérií Grand Theft Auto, především pak s její pokročilou 3D variantou či konzolovým titulem Getaway. Obě tyto hry kladly poměrně vyvážený důraz na propracované honičky ať už ve fiktivních či reálných městech a akci tzv. na nohách a s kvérem v ruce. Ač se jim tato hra blíží o mnoho více než její neméně povedení předchůdci, tak jedna z mističek vah bude tentokrát výrazně těžší než ta druhá. Ano, třetí Driver nehodlá ustoupit z dovedně nastaveného trendu skvělých a náramně zábavných honiček, které jako by z oka vypadly filmům, právě pro tyto efekty proslulým jako je například Ronin, Bullit či chcete-li jakýkoliv díl Jamese Bonda. Driv3r by se veliceDriv3r rád zařadil po bok těmto i dalším hollywoodským klasikám, o což jde autorům především. Současným světem však hýbou trendy oblíbených a zavedených značek, k nimž Driver sám o sobě určitě patří, ale přeci jen takové GTA se prodávalo ještě mnohem lépe, a tak si vydavatel zřejmě poručil zakomponování i té chodící a kosící části, což nemusí být nutně k neprospěchu věci, ba právě naopak! Když se tato složka vyvede s citem a elegancí, čemuž současný stav vývoje dle autorů zcela napovídá, můžeme být ještě velmi příjemně překvapeni. Tvůrci hned na počátku hodili do placu jasné číslo, aby se předešlo zbytečným, i když mnohdy zábavným spekulacím, které v poměru 70/30 hovoří jasně ve prospěch filmově laděných honiček

Ve hře by měly být opět přístupny oblíbené herní varianty jako je volná jízda, nejrůznější mini-mise a samozřejmě nesmí chybět ani režisérský mód, bez něhož by Driver nebyl tím, čím je. Jeho možnosti by měly být oproti minulým verzím ještě mnohem více vylepšeny a je doufám jasné, co bude možné vykouzlit ve spojení s nádhernými honičkami. Každý si bude moci vytvořit menšíDriv3r filmeček sestříhaný z těch nejlepších momentů, které sám prožil a následně si je dlouhou dobu připomínat nebo případně vyměnit s kamarády za jejich osobní výtvory a soutěžit, kdo se stane novým Spielbergem. Již teď je jasné, že se na internetu objeví i množství cenami honorovaných soutěží, takže by byla škoda této unikátní Driverem nabízené serepetičky nevyužít. Všechno tohle je sice moc hezké, ale co si budeme namlouvat, hlavním lákadlem bude opět kultivovaně propracovaným příběhem naplněná kampaň, tentokrát s honosným názvem Undercover, která nás provede hnedle po třech obřích světových velkoměstech, kterými jsou slunné Miami, francouzské Nice a kulturně vzdálený Istanbul. Nemůžeme čekat do puntíku přesné vymodelování těchto tří obřích měst, které by nebylo ani dost dobře proveditelné, na druhou stranu se můžeme těšit na vskutku rozsáhlé a s detailem tvořené lokace, jež by pro potřeby hry měly stačit měrou vrchovatou. Každé z měst bude nabízet široké bulváry, uzounké uličky, točité i rovné úseky, víceúrovňové silnice, frekventované křižovatky a takhle by se dalo pokračovat. Samozřejmé je, že každé z těchto středisek bude mít vyjmenované elementy poskládány trošku jinak, aby virtualita Driv3r nekolidovala s realitou. Pokud jste v některém z obsažených měst měli možnost být, dozajista poznáte jejich zavedené znaky, například v Istanbulu jsou to rozsáhlé mešity. Kampaň bude opět rozdělena množstvím skvěle rozdílných misí, které by rozhodně na mysl neměly připustit nevítanou myšlenku stereotypu, ba právě naopak, neustále překvapovat novým a neviděným materiálem ke splnění a v případě, že se to tvůrcům podaří, máme se na co těšit. Vzhledem k tomu, že oba předchozí Drivery touto chvályhodnou vlastností disponovaly, troufám si tvrdit, že se to povede, zvláště se zakomponováním fáze „na nohou“, která do zavedeného konceptu přinese svěží vítr, doufejme, že v pozitivním slova smyslu. Úkoly by měly být designovány tak, že při jejich úspěšném završení byste měli mít srdce až někde v krku, ne-li přímo na jazyku. Fanoušky hlavního hrdiny Tannera můžeme ujisti, že se vžijeme opět do jeho kůže a v jeho drsném vzezření se vydáme na hon jistého bosse, který si objednal krádež 40 luxusních vozů. Sympatické je, že na nás výjimečně není uvalena povinnost záchrany celého světa, která začíná mít již své časem a neustálým opakováním způsobené trhlinyDriv3r . Reálný úkol nám napomůže v potřebném sžití se s postavou, které ve vybraných hrách patří k tomu nejlepšímu, co mohou nabídnout.

Situací, kdy je třeba vylézt z teplíčka autíčka, se jak už jsme si řekli také dočkáme, sice v menší, zato však dostatečné míře. Nebude se jednat o nic moc originálního, což sami autoři přiznávají a my na jejich obranu můžeme jen prohlásit, že se toho mnoho už vymyslet nedá. Na naši postavu bychom měli nahlížet rovnou ze dvou perspektiv, a to z pohledu třetí osoby pro venkovní lokace a pohledu z vlastních očí pro místa uvnitř budov. Klasicky budeme mít možnost přepínání mezi množstvím zbraní jako jsou brokovnice, uziny, různé pušky, granátomety či pěkně vypečené pistolky. Autoři prezentují široké možnosti na situaci, kdy je Tanner pronásledován ve svém voze a dostane se do pasti, což ho nutí dostat se ladným skokem z auta. Venku však čeká větší hlouček notně nažhavených nepřátel, jediným východiskem se zdá býti šikovné využití granátometu, které seDriv3r nakonec zdaří a našim očím se eufemisticky řečeno naskýtá pastva, jelikož muži realisticky vyletí do vzduchu a těžkopádně dopadnou na zem. Totéž se však stane s poblíž stojícími mašinami, které se zachovají přesně podle realistických fyzikálních předpokladů. Samozřejmostí je také propracovaný model poškození, kdy odlétávají dveře, skla a vůbec všechno možné.

To je možné jedině díky interně vyvíjenému fyzikálnímu enginu, který dokáže skutečně psí kusy a nejen ty! Projevuje se to i na samotných vozech, jichž by mělo být na celých čtyřicet kousků. Dočkat bychom se měli krásných sporťáků, normálních limuzín, motorek a dokonce i mohutných trucků. A každý z nich by měl mít naprosto realistické jízdní vlastnosti jako je např. přilnavost k silnici, rychlost, brzdy, zatáčení atd. Je rozdíl ve všech směrech, jestli jedete s lehoučkou motorkou, těžkotonážním kamionem či plovoucí „amerikou“ a právě tuto diferencializaci by tvůrci rádi zachytili, doufejme, že se jim to podaří. Driv3r

Na umělou inteligenci jsou tvůrci patřičně pyšní, údajně se jim povedla vytvořit skvělá dynamicky generovaná „moudrost“ protivníků i případných parťáků, o jejichž zařazení se zatím nic moc neví, ale v případě, že by se dočkali implementace, byly by to jistě další plusové bodíky. Například pronásledovatelé si pokaždé vyberou jinou trasu, takže není záhodno se spoléhat na nějaký předem určený koncept. Chybět nebude ani obyčejný provoz, jenž se opět bude jen plést do cesty, ale zato se odmění zvýšením hratelnosti a autentičnosti. Mise by měly být rovněž splnitelné vícero cestami a ne jen jednou jedinou, lineární.

Co se týče technického zpracování, máme se skutečně nač těšit. Malebná města s tunami detailů jsou jen základem, který bude rozšířen ještě o skvělé modely vozů i animací postav. O všemožných vymoženostech nejnovějších grafických karet, které by měl Driv3r využívat se zatím mnoho neví, jelikož ve většině případů přichází na přetřes konzolové verze hry. Můžeme však s největší pravděpodobností předpokládat, že ani po této stránce se tvůrci nenechají zahanbit. Za pozornost stojí i hvězdně, hollywoodskými hvězdami obsazené namluvení Driv3r příběhových postav, které se ve hrách jen tak nevidí, a proto si ho zde musíme cenit o to více. Můžeme se těšit na hlas Viga Rhamese z Pulp Fiction či Mission Impossible. Michelle Rodriguez známe například z Resident Evilu a zřejmě největší hvězdou dabingu je Mickey Rourke, který si dozajista opět střihne nějakou tu roličku pořádného záporňáka. Jako důkaz toho, že to Atari s Driv3rem myslí opravdu vážně je i formou poutáku na hru připravovaný minifilm, kterého se ujme samotná agentura slavného Ridleyho Scotta. Že nepůjde o žádný béčkový výtvor jistě nemusím připomínat.

Třetí pokračování Drivera se na pohled, který jsme právě uskutečnili, vůbec nezdá býti špatnou hrou a jestli se vše povede tak jak má, můžeme tu mít jeden z největších hitů příštího roku. Trošku mě straší ty akční sekvence, o nichž zasvěcení novináři tvrdí, že nejsou příliš vybalancované a spíše ruší než co jiného, na druhé straně ale stojí tvůrci s výrokem, že se snaží, aby to předně byla co největší zábava. A také jsou zde ještě nějaké ty měsíce do dokončení hry. Pokud by se snad tyto fáze setkaly na konzolích s negativním ohlasem, můžeme doufat, že se do jisté míry upraví pro PC verzi.

Index očekávání: 9/10

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Kvíz -  Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Tentokrát to bude opravdu těžké. V následujícím kvízu naleznete výřezy z originálních krabic těch největších herních...

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...



Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...

Zachrání střílečka Control klesající reputaci autorů Maxe Payna?

Control

Během tiskové konference Sony byla oznámena tajemná hra Control od autorů legendárního Maxe Payna. První trailer však...



Najdete na iDNES.cz