Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Driver

  3:01aktualizováno  15. února 2003 2:55
Driver
Driver

Konečně po velmi dlouhé době se k nám dostává naprostá novinka z dílen firmy Reflections, která má na svém kontě z novějších her velmi úspěšné Destruction Derby a z titulů starších především trilogii Shadow of the Beast. Nyní po několika letech vydává úplně novou hru, která ale vlastně ani tak nová není. Opět se jedná o ježdění v autě, opět se bude bourat do jiných aut a opět to je všechno pěkně obaleno hezkou technickou majdou. Staré DD byl velmi zajímavý titul, který vyšel mnohem dříve než Carmageddon, takže neměl ve své době naprosto žádnou konkurenci. Ale vraťme se k recenzi na Drivera, která se bohužel ponese ve značně smutném duchu. Jistě, teď si říkáte, co by tak mohlo být smutného na tak božské hře, jako je Driver, kterou třeba i ve Score chválili a dali Driverovi celých 91%? Já to ale tak nevidím. Chyby, kterých je Driver plný, jsou naprosto fatální a abnormálně srážející zábavu, hratelnost, nebo chcete-li příjemný pocit z hraní.

Začněme ale popořádku. Driver nás oblaží naprosto stupidním příběhem, však posuďte sami. Jmenujete se Tanner a jste policajt. Takový vysloveně český zkorumpovaný policajt, který vždy rád přimhouří oko, když uvidí na svém stole pěkně naditou obálku. Jeho šéf se dozví o přijímání úplatku a samozřejmě se mu to nelíbí. Takže aby drahého Tannera dostal z kanceláře, tak mu nabídne velmi riskantní práci. Má se stát zločincem nebo respektive takovým taxikářem pro zločince, plnit pro ně úkoly, a pak jít všechno vyzvonit na policejní stanici náčelníkovi. Nic jiného než souhlasit mu stejně nezbývá, takže si plácnou. Takhle nějak začíná Driver.

Driver

Když už se rozhodnete Drivera hrát, tak jako první vás čeká série několika úkolů v podzemní garáži, kde musíte místnímu bossovi ukázat jak jste dobří. Až zvládnete všechny možné otočky, slalomy, testy rychlosti a brzd, tak se dostanete do svého skromně zařízeného hotelového pokoje, který funguje jako hlavní menu. Menu je jediné místo, kde si můžete uložit pozici, což je jeden z velkých záporů (doufám, že se brzo objeví nějaký patch, který umožní ukládání přímo v misích). Kromě ukládání pozice si v tomto poměrně přehledném 3D menu, budete vybírat mise. Zní to trochu (no dobře, hodně) divně, ale pokusím se vysvětlit. V bytě máte telefon se záznamníkem, na který vám volají noví zájemci o vaše služby. To znamená, že si v rámci jedná mise vyberete jeden ze tří úkolů, samozřejmě ne vždy je k dispozici tolik úkolů. A pak už si stačí jen vybrat misi a vyrazit do ulic. Nejdříve bych vám ale doporučoval jen tak si zajezdit ve městě a porozhlédnout se, kde jsou zkratky, kde jsou jednosměrky a nebo kde jsou třeba rozkopané silnice, protože v průběhu mise už na hledání optimální trasy čas není. K tomuto účelu slouží jeden speciální režim volného ježdění po městě, samozřejmě musíte dodržovat všechny pravidla silničního provozu, jinak nebudete s pořádkovou silou kamarádi. V tom je ale jeden malý háček, pravidla u nás a v Americe se poměrně dosti liší, tak třeba můžete odbočovat doprava na červenou nebo semafory jsou umístěny až za křižovatkou, prostě než si zvyknete, tak vám to dá trochu zabrat. Ale i tak mi přišlo, že policajti mě brali vždy jen ve dvou případech. Buď jsem uháněl moc rychle a nebo jsem to přímo v jejich blízkosti do někoho napálil. Třeba takové ježdění v protisměru, ježdění v jednosměrkách do protivky a nebo předjíždění z prava je nechává naprosto klidné. A nebo když vjedete na chodník, tak můžete hezky rozhánět lidi svým autem, tady jsem ale shledal jeden velký zápor Drivera, lidi nejdou přejet!

Driver

Budete projíždět čtyřmi skutečnými americkými městy: Miami, San Francisco, Los Angeles a králem všech měst, New Yorkem, které jsou prý vytvořené podle skutečnosti. Sám jsem v ani jednom z těchto měst nebyl, takže jsem nebyl schopný posoudit nakolik jsou věrohodné. Naštěstí jeden člen mé rodin byl, kromě Miami, ve všech městech, která jsou ve hře. Ukázal jsem mu hru, nechal jsem ho, aby si jí sám zkusil a hlavně aby mi řekl, co si myslí o věrohodnosti měst. Představte si, že města jsou skutečně hodně přesně předělána, ale samozřejmě jsou hodně zredukována, dalo by se říct - ořezána o předměstí. Třeba z takového LA zůstalo jen centrum, Santa Monica a Beverly Hills, což jaksi neodpovídá realitě, i když si myslím, že by autoři rádi převedli všechna města naprosto do detailů, škoda že nemáme takový hardware. U převedení reálných měst do Drivera vzniká jeden obrovský zápor. V Driverovi nenarazíte na jedinou zatačku, která by neměla 90°. Je to poměrně divné, když jedete po široké dálnici, která se má zatočit a místo dlouhé pozvolné zatáčky narazíte na dvě 90° potvory. Zatáčky prostě vypadají otřesně, jsou nereálné a vůbec....auta se v nich divně otáčejí, tento zápor si bohužel hodně bere z prožitku ze hry. Když už jsem jednu bolístku zalepil, tak bych mohl teď probrat ten "hnisák." Je tu totiž jeden velký, obrovský, ba co víc gigantický zápor, a tím není nic menšího než AI vašich soupeřů, v tomto případě policajtů. Nejde o to, že by po vás málo šli, právě naopak, jsou tak horliví, až je to k nevydržení a hlavně jejich snažení vypadá naprosto nereálně, však posuďte sami. Pronásleduje vás jeden policajt a vy mu zdárně ujíždíte, teď se z ničeho nic vyřítí druhý policajt z protisměru a napálí to přímo do vás v rychlosti dobrých 70 mph. Driver Nebo mezi vašim autem a autem policajta je civilista, normálně by si policajt dával pozor, aby nenaboural do nic netušícího civilisty, ne tak v Driverovi, tady to rozzuřený fízl rovnou šláhne do civilisty, který vás samozřejmě sejme taky. To je naprostá blbost, takto by se policajti nikdy v životě nechovali, jen si uvědomte kolik by takové chování stálo životů a kolik peněz by padlo na opravu nebo spíše na kupování nových policejních aut. Prostě v chování policistů to hoši z Reflection trochu přehnali, a tak doufám že se brzo na internetu objeví patch, který tento problém opraví.

Dalším problémem jsou mise. V 9 misí z 10 je úkol následující, někam jeď, tam něco nalož a jeď někam jinam, nerozbij auto, a na místo určení dojeď bez policejního doprovodu. Ne že by tyto mise byly vyloženě špatné nebo nudné, ony jsou dokonce z počátku i zábavné, ale později se změní v děsný stereotyp neustálého projíždění míst, kterými jste už 10 krát předtím jeli. Naštěstí se i několik misí povedlo. Tak třeba hned v prvním městě máte za úkol přesvědčit majitele pěti restaurací, že se bez vaši ochrany neobejde. A nebo ještě mě velmi pobavila mise, kdy máte ve svém autě chlápka, kterému je potřeba trochu rozvázat jazyk a není lepšího způsobu než ho naložit do vašeho nablýskaného fára, kde mu předvedete pár krkolomných kousků, uvidíte jak se ptáčkovi hned začne chtít mluvit. Pokud budete chtít v pozdější fázi úspěšně plnit mise, tak se připravte na nezáživné ježdění 50, kdykoliv uvidíte policajty. Ale pomalé plahočení leckdy není možné, protože musíte dodržovat časový limit, který vás bude mockrát srát, diky časovému limitu na splnění mise získává Driver takový frustrující spád.

Driver

A co je nejhorší, zpočátku se do hotelu dostanete po každém splněném úkolu, zato v pozdějších fázích budete muset splnit třeba pět úkolů než uvidíte spásonosnou save tabulku. A aby toho nebylo, tak málo tak se budou i zhoršovat podmínky. Nejenže začnou být policisté ještě mnohem agresivnější, ale dostanete kupodivu daleko méně odolné auto, než se kterým jste začínali. K tomuto se ještě přidají noční jízdy a hustý, vydatný déšť. Projedete se v poměrně velké škále různých amerických automobilu, jen tak pro příklad Ford Mustang nebo Chevrolet Chevelle a mnoho dalších, dokonce budete řídit i ukradené policejní auto. Kupodivu se musím přiznat, že jsem nečekal tak realistické chování vozidel, hlavně při používání ruční brzdy. V Driverovi kromě "kariery" můžete najit ještě sedm samostatných hříček, které vás ve většině případů ještě daleko víc z frustrují svojí obtížností. Jen jeden příklad pro všechny, máte úkol posrážet v daném časovém limitu, co možná nejvíc kuželů... nuda.

Na obrazovce je několik údajů o vozidle. Předně je to stav vozidla - jeho poškození, dále hned pod sloupcem poškození je ukazatel Felony, který se zvyšuje pokud porušujete dopravní předpisy, dokud máte údaj Felony na nulové hodnotě, tak můžete bez problémů projíždět kolem policajtů (maximálně 50 mph), ale jakmile uděláte jen drobný přestupek, tak po vás půjdou všichni poldové z okrsku. Ještě na obrazovce najdete malý výřez mapy oblasti, kde se zrovna pohybujete a ukazatel rychlosti, který vás automaticky upozorní, když pojedete rychleji než je povoleno.

Driver
Výrobce: Reflections
Distributor: GT Interactive/JRC Interactive
Minimální konfigurace: P166, 16 MB RAM, 3D karta
Doporučená konfigurace: PII 400, 64 MB RAM, Riva TNT
3D karty: ano, vyžadováno
Multiplayer: ne
Verdikt: Originálně provedená závodní hra, která měla na daleko víc než na to, co předvádí.
Hodnocení 72%

Co se týče technického provedení, tak Drivera budu muset zase trochu pomluvit. Největším důvodem je šílená HW náročnost, když to řeknu opatrně, při pokulhávající grafice. Vše vypadá přesně jako na PSX, akorát že na PC využívá engine podpory 3D grafických akcelerátorů. Ono se ale není čemu divit, když se hra dělala souběžně jak pro PC, tak pro PSX. Přijde mi, že všechno vypadá daleko hůře než Midtown Madness a přitom je Driver mnohem HW naročnější. A zbytek - nekvalitní animace, které si rádoby hrají na film, špatné zvukové efekty a nezáživná muzika, tak to je poměrně nuda. Musím konstatovat, že se Driver po technické stránce naprosto nepovedl, a to jsem ještě zapomněl napsat (říct), že v Driverovi zcela chybí Multiplayer, který mohl být naprostá bomba (naštěstí se autoři dušují, že podporu pro hru více hráčů vydají v podobě patche).

Driver mohl být nejlepší hrou roku, kdyby si dali autoři trochu práce s jejím doladěním. Nepochybuji, že bude bavit velké množství hráčů, ale já jsem prostě čekal něco jiného, čehož se dočkám asi až v GTA 3D. Je jen škoda, že autoři nevyužili naplno potenciálu námětu, který jak sami uvádějí, si převzali s filmu jako Bullitův případ nebo Francouzka spojka. A víte co, teď už mě nechejte být - jdu totiž pařit GTA 2 a už se těšte.

Autor:


Témata: Grand Theft Auto


Nejčtenější

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Další z rubriky

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.