TÉMA: Zákazník, nebo ovce? Koupené hry nevlastníte a časem nespustíte

aktualizováno 
Herní průmysl se vzpírá základním ekonomickým poučkám, nikoliv však pozitivním způsobem. Spíše to je revolta na úkor hráčů. Podle klasické definice totiž službu nelze vlastnit. Řada hráčů přitom tituly kupuje v krabicovém balení a s radostí si je vystavuje v policích.
Řada her nebude za pár let fungovat. Ilustračí fotografie

Řada her nebude za pár let fungovat. Ilustračí fotografie | foto: Profimedia.cz

V řadě případů však lidé získávají pouhou licenci na hraní. Pokud se tedy vydavatel po několika letech rozhodne vypnout servery, z herní krabice zůstává jen nepoužitelná ozdoba. Tak to však nebylo vždy. V minulosti většina her nevyžadovala připojení k internetu a s trochou technické zručnosti je i dnes zprovozníte. A že už je vydavatelství nepodporuje, vůbec ničemu nevadí.

Moderní pojetí her jako služby se tedy obrací proti hráčům. Za službu se standardně platí v nějakém intervalu, či průběžně za konkrétní využití. Hru přitom kupujeme úplně identicky jako by šlo o produkt.

Vývoj počítačových her, jejich obalů a bonusových materiálů

Řadu her z devadesátých let spustíte i dnes. Některé pár let staré tituly již naopak nefungují.

Jenže v lepším případě vlastníme její balení, v horším pak pouze digitální kopii, závislou na existenci určité distribuce. Pokud tedy v budoucnu nějaká z těchto služeb zkrachuje, s herní knihovnou se můžete rozloučit. Ačkoliv hráči tituly kupují za své peníze, o životnosti kopie rozhoduje řada prvků mimo jejich sféru vlivu.

On-line prvky her by u sólo titulů měly být pouhou nadstavbou. Takovou, kterou hráč může a nemusí využít. Jistě, ukládání pozic na server a přístup k nim odkudkoliv lze označit za výhodu. Vynucovat si však připojení k internetu jako povinnost je zkrátka arogantní.

Tato povinnost již několikrát vedla ke katastrofálním událostem po vydání hry. Pokud totiž firma neodhadne úvodní množství hráčů, servery se přetíží a nově koupenou hru si klidně i dva týdny nezahrajete. Přesně tak se to stalo v případě letošního SimCity (více o kauze).

Pro Evolution Soccer 2012

Mnoho sportovních titulů vychází s roční pravidelností a jejich servery provozovatel během několika let vypíná. Ilustrační obrázek

O profit jde vždy, dobrý podnik však má i další cíle

Řada lidí navíc holduje hraní na cestách, či na chatě. Ano, je to menšina. Ale třeba ani na venkově v USA není kvalitní připojení až tak běžné. Je to zkrátka přístup prvního světa, který nedokáže vystoupit z idealistické bubliny a podívat se na život i z jiného úhlu pohledu.

Motivací pro takový postoj je snaha omezit pirátství, mít své hry pod kontrolou a zvyšovat zisky. Starost o zákazníkovo dobro jaksi chybí. Většina moderních společností se přitom snaží naplnit nějakou vizi, na základě které vytváří svou strategii.

V případě společnosti Apple za kralování Steva Jobse to byla například absolutní orientace na kvalitu produktu. A to nezávisle na nákladech.

Jindy to může být snaha nabídnout nějaký výrobek co nejlevněji, nebo naopak zákazníkovi zajistit co nejkvalitnější přidružené služby. V případě herních vydavatelství se však často zdá, že jediným cílem je maximalizovat zisk.

Jistě, herní vývoj je dnes jednou z vůbec nejnákladnějších činností. Jenže chyba je především ve stávajícím uspořádání herního průmyslu a biti jsou hlavně zákazníci. Kvalitních her přesto stále vychází celá řada, byť tedy obří rozpočty omezují míru inovace (čtěte více).

Není však vyloučeno, že si řadu výtečných titulů za pár let již nezahrajete. Jejich servery totiž nepoběží. A řešení? Přece koupit novější díl. Ve výsledku je tak originální kopie horší než pirátská verze. Ta druhá totiž bude funkční i za pár let.

Autor:
Témata: SimCity

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Dal pěstí feministce v Red Dead Redemption 2, YouTube mu odstavil kanál

Red Dead Redemption 2 - hlavní hrdina mlátí aktivistku

Youtuber vystupující pod přezdívkou Shirrako zveřejnil video, v němž ve hře Red Dead Redemption 2 dá ránu pěsti...

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

World of Warcraft Classic je trip pro nostalgiky. První dojmy

World of Warcraft Classic

Návštěvníci akce Blizzcon, ale i majitelé virtuální vstupenky, si vyzkoušeli, jak se hrál World of Warcraft v době...

RECENZE: Legendární Larry se vrátil a je oplzlejší než kdy dříve

Leisure Suit Larry - Wet Dreams Don't Dry

Od nového Larryho jsme moc nečekali a také jsme toho mnoho nedostali. Jde jen o zastaralou adventuru plnou nelogických...

Další z rubriky

Deset mrtvých značek ze stáje EA. Kterou by měla firma oživit?

Herečky, které se objevily v příběhových filmech Red Alert 3.

Historické portfolio vydavatelství Electronic Arts lze číst více způsoby. Na jednu stranu se u každé značky najdou...

OBRAZEM: Prahu navštívil Agent 47 z Hitmana. Kdo je cíl, nevíme

Hitman 2 cosplay

V souvislosti s aktuálním zahájením prodejů akce Hitman 2, která přináší šest kreativních úrovní pro plánování vražd,...

Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

Vyhrajte poukaz na Rajče a potěšte své blízké kalendářem, fotoknihou a pexesem
Vyhrajte poukaz na Rajče a potěšte své blízké kalendářem, fotoknihou a pexesem

S příchodem sychravého počasí, padajícího listí a tmavých rán přichází i první myšlenky na nákup vánočních dárků. Letos nemusíte dlouho přemýšlet, potěšte své blízké výrobky z vlastních fotografií. Soutěžte o poukazy na fotoknihy, kalendáře nebo pexeso.

Najdete na iDNES.cz