Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TÉMA: Zákazník, nebo ovce? Koupené hry nevlastníte a časem nespustíte

aktualizováno 
Herní průmysl se vzpírá základním ekonomickým poučkám, nikoliv však pozitivním způsobem. Spíše to je revolta na úkor hráčů. Podle klasické definice totiž službu nelze vlastnit. Řada hráčů přitom tituly kupuje v krabicovém balení a s radostí si je vystavuje v policích.
Řada her nebude za pár let fungovat. Ilustračí fotografie

Řada her nebude za pár let fungovat. Ilustračí fotografie | foto: Profimedia.cz

V řadě případů však lidé získávají pouhou licenci na hraní. Pokud se tedy vydavatel po několika letech rozhodne vypnout servery, z herní krabice zůstává jen nepoužitelná ozdoba. Tak to však nebylo vždy. V minulosti většina her nevyžadovala připojení k internetu a s trochou technické zručnosti je i dnes zprovozníte. A že už je vydavatelství nepodporuje, vůbec ničemu nevadí.

Moderní pojetí her jako služby se tedy obrací proti hráčům. Za službu se standardně platí v nějakém intervalu, či průběžně za konkrétní využití. Hru přitom kupujeme úplně identicky jako by šlo o produkt.

Vývoj počítačových her, jejich obalů a bonusových materiálů

Řadu her z devadesátých let spustíte i dnes. Některé pár let staré tituly již naopak nefungují.

Jenže v lepším případě vlastníme její balení, v horším pak pouze digitální kopii, závislou na existenci určité distribuce. Pokud tedy v budoucnu nějaká z těchto služeb zkrachuje, s herní knihovnou se můžete rozloučit. Ačkoliv hráči tituly kupují za své peníze, o životnosti kopie rozhoduje řada prvků mimo jejich sféru vlivu.

On-line prvky her by u sólo titulů měly být pouhou nadstavbou. Takovou, kterou hráč může a nemusí využít. Jistě, ukládání pozic na server a přístup k nim odkudkoliv lze označit za výhodu. Vynucovat si však připojení k internetu jako povinnost je zkrátka arogantní.

Tato povinnost již několikrát vedla ke katastrofálním událostem po vydání hry. Pokud totiž firma neodhadne úvodní množství hráčů, servery se přetíží a nově koupenou hru si klidně i dva týdny nezahrajete. Přesně tak se to stalo v případě letošního SimCity (více o kauze).

Pro Evolution Soccer 2012

Mnoho sportovních titulů vychází s roční pravidelností a jejich servery provozovatel během několika let vypíná. Ilustrační obrázek

O profit jde vždy, dobrý podnik však má i další cíle

Řada lidí navíc holduje hraní na cestách, či na chatě. Ano, je to menšina. Ale třeba ani na venkově v USA není kvalitní připojení až tak běžné. Je to zkrátka přístup prvního světa, který nedokáže vystoupit z idealistické bubliny a podívat se na život i z jiného úhlu pohledu.

Motivací pro takový postoj je snaha omezit pirátství, mít své hry pod kontrolou a zvyšovat zisky. Starost o zákazníkovo dobro jaksi chybí. Většina moderních společností se přitom snaží naplnit nějakou vizi, na základě které vytváří svou strategii.

V případě společnosti Apple za kralování Steva Jobse to byla například absolutní orientace na kvalitu produktu. A to nezávisle na nákladech.

Jindy to může být snaha nabídnout nějaký výrobek co nejlevněji, nebo naopak zákazníkovi zajistit co nejkvalitnější přidružené služby. V případě herních vydavatelství se však často zdá, že jediným cílem je maximalizovat zisk.

Jistě, herní vývoj je dnes jednou z vůbec nejnákladnějších činností. Jenže chyba je především ve stávajícím uspořádání herního průmyslu a biti jsou hlavně zákazníci. Kvalitních her přesto stále vychází celá řada, byť tedy obří rozpočty omezují míru inovace (čtěte více).

Není však vyloučeno, že si řadu výtečných titulů za pár let již nezahrajete. Jejich servery totiž nepoběží. A řešení? Přece koupit novější díl. Ve výsledku je tak originální kopie horší než pirátská verze. Ta druhá totiž bude funkční i za pár let.

Autor:


Témata: SimCity

Nejčtenější

Popularita hry Fortnite se vymkla z kloubů, ale je vůbec zasloužená?

Fortnite

Fortnite dnes válcuje svět a minimálně z doslechu ji zná snad úplně každý. Co je však na něm tak výjimečného oproti...

World of Warcraft se zase vrací k bojům mezi Aliancí a Hordou. První dojmy

World of Warcraft: Battle for Azeroth

V pořadí již sedmá expanze on-line hry na hrdiny World of Warcraft sice vyjde až v létě, ale my jsme už pár hodin v...



Mají uživatelské recenze nějakou váhu? Studie ukázala, jak lidé hodnotí

Review bombing hry Dota 2

Čtyřčlenný tým výzkumníků analyzoval, jakým způsobem hodnotí lidé hry v nejpopulárnějším digitálním obchodě Steam....

Zpátky do Černobylu. S.T.A.L.K.E.R. 2 se vrací do výroby

STALKER

Ukrajinské studio GSC Game World zcela nečekaně oznámilo, že opět pracuje na dříve zrušeném pokračování kultovního...

KVÍZ: Orientujete se v letošních hrách? Zkuste je poznat podle obrázku

Kingdom Come: Deliverance

Sledujete aktuální herní scénu? Tak schválně: otestujte se v našem kvízu, v němž musíte na základě obrázků poznat hry,...

Další z rubriky

KVÍZ: Orientujete se v letošních hrách? Zkuste je poznat podle obrázku

Kingdom Come: Deliverance

Sledujete aktuální herní scénu? Tak schválně: otestujte se v našem kvízu, v němž musíte na základě obrázků poznat hry,...

Last of Us na PC? Emulátoru PlayStation 3 pořád chybí hodně k dokonalosti

The Last of Us: Remastered

Rádi byste si zahráli všechny herní exkluzivity, ale nechce se vám utrácet peníze za různý hardware? Emulátory vás...

Nic takového jste ještě nezažili. V Praze otevřela nová atrakce s Golemem

Golem VR v Hamleys v Praze

Od středy je v pražském hračkářství Hamleys na ploše 250 metrů čtverečních otevřena nová atrakce Golem VR. Procházku...

Advantage Consulting, s.r.o.
DEVELOPMENT TEAM LEADER

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 50 000 - 60 000 Kč



Najdete na iDNES.cz