Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TÉMA: Zákazník, nebo ovce? Koupené hry nevlastníte a časem nespustíte

aktualizováno 
Herní průmysl se vzpírá základním ekonomickým poučkám, nikoliv však pozitivním způsobem. Spíše to je revolta na úkor hráčů. Podle klasické definice totiž službu nelze vlastnit. Řada hráčů přitom tituly kupuje v krabicovém balení a s radostí si je vystavuje v policích.
Řada her nebude za pár let fungovat. Ilustračí fotografie

Řada her nebude za pár let fungovat. Ilustračí fotografie | foto: Profimedia.cz

V řadě případů však lidé získávají pouhou licenci na hraní. Pokud se tedy vydavatel po několika letech rozhodne vypnout servery, z herní krabice zůstává jen nepoužitelná ozdoba. Tak to však nebylo vždy. V minulosti většina her nevyžadovala připojení k internetu a s trochou technické zručnosti je i dnes zprovozníte. A že už je vydavatelství nepodporuje, vůbec ničemu nevadí.

Moderní pojetí her jako služby se tedy obrací proti hráčům. Za službu se standardně platí v nějakém intervalu, či průběžně za konkrétní využití. Hru přitom kupujeme úplně identicky jako by šlo o produkt.

Vývoj počítačových her, jejich obalů a bonusových materiálů

Řadu her z devadesátých let spustíte i dnes. Některé pár let staré tituly již naopak nefungují.

Jenže v lepším případě vlastníme její balení, v horším pak pouze digitální kopii, závislou na existenci určité distribuce. Pokud tedy v budoucnu nějaká z těchto služeb zkrachuje, s herní knihovnou se můžete rozloučit. Ačkoliv hráči tituly kupují za své peníze, o životnosti kopie rozhoduje řada prvků mimo jejich sféru vlivu.

On-line prvky her by u sólo titulů měly být pouhou nadstavbou. Takovou, kterou hráč může a nemusí využít. Jistě, ukládání pozic na server a přístup k nim odkudkoliv lze označit za výhodu. Vynucovat si však připojení k internetu jako povinnost je zkrátka arogantní.

Tato povinnost již několikrát vedla ke katastrofálním událostem po vydání hry. Pokud totiž firma neodhadne úvodní množství hráčů, servery se přetíží a nově koupenou hru si klidně i dva týdny nezahrajete. Přesně tak se to stalo v případě letošního SimCity (více o kauze).

Pro Evolution Soccer 2012

Mnoho sportovních titulů vychází s roční pravidelností a jejich servery provozovatel během několika let vypíná. Ilustrační obrázek

O profit jde vždy, dobrý podnik však má i další cíle

Řada lidí navíc holduje hraní na cestách, či na chatě. Ano, je to menšina. Ale třeba ani na venkově v USA není kvalitní připojení až tak běžné. Je to zkrátka přístup prvního světa, který nedokáže vystoupit z idealistické bubliny a podívat se na život i z jiného úhlu pohledu.

Motivací pro takový postoj je snaha omezit pirátství, mít své hry pod kontrolou a zvyšovat zisky. Starost o zákazníkovo dobro jaksi chybí. Většina moderních společností se přitom snaží naplnit nějakou vizi, na základě které vytváří svou strategii.

V případě společnosti Apple za kralování Steva Jobse to byla například absolutní orientace na kvalitu produktu. A to nezávisle na nákladech.

Jindy to může být snaha nabídnout nějaký výrobek co nejlevněji, nebo naopak zákazníkovi zajistit co nejkvalitnější přidružené služby. V případě herních vydavatelství se však často zdá, že jediným cílem je maximalizovat zisk.

Jistě, herní vývoj je dnes jednou z vůbec nejnákladnějších činností. Jenže chyba je především ve stávajícím uspořádání herního průmyslu a biti jsou hlavně zákazníci. Kvalitních her přesto stále vychází celá řada, byť tedy obří rozpočty omezují míru inovace (čtěte více).

Není však vyloučeno, že si řadu výtečných titulů za pár let již nezahrajete. Jejich servery totiž nepoběží. A řešení? Přece koupit novější díl. Ve výsledku je tak originální kopie horší než pirátská verze. Ta druhá totiž bude funkční i za pár let.

Autor:


Témata: SimCity

Nejčtenější

Na Steamu vyšla první necenzurovaná erotická hra. Tak jsme ji vyzkoušeli

Negligee: Love Stories

Hra Negligee: Love Stories se zásadně zapsala do historie. Ne však díky svým výjimečným kvalitám, ale proto, že jako...

Postavu Ciri v chystaném seriálu podle Zaklínače nebude hrát běloška

Ciri v podání Galiny Žukovské

Druhou hlavní postavu seriálového zpracování Zaklínače bude nejspíše hrát dívka „neevropského“ původu. Zvyknou si...



RECENZE: Lara Croft nabrala životní formu, nový Tomb Raider vás pohltí

Shadow of the Tomb Raider

Završení trilogie restartovaného Tomb Raidera se nadmíru povedlo. Na první pohled je hra od svých předchůdců k...

Která herečka by se podle vás hodila na roli Ciri v chystaném Zaklínači?

Ciri v třetímu dílu hry Zaklínač

Zpráva, že postavu Ciri v chystaném seriálu podle Zaklínače nebude hrát běloška, vyvolala u mnoha fandů nesouhlasné...

Legendární PlayStation vyjde v mini verzi s dvacítkou her

PlayStation Classic

Připravovaná retro konzole od Sony se jmenuje PlayStation Classic. Vyjde letos v prosinci a obsáhne dvacet...

Další z rubriky

Souboj herních svátků E3 a Gamescom. Který je lepší?

E3 2018

Oba každoroční veletrhy počítačových her jsou za námi, a tak je ideální čas je zhodnotit. Má vůbec smysl jezdit na oba?...

Hit, nebo propadák? Nejznámější herní značky čeká nejistý podzim

Battlefield 5

Na podzim bývá obvykle na herním trhu rušno a letošek nebude výjimkou. Ale zatímco u her jako Red Dead Redemption 2...

KOMENTÁŘ: Žijeme ve zlaté éře herního retra?

Divinity Original Sin 2

Pokud se vám občas zasteskne po starých časech, kdy byla Windows ještě v plenkách a v obýváku se vám rozvalovaly staré...



Najdete na iDNES.cz