Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dungeon Siege – zapomeňte na Diablo

  12:00aktualizováno  2. června 5:54
Zhruba dva roky jsme k Dungeon Siege vzhlíželi s velkými nadějemi. Nyní se toto akční RPG dostalo na pulty obchodů a vytřelo všem zrak. Má však na to, aby konkurovalo legendárnímu Diablu? Bude muset tento korunovaný král odejít do důchodu a užívat si zaslouženého volna? Ano, je tomu skutečně tak. Vivat Dungeon Siege!
91

Dungeon Siege

Platforma: PC
Výrobce: Gas Powered Games

Herní karta

BonusWeb HITDungeon SiegeKdyž jsem vám před několika týdny poprvé vyprávěl o království Ehb, nedostal jsem se se svojí partou hrdinů ani do čtvrtiny jejich dobrodružné výpravy. Nyní se však pomalu ale jistě blížíme ke konci a velké zlo je cítit všude kolem nás. Každý další den je více vyčerpávající než předchozí a některým už docházejí síly. Všichni ale víme, že teď už to nemůžeme vzdát. Musíme se spolehnout jeden na druhého a jednou provždy zničit to, co nikdy nemělo spatřit světlo světa. Na cestách už jme celou věčnost a vzpomínky na předchozí šťastné dny se ztrácejí v mlze. A přitom bylo naše království tím nejbezpečnějším na Aranně. Ani Planina slz a Říše hvězd neposkytovaly takovou jistotu poté, co se k nám dostala skupina těch nejlepších bojovníků 10. legie, spolu s jejich Dozorcem Stínů, uznávaným mágem Merikem. Všechno se událo tak rychle a nezodpovězené otázky nás nyní nenechávají spát. Odpovědi však přijdou již velmi brzy a nevyhnutelná pomsta z minulosti nám ukáže svojí pravou tvář...

Než si však tento příběh prožijete na vlastní kůži, budete si muset Dungeon Siege za těžce vydělané peníze pořídit a na mně teď je, abych vám nové akční RPG představil a posoudil, zdali se vám to vyplatí či nikoliv. Chris Taylor z Gas Powered Games, hlavní designér hry, se v minulosti proslavil zejména Dungeon Siegeskvělou realtimovou strategií Total Annihilation. Proto není divu, že když před zhruba dvěma lety začal veřejnosti představovat jeho vyvíjející se akční RPG, které strčí všechny podobné a doposavad vydané tituly do kapsy, vzbudil velký zájem nejen novinářů, ale i široké hráčské veřejnosti. Postupem času si tento titul vzala pod kontrolu známá společnost Microsoft, čímž nám sice garantovala vyšší cenu (jak je v jejich herní nabídce obvyklé), ale na druhou stranu i vysokou kvalitu, jelikož si zkrátka nemohu vybavit žádnou "Billovu" hru, která by v poslední době byla vyloženě špatná. Každopádně po novinářské preview verzi, kdy byl Dungeon Siege již důvěrně znám jako potenciální "diablo-killer", se na začátku dubna konečně dostal na pulty obchodů a my jsme se mu mohli pěkně z blízka podívat na zoubek.

Jistě nemusím nijak zvlášť zdůrazňovat, že to byla velmi zdlouhavá prohlídka. Délka a záběr této hry totiž několikanásobně převyšuje největšího konkurenta – Diablo II. Ale vezměme to pěkně od začátku a zastavme se nad největší slabinou, kterou je bezpochyby příběh, ruku v ruce jdoucí s lineárním zpracováním. Nebudu vám ho zde více nastiňovat, neboť informací je v celé hře velmi málo a nerad bych vám prozradil i tu trošku, za níž jistě budete vděční. Našemu účelu však jistě postačí, že hru začínáte jako obyčejný farmář (či farmářka) a vydáváte se do boje proti zlu, Dungeon Siegekteré nečekaně zaútočilo na království a dostalo se už i k zemědělským usedlostem. Nápad je to skvělý a mohl by v sobě skrývat mnohá tajemství, která by hráčům ve velkolepém podání jistě vzala dech, ale autoři se očividně rozhodli jít jinou cestou. Všechny enginové animace jsou krátké a je jich poskrovnu. Vyprávěný příběh se tak smrskává do podoby několika svazků knih, na které v průběhu hry můžete či nemusíte narazit, a "rozhovorů" s NPC postavami, probíhajících ve stylu již zmiňovaného Diabla, kdy vám dotyční krátce sdělí, co mají na srdci, popřípadě vás pověří více či méně důležitým úkolem (hlavní i vedlejší questy se automaticky zapisují do deníku). Nutno však podotknout, že ač se nám to může zdát podivné, příběh Dungeon Siege svoji úlohu splňuje a hra vás i přesto pohltí. Tohoto nedostatku si všimnete, jen když se ohlédnete zpět a zamyslíte se. Možná uroníte jednu, dvě slzičky a uvědomíte si, že tahle skvělá hra mohla být ještě o dost lepší..., ale za pár chvil nad tím mávnete rukou a opět se vrhnete do lítého boje proti hordám krvelačných nepřátel.

Ten bude totiž vaší hlavní náplní. Na začátku si zvolíte postavu (pohlaví, hlava, barva kůže, vlasy, kalhoty, kazajka), odhodíte motyku a na žádost umírajícího farmáře Noricka, dříve jednoho z největších bojovníků 10. legie Říše hvězd, se vydáte se na dalekou cestu. První zastávkou je nedaleké město Stonebridge, Dungeon Siegekde musíte vyhledat vojáka jménem Gyorn, který vám poskytne další informace. A tak neztrácíte čas a s bojovým pokřikem se vrháte do křížku s první skupinou útočníků. Zjistíte, že v detailním náhledu je pod vaším jménem i zaměření. Počáteční zemědělské sklony vám však z hlavy brzy vyženou ostré čepele mečů a pavoučí slova zaklínadel. Dungeon Siege se může chlubit spoustou skvělých nápadů, bere hráčům dech v mnoha ohledech a jedním z aspektů, které z něj dělají aspiranta na nejlepší akční RPG, je právě vývoj postav, kterých můžete mít v partě až osm. Nejdříve to sice vypadá, že se budete muset spolehnout jen sami na sebe, ale po několika hodinách hry vám jako odměnu za záchranu nabídne pomocnou ruku vaše první společnice. Na vás pak bude záležet, zdali se rozhodnete soukromničit nebo tíži břemena osudu pohodlně rozdělíte. Postupem času bude nabídek přibývat, jedni půjdou z vlastní vůle, služby jiných si budete muset koupit. Jak s nimi naložíte, bude vaše věc. Nikde není psáno, že slabší jedince později nemůžete vyměnit za silnější, to je holt život.

Ale vraťme se k vývoji a následnému vylepšování. Všechny postavy mají tři základní vlastnosti (sílu, obratnost a inteligenci) a čtyři schopnosti (kontaktní boj, boj na dálku, bojovou a přírodní magii). Ve čtyřech jmenovaných schopnostech tkví celé kouzlo zdokonalování hrdinů – žádné zkušenostní body Dungeon Siegeza zabité nepřátele, žádný postup na úrovních a rozdělování "skillpointů". Zbraně jsou rozdělené na kontaktní (meče, dýky, sekery, palcáty atp.) a na dálku (luky, kuše) a kouzla na bojovou a přírodní školu. Podle toho, jaký druh boje používáte, se automaticky zdokonalujete v jedné ze čtyř schopností. Na základě toho vám současně (i když o poznání pomaleji) rostou vlastnosti. Pokud se tedy oháníte mečem, zlepšujete se v kontaktním boji a nejvíce se vám zvyšuje síla, pak obratnost a minimálně inteligence. S bojem na dálku je to obdobné, avšak s důrazem na obratnost. Jistě nemusím vysvětlovat, co se vám bude zlepšovat, rozhodnete-li se jít cestou magie. Tento způsob vývoje dává hráčům velkou svobodu a je velmi lákavé vytvořit si všestranné postavy či zkusit předělat bojovníka na mága. Činit tak ale rozhodně nebudete, neboť byste brzy skončili s pláčem. Nepřátelé se totiž v již prozkoumaných oblastech neobnovují, a tak by vám takto "ztracené" boje chyběly a v pokročilejších fázích hry byste moc šancí na úspěch neměli. Je to velká škoda, neboť systém vývoje k trénování různě zaměřených postav přímo vybízí. Autoři se však očividně "respawnování" chtěli úplně vyhnout, což, dle mého názoru, nerozhodli nejlépe. Za takových okolností totiž mohu doporučit hlavně vytváření úzce specializovaných charakterů a s těžkým srdcem zavrhuji všechny další možnosti.

Dungeon SiegeJiž jsem se zmínil, že Dungeon Siege je akční RPG, a tak je hlavní náplní hry právě boj. V takovém případě je největším problémem stereotyp, který se dříve či později dostaví. Tomu se bohužel nevyhnuli ani Gas Powered Games, ale situaci bravurně zachránili velkým množstvím nepřátel a různými prostředími. Na první pohled zcela stupidní titul podali ve velkolepé formě, která všem škarohlídům vezme dech. Nabízené tři stupně obtížnosti si můžete měnit dle potřeby a volit tak mezi bezduchou rubačkou a strategickým nádechem. Ačkoliv je hra oproštěna od jakéhokoliv nahrávání a Chris Taylor nám opravdu servíruje pověstný obrovský 3D svět bez zdržujícího loadingu, kdy vás jistě uchvátí plynulé přechody mezi interiéry a exteriéry, můžeme ji rozdělit do čtrnácti velkých lokací. Ty se vyznačují různým prostředím, architekturou, nepřáteli, speciálními zbraněmi atp. (hardcore milovníkům fantasy možná nesednou technicky vyspělí goblini). Tento fakt Dungeon Siege v mých očích mnohokrát zachránil, neboť jsem byl ne jednou přesvědčen, že ho nakonec přeci jen neuvrhnu do horní desítky. Ale novinky, které vás budou postupně během celé hry překvapovat, vás jistě udrží u monitorů, a jakmile na vás začne útočit nuda, vězte, že brzy přijde velmi příjemná změna. Co se týče samotných soubojů, od začátku až do konce budete čelit mnohonásobné přesile (hra by měla reagovat na velikost vaší party a automaticky jí přizpůsobovat počet nepřátel), a tak vám jistě přijde vhod volba chování jednotlivých postav (vyhledávat útok, držet se stranou, útočit na nejbližšího atp.), Dungeon Siege bojové formace, zpomalování či zrychlování hry nebo úplné stopování a rozdávání příkazů. To vše oceníte ještě více s přihlédnutím na občasnou nepřehlednost větších bitev, kdy už jde opravdu do tuhého. Umělá inteligence je navíc na vcelku dobré úrovni, což se i v současné době bohužel dá říci jen o několika málo titulech. Nepřátelé volí útok v závislosti na jejich způsobu boje, napadají slabé mágy, těžce zranění ustupují, spolupracují, lákají vás do pasti atp.

Dalším faktorem, který v případě akčních RPG hraje velkou roli, je počet a různorodost předmětů. I v tomto případě však Dungeon Siege nijak nezůstává pozadu a nabízí velké množství obyčejných či kouzelných zbraní, brnění, štítů, prstenů, amuletů, kouzel atp. Ty můžete získat ze zabitých nepřátel nebo je koupit od obchodníků. Pokud se navíc rozhodnete ke koupi muly (nebo i více mul), můžete jí nalezené věci nakládat na hrb, čímž poberete daleko více předmětů. Krom toho se nabízí kouzlo "Transmute", pomocí něhož lze nepotřebné předměty měnit ve zlato, čímž úplně odpadá starost s přeplněnými inventáři. Vrcholem blaha je pak kouzelná klávesa "Z", která "donutí" vybranou postavu ke sběru všech povalujících se věcí, takže odpadá mnohým dobře známá otravná klikačka, při které si hráč připadá jako v lese na borůvkách (a bez hřebenu! :-). Nyní se pomalu dostáváme ke kouzlům, která jsou v této hře řešena též nevídaným způsobem. Dungeon SiegePostava, která chce využívat magického umění, musí mít předně kouzelnickou knihu (jediné jednorázové kouzlo, které jde vyvolat přímo ze speciálního svitku, je Vzkříšení), do které si vkládá jednotlivá kouzla. Těch může mít v jedné knize celkem dvanáct (dvě aktivní a deset uložených), přičemž je zde možnost jejich libovolného přemisťování. Když navíc uvážíte, že celkový počet kouzel se pohybuje hodně přes stovku, je z toho někdy zmatek, ale milovníci magie si rozhodně přijdou na své. Ale stejně jako předměty, mají i kouzla svá omezení, a tak budete muset být na jejich používání dostatečně vycvičeni.

Audiovizuální stránka hry je následujícím prvkem, o kterém by se též daly pět oslavné ódy. To, co předvádí, se jen tak nevidí a plynulé přechody mezi jednotlivými lokacemi, zvláště pak mezi exteriéry a interiéry, tento fakt ještě více podtrhují. Obrazem můžete posouvat, naklánět, rotovat, zoomovat a tak ještě násobit vizuální orgie, které se na vašich monitorech rozehrají. Autoři se soustředili dokonce na takové detaily, jako jsou například pobíhající srny v lesích, netopýři v kobkách či rackové na pláži – radost pohledět. Abyste o vizuálním zpracování hry získali co nejlepší přehled, připravil jsem pro vás galerii screenshotů, která vám tuto stránku Dungeon Siege ještě více přiblíží. Pravda, nevidíte hru v pohybu, k tomu vám však může posloužit hratelná demoverze. Ruku v ruce s grafickou Dungeon Siegestránkou hry jde i skvělá hudba a zvuky, které celkovou fantasy atmosféru perfektně dokreslují a nechávají hráče hltat plnými doušky. Nedivte se, když se budete stále častěji věnovat stopováním času a natáčením obrazu, abyste ukojili vaše smysly – je to normální.

Tato hra je, dle mého názoru, jedním z těch nejvíce "user-friendly" titulů, které kdy spatřily světlo světa. Je pravdou, že má své mouchy i v této oblasti (například nemožnost posunu obrazu při pauze či posouvání automapou), ale jinak je vše naprosto perfektní. Autoři se též nesoustředili jen na single player, ale s nadšením se vrhli i na hru pro více hráčů. Díky tomu si tak společně s dalšími hráči můžete projít již jednou prožité dobrodružství v království Ehb nebo se vrhnete na Utraenský poloostrov, kde vás čeká ještě mnohem delší výprava s vlastním příběhem a questy. Navíc si putování za tajemstvím osmi kamenů Utrae můžete "střihnout" i sami, což již rozhodně stojí za zmínku. Když k tomu ještě připočtete, že v dohledné době bude k dispozici tzv. Siege Editor, pomocí kterého si budete moci vytvářet vlastní dobrodružství, není co řešit.

Jestli si dobře pamatuji, v závěru preview jsem sliboval, že pokud mě Dungeon Siege nezklame, velice rád ho posadím na Diablem zkrvavený trůn akčních RPG. A protože své sliby plním, je mi nyní velkou ctí pronést slavnou větu, kterou z úst vypouštím jen při výjimečných příležitostech: "Král je mrtev, ať žije král!" Tato hra si to rozhodně zaslouží...

Dungeon Siege
Výrobce: Gas Powered Games
Vydavatel: Microsoft
Distribuce v ČR: Microsoft
Stáhněte si: demo, screenshoty, trailer
Oficiální homepage: http://www.dungeonsiege.com/
Minimální konfigurace: procesor 333 MHz, 64 MB RAM, 1 GB HDD, 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Vynikající 3D akční RPG, přinášející do tohoto oblíbeného žánru spoustu novinek a vylepšení, které hravě strkají legendární Diablo do kapsy.
Hodnocení 91%

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

91 %

Čtenáři

87 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 846 čtenářů



Nejčtenější

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Další z rubriky

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.