Dungeons & Dragons: Online

  12:00aktualizováno  12. října 10:50
Převedení pravidel Dungeons & Dragons do online podoby, navíc prostřednictvím v tomto ohledu zkušeného týmu - to už stojí za povšimnutí a detailní rozebrání, které jsme pro vás provedli.

D&D: Online Poté, co Ultima Online objevila žánr MMORPG a další průkopníci jako Everquest či Asherons Call ho zpopularizovali, roztrhl se pytel s novými projekty s MMO titulem v názvu a bylo jedno, co se za těmito třemi magickými písmenky nacházelo, i když dosud nejpopulárnějším zůstalo právě RPG. Prvotní boom, kdy se zakládaly nové firmy, jen, aby si zkusily štěstí v tomto odvětví, jsou již pryč a mnoho z těchto společností se koncem v červených číslech přesvědčilo, že vyvíjet kvalitní MMO hru není vůbec jednoduché. V současnosti tak zažíváme spíše rušení již rozjetých projektů, než ohlašování nových, o čemž se přesvědčilo mnoho studií pod taktovkou jinak suverénních Electronic Arts. Více než kde jinde panuje v tomto žánru síla značky, která uchvacuje prozatím ještě dosti omezený tábor hráčů. Pokud si hra podobně jako třeba Everquest nevytvoří silné zázemí, na němž by mohla stavět další díly, je třeba přistoupit k „externím“ jménům, která se v herním světě již dobře osvědčila. Vezměme si například veleúspěšné Star Wars Galaxies, chystaný Star Trek Online nebo Middle Earth Online.  D&D: Online

Právě o poslední jmenovaný kousek se stará společnost Turbine Entertainment, která pro Microsoft vytvořila úspěšný Asherons Call i jeho již o poznání méně obdivovaný druhý díl, aby se od tohoto softwarového molochu následně odpojila a stala se jedním z předních, suverénních hráčů na online trhu. A je třeba říci, že minimálně o kvalitní zakázky nouzi rozhodně nemá. Pro Vivendi Universal pracuje na již zmíněné MMO variaci Středozemě a Atari ji zaúkolovalo k tvorbě další silné licenční hry, a to Dungeons and Dragons: Online. Svět DaD je hráčům velmi dobře známý, tudíž jde o vpravdě geniální krok, jelikož tvůrci RPG z tohoto světa, Black Isle již nejsou mezi existujícími a u hráčů, kteří jejich hry hltali jedním dechem, se tak začínají projevovat abstinenční příznaky, které by jim na hodně dlouho mohl léčit právě tento online projekt. Je tedy logické, že se nám hra dostala do hledáčku a my vám ji rádi představíme. D&D: Online

Je třeba říci, že se na hře jistou měrou podílí i vlastník licence, společnost Wizard of the Coast, která dohlíží na slušné a nenásilné převedení pravidel do virtuální podoby, což je především pro hardcore hráče velmi důležité. Často totiž dochází k mýlkám, které tito borci nelibě nesou. A na hře se nepodílí jen tak nějaký pracovník této firmy, ale rovnou samotný guru světa DaD – Gary Gykax, kterému na kvalitě hry podle jeho slov velice záleží a nehodlá do světa vypustit žádný paskvil, který by po léta budované a nyní již skvěle zavedené jméno jakkoliv poškodil, což je skvělá zpráva především pro nás, hráče. Jako centrum dění byl vybrán svět Eberron, který je poměrně neprotěžovaný a jeho kouzlo objevilo až Atari, jelikož ho hodlá využít i ve strategii Dragonshard. Výběr to byl poměrně jednoduchý, jelikož Eberron je podle všeho jedním z nejtemnějších a zlem nejvíce prorostlých světů, tedy ideální místo pro tisíce dobrodruhů, kteří by tyto zlotřilce potřeli. D&D: Online

Trochu netradičně na nás působí slova vývojářů z Turbine. Chvástají se totiž něčím naprosto jiným, než ostatní tvůrci. Zatímco například u Star Wars: Galaxies LucasArts stavělo do popředí zájmu obrovskou rozlehlost světa, který je problematický pouze přejít, stavějí se Turbine ke své práci zcela jinak. Chtějí vytvořit kompaktní prostředí a jedním z jeho výchozích bodů je samozřejmě nevelký rozsah. Nemusíte se sice bát, že byste se hry nevešli nebo zakopávali o postavy stejně, jako se to stává asijskému obrovi – Číně, ale jednoduše nebude lokalit tolik, jako v jiných hrách. Někomu to vyhovovat může, jinému ne. Důvod k tomuto kroku není ten, že by autoři nedokázali vytvořit ohromný herní svět, ostatně o něco podobného se pokoušejí a podle prvních zpráv se jim to i velice dobře daří, v Middle Earth Online, jejich volba má naopak pomoci samotným hráčům při socializaci.

V Turbine prostě nechtějí, aby se kdokoliv cítil osamocený, tahle hraD&D: Online totiž bude více než jiná, především o menších i větších skupinkách a především gildách. K dispozici bude jedno velké město, v případě velkého zájmu o titul plánuje i další formou bezplatného updatu a nějaké ty lokality na jeho vnější straně. Zde najdeme slušnou porci dungeonů, před nimiž se budou grupovat hráči s jedním cílem – vymlátit pořádně spletité kobky, namachrovat si ego, získat zkušenosti a také pořádně tučný poklad. A to by údajně mělo být možné výhradně ve skupinkách, tedy pokud si děláte nárok na ty skutečně vypečené a dobře honorované questy. Je jasné, že zpočátku si každý bude hrabat v jednoduchých dungeonech především na vlastním písečku a osahávat si nepříliš složitý interface.

Ve hře nalezneme sice několik všem přístupných oblastí, kde si mohou libovolně zalevelovat, ale důraz je kladen především na soukromé questy. Tedy ne pro jednotlivce, ale pro celou partu. Stačí si zajít do města, na nejbližším rohu si vyhlédnout nějaké NPC zadávající  D&D: Online pro vás zajímavý quest, lehce s ním pokecat a jít na samotnou věc. V takovém případě vám hra vygeneruje vlastní dungeon, kam ostatní hráči nebudou mít přístup, jen partička, která si ho vybrala. Ta může čítat mnohem více dobrodruhů, než v jiných hrách, kde je limit stanoven obvykle na šestici. Zde by mohlo jít o desítky, i když také bude záležet na obtížnosti toho kterého úkolu. Množství her obsahuje až přehnané množství zbytečného běhání či vyčkávání. Podobně zraceného času se chtějí tvůrci u DaD: Online již od počátku vyvarovat a i proto tvoří kompaktní svět, kde nebude třeba hledat dlouhé hodiny samotný vchod do dungeonu – do něj se dostanete během chvilky. Hráči mají být naprosto vtaženi rychlým spádem hry. Mají mít pocit, že za tu dobu, co mají hru spuštěnou skutečně něco zajímavého a zábavného zažijí, nepůjde jen o samoúčelné cepování postavy, ale rozhodně i o kvalitní prožitek, který ve většině MMOG chybí, a to je podle nás jedním z největších problémů. Pokud by se nudné pasáže Turbine skutečně podařilo vymazat, mohli by na trh uvrhnout jakési online Diablo, tedy nesmírně zábavnou hru, která je nenáročná na pochopení, ale hodně těžká, D&D: Online ne-li nezvládnutá k definitivnímu ovládnutí. Pořád bude, kde se zlepšovat a co dělat.

Vzhledem k oblibě Diabla by mohlo jít o skvělý byznys. Tomuto příměru s králem akčních RPG navíc odpovídá i bojový systém. Jak jistě víte, hraje se DaD na tahy a tak tomu v naprosté většině případů bylo i na obrazovkách počítačů. Ovšem v online variantě je něco podobného z časových důvodů a zmíněné dynamiky neproveditelné, tudíž se před tvůrci ocitla velká výzva. Jak vytvořit zábavný systém a neprovinit se proti zaběhnutým regulím, což by množství hráčů jedině odradilo. Pomohl i Gary Gygax a výsledkem je realtimová, hodně zajímavá a netušeně plynulá bojová složka. Stačí přijít k nepříteli, myší ho nakliknout a už je tu akce. Samozřejmě je třeba navolit, jaký bude použit útok apod., přesto se hra v tomto směru hodně podobá Diablu a jeho systému „hack and slash“. Hráč ovládá každý pohyb své postavy, mezi což se řadí mimojiné i různé úskoky, krytí a pro kouzelníky samozřejmě  D&D: Online i patřičné čáry máry.

Hodně se nám zamlouvají skvěle vypadající akční sekvence, o nichž byste neřekli, že pocházejí z dosud prudérního DaD. Především skvělá komba skládající se z několika volně kombinovatelných úderů stojí za povšimnutí. A nemyslete si, že budete pořád mačkat jeden čudlík a postava vykoná všechno za vás. V takovém případě si pořiďte nějakou mlátičku, tady půjde o rozvážení každého kroku, každého pohybu, jen bude třeba všechno vykonávat hodně rychle. Při bojůvkách samozřejmě pomůžou i některé featy a schopnosti z rozsáhlého dovednostního stromu.

DaD: Online totiž samozřejmě pokryje i RPG prvky, které již půjdou hodně do hloubky, což znamená, že si váš charakter budete moci budovat mnoha rozličnými směry. Hned zpočátku si vyberete nějakou z dobře známých ras, jako je například trpaslík, elf, člověka atd.D&D: Online Celkem jich je sice jen pět, ale myslím, že v kombinaci s devíti povoláními jde o slušnou kombinaci. Povolání jsou vůbec hodně důležitá a hrají slušnou roli při tvorbě party. Pasti se mohou například pro takové barbary stát osudnými, tudíž budou tito potřebovat zloděje, aby je odstranil. Klerici se zase hodí k léčení apod. Jen ideálně namíchaná skupina má šanci proti těm nejtvrdším nepřátelům. O bojích mezi hráči, tedy PvP, se teprve jedná, nejspíše pro ně budou vyhrazeny jen určité oblasti.

Graficky vypadá DaD: Online velice dobře a v žánru MMO her se řadí víceméně ke špičce. Přestože si užijeme především nepříliš optimistických temných barev, i ty budeme obdivovat. Podle videí nezapadnou ani animace postav, takže po této stránce a zřejmě i po dalších můžeme být naprosto spokojeni. Celkově se tedy Dungeons and Dragons: Online řadí do nové generace online her, které mají hodně velké šance na úspěch, i přes velkou konkurenci. Tento titul na to jde od lesa a jeho vývojáři si správně uvědomili, že méně je někdy více, tudíž se nesnaží do hry nahňácat co možná největší množství obsahu, ale tento se snaží především zkvalitnit, aby když už se mu hráči věnují a platí, měli o zábavu postaráno. Skvěle se zatím jeví i propracovaný bojový systém a kvalitní převedení pravidel DaD se vším všudy. Na hru si však počkáme do příštího roku, i když to už není tak dlouhá doba.

Index očekávání: 85%
Autor:

Nejčtenější

Counter-Strike je nově zdarma a někteří hráči to špatně nesou

Review bombing hry Dota 2

Legendární střílečka přešla před pár dny do režimu free 2 play a mnoho zkušených hráčů to Valve nedokáže odpustit. Bojí...

Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

Assassin’s Creed Odyssey

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

OBRAZEM: Podívejte se na ta nejhorší tetování inspirovaná videohrami

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí...

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí naší kultury. Této módě se samozřejmě...

KVÍZ: Poznáte herní hity podle reklamních obrázků?

Herní kvíz

Načančané reklamní obrázky jsou jedna věc, realita druhá. Mají vůbec propagační obrázky se samotnou hrou něco...

Nejvyhledávanější herní postavou roku na Pornhubu je Bowsette

Jedna z možných podob princezny Bowsette

Server Pornhub zveřejnil statistiky za loňský rok, ze kterých vyplývá, že nejoblíbenější videoherní postavou je...

Další z rubriky

Nejlepší v sérii? Kritizovaná Call of Duty: Black Ops 4 v betě překvapila

Call of Duty: Black Ops 4

Na letošní díl Call of Duty se od jejího oznámení hrne celkem oprávněná kritika. Vydavatelství nadále dojí ty...

Life is Strange 2 ukázal nové hlavní hrdiny, ale jinak zůstává stejný

Life is Strange 2

Vývojáři z Dontnod na Gamescomu konečně ukázali první záběry z chystaného pokračování vynikajícího seriálu Life is...

Řežba, která nás rozsekala. Dojmy z hraní Devil May Cry 5

Devil May Cry 5

Hyperakční série Devil May Cry se vrátila z pekla a její nejnovější díl ukazuje, jak moc je stále cool. Je to ideální...

Najdete na iDNES.cz