Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Důvody pro zásadní změnu obchodního modelu Unreal Engine 4

  10:00aktualizováno  10:00
Předchozí verze technologie Unreal Engine pomohla zformovat tvář řady herních hitů. Mnoho her ostatně grafické vykreslování využívalo bez zásadnějších změn a zkušené oko tak například v Mass Effectu či Borderlands jednoduše rozpoznalo stopy tohoto enginu.

Obrázky z prvního technologického dema Unreal Engine 4, které naznačilo jeho budoucí potenciál.

Podle tvůrců technologie však pověst tehdejšího obchodního modelu odrazovala řadu vývojářských studií. Jeho koncept totiž nebyl průhledný a ceník bylo možné získat až na vyžádání. O enginu se proto tradovalo, že je nesmírně drahý a pro tvůrce mimo velkorozpočtovou scénu je proto nedostupný.

To však popírá evropský zástupce Epic Games, kterým je Mike Gamble, starající se o licencování technologie Unreal Engine. Posledních několik let však přineslo citelné změny v herním průmyslu, které díky růstu digitálních distribucí vedly i k růstu nezávislé scény.

A to je něco, k čemu lidé z Epic Games díky svým kořenům mají blízký vztah. Společnost totiž v devadesátých letech začínala s obchodním modelem shareware, kdy část hry byla bezplatně dostupná a za odblokování zbytku jste mohli zaplatit vývojářské společnosti.

"Trh je v současnosti takový, že je možné být demokratický a momentálně je to dokonce i ten správný krok. Jsou tu obchodní modely pro nezávisláky pro tvorbu produktů a jejich dodání na trh. Takže je správný čas učinit krok (k té demokracii). Je opět na čase, aby každý měl šanci to vyzkoušet," říká Gamble.

Unreal Engine 4 ostatně vznikl s ohledem na zvětšující se rozmanitost trhu. Uspokojit tak má potřeby malých i velkých týmů, a to díky obchodnímu modelu, který Epic Games oznámily již v březnu. Tím je měsíční předplatné, s nímž za 19 dolarů získáte úplný přístup k technologii a jejímu zdrojovému kódu.

Pokud tedy zaplatíte za jediný měsíc, můžete pak technologii využívat i nadále. Chybět vám však budou nové aktualizace a průběžná vylepšení. "Výzvu pro nás představuje informování o tom, že předplatné existuje," tvrdí Gamble. O technologii se zatím zajímají prý především autoři hardcore her, kteří ji mnohdy využívali i dříve.

Krok přitom cílí i na tvůrce drobnějších hříček například pro mobilní zařízení. Ti přitom v současné době mnohdy preferují konkurenční projekt Unity.

Unreal Engine však nabízí propracovanější nástroje a potenciál pro citelně lepší grafiku. Kam tedy nový obchodní model povede, se ukáže teprve časem. Je však možné, že díky tomu bude Unreal Engine i pro tuto generaci her tou nejčastěji využívanou komerční technologií.

Autor:




Nejčtenější

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Další z rubriky

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.