E for ALL

E for ALL - reportáž z víkendové show elektronických her v Los Angeles

Zatímco zábavní průmysl má problémy, podle nejnovějších výzkumů utratili lidé za videohry letos o 2,5 miliardy dolarů více než loni.

E for ALLProdej video her neukazuje, že by byl součástí ekonomického marastu, který postihnul každý sektor zábavního průmyslu. Podle marketingové firmy NPD Group, která sleduje prodej video her, spotřebitelé utratili za hrací zařízení, ovladače a software jen letos 9.5 miliard dolarů. O 2.5 miliardy více než v roce 2007.

Ne všichni výrobci hardware se o zisky podělili rovnoměrně. Nintendo bylo nejúspěšnější s prodejem 555.000 přístrojů, zatímco Sony PlayStation 3 se může chlubit 224.900 kusy a Microsoft Xbox 360 jen 204.800. Nintendo DS (DualScreen), hrací zařízení do ruky, lámalo rekordy s prodejem 608.400 kusů. K nejpopulárnějším softwarům patří ve Spojených státech NCAA Football 09 od Electronic Arts, následovaný s Nintendo Wii Fit a Guitar Hero od Activisition.

E for All, anebo zábava pro všechny, tak by se dala přeložit show elektronických her, která o tomto víkendu proběhla v losangelském veletržním centru. Po tom co se pořadatelé populárního E3 rozhodli pořádat svá setkání bez veřejnosti, objevují se po celých Spojených státech náhražky.

E for ALLOrganizátoři je podrobně sledují a zvažují, jestli se v příštím roce navrátí k původnímu formátu E3, který se mohl pochlubit více jak 60.000 zájemci v roce 1996. Změna programu povolující účast jen profesionálům je totiž už stála více než pět milion dolarů jen kvůli zrušení účasti vývojových firem a návštěvnosti.

Přestože se na blogu Kotaku objevila zpráva, že ESA zvažuje znovuotevření E3 pro všechny zájemce, objevují se spekulace, že už může být pozdě a že se to nemusí podařit, protože dominantním v téhle oblasti video zábavy se stal PAX (Penny Arcade Expo). ESA proto mezitím podpořila nový formát pro show elektronických her určených pro širokou veřejnost. Má název Entertainment for All a pořadatelé IDG World Expo věří, že přiláká zpět všechny, kterým byla odepřena účast, na E3 v loňském a letošním roce, díky pochybnému zaměření výlučně na designéry a softwarové experty.

E for ALLZnámé vystavovatele na říjnovém E for All reprezentoval Microsoft, Dell, TN Games, Nexon a řada dalších. Kromě premiér nových software, hardware a ovládacích systémů byly součástí veletrhu zajímavé akce. Aspirující rokové hvězdy soutěžily pro slávu a jmění v první celoamerickém turné Guitar Hero World Tour sponzorovaném obchodním řetězcem Target. Čtyřčlenné skupiny hrály podle záznamu hitů od Beastie po Modest Mouse o cenu 2.000 dolarů v hotovosti, užitkové předměty a dárkové kreditní karty.

„V duchu zábavy pro všechny bez rozdílu věku tím Target nabízí možnost se seznámit s vysoce očekávanou nejposlednější verzí nejpopulárnější hry od Activision ještě před tím než se objeví na pultech v obchodech 26. října,“ uvedl Mark Schindele.

E for ALLGuitar Hero transformuje a rozšiřuje veleúspěšnou hudební kytarovou hru z loňského roku na skupinovou spolupráci kombinující kytaristy s bubeníkem a zpěvákem. Je propojena bezdrátovým ovládáním a offline a online modemy Band Career a verzí pro osmičlennou skupinou hráčů Battle of the Bands, umožňující dvěma skupinám navzájem soutěžit online.

Hra má nově designovaný ovladač kytar, bubnů a mikrofonu. Součástí je i Music Studio, umožňující hráčům skládat, nahrávat, sestřihat a nabízet vlastní rockové songy. Guitar Hero World Tour vyvinul pro Xbox 360 a Playstation3, Neversoft Entertainment. Na verzích pro Wii a PlayStation2 pracovaly firmy Vicarious Visions a Budcat.

Pro ty, které nezajímá hudba byla připravena herní verze Star Wars: The Force Unleashed od LucasArts a Shaun White Snowbording od Ubisoft, na kterém osobně spolupracoval populární dvaadvacetiletý sportovec. Premiéru tady měl, kromě jiných, i běžící pás firmy Narcis Inc. Pod názvem Treadmill Race Across Azeroth byl pás připojen na hru World of Warcraft. Zájemci si tak mohli vyzkoušet jak složité je běžet ve virtuálním světě.

E for ALLPravděpodobně poprvé v historii se tady sešlo pět nejznámějších hráčů videoher v USA. Důvodem byl společný zájem o charitu na pomoc bezdomovcům. Johnathan "Fatal1ty" Wendel, Billy Mitchell, Justin Wong, Todd Rogers a TriForce byli hostiteli. Návštěvníci je mohli vyzvat k soutěži v jejich specializovaných hrách pokud přinesli nejméně jeden kus trvanlivého jídla v plechovce a nebo v krabici.

Mistři soutěžili v hrách ve kterých se jim údajně nikdo nevyrovná: Fatal1ty v Quake 3, TriForce v Tetris DS, Billy Mitchell v Donkey Kong, Todd Rogers v Gorf, Justin Wong v Marvel vs. Capcom 2.

Součástí show byly ukázky nezávislých tvůrců a studentů specializovaných škol. Společnost IndieCade, která se specializuje na jejich prezentaci jich tady uvedla 20 z celého světa. Patřily k nim kromě jiných Darkgame, Urban Bingo, The Lonesko Affair a další. Autoři své hry povětšinou sami demonstrovali a účastnili se setkání s veřejností, během kterých odpovídali na dotazy zájemců.

E for ALLPro zájemce byl připraven i výcvik pod názvem Gaming Bootcamp. Profesionální hráči na něm seznamovali nováčky se základy her, terminologií a co nového je možno očekávat do budoucna na tomto poli zábavy. Konference vývojářů her GDC nabídla nové zkušeností, vzájemné kontakty a rozvoj kariéry v oboru digitálních her. Na semináři vystoupili i reprezentanti škol s možnostmi důležitého vzdělávání pro studenty, kteří se chtějí věnovat oboru video her.

 All Games Network spolu s pořadateli uspořádali turnaj, ve kterém se střetli šampióni klasických her z minulosti a současnosti s návštěvníky veletrhu. Mezi soutěžní hry patřily Donkey Kong, Spy Hunter a Missile Command.

Velký zájem návštěvníků přilákaly World Cyber Games. Zúčastnilo se více jak 200 nejlepších hráčů z Ameriky, kteří mezi sebou soutěžili o místo v týmu USA pro letošní finále nejpopulárnějších 14 video her. Kromě částky 100.000 dolarů bylo prvních dvacet pět účastníků odměněno zlatými a stříbrnými medailemi a kýženým místem v týmu, který bude reprezentovat Spojené státy ve finále WCG 2008. To se odehraje příští měsíc v Kolíně nad Rýnem.

E for ALLDalší soutěží, která vzbuzovala pozornost byla Intel Extreme Master Global Chalenge. Do Los Angeles k ní byli pozváni nejlepší eSports šampióni video her Counter-Strike a World of Warcraft z Evropy, Ameriky a Asie. Bojovali o cenu 80.000 dolarů. Celkově, hvězdy eSports soutěží o kvalifikaci do finále a cenu 750.000 dolarů.

Vždy když se otevřou veletrhy s tématikou videoher, objeví se staronová otázka. Jsou tyhle hry přínosem pro lidskou rasu? Ani letošní E for All nebyl výjimkou. Zatímco miliony lidí videohry chápou jako možnost zábavy, jiní je pokládají za zbytečné a škodlivé pro mládež.

E for ALLJako na objednávku pro ty, kteří věří na jejich užitečnost, přišly ve stejnou dobu média s výsledky výzkumů pořádaných universitami i věhlasnými vědeckými instituty. Potvrzují jimi důležitost elektronické zábavy v několika směrech: Videohry údajně zlepšují viděni. „Jejich hraní zvyšuje kapacitu vizuální pozornosti a její prostorovou distribuci,“ tvrdí výsledek výzkumu publikovaného v časopise Nature.

V řadě televizních zpráv a reportáže v novinách ještě poukazují na to, že videohry mohou napomoci při soustředění a dokonce i úbytku váhy. Pomáhají při studiu klasické literatury, obratnosti a ve stresových okamžicích kdy není čas na dlouhá rozhodování. Zanedbatelná není ani skutečnost, že díky společným hrám učí poznávat mezilidské vztahy a přátelství.