Těžko říci, čím to je, ale ať už se díváme na letošní E3 z jakéhokoliv úhlu, vždy nejdeme něco, co zavání rozčarováním nebo snad dokonce i zklamáním. Možná to je tím, že se pro nás tato výstava stala již každoroční rutinou, což se poprvé projevilo letos, ale možná taky tím, že toho letos herní firmy opravdu zase až tak moc nepředvedly. To se samozřejmě nevztahuje na dění okolo next-gen konzolí, i když i u PS3 a Wii bychom našli něco, co nás zase až tak nenadchlo, a naprosto to samé se dá samozřejmě říci i o PSP, kde je situace ještě o něco „horší“.
Na stánku Sony toho bylo v sekci věnované PSP k vidění vcelku dost a víceméně všechny zde prezentované hry vypadaly prakticky moc dobře a hezky, ale téměř okamžitě člověku došlo, že až na pár světlých výjimek se toho v následujícím roce na PSP, co se her týče, asi moc nezmění. Tím máme na mysli, že povětšinou budou na handheld od Sony i nadále vycházet „zmenšené“ verze „velkých“ verzí her z PS2, jejichž záplava bude sem tam zpestřena něčím skutečně svěžím a novým jako kupříkladu logická úchylárna Loco Roco. Drtivou většinu expozice tak zabíraly hry jako třeba NBA, Race Driver 2006, Def Jam Fight for NY Takeover, Madden, MLB 06, Nascar, World Tour Soccer, ATV Offroad Fury či Monster Hunter nebo 50 Cent. Zkrátka téměř doslova pouze porty nových verzí stokrát viděného a stokrát hraného.
Našlo se ale samozřejmě i pár věcí, které stály za mnohem větší pozornost. Velmi potěšila hratelná verze Killzone: Liberation, která na displeji PSP vypadá nejen hezky, ale i poměrně dost stylově, čímž se veřejně hlásí k odkazu původní hry, ovšem v první řadě se zdá, že si tvůrci dali záležet na odladění hratelnosti tak, aby hra byla maximálně vhodná pro přenosné hraní. Z testování předvedené verze jsme nabyli pocit, že zde bude skutečně dost značně záležet i na taktickém přístupu a myšlení, kdy je potřeba se promyšleně ukrývat a zvažovat další postup. V naší redakci se tak Liberation rázem stala jednou z nejočekávanějších her pro PSP pro nadcházející sezónu, jelikož nás velmi mile překvapilo, že se skutečně jedná o kompletně nový koncept vycházející pouze z prostředí a reálií původní hry. A podobně jako Metal Gear Acid byl úplně jinou hrou než původní MGS, přičemž sklidil zasloužené úspěchy, očekáváme, že se osvědčí i změna konceptu Killzone pro účely handheldového hraní.
Mimochodem, když už jsme u toho Metal Gearu, Konami ohlásilo pro PSP novou hru ze série Metal Gear Solid. Jelikož ale chystáme k tomuto titulu samostatné preview, povíme si o něm něco více až tam. Pojďme tedy k další slavné značce, kterou Tekken zcela nepochybně je. Tekken pro PSP opět vypadá naprosto úžasně, nicméně co se týče hratelnosti, zdá se nám v podstatě naprosto stejný na PS2. Nemluvíme teď samozřejmě o tom, které přibyly pohyby a techniky a které ubyly, ale o tom, že sotva jsme zasedli k prvnímu zápasu, dostavil se skutečně extra silný závan déja-vu. Opět ty samé postavy (i když tentokrát ve velmi slušném počtu), opět ty samé bojové styly, opět to samé. Vedle dvou nových postav Dragunova a Lili sice Tekken Dark Ressurection obsahuje i nějaká ta nová rozšíření jako kupříkladu možnosti stahování kdečeho, ale pokud nepatříte k zarytým Tekkenistům, asi nebudete mít příliš moc důvodů k pořízení této hry.
Z dalších her stojí ještě za zmínku určitě PSP verze Ace Combatu, která stejně jako na PS2 v prvé řadě nádherně vypadá, Bomberman je sice již stokrát provařená záležitost, ale na rychlý multiplayer bude opět jako stvořený a pro hraní na přenosném zařízení potažmo na cestách by měl být vhodný i strategicky laděný Field Commander. Opomenout ovšem nesmíme ani PSP zjevení Ratcheta a Clanka, kteří sice do značné míry vykazují stejné znaky jako při svých PS2 eskapádách, ale vzhledem k proslulosti celé této značky je jasné, že se bude jednat o jeden z klíčových titulů pro PSP.
Předveden byl v akci i již dříve anoncovaný PSone emulátor, jehož možnosti byly demonstrovány prostřednictvím závodní hry Ridge Racer a nutno říci, že ač hra jako taková zůstává samozřejmě stále stejná, zmenšení na menší displej jí po stránce vizuálního dojmu značně prospívá, což vede k lehce paradoxní situaci, kdy emulovaná hra vypadá o značný kus lépe než ve své době na svém původním stroji. Holt, pokrok nelze zastavit. Hlavní devizou tohoto emulátoru je ovšem zejména skutečnost, že během velmi krátké doby se knihovna her pro PSP masivně rozšíří o tisíce titulů, které byly vydány již před lety pro první PlayStation. Sice zde vidíme potenciální problém v tom, jak se PSP vypořádá s nutností ovládat některé hry dvěma analogovými páčkami, případně potřebou využívat čtyři postranní tlačítka. Ale oni to pánové ze Sony určitě mají nějak promyšlené, takže se to určitě zvládne :-).
Pravděpodobně největší rozruch okolo PSP ale způsobil moment, kdy se na stánku Sony objevila malinká kamera, která byla určena pro použití v kombinaci s touto přenosnou konzolí. Je asi bláhové si myslet, že bychom se někdy dočkali EyeToy her pro PSP, i když samozřejmě nic není nemožné a upřímně řečeno si ani moc nedokážeme představit, jak by se něco podobného na handheldu hrálo. Jak ale naznačuje fotografie kolegů ze serveru Joysticq, mohlo by být možné využít tento sympatický kousek k nejrůznějším hrátkám s vlastními videi či fotografiemi, ale stranou by nemuselo rozhodně zůstat ani využití ve hrách. Již poměrně dávno se objevila zpráva, že v chystaném Final Fantasy pro mobilní telefony by mělo být nutné využívat k hraní integrovaného fotoaparátu. Abyste získali požadované materie, bude potřeba vyfotit něco odpovídající barvy ve vašem okolí, přičemž podobné a další aplikace této myšlenky si samozřejmě dokážeme představit i na PSP.