Hratelné verze her pro PlayStation 3 patřily zcela jednoznačně k největším tahákům celé letošní E3, a proto jsme nemohli nevyužít šance zahrát si na nové next-gen mašině všechno, co se dalo. Velkou pozornost budily samozřejmě všechny prezentované hry, ale některé z nich přeci jen ještě o něco větší.
Gran Turismo HD
Gran Turismo je jedna z nejslavnějších značek světa PlayStation, a tak není divu, že se kolem hratelné ukázky next-gen verze srocovaly ještě větší davy než je tomu v našich supermarketech při nějaké cenové akci. Problém nastal ovšem vlastně hned v okamžiku, kdy si člověk přečetl název hry. Nejednalo se totiž samozřejmě o hratelnou ukázku toho, jak bude Gran Turismo na PS3 vypadat celkově, ale pouze toho, jak bude vypadat graficky. Pár lidí z Polyphony zkrátka vzalo kus čtvrtého dílu GT a jediné, co udělali, byl převod do vyššího rozlišení. Což o to, pokoukáníčko to bylo moc pěkné, ale i co se týče grafiky, bylo znát, že se jedná pouze o převod něčeho do rozlišení 1080p, namísto toho, aby to bylo tvořeno zcela od nuly a pořádně. I přes obrovskou míru detailů a nádherné scenérie tak občas docházelo k situacím, že ne všechny objekty vzájemně tak říkajíc „lícovaly“. Při průjezdu nad hlubokou vyprahlou roklí se její druhá strana na obrazovce pohybovala poněkud podivně, což mělo poměrně paradoxní důsledek v tom, že výsledek budil spíše dojem paralaxního scrollingu než aby připomínal do detailu propracovanou hru nové generace a nic na tom bohužel neměnilo ani vysoké rozlišení a detailní grafika.
Na druhou stranu, vzhledem k tomu, že se jednalo stejně jako v loňském videu, pouze o přibližnou ukázku toho, jak bude nové Gran Turismo vypadat, máme se ve finálním produktu zcela jistě na co těšit. Detailisté z Polyphony si jistě dají záležet na kdejaké „prkotině“ a výsledek tak zcela jistě bude více než uspokojivý. Otázkou zůstává, jakých změn se dočkáme v hratelnosti. Gran Turismo HD se totiž hraje víceméně úplně přesně jako GT4, takže v tuto chvíli těžko usuzovat. Když se nad tím tedy člověk zamyslí, stává se Gran Turismo HD nejžhavějším kandidátem na titul „Potěmkinova vesnice letošní E3“. Tvůrci totiž předvedli víceméně pouze to, jak by hra zhruba měla vypadat po stránce vizuálního zpracování, ale jinak prakticky vůbec nic. To si ale člověk uvědomí až notnou chvíli poté, co odloží ovladač a se slovy „boží, hrál jsem GT na PS3 se odebere na pauzičku, aby se z tohoto zážitku vzpamatoval.
Formula One
To tvůrci série Formula One jsou jiní kanóni. Ukázali již verzi, která je pevným základem prvního dílu série pro PS3, takže již se dalo hovořit o vcelku značné vypovídací hodnotě. Formule ovšem zase trpí tím problémem, že ať již běží na čem chtějí, vypadají stále víceméně stejně čistě jen proto, že se jezdí stále po těch samých okruzích se stále stejnými auty, a pokud do hry autoři nepřidají pit babes v boxové uličce nahoře bez, vizuální dojem ze hry bude stále dost podobný. Jistě, v nové verzi přibylo mnoho nových grafických vychytávek, jako různé odlesky či samozřejmě podstatně více detailů, ale i když je tam vidíte a bez problémů najdete, stejně při hraní budete povětšinou koukat akorát tak na špičku vašeho monopostu těsně nad šedým asfaltem, přičemž před vámi tak maximálně uvidíte několik vám podobných virtuálních šílenců v podobných rakvích na čtyřech kolech. Nová Formula One tedy rozhodně nebude hrou, která by měla mít za úkol svým grafickým dojmem přilákat davy kupců k prodejcům PS3.
U her tohoto typu je ovšem samozřejmě v prvé řadě důležité to, aby dokázala poskytnout všem zuřivým závodníkům to, po čem touží. A to se jí dle toho, co jsme viděli a hráli, v první vlně určitě podaří. Obtížnost námi hrané ukázky byla sice poměrně nízká, ale tak tomu bylo zcela záměrně proto, aby z hraní něco měli i ti návštěvníci výstavy, kteří si s volantem moc netykají. Na prezentaci této hry za zavřenými dveřmi jsme navíc byli ujištěni, že hra bude nabízet širokou paletu nastavení obtížnosti, aby si zde každý dokázal najít to své. A s ohledem na poslední díly série na PS2 nemáme důvod tomu nevěřit.
Vedle jízdního modelu bylo zapracováno i na fyzice kolizní, přičemž právě vylepšení kolizí je skvěle patrné během několika málo chvil ve hře. Pokud dojde na bouračku, začne od formulí létat úplně všechno, co k tomu má alespoň trošku dispozice. Stejně tak i různé smyky a vzájemné narážení formulí vzájemně do sebe, pokud dojde ke kolizi ve větší skupině vozů, vypadají naprosto uvěřitelně a reálně. Jediný problém zde je však ten, že pokud k nějaké takové brutálnější kolizi dojde, odlétávají od vozů do širého okolí i kola, což odporuje, pokud se nepleteme, současným bezpečnostním předpisům F1, podle nichž musí kola po kolizi zůstat u monokoku, aby se zabránilo případům, kdy utržené kolo vletí mezi diváky a tam napáchá nějakou neplechu.
Zajímavou věcičkou u této hry je pak i možnost propojení s PSP, přičemž právě soňácký handheld, slouží jako regulérní zpětné zrcátko, v němž sledujete dění za vámi. Upřímně řečeno, moc jsme sice nepochopili, k čemu to vlastně je, jelikož netušíme, jak si budeme PSP připevňovat k televizi, aby fungovalo jako skutečné zpětné zrcátko nebo jak budeme očima těkat z obrazovky někam na stůl, kde budeme mít PSP položeno, ale frajeřinka je to rozhodně vcelku zajímavá a líbivá :-).