Sedíme v Press Centru
Do otevření bran největšího herního veletrhu zbývalo zhruba třicet minut, což ovšem neznamená, že všude bylo mrtvo – právě naopak. I naše dvoučlenná výprava už posedávala v místnosti pro tisk, kde herní novináři využívají několik desítek počítačů připojených k internetu, případně připojují své notebooky. Nelze si nepovšimnout vybavení našich kolegů z Asie, kteří nás pravidelně překvapují nádhernými, ale naprosto funkčními miniaturami, vedle kterých se naše notebooky stávají artefakty z muzea. Místnost je ovšem hned po ránu narvaná k prasknutí a tak jsme rádi, že si sedáme alespoň na zem ke zdi a k naší radosti se zdárně připojujeme k místní bezdrátové síti. Pomalu se však nachýlil čas schůzek s herními distributory a některými vývojáři, která nám ukusují více jak polovinu celkového času.
Nelze si nepovšimnout vybavení našich kolegů z Asie, kteří nás pravidelně překvapují nádhernými, ale naprosto funkčními miniaturami, vedle kterých se naše notebooky stávají artefakty z muzea.
The Longest Journey II (Dreamfall)
Podle plánu vyrážíme na setkání s Funcomem, kteří připravují (příznivci doslova vymodlenou) akční adventuru The Longes Journey II, neboli Dreamfall. Co jsme měli možnost vidět, hra se zatím nachází v dosti raném stádiu vývoje, za rok nám prý ukáží více. Díky tomu jsme nemohli natáčet žádné in-game scény, nicméně to bohatě vynahrazuje ochota, s jakou odpovídali na naše otázky. Ostatně až náš adventure specialista tento materiál zpracuje, přineseme podrobnější info. Z holých faktů mohu prohlásit následující – dvojka bude rozhodě kratší než díl předchozí (ale prý sladší!), kompletně ve 3D, s přímým ovládáním (sbohem myško) a se třemi hratelnými charaktery. Náš první dojem z grafiky je zatím spíše rozpačitý, nicméně bylo by nespravedlivé soudit z této krátké a velmi rané ukázky, protože valnou většinu práce ještě mají autoři před sebou.
N-Gage QD a nové hry
Ve volném časovém úseku, kdy si zprvu rychle procházíme celé výstaviště, na chvilku zabloudíme ke stánku Nokie, která zde prezentuje nejen N-Gage QD, ale i nové hry. A ty nás zajímají nejvíce. První upoutalo pozornost známé jméno, jakým Call of Duty dozajista je. Plni očekávání tak zažíváme spíše zklamání, protože v rozlehlém exteriéru vypadá bitevní pole spíše divně (rozpixelovaně), než nějak atmosféricky. Naopak naděje vkládané do akčního RPG Requiem of Hell se naštěstí potvrdily – fakticky se jedná o variaci na Diablo, což rozhodně neurazí. Naši pozornost si ještě zasloužilo netradičně pojaté MMORPG Pocket Kingdoms, které bude využívat N-Gage Arény (i v ČR), a nevypadá vůbec špatně. Ale ke všem těmto hrám se, až přijde jejich čas, ještě samozřejmě vrátíme.
Zajímavá strategie Soldiers: Heroes of World War II
Pokračujeme schůzkou u stánku s Codemasters, u kterých nás zaujala především pohledná akční strategie Soldiers: Heroes of World War II. Pod naším velením se ocitá malá skupinka vojáků, v našem případě rovnou tří, která plní mise hluboko za nepřátelskou linií. Stylem si však hra udržuje rozumný kompromis mezi akcí a strategií – svoje vojáky máme plně pod kontrolou, poměrně šikovně je můžeme nechávat schovávat se za objekty, jako třeba tank, z poza kterého v případě potřeby na hráčův příkaz opatrně vykukují. Tím podstatně snižují riziko zásahu. Hra těží z několika zásadních věcí – můžeme (a musíme) obsazovat děla, tanky... zkrátka vše potřebné. A právě ve správné koordinaci s těmito stroji tkví tajemství úspěchu. Druhá věc se týká zpracování – hra vypadá na pohled neuvěřitelně detailně a přitom úplně všechno (kromě terénu) lze zničit. Když vystřelí tank, funguje zde i tlaková vlna, která efektně odmrští stranou vojáky i se zdí, za kterou se schovávaly (stejně efektně působí možnost pauzy, nicméně její přítomnost více oceníme v tužších situacích, kdy rozhoduje správné načasování). Nebo, pokud zapálíme strom u lesa, může postupně vyhořet celý les. Záleží i na střelách, které ve svém tanku použijeme. Nezbývá než doufat, že se autoři dobře vypořádají s designem misí, protože tahle záležitost by nás mohla všechny ještě příjemně překvapit.
Sony PSP - tohle je nářez
V dalším časovém oknu si zaskočíme vystát frontu na "walkman 21. století" od Sony, neboli ohlášený a zde na živo prezentovaný handheld PSP. A vážení, musíme vám říct, že tohle vypadá na pořádnou časovanou bombičku, která v okamžik uvedení vybouchne do celého světa. Čekali jsme hodně, ale tohle naše očekávaní ještě o něco předčilo. V podstatě se jedná o nabušenou mašinku, která opticky zvládá hry na úrovni dnešní PS2. Navíc velký širokoúhlý displej si našel další využití a to k přehrávání filmů. Ovládací prvky se prakticky shodují s tím, co nalezneme na ovladači PS2. Z prezentace jsme pochopili, že jedno z rozšíření by z PSP mohlo udělat telefon, což by teoreticky byla zajímavá výzva (případně parní válec) pro N-Gage QD. Nicméně toto přídavné zařízení jsme na vlastní oči neviděli, bylo zde pouze naznačeno na plastové destičce. Více o PSP už přináší Michael ve svém článku.
Všechno lze zničit - pokud zapálíme strom u lesa, může postupně vyhořet celý les.
Nějaká ta směska - Stalker, Conflict Vietnam, Richard Burns Rally
Během dne padla volba i na očekávaného Stalkera. Na první pohled zanechalo dobrý dojem grafické zpracování, na čemž se podílí i poměrně solidní počet objektů na scéně. Pohybujeme se u trávou zarůstajícího starého továrního komplexu, radar však naznačuje přítomnost nepřátel. První přestřelky naznačují, že Stalker si zdaleka nehraje na zběsilou střílečku, jako spíše taktičtější akci. Stačí přehlédnout odstřelovače na střeše a nahráváme pozici. Hodiny na mobilu nám však nemilosrdně ukazují, že musíme spěchat dále, tentokrát na předváděčku Conflict Vietnam a Richard Burns Rally. Conflict Vietnam se tváří jako klasická týmová akce, která se přizpůsobí našemu stylu (třeba odstřelovače), prý podbarvená skvělým vykreslením charakterů a příběhem. Richard Burns Rally si zase zakládá na co nejvyšší míře realismu, nicméně jedna featurka zaujala i mne coby naprostého laika v tomto oboru – pokud se na silnici díváme z vlastních očí, vzniká naprosto vynikající iluze rychlé jízdy. Jak správně podotkl jeden z vývojářů – stačí chvilku zapochybovat o vlastních jízdních schopnostech (tohle nezvládnu!) a v ten okamžik bouráte. Méně příjemně již zní zpráva o odložení na září.
Call of Duty: United Offence
A na závěr si necháváme asi to nejlepší – a to ačkoliv se jedná a pouhé rozšíření. Jenže ne ledajaké, ale k oceňovanému válečnému akčnímu hitu Call of Duty. Tahle hra rozhodně nepřekvapila nejmodernější grafikou, ale naprostou většinu hráčů dokázala pohltit svoji fantastickou atmosférou; vtáhla do děje, ačkoliv se vlastně jednalo o přímočarou skriptovanou akci. Datadisk se tohoto schématu samozřejmě drží, přináší však i několik novinek demonstrovaných na dvou hratelných misích. Co jsem měl možnost hrát, připadalo mi všechno ještě o něco velkolepější; záležet si autoři dali i na zvýšeném počtu doprovodných objektů (trosky letadel, tanků...) a skriptů. V první z misí sedíme s několika vojáky na korbě náklaďáku, kterých po silnici jede ještě nejméně pět. Když v tom se během okamžiku rozezní nepřátelská artilerie, všechno všude kolem bouchá, vojáci se krčí... později v misi, když vylezeme ze zákopů, zmínku zaslouží i krásně zpracované rozlehlé bitevní pole s vojáky, tanky a bombardéry na obloze. Nádhera. Hráč se stává součástí celku ještě v daleko větší míře, třeba jako u Stalingradu, pozoruje své kamarády, pomáhá jim, vidí je umírat, ale není čas se nad tím pozastavovat. Mnohem praktičtější je sebrat zbraň s plným zásobníkem. Nově zmiňme nepříjemné plamenometčíky a pak misi, která se odehrává ve vzduchu. Sedíme v letadle, chopíme se kulometu a snažíme se likvidovat nepřátelskou letku – a zase tu máme ty úchvatné pohledy, tentokrát ale z oblohy. Uvidíme jak dopadnou i ostatní mise, ale pokud tak, jak ty dvě prezentované, máme se zase nač těšit.
V dalším povídání se určitě podíváme na zoubek krvavě akční Bloodrayne II, mrkneme na Vampire: Bloodlines, zkusíme se dostat na prezentaci nového handheldu od Nintenda... zkrátka očekávejte další kupu věcí. Jen tak mimochodem – Doom 3 se, stejně jako loni, zase omezil pouze na promítání jednoho trochu rozmazaného (ale nového) videa...