E3: Axis & Allies: RTS

Nová válečná strategie nechce zapadnout mezi dav ostatních, ale táhne do boje především za přispění hutné atmosféry a propracované umělé inteligence. Má šanci na úspěch?

Axis and Allies: RTS
Výrobce: TimeGate Studios
Vydavatel: Atari
Datum vydání: podzim 2004
homepage
Axis and Allies: RTS Někdo z našich čtenářů možná bude znát především na západě oblíbenou deskovou hru Axis and Allies, která skromnou, přesto však velice zábavnou formou, převádí boje nacistů se spojenci na papír. Známému vydavatelskému domu Atari se podařilo získat licenci hry a i když nejde o zaručený zlatý důl jako v případě filmových licencí, chce zaujmout co možná nejvíce hráčů. Zpočátku se trochu spekulovalo, zda gamesa nebude zařazena do seznamu budgetových, tedy levných a nepříliš kvalitních titulů, ale nakonec Atari uvolilo k maximální podpoře poměrně známého vývojářského studia TmeGate, které se do srdcí hráčů zapsalo nehypovanou, ale velice kvalitní strategickou sérií Kohan. Na E3 byla hra v plné parádě odhalena a vězte, že si i u běžných návštěvníků našla patřičný ohlas. Podle ředitele TimeGate však Axis and Allies nebudou pouhým počítačovým zpracováním populární předlohy a trochu mezi řádky dodává, že značka má zaručit především slušné prodeje. V tvorbě titulu mají prakticky volné ruce a z deskové hry si chtějí vzít jen to nejlepší. Podobný přístup jistě zaslouží pochvalu a my se nyní podívejme, jak to vlastně bude všechno vypadat.Axis and Allies: RTS

Největším vzorem je údajně Call of Duty se snímkem Zachraňte vojína Ryana. Je tak zcela jasné, kam se hra bude s největší pravděpodobností ubírat.

Jak již název hry napovídá, nepůjde o nic jiného, než o další realtimovou strategii z 2. světové války. Pravda je to jen z polovičky, protože ač Axis and Allies námětem vskutku nikoho neohromí, budou si věci dělat po svém a trochu jinak než ostatní, takže snad do řady stále stejných RTS nezapadnou. Hodně nápadů si tvůrci berou a přepracovávají ze svého předchozího titulu, tedy Kohana, který přinesl mimojiné skvělou a svižnou ekonomiku, různé předdefinované formace a také modifikovatelný terén. To všechno se v menší či větší míře v AA objeví. A bude toho ještě mnohem více. Z E3 předváděčky jasně vyplynulo, že si tvůrci neberou ponaučení ani tak z konkurenčních titulů, jako spíše z válečných akcí a filmů. Největším vzorem je údajně Call of Duty se snímkem Zachraňte vojína Ryana. Je tak zcela jasné, kam se hra bude s největší pravděpodobností ubírat. Ano, jednu z hlavních rolí si zahraje hustá atmosféra, jež by se dala s klidem krájet. Na výstavě prezentované vylodění na Omaha Beach, které v poslední době nesmíAxis and Allies: RTS chybět v žádné pořádné válečné hře, působilo prostě skvěle a impresivně. Ještě v podobě in-game videa jsme sledovali přepravní lodě Higgins, kterak si to pod palbou šinou přímo k pobřeží, kdy se dostává kontrola pod ruku nám. Kulky, granáty či lidská těla – to všechno létá vzduchem za uvěřitelných zvuků a podmanivé hudby. Je zcela jasné, že dynamika například této operace nemůže konkurovat podobným situacím v akčních hrách, jelikož hráči RTS potřebují alespoň trochu klidu na rozmyšlení a nemohou panáčky jen bezmyšlenkovitě posunovat dopředu. Přesto si budete za líté vřavy připadat, jako byste v ní skutečně byli.

Axis and Allies nabídnou na 24 rozsáhlých misí (odehrávat se budou jak ve dne, tak v noci) rozdělených logicky do dvou kampaní. První z nich si projdeme v roli spojenců, k nimž se hlásí Británie, USA a Rusko. Toto tažení by mělo být bezezbytku založeno na přesných historických reáliích. Na druhé straně stojící Osa, čítající Německo, Itálii a Japonsko, nabídne menší nakouknutí do alternativní historieAxis and Allies: RTS , i když i tak bude základ této kampaně postaven na opravdu proběhlých skutečnostech. Samotný koncept praktikovaný v obou taženích přináší velice zajímavý systém, který jsme sice měli možnost již několikrát vidět, ne vždy však fungoval ke spokojenosti hráčů. Jde o přítomnost dynamické kampaně probíhající na mapě ne nepodobné deskovému stylu. Zde se staráme z globálního hlediska a tahovým způsobem o vše, co ke generálovu postu náleží, a především posunujeme jednotkami k útokům a obraně. Hráči se tím dostanou do role velitele, který má možnost ovlivnit mnohem větší část války než obyčejně, a zaválčí si na mnoha rozličných frontách. Ptáte-li se, kdy si vlastně užijete oněch adrenalinových bitev, jež jsme popisovali v minulém odstavci, máme pro vás jednoduchou odpověď. V případě, že třeba zaútočíte a má dojít ke zteči, přepne se hra do realtimového módu a vy své vojáky povedete krok po kroku proti nepřátelským vojům. Pokud se vám ale nebude chtít zatěžovat se zbytečnými bojůvkami, zůstanete na své globální mapě a bitvu necháte na umělé inteligenci. Ani pařani tahovému stylu zrovna neholdující se nemusí nikterak bát, vždyť dynamická kampaň půjde zjednodušit na naprosté minimum tak, Axis and Allies: RTS abyste prakticky celou dobu hry trávili v realtimovém módu. Každý dle svého gusta.

Jestliže jste hráli vynikajícího Kohana, jistě víte, že si v TimeGate nepotrpí na obrovské armády, ale vše se odehrává ve více komornějším duchu. A v Axis and Allies tomu bude podobně. Ne však vždy, například zmíněné vylodění by bez pořádných davů jednotek nebylo to správné ořechové, ovšem ve většině případů budeme přímo ovládat jen menší hlouček svěřenců. V další prezentované misi jsme si vystačili s jedním pěchotním regimentem, s jehož přesným složením si před samotnou misí budeme moci stejně jako s dalšími trochu pohrát, ale Klimon ukazoval ideální skvadru s několika obyčejnými samopaly vybavenými vojáčky, další plývali minometem a těžšími kulomety a nad celou jednotkou držel ochrannou ruku oficír s rádiem a Tommy gunem. To celé se pak pohybovalo jako jeden celek, i když bude možné ho rozdělit a komandovat jednotlivé panáky. Abychom nezapomněli,Axis and Allies: RTS někteří ze svěřenců disponovali i potřebnými granáty. Ty se v AA opravdu vyplatí a nemusíme se bát, že bychom vojáky museli složitě naklikávat, aby hodili tříštivou výbušninu. Podle Klimona je totiž AI natolik inteligentní, aby věděla, že kulometem pancíř tanku neprostřelí, tudíž se uchýlí právě ke granátům. Ale nebudou to jen vaše jednotky, kdo se dočká inteligentního virtuálního mozku. Dle svého nejlepšího uvážení se totiž bude chovat i záludný nepřítel, který údajně dokáže měnit i taktiku boje v závislosti na vašich postupech a výbojích. Podobná chvástání slýcháme dnes a denně, ale povedená předváděčka zaměřující se právě na tyto prvky již o něčem svědčí. Jistě, mohlo jít o speciálně naskriptovaný úsek, na druhou stranu pesimistům vyráží trumfy z karet skutečnost, že již Kohan disponoval vskutku vyspělou AI a nevěříme, že by se autoři od té doby zhoršili. Když už jsme ale nakousli skripty, dojezme si rozežraný koláč. Ve hře totiž tyto budou figurovat a v jistých okamžicích ne zrovna malou měrou. Ovšem bez nich by se dozajista nepodařilo dosáhnout natolik vtahující atmosféry, takže tyto menší odchylky od dobrých mravů odpustíme s vírou, že skripty příliš neovlivní hratelnost, jakAxis and Allies: RTS je nám ostatně slibováno.

Dočkáme se jak leteckých, pozemních, tak i námořních sil, jež ve hrách poslední dobou nepochopitelně strádají.

Jednotlivé jednotky netřeba rozebírat, jistě vám postačí konstatování, z něhož vyplývá jejich značný počet a přes snahu tvůrců držet se reálných faktů, i slušná vyváženost. Dočkáme se jak leteckých, pozemních, tak i námořních sil, jež ve hrách poslední dobou nepochopitelně strádají. Velice zajímavě zní možnost spakovat většinu budov, což jednoduše znamená, že budou mobliní. Hlavní základnu tak můžete libovolně přemisťovat a i když je na cestách pomalá a zranitelná, v mnoha misích se podobnému tahu nevyhnete. Této vymoženosti bude hrát do karet i speciální „fog of war“, kdy na mapě uvidíme zcela zřetelně terén, avšak ne již jednotky, jež se na něm skrývají. Přesun báze tak bude do jisté míry náhodnou sázkou. Kolem základny pak v určitém perimetru bude tzv. zásobovací zóna, uvnitř které nedojde jednotkám munice a rychleji se opravují. Dnes již Axis and Allies: RTS tradičním, ale pořád zábavným prvkem jsou generálové získávající za úspěšný boj zkušenosti.

Graficky vypadají Axis and Allies velice povedeně, především pak 3D engine se jeví jako mocný. Zvládá detailní zoom i flexibilní otáčení. Levely jsou rozsáhlé a rozhodně se nedá mluvit o jejich sterilnosti. Velký důraz kladou autoři i na propracované a autentické zvuky, jež jdou ruku v ruce s napínavou hudbou. Současné RTS se již neobejdou bez pořádného multiplayeru a ani AA nebude výjimkou. Až osm hráčů se potká v několika originálních módech.

Celkově se mi tak Axis and Allies: RTS zamlouvají. Nepůjde sice o kdovíjak revoluční titul, atmosféra je na druhou stranu nenahraditelná a té by hra měla nabízet tuny. Trochu nejasně se jeví možná globální mód, který v na mise rozdělené strategii nepůsobí dvakrát přirozeně a je možné, že byl do hry trochu násilně naroubován kvůli licenci. Zatím však vývoj rozhodně není u konce, tudíž můžeme očekávat ještě nějaké ty změny, z nichž tato je na jednom z prvních míst.


Index očekávání: 8/10

TimeGate Studios

Studio TimeGate bylo založeno roku 1998 a vize pěti zakladatelů byla jednoduchá – stát se v blízkém časovém horizontu jednou z předních vývojářských firem. Zatím se to pěti byznysmenům, ale zároveň také náruživým hráčům nepovedlo, ovšem musíme nechat, že mají slušně našlápnuto. Po prvních nejistých krůčcích se dostal na světové trhy jejich první projekt, hra Kohan: Immortal Sovereigns, která se sice nemohla pyšnit prvními příčkami v žebříčcích prodejnosti, ale investice do ní vložené se stoprocentně vrátily a navíc se tvůrcům dostalo velkých pochval ze strany novinářů, kteří nejednou neváhali vyhlásit Kohana strategickou hrou roku. Jakkoliv byla podobná glorifikace přeci jen trochu technicky zastaralého titulu kontroverzní, je třeba uznat, že se TimeGate svým debutem zapsali více než dobře. Krátce po tomto úspěchu se autoři rozhodli z inovátorského přístupu Kohana vytřískat co možná nejvíce a vydali stand-alone datadisk Ahrimans Gift. Ten si i přes menší počet vylepšení získal příznivce dlouhou kampaní a rozhodně opět nezklamal. Za zmínku ještě stojí, že firma TimeGate neslučuje jen vývojáře, nýbrž působí i v dalších odvětvích jako je třeba medicína, estetika nebo paliva. Vskutku zajímavá směska a my můžeme být jedině rádi, že se šéfové firmy rozhodli podnikat i v nám tak blízkém odvětví. Hned v roce 2001získalo studio hodnotnou cenu za nejlepší začínající vývojáře, kterou každoročně uděluje asociace nezávislých tvůrců. V současné době je TimeGate na dobré cestě ke svému cíli a má podepsány slibné kontrakty s největšími vydavateli světa. Pro Strategy First vyvíjí již třetí díl série Kohan – Kings of War a Atari je získalo právě pro tvorbu Axis and Allies. Oba projekty mají obří potenciál, který se snad jejich tvůrcům podaří zúročit. Zatím nezklamali.