E3: Kreed - první dojmy ze hry

  • 28
Ruská společnost Russobit-M prezentovala na letošní výstavě Electronic Entertainment Expo několik her různých žánrů, ovšem asi nejvíce z nich mě opět zaujala 1st person akce Kreed. Pokud autoři splní většinu toho, co nám v Los Angeles naslibovali, můžeme se těšit na perfektní herní zážitek.
Kreed

Již je tomu pěkných pár měsíců, co ruští vývojáři Burut ohlásili 3D akční hru Kreed, která by podle posledních informací měla vyjít pod hlavičkou společnosti Russobit-M na jaře příštího roku. Na letošní výstavě Electronic Entertainment Expo v Los Angeles představovala tato ruská herní společnost několik více či méně zajímavých titulů, z nichž mě opět nejvíce zaujala právě tato hra, a tak se na ní nyní trochu blíže podíváme.

Příběh se odehrává kdesi v průběhu třetího tisíciletí a vy se vžijete do role Legionáře, jednoho z nejvíce trénovaných a nejnebezpečnějších bojovníků své doby. Společně s malou obchodní kolonií Aspero cestujete křížem krážem vesmírem, když se najednou ocitnete v neprobádaném sektoru, odkud se ještě nikdo nikdy nedostal a mnoho hvězdných korábů v této oblasti našlo svůj konec. Autoři se snaží o to, aby navodili co nejvěrohodnější atmosféru úplné beznaděje, kdy v podstatě ztrácíte veškeré spojení s okolním světem a proti své vůli pronikáte stále hlouběji na prokleté pohřebiště vesmírných lodí, některých poměrně nových, jiných starých tisíce let.

Kreed

Tak tímto způsobem začíná 1st person akce Kreed. Autoři o svém titulu mluví v superlativech, což je vcelku pochopitelné, nicméně jsem velmi zvědavý, jestli se jim nakonec podaří vytvořit hru, která obstojí ve velké konkurenci mnoha připravovaných akčních pecek, z nichž uvedu nejspíše tu nejzákeřnější, a tedy DOOM III. Naštěstí jsou již dávno pryč doby, kdy mnohým ke štěstí stačila perfektní grafická stránka, a tak by měli autoři zabodovat i mimo tuto oblast, v což zatím moc nevěřím, neboť i přesto, že se na vývoji pracuje již docela dlouho, E3 demo bylo pouze jakousi předváděčkou, ve které bylo možné prolétat jedním levelem, kde na předem určených místech postávala dvě monstra.

Nicméně předpokládejme, že lidé z Burut a Russobit-M jsou si toho vědomi a vrhněme se na další popis hry. Kreed běží na novém enginu X-TEND, jehož jedna část umožňuje vymodelovat prakticky jakoukoliv situaci či chování postav řízených počítačem, které následně berou v úvahu a vyhodnocují velké množství informací, jako například rozložení levelu, charakteristiky konkrétního hrdiny a jeho zbraně, celkovou sílu útočící či bránící se skupiny nebo možnosti útoku. Navíc jsou díky vylepšenému algoritmu AI schopní opravdu vidět, Kreed slyšet či cítit, což má za následek větší úroveň realističnosti. Nutno podotknout, že to se samozřejmě týká jak nepřátel, tak i vašich kolegů ve zbrani. Ve hře totiž nebudete stále jen soukromničit, ale dojde i na týmové boje, kdy se na vaši stranu postaví různí specialisté v podobě obyčejných vojáků, ostřelovačů, plamenometníků, průzkumníků či mediků. Takové společné akce se jistě stanou příjemným zpestřením, ale zajistit, aby se nezvrhli v jednu velkou frašku, rozhodně nebude nic jednoduchého. To však na výstavě představováno nebylo, a tak se zatím bohužel nemohu blíže vyjádřit - uvidíme na ECTS.

Další důležitou věcí je skladba levelů. Kreed se bude odehrávat v prostorách desítek různých vesmírných lodí jak starých, tak i nových typů. Dostanete se tak například na obyčejné obchodní lodě či vládní plavidla a nebudou chybět ani bizarní kousky vytvořené samotnými vetřelci. Mnoho levelů je též různými způsoby vzájemně spojeno, a tak se při opakovaném hraní můžete dostat úplně jinam, než se vám to povedlo poprvé, což zaručuje jistou znovuhratelnost. Do jaké míry to však bude lákavé, zjistíme až po otestování preview či review verze hry.

Kreed

Co se týče nepřátel, již stručný popis příběhu na začátku článku napovídá, že nebudeme bojovat pouze s různými humanoidními typy, ale na své si přijdou i milovníci hrůzných a nebezpečných kreatur z řad vetřelců, zahrnujících například přerostlé zabijácké hmyzáky či psionické formy života. Na jejich zabíjení však musíte být vybaveni patřičným bojovým arzenálem. K dispozici budete mít velké množství unikátních zbraní, lišících se od sebe nejen po stránce vzhledu, ale i možnosti využití. Když si uvědomíme, že Kreed se podle slov autorů může pochlubit reálným fyzikálním modelem, kdy různé druhy střel reagují na rozdílné materiály a podle toho se odráží a mění energii, můžeme oslavit příchod něčeho, co tu ještě nikdy nebylo. Krom toho bychom se měli dočkat i různých druhů střelby, které jsou ovlivněny takovými charakteristikami, jako je například přesnost, vzdálenost, kadence atp.

Ti, co si nenechají ujít ani jedinou příležitost multiplayerové pařby, jistě uvítají avizovanou možnost hry přes LAN a internet v mnoha různých modech, například klasických DeathMatch, Cooperative, Capture the Flag a Team Assault. Ovšem nic z toho, co jsem doposud uvedl, Kreed pro autory tolik neznamená, jako grafická stránka hry, což bylo zřejmé již v době, kdy na světlo světa prosákly první informace, a jak jsem již naznačil, trochu mě to znepokojuje. Abych řekl pravdu, nepochybuji o tom, že by se Kreed z vizuálního hlediska nepovedl, ba naopak, ovšem mám obavy, aby Burut neupřednostňovali grafiku před ostatními důležitými aspekty hry, více než je zdrávo. Pokud vše dobře dopadne, měla by tato hra naplno využívat možností grafických karet GeForce 3 a vyšších. V tom případě se dočkáme takových vychytávek, jako jsou například zobrazení zdánlivého nekonečna (odraz zrcadla v zrcadle) nebo realistická projekce stínů od dynamických zdrojů světla, která je promítána na každý geometrický element, zahrnující dokonce modely postav či zbraní. Jednotlivé charaktery budou složeny až ze 4000 polygonů, jistě potěší i přesné skeletální animace částí těl (ty se skládají až ze 120 kostí), zahrnující i mimiku. Nebude chybět ani systém ovlivňující oheň, kouř, páru, mlhu a atmosférické efekty. Jen pro zajímavost ještě uvedu systémové požadavky, které jsou jedním slovem krvavé: Pentium IV 1 GHz, 256 MB RAM, GeForce 3, SB Live!.

Kreed

Pokud budeme důvěřovat všemu, co autoři naslibovali, vypadá Kreed překvapivě nadějně. Jeho kvalitní grafickou stránku podpořilo i letošní E3 demo, ve kterém autoři předvedli několik zde jmenovaných specialitek. Na vlastní oči jsme tak mohli spatřit například místnost osázenou stromy, nad nimiž se točily shora osvětlované velké větráky a staraly se tak o perfektní kmitání stínů vrhaných větvemi. Další perfektní věcí byla též podlaha jedné z místností, tvořená na vodě plovoucími bednami. Následovalo několik různých ukázek dosud neviděné hry světla a stínu a nemohu opomenout též na velmi detailní nepřátele, jejichž pohyby a vrhaný stín působily opět nesmírně realisticky. Pokud se tedy autoři podobně vytáhnou i v dalších aspektech hry, budou Burut trnem v oku dokonce i id Software a Kreed svede příští rok s DOOM III souboj o přední příčky světových žebříčků. Jestli k tomu však nakonec dojde či nikoliv, ukáže až čas.