Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

E3: Přepište dějiny - přichází PlayStation 3

  9:30aktualizováno  9:29
Dnešek byl skutečně výjimečným dnem pro každého hráče. Firma Sony totiž představila svou novou konzoli. Jako jednomu z mála světových novinářů se mi podařilo být u toho, čehož výsledkem jsou následující bezprostřední dojmy.

Představení PlayStation 3 Představení nové konzole je vždy velkou událostí, zvláště v době, kdy je videoherní průmysl stále silnější. Xbox 360 již široké veřejnosti představen byl, a tak se s napětím očekávalo představení následovníka současného krále konzolového trhu. Skupina novinářů a partnerů Sony se tak dnes (myšleno kalifornského času, vzhledem k půlnoci aktuálně na krku ale vlastně i tak včera) sjela do filmových studií Sony Pictures v Los Angeles, která se na dlouho zaryje do paměti všech přítomných. A to rozhodně ne proto, že před začátkem celé akce byly pro účastníky připraveny hory jídla a hektolitry pití.

Nemá asi moc cenu zatěžovat vás popisem průběhu celé akce, když je jasné, že všichni čekáte na to, jak PS3 vypadá a co umí. Upřímně řečeno, vypadá docela konzervativně a co všechno nakonec dokáže je zatím stále ještě ve hvězdách, ostatně stejně jako v případě jakékoliv jiné konzole. Je totiž známým faktem, že plná síla konzole se projeví až nějaký ten rok po launchi. Ovšem to, co předvádí PS3 již dnes, je opravdu dech beroucí. Člověk tak nějak zvládne technologické demo prezentující možnosti nového grafického systému, v němž poletují příšery kolem velmi pěkně vyvedené slečinky, ale když přijde na ukázky přímo z chystaných her, čelist se blíží k podlaze skutečně velmi rapidně. A přitom to všechno začalo tak nenápadně.

Představení PlayStation 3 Nejprve na pódiu promluvilo "pár šéfíků od Sony", včetně samotného Kena Kutaragiho klasicky na téma vize her budoucnosti nebo o technologické vyspělosti nové platformy, přičemž nezřídka svůj proslov doplnili různými schématy technických řešení dané součásti celého systému, což byla popravdě řečeno docela nuda, protože asi u třetího grafu se člověk začal ve všech těch zkratkách a spojitostech ztrácet. Pak ale na pódium nastoupil vývojový šéf SCEE Chris Deering a začaly se dít věci. Možná si ještě vzpomenete na techdemo s kačenkou ve vaně, které někdy před pěti lety demonstrovalo sílu PS2. Chris představil jeho inovovanou verzi (za doprovodu v dané chvíli velmi vtipné hlášky: "Tak to dopadá, když chlap v obleku vezme do ruky ovladač"), kde ovšem ke kačence přibyla loďka. A za chvíli další. A začaly po sobě pálit. Dělové koule dopadaly do vody, kde tvořily vlny, ty se pak podle dané situace skládaly a všechny tři objekty na daný stav reagovaly naprosto realistickým houpáním podle toho, jaká vlna k nim zrovna dorazila. Kačenku bylo samozřejmě možné nadále ovládat a do vlnění hladiny se samozřejmě promítala i tato její plavba. Aby kačce ale nebylo smutno, připadlo za ní shora několik dalších kolegyň. A pak pár desítek dalších. A pak ještě asi stovka dalších, až už se do vany nevešly a začaly vypadávat ven. I za této situace měl ale dopad každé další vliv na pohyb všech ostatních, což se zdá jako naprosto neuvěřitelné.

Představení PlayStation 3 Představení PlayStation 3 Představení PlayStation 3

Na fyzikální modely prakticky čehokoliv je zde kladen evidentně obrovský důraz, což dokázala i další ukázka s pomocí kamerky EyeToy. Představte si, že stojíte před obrazovkou, v rukou držíte dva kelímky a pohybujete s nimi, jako kdybyste chtěli z vany na obrazovce nabrat vodu do skleniček, které tam vidíte. Do nich se voda samozřejmě nabírá a pokud chcete vodu přelít z jedné do druhé, není to žádným problémem, stačí před kamerou naznačit odpovídající pohyb. Fyzika přelévané vody je prakticky bezchybná a pokud by kolem sklenic na obrazovce nebylo cartoonové okolí, neměli byste důvod nevěřit, že se nejedná o videozáznam skutečného přelévání vody. Stále málo? Pak tady máme třetí ukázku: výbuch jakéhosi obchodu u silnice. Na grafice zde sice bylo znát, že se jedná o videohru, ale fyzika byla téměř dokonalá. Konzole dokáže počítat zároveň fyziku (případně umělou inteligenci či nějakou další veličinu) stovek objektů najednou, takže po výbuchu je zcela evidentní, že menší prkénka letí výše a dále a navíc jsou kolem vlastních os roztočena podstatně více nežli kupříkladu větší kusy střechy. To samé v případě následných odrazů po dopadu na zem. Naprosto excelentní.

Sony svou novou konzoli prezentuje opět jako velké multimediální centrum, na němž bude možné kdeco, včetně prohlížení obrázků, brouzdání a stahování z internetu, přehrávání filmů a samozřejmě hraní her. K tomu slouží i podpora všech možných formátů diskových médií a nejznámějších typů paměťových karet, kdy produkt od Sony snad poprvé v historii bude umět spolupracovat i s formáty jiných firem. Klíčová je i bezdrátová propojitelnost s několika PSP prostřednictvím Wi-Fi (bude jej možné použít i jako ovladač) a až sedmi klasických ovladačů, komunikujících s konzolí prostřednictvím standardu Bluetooth(MultiTap tak již nebude potřeba). Zajímavý byl v této souvislosti údaj, že ovladače mají na jedno nabití vydržet až jeden den hraní čistého času. Pokud se vrátíme zpět k diskovým médiím, je jistě do značné míry překvapivé, že PS3 nebude umět spolupracovat s UMD disky. Naopak velice potěšitelné je to, že oproti mnohým dřívějším předpokladům bude PS3 zpětně kompatibilní i se starými fláky pro zasloužilou mistryni videoherního průmyslu – Psone. Co se týče dalších technických specifikací, dojde na ně řada v závěru článku, pojďme k představeným hrám.

Představení PlayStation 3 Představení PlayStation 3 Představení PlayStation 3

Velmi napjatě se čekalo na video z MGS4, přičemž v tomto směru zůstal celý sál zklamán. Po promítnutí videa, na němž Hideo Kojima vyjadřoval svůj postoj k nové platformě a své vize pro novou generaci her, jsme však byli bez prodlení ujištěni, že MGS4 na PS3 rozhodně vyjde :-). Co jsme tedy již viděli? Studio London prezentovalo svou vizi The Getaway pro příští generaci PlayStation, v níž předvedlo skutečně žijící Londýn v úžasně detailní grafice, kdy na ulicích volně postávali diskutující výrostci, po chodnících pochodovali chodci vytvářející dojem skutečného pěšího provozu a to samé samozřejmě platí i o motorizované dopravě. Na domech byly velmi detailní textury znázorňující danou budovu doslova do posledního štuku, zkrátka radost pohledět. Z dílen SCE pak bylo předvedeno ještě dalších několik titulů: Heavenly Sword je rubačka ve stylu Dynasty Warriors (mimochodem zatím nepojmenovaný ekvivalent od Koei byl představen rovněž), která kromě nádherné detailní grafiky zobrazuje širá prostranství s obrovskými armádami (což samozřejmě platí i pro onen ekvivalent od Koei), kde každý voják je samostatným objektem, který může mít na hru vliv. Motor Storm je akční rallye na širých prostranstvích, které budí dojem známého závodu z Paříže do Dakaru, jelikož zde soupeří auta s motorkami a čtyřkolkami. Nádherně cákající bláto má vliv i na hratelnost: při pohledu z kabiny vozu je potřeba zapnout stěrače, abyste vůbec něco viděli, přičemž se na předním skle bláto velmi reálně rozmazává. Zajímavě se jevila i hra EyeDentify, která reaguje na vaše hlasové povely a ještě spolupracuje s EyeToy (mimochodem tato kamerka se nyní dočká mnohem lepšího rozlišení snímaného obrazu). Hlasem komunikujete se dvěma agentkami a kamera slouží k tomu, že třeba v průběhu briefingu se na obrazovkách místních komunikačních terminálů nezjevuje klasicky nadřízený herní postavy, ale vy, čímž pádem jste to vy, kdo tady vydává rozkazy. Velice přitažlivě vypadala i letecká akce Warhawk, kde se najednou na obrazovce objevují doslova mraky letadel nad nádherně vymodelanou krajinou s dohledem až na velmi vzdálený horizont. Potěšilo i video z nové verze Formula One s plně 3D diváky vyrábějícími mexické vlny a důrazem na fyziku, přičemž ukázka naznačila, že do hry vstoupí i takové "prkotiny" jako kupříkladu počítání fyziky zavěšení kol a podobně. Výkonu má totiž PS3 v dnešní době skutečně požehnaně.

Naprosto dokonalé však byly ukázky ze dvou second party her. První z nich zatím ještě není pojmenovaná, ale logo firmy Guerilla a oranžové žhnoucí oči vojáků Helghastu hovoří zcela jasně. Video zobrazovalo výsadek vaší jednotky na nepřátelské území a bitevní vřava, která tam panuje se nedá nazvat jinak než absolutním peklem. Každý pálí naplno, vojáků jsou na obrazovce kvanta, rachot, řev, umírání, to všechno v perfektní grafice. Když pak uvidíte svého kolegu hořet, až vás zamrazí. V podobném duchu se nesla i ukázka z další nepojmenované hry, která pochází z dílen Insomniacu. Účastníte se frontálního útoku snad celého jednoho pluku. Při brodění přes jakousi říčku a dané intenzitě boje vás nemůže napadnout nic jiného než se srabsky držet zpátky a jen tak propagačně spíš jen na dodání kuráže občas vystřelit. Atmosféra tak hutná, že by se dala krájet. Tady bude volba opravdu těžká. Jedna hra je totiž ještě větší maso než druhá. A pokud bude alespoň částečně pravda, že každý pěšák v poli bude mít svou vlastní umělou inteligenci, jak Insomniac anoncoval, pak je naprosto jisté, že válka ještě nikdy nebyla tak blízko. A což teprve ukázka next-gen Gran Turisma. Co se týče vozů a tratí, pak není rozdíl oproti současné generaci paradoxně až tak patrný jako jinde, je ale potřeba si uvědomit, že GT4 atakuje dokonalost již dnes. Podívá-li se ale kamera do boxů, zažijete šok. Ty jsou totiž doslova narvané desítkami mechaniků, kdy si každý dělá to své naprosto nezávisle na ostatních a výsledný dojem nemá k totálnímu realismu zase až tak daleko. Práci s obrovským počtem objektů bude PS3 evidentně zvládat dost s přehledem.

Představení PlayStation 3 Představení PlayStation 3 Představení PlayStation 3

Trošku zklamáním byly prezentace her ostatních firem, které se omezily buď jen na nic neříkající teasery (Devil May Cry 4, nový Tekken) nebo nepředvedly tak moc, jak by mohly (western od Rockstaru, pravděpodobně pokračování Red Dead Revolveru). Zajímavou perličkou ale bylo next-gen zpracování úvodního filmečku k Final Fantasy 7, načež jsme byli pro změnu okamžitě ujištěni, že se jedná pouze o ukázku technologií a o portu FF7 na PS3 se ve Square Enixu momentálně rozhodně neuvažuje. Velice pěknou prezentaci ale předvedli Electronic Arts a jejich Fight Night Round 3, který opět otevíral ústa. Velmi realisticky ztvárnění boxeři do sebe šili prostřednictvím velmi realistických pohybů. Z dokonale vykreslených obličejů se navíc dala vyčíst forma soupeře, takže pokud byl boxer otřesen, bylo to na jeho výrazu obličeje vidět naprosto zřetelně. V detailním záběru se pak danému borci při knockoutovém úderu velmi působivě rozvlnila tvář, do níž pumelici dostal, a k realitě to mělo již opravdu velice blízko. Fantastické.

A co tedy ony avizované technické specifikace? Tady v kostce jsou. A pokud byste něčemu z toho nerozuměli, pak nevěšte hlavu, nám to taky není všechno zase až tak jasné. Stačí ale vědět, že PS3 bude brutálně nabouchaná mašina.

Procesor: Cell na bázi Power PC na frekvenci 3,2 Ghz, výkon v plovoucí čárce 218 GFLOPSc Grafika: Nvidia RSX na frekvenci 550 Mhz, 1,8 TFLOPS, rozlišení až do 1080p, podpora dvou displejů a tudíž i obrazu 32:9 (dáte si vedle sebe dvě televize a pokud to hra podporuje, budete mít širší výhled na dění ve hře).
Zvuk: Dolby 5.1, DTS, LPCM a další
Paměť: 256 MB XDR RAM (3,2 Ghz), 256 MB GDDR3 VRAM (700 Mhz)
Propustnost: RAM 25,5 GB/s, VRAM 22,4 GB/s, RSX 20 GB/s zápis + 15 GB/s čtení, SB 2,5 GB/s zápis + 2,5 GB/s čtení
Paměti: Slot na výměnný HDD 2,5 palce, 6x USB, Memory Stick, SD karty, Compact Flash
Komunikace: Ethernet, Wi-Fi, bluetooth
Ovladače: 7x bezdrátový přes bluetoth, USB 2.0 "drátový", PSP přes Wi-Fi
Disková média (pouze čtení): hry pro Psone, PS2 a PS3 na CD-ROM, DVD-ROM a BD-ROM, CD-DA, CD-R, CD-RW, SACD, SACD HD, DualDisc, DVD+R, DVD+RW, DVD-R, DVD-RW, BD-R, BD-RE

Představení PlayStation 3 Představení PlayStation 3

Tolik tedy naše bezprostřední dojmy z nové konzole. Tím to pro nás ovšem zdaleka nekončí, protože na trh bude uvedena zhruba za rok a již brzy si povíme minimálně ještě o pár věcech, které se do dnešního článku již nevešly. Je ale snad i tak jasné, že PS3 bude dělo maximální ráže a přesto, že ještě nebude zvládat fotorealismus, ale při pohledu na to, co jsme měli možnost vidět, to asi nebude vadit vůbec nikomu. Nová éra videoher je tady, a tak je potřeba se na ni pořádně připravit.


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

Cyberpunk 2077 vyjde i s českými titulky. Jen pořád nevíme kdy

Cyberpunk 2077

Až jednou v daleké budoucnosti konečně vyjde hra Cyberpunk 2077 od autorů Zaklínače 3, bude to i s českými titulky.

Konami zatrhlo výrobu portu hororu P.T., jeho autora však odměnilo

P.T.

Právníci firmy Konami zakázali distribuci už téměř hotového remaku hororové hry P.T. Jeho tvůrce však nemusí smutnit,...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Najdete na iDNES.cz