E3: první dojmy z her od Russobitu

  • 124
Ruská firma Russobit-M nepatří v herní branži mezi nováčky a kromě dovozu a distribuce zahraničních her na ruském trhu je i sama vyvíjí a vydává. Na E3 jsme měli možnost vidět v akci Kreed, American Conquest, STALKER: Oblivion Lost, Firestarter, Hoverace, Homeplanet a Lethal Dreams a v tomto článku z nich najdete naše první dojmy.

Ruská firma Russobit-M nepatří v herní branži mezi nováčky a kromě toho, že se věnuje dovozu a distribuci zahraničních her na ruském trhu, sama vyvíjí a vydává počítačové hry. V současné době má pod sebou čtveřici ruských vývojových týmů - GSC Game World, Burut, Revolt Games a Boolat, kteří pro ni připravují řadu her, jimž jsme se podívali na zoubek. Ještě než však začneme s jejich výčtem, pro úplnost jen doplním, že všechny v následujících řádcích popisované hry od Russobitu by se měly objevit na českém trhu v distribuci jejich partnera Top Distributor, s výjimkou Cossacks, které vydává CDV a u nás potom Dynamic Systems.

Kreed (1st person 3D akce)
Když se objevily první informace o připravované 3D akci Kreed, řada herních žurnalistů zpočátku přirovnávala hru k DooM 3. Je to pochopitelné, DooMa 3 na živo nikdy neviděli a reklamní masírka vývojářů spolu s možností mít informace mezi prvními na světě je u méně zkušených kolegů zárukou vyhypované novinky nebo preview s podobně nesmyslnými přirovnáními. A ačkoliv Kreed nevypadá vůbec špatně a je bezkonkurenčně nejlepší ze všech tří plánovaných akcí od Russobitu, DooMovi 3 nesahá ani po kolena.
Hra je vystavěna na X-Tend Enginu a ačkoliv vyjde až na jaře příštího roku, už nyní nevypadala špatně pokud jde o grafiku, ani pokud jde o animace. Jen zvuky podle mě lehce pokulhávaly za konkurencí a hlavně realitou, ačkoliv o ni se podle první hratelné verze tvůrci moc nesnaží. V propagačních materiálech si autoři pochvalují také kostry všech modelů ve hře a tím pádem i reálné pohyby, upřímně řečeno to zatím nijak zvláště vidět nebylo a neřekl bych, že Kreed v něčem výrazně převyšuje akční pecky současnosti, natož pak očekávané akční pecky příštího roku, kdy tahle ruská 3D akce vyjde. Snad bude alespoň zábavná po hratelnostní stránce, troufám si totiž předpovědět, že po té technické se i přes pěkný vzhled bude řadit mezi průměr.

American Conquest (realtimeová strategie)
Vypadá to, že GSC Game World po úspěchu Cossacks bude i do budoucna těžit z realtimeových strategií vystavěných na osvědčeném enginu a vytvořených osvědčenými lidmi. Jak jinak si vysvětlit vývoj American Conquest, která vypadá na první pohled úplně stejně jako původní Cossacks či jejich připravovaný datadisk a druhý díl. Hra opět nabízí masivní bitvy bojových jednotek na dobře vymodelovaném 3D terénu (na jedné mapě se může údajně objevit až šestnáct tisíc jednotek) a zavede nás do Ameriky 15. - 18. století.
American Conquest vám dá na výběr jeden z dvanácti národů, který budete vést k vítězství v jednotlivých válkách a finálně i v samotné hře, což by vám měli znepříjemňovat chytří nepřátelé s propracovanou umělou inteligencí, kteří budou mít naimplementovány nové taktické postupy. Doufejme jen, že tyto budou variabilní a že poté, co se vám podaří obelstít jejich naučené varianty, nebude jejich propracovaná umělá inteligence tatam.
Za zmínku ještě stojí grafika, která je opravdu povedená, ať už jde o jednotky či jednotlivá herní prostředí, v nichž je údajně implementováno více než 200 druhů květeny a zvířeny na základě reálných předloh. Vydání hry bylo stanoveno na konec letošního roku.

S.T.A.L.K.E.R. Oblivion Lost (3D akce s prvky RPG)
V druhé polovině letošního roku by se na trhu měla objevit 3D akce s prvky RPG od vývojářů z GSC Game World. Ta vás přenese do roku 2030 do prostor nechvalně známé atomové elektrárny Černobyl, abyste bojovali proti podivným lidem či zmutovaným krysám, jejichž aktivita byla v této zóně zaregistrována dvacet let po atomové katastrofě. Pointa tedy rozhodně nezní špatně.
Opět ale budu kritický k technickému zpracování hry. Na první pohled vypadá poměrně pěkně, ale šťouráte-li se v ní trošičku déle, zjistíte, že levely jsou vlastně poměrně chudé na nejrůznější objekty či modely, které by vás rozptylovaly a zároveň vám daly pocit, že jste opravdu v reálném světě, v reálných lokacích. Tomu moc nepřidají ani poměrně jednoduché textury okolních objektů či animace střelby nebo výbuchů.
Pokud jde o vaše nepřátele, nevypadali příliš inteligentně. Bezhlavě se vrhali proti kryjícímu se hráči, ve chvíli, kdy byly atakování ostřelovacím způsobem, se nijak nekryli, a pokud se vyskytovali v hloučku, ostatní se ani neobtěžovali dát do běhu a rozprchnout se, prostě dál diskutovali, jako by se nechumelilo, až do doby, než se chumelit začlo a oni byli mrtví. Snad to dají vývojáři ještě do pořádku, mnoho času už jim nezbývá.

Firestarter (arkádoidní 1st person střílečka)
Velmi blízká budoucnost - rok 2010. Firestarter, nový herní robot ve virtuální realitě, je infikován počítačovým virem… Tak takhle nějak začíná příběh Firestartera, další 3D akce prezentované Russobitem na letošní E3, a ač nerad, opět vás nepotěším a opět budu tento titul spíše kritizovat. A začnu hned v souvislosti s tím příběhem, k němuž mi průběh hry vůbec nepasuje. Na E3 jsme si mohli vyzkoušet dva levely, ale nic o virtuální realitě ani robotovi v nich nebylo.
Vy se ve hře převtělíte do vojáka, který střílí vše živé, co mu přijde do cesty, a prochází vizuálně poměrně nudnými lokacemi, na nichž jsou asi nejzajímavější animace při střelbě nejrůznějšími zbraněmi, a i ty jsou spíše z nouze ctnost než něčím opravdu mimořádným. Lokace jsou jednoduché, jednolité a vesměs se skládají z nejrůznějších tunelů, které se střídají s rozlehlými arénami, v nichž se odehrává boj s většinou nepřátel a hlavními bossy, a ani v tomto případě nemá nikdo z vašich protivníků inteligence zrovna dvakrát nazbyt.
Ačkoliv má hra poměrně nízké hardwarové nároky, podporuje také vychytávky grafické karty GeForce 3 a vyšších, ale abych byl upřímný, ničeho zvláštního jsem si na technickém zpracování Firestartera nevšiml a po velmi krátké době mě začal nepříjemně nudit. Vzhledem k tomu, že hra by měla vyjít koncem letošního roku, můžeme se jen modlit, aby podobné pocity měli i vývojáři a ještě trošičku zapracovali na vylepšení hratelnosti a zábavnosti.

HoveRace (futuristické arkádové závody)
Na russobiťácký titul HoveRace, který, stejně jako většinu her pro tuto společnost, vyvíjejí ukrajinští chlapíci z GSC Game World, jsem se třásl asi nejvíce, neboť mi přesně tento typ her dokonale sedí - jsou nenáročné na čas, sednete k nim, hrajete tak dlouho jak chcete, odreagujete se a můžete jít zase něco dělat. Ovšem abych byl upřímný, ačkoliv jde o nejoblíbenější hru PR manažerky Russobitu Iriny Semenové, i z něj jsem byl zklamaný a asi určitě budu i po jeho vydání, které je plánováno již na třetí čtvrtletí letošního roku.
V HoveRace se stáváte pilotem futuristického vznášedla, které závodí na trati proti podobným vehiklům a kromě své rychlosti může pilot předvést i akčnost a své nepřátele pošimrat sprškou střel a vyvést je tak z rovnováhy či vystřelit z kabiny. Námět, s nímž již slavila úspěch řada her, včetně mnou nejoblíbenějšího zástupce tohoto žánru Wipeouta, však nebyl dotažen tak úplně do konce a hra působí poměrně kýčovitě. Navíc bych jí opět vytknul technické zpracování, v mnoha levelech převládá šeď a nijak záživná grafika, což zábavnosti a hratelnosti podobných her rozhodně nepřidá. Trošku více barviček a citu pro design a hratelnost by tvůrcům určitě neškodilo.

HomePlanet (vesmírný bojový simulátor)
Z této hry jsme bohužel neměli možnost vidět dostatečnou část na to, abychom ji mohli soudit. Na první pohled vypadá jako klasický vesmírný simulátor a stejně tak je prezentována i autory. Vžijete se do role pilota z klanu Troiden, který musí opustit planetu a hledat nový domov. Celková délka hry je autory odhadována na 30 - 40 hodin.
Na výběr budete mít ze šesti různých vesmírných bojových strojů, které si budete moci vybavit zbraněmi dle vašeho výběru. Hra se skládá z více než dvaceti misí a mnohokrát bychom měli mít na výběr, jakou cestou se dále vydáme, což by mohlo zaručit opakované hraní. Velké souboje se budou odehrávat jak v pustém vesmíru, tak i na orbitách planet. Na začátku hry budete ovládat jen svojí raketu, ale jak se budete zlepšovat a postupovat dále, dostanete pod kontrolu celou letku, jejíž akce budete korigovat.
Velkým plusem HomePlanet je jistě její grafika, která sice nepatří mezi úplnou špičku, ale rozhodně potěší, hlavně když se na scénu dostane velké množství různých vesmírných plavidel, kterých by ve hře mělo být více než 60 různých typů.

Lethal Dreams (RPG strategie)
Již tento rok by se na pulty obchodů měla dostat další hra z nabídky Russobitu, která nese název Lethal Dreams: The Circle of Fate. Jedná se o kombinaci RPG a strategie a mě osobně tento titul po grafické stránce nezaujal už ze screenshotů. Když jsem jí měl možnost spatřit na včerejší předváděčce, jen jsem se utvrdil v tom, že po grafické stránce opravdu nepatří mezi nadprůměr, a to by měla vyjít již tento rok. Možná jsem měl smůlu a viděl ne zrovna povedené prostředí, ale pustá hnědá zem s jedním uschlým stromem opodál mě o vizuálních kvalitách rozhodně nepřesvědčila. Ale grafika přeci není všechno, nebo snad ano?
Na začátku máte na výběr z šesti postav, které se liší školami magie. Ano, hlavní postavou se stane jeden z kouzelnických učňů a bude muset odhalit tajemství tajného artefaktu. Ve hře vás čekají boje s nepřáteli, rozhovory s NPC, nelineární příběh, spousta úkolů a samozřejmě vylepšování kouzelnických schopností. Kouzla se dají rozdělit na bojová a strategická, z nichž převládají ta bojová, která můžete použít proti třiceti devíti druhům monster. Pravdou je, že tato hra je díky systému kouzlení originální, otázkou však zůstává, zdali jí tento fakt bude stačit k úspěchu. Stále totiž převládají ti, kteří dají na první pohled a v tom případě Lethal Dreams s největší pravděpodobností odsoudí.

Možná jste si všimli, že mezi hrami chybí připravované druhé pokračování oblíbené strategie Cossacks, tu však bude celosvětově vydávat CDV, takže první dojmy z této hry vám přineseme až po páteční prezentaci u těchto německých vydavatelů.