E3: Resident Evil 0 - hrůza znovu útočí

  • 3
Dlouho připravovaný exkluzivní projekt pro GameCube – Resident Evil Zero, který je příběhově postaven před celou tak dobře známou hororovou řadu, zažil na E3 svou premiérovou prezentaci, která tak o něm leccos zajímavého napověděla. Třeba tolik, že nový Resi má sympatický taktický rámec...
Resident Evil 0

Asi netřeba připomínat, že Resident Evil 0 (nebo též Zero) byl firmou Capcom připravován pro platformu N64, kde už předtím úspěšně vyšel druhý díl série Resi. Ale vše se naštěstí v dobré obrátilo v tom smyslu, že se Capcom rozhodl svůj projekt předělat na výkonnější hardware, tedy GameCube. A plody jeho úsilí jsme na probíhající (resp. v tuto dobu již skončivší) výstavě E3 mohli shlédnout i my, netrpěliví hráči.

Jak již samotný podtitul napovídá, Zero je příběhově zařazen před události prvního dílu a dozvíme se v něm, co se stalo s policejním Bravo týmem, jehož pozůstatky nacházejí členové Alpha skupiny v podivné usedlosti v první kapitole celé série. V Zero se zhostíme role dvou postav, z nichž první je nejmladší členka právě zmíněného oddílu Bravo jménem Rebecca Chambers a tím druhým je Billy Coen, námořní důstojník odsouzený k trestu smrti za zabití dvou vojáků, jenž je zde prezentován jako životní ztroskotanec.

Setkání obou zúčastněných proběhne ve vlaku jedoucího neodvratně do záhuby. Což bude zřejmé v okamžiku, kdy se ve vagónech začnou nečekaně objevovat nechutně zmutovaní pasažéři – zombie. Již z tohoto momentu bylo patrné, že co se týče základní herní koncepce, zůstalo vše Resident Evil 0 při starém. Poněkud kostrbaté ovládání (a též systém zapisování) s rychlou otočkou o 180%, automatické zacílení nejbližšího protivníka s možností dalšího cyklování mezi dostupnými oponenty v lokaci a naposledy padla zmínka i o implementaci defenzivní techniky za pomoci nějakého konkrétního typu zbraně (což má být ostatně nový prvek v ), jež však nebyla v demu prozatím nijak aplikovatelná. Velkou novinkou však je absence klasické bedny (resp. beden) pro ukládání, resp. uschovávání nalezených propriet, což tvůrci ve finále vyřešili zajímavým způsobem. Zbraně, munici a další věci lze prostě a jednoduše odhodit na zem, kde tyto zůstanou dokud je znovu neseberete! Druhou, neméně podstatnou změnou, je možná kooperace dvou hlavních postav, mezi nimiž se můžete ve vámi vybraný okamžik přepínat a to jednoduchým stisknutím jediného tlačítka na ovladači. Pak se můžete rozhodnout, zdali druhou postavu svěříte CPU konzole a v tom případě vás tato bude následovat, přičemž dokáže sama od sebe přispět v nastalém střetu přesnou střelbou do řad nepřátel. Samozřejmě, že si tento - v danou chvíli - podpůrný charakter musíte ještě před tímto aktem náležitě vyzbrojit a jsem jenom zvědav, zdali ho budete v akci moci nějak usměrňovat, protože nějaké propracování uvedeného schématu by celému zdejšímu snažení dodalo pak nesmírně Resident Evil 0 silný a sympatický taktický rámec. Klíčovou otázkou bude výše AI postavy ovládané počítačem, nicméně zatím jsem byl svědkem jenom příkladně zvládnutých modelových situací - jednou stály oba hlavní charaktery bok po boku (když byly na konci vagónu), podruhé si zase inteligentně kryly navzájem záda (když stály uprostřed vagónu). Ale ať tak či onak, uvedený nápad je každopádně jedinečný!

Herní engine je na první pohled totožný s tím, který Capcom představil v již avizovaném remake Resident Evil I. pro GameCube, kde vás nicméně znovu ohromí ta neuvěřitelná detailnost předrenderovaných lokací s některými opravdu působivými efekty. Jako třeba déšť bičující střechu nad otevřenou plošinkou jednoho vagónu, pohybující se žaluzie v okně nebo voda v umyvadle, rytmicky se vlnící při rychlé jízdě vlaku. A pochopitelně nelze zapomenout na klasicky dokonalou hru světla a stínu. Závěrem ještě ocením zdejší famózní FMV sekvence, jak je ostatně umí pravidelně v té nejvyšší kvalitě jenom Capcom a Squaresoft. Báječné!

Vedle toho však musíte vstřebat statickou práci kamery, jež příležitostně nenabízí dokonalý přehled o situaci, což spolu s ničivou úporností zombíků může mít příležitostně fatální následky. Spolu se zombie byl k vidění i zmutovaný pes a hunter, který se však nedostal ke svému smrtonosnému skoku, anžto to do něj ze dvou stran obě postavy pálily s takovou frekvencí, až se z něj prášilo:o)

Resident Evil 0

Mimo obvyklého to střílení do nesmírně odpudivých zmutovaných nepřátel se nadějete také nějakých puzzlů, jejichž hranici nelogičnosti – alespoň v to už pevně doufám – Capcom potlačí na nějakou snesitelnou mez. Kdyby však nabídl něco na způsob hádanek použitých ve hře Dino Crisis, vůbec bych se nezlobil.

Blížíme se nemilosrdně k závěru článku a tak ještě připomenu, že na E3 byla k vidění také ukázka z Resident Evil Online, která však příliš nenapověděla o možnostech tohoto projektu. A přeci jenom, čtyři hráči kooperativně střílející zombie už poněkud zašlapávají onu atmosféru strachu a tento žánr tak přetavují do podoby pouhé rutinní střílečky, v níž se pořádá radostný hon na mutanty. Ale možná, že se mýlím…

Úplně naposled pak ještě musím zmínit vyjádření pana Okamota (Capcom Japan) ohledně budoucnosti jejich firmy, v níž jsou na pořadu tři hlavní věci - Resident Evil Online, Resident Evil Zero a skutečnost, že Dino Crisis 4 nebude exkluzivním hájemstvím jediného herního systému.


Témata: Trest smrti, Vlak