E3: Spider-Man II

  • 3
Výstava E3 nabídla kromě jiného i detailní prezentaci chystané komiksové předělávky Spider-Man 2. Ta se chystá zaujmout především velkou volností v herním světě, bojovými sekvencemi a...

Spider-Man 2
Výrobce: Treyarch
Vydavatel: Activision
Datum vydání: květen 2004
homepage
Spider-Man 2 Řekněte, kdo z vás v dětství nesnil o tom stát se heroickým Supermanem, netopýřím Batmanem nebo snad pavoučím mužem – Spidernanem? Ani ti, kdož neholdují komiksům jistě zhlédli bezpočet filmů či seriálů s těmito vybájenými a šlechetnými hrdiny v hlavní roli. Především pak poslední jmenovaný se přes počáteční útlak prosazuje čím dál tím více a jistě bychom se tolik nemýlili s prohlášením, že jde o nejoblíbenější komiksovou postavu dneška. A za to vděčí především veleúspěšnému, na tomto poli zcela nevídanému, úspěchu filmového zpracování, jež se zařadilo po bok těch nejvýnosnějších snímků všech dob. Nutno dodat, že svůj podíl na tom nenese jen skvělý marketing, ale i neočekávané kvality samotného filmu, který není těžké si zamilovat, přestože nepřináší nic nového. Logickým krokem tak je vedle přicházejícího pokračování filmu i tvorba her s tímto tématem, konkrétně jde jako obyčejně o souběžné vydání s filmovou předlohou, takže již zhruba před dvěma léty jsme si mohli zahrát první, nutno říci, že povedený, i když místy nedotažený, díl a nyní se můžeme těšit na pokračování s mnoha vylepšeními, jež na první pohled nese rysy špičkové hry. Samozřejmě vímeSpider-Man 2 , jak to s podobnými projekty dopadá, tedy, že nejsou kdovíjak kvalitní, ovšem i díky slušnému předchůdci se v tomto případě dá očekávat výjimka potvrzující pravidlo.

Podle autorů jsou videohry skvělým prostředkem pro vytvoření poutavého komiksového světa se schopnostmi nabitým hlavním hrdinou. Jak jsme se zmínili již na počátku, jeho vymoženostmi by rádi disponovali všichni mladiství a v mnoha případech nejen ti. Na rozdíl od pasivního sledování plátna budeme mít ve Spider-Manovi 2 možnost si je bezezbytku vyzkoušet a samozřejmě dostaneme i něco návdavkem. Hra totiž nevypadá na nic menšího, než je komplexní simulátor Spidermanova života a speciálních schopností, což není žádný reklamní tahák, nýbrž holá skutečnost, tak jak ji tvůrci prezentovali na E3. S přivřenýma očima by se celková otevřenost dala přirovnat ke Grand Theft Autu 3. Zamhouřené oči jsme zmínili proto, protože je jasné, že v konceptu se obě hry budou v mnohém lišit, ovšem volnomyšlenkářská struktura bude u Spider-Mana 2 stejná, ne-li větší,Spider-Man 2 než u automobilového trháku.

Hra totiž nevypadá na nic menšího, než je komplexní simulátor Spidermanova života a speciálních schopností, což není žádný reklamní tahák, nýbrž holá skutečnost, tak jak ji tvůrci prezentovali na E3.

Celý Manhattan bude po dobu hraní vaším virtuálním pískovištěm, kde si budete moci dělat přesně to, co se vám zachce. Jen v naprostém minimu případů se dočkáme linearity či nepříjemného vodění za ručičku. Většinou si budeme sami vybírat, kam se v dané chvíli vydáme, kdy se rozhodneme pohnout příběhem kupředu nebo pomůžeme nebohým občanům v nepovinných zakázkách. Nikdo nás nebude hnát dopředu a v případě, že bychom na lákavé nabídky hry neměli chuť, můžeme si jen tak vyrazit na procházku po skvělém a ohromném městě, které nebudeme obdivovat jen zvenku a zezdola, ale i zvnitřku budov a ze značných výšin. Nezapomínejte na to, že jste Spidermanam, ne jen obyčejným člověkem. Pokud si říkáte, že byste se v té záplavě možností snad mohli ztratit, vůbec se nebojte. Pokaždé byste měli vědět, co se po vás v příběhové rovině chce, kam máte jít atd. Notně nápomocná bude podrobná mapka, na níž se vyznačují důležité body, a to jak, ty týkající se hlavní dějové linky, tak ty, v nichž jakýmkoliv způsobem Spider-Man 2 můžete pomoci nebohým občanům velkoměsta před proradnými zloduchy. Již teď je jisté, že se autoři snaží o vytvoření co nerealističtěji vypadajícího světa, tudíž jistě nepřekvapí chystané střídání dne a noci, jež by nemělo probíhat skokově, ale plynule. Neoficiálně bude tato vlastnost hry využívaná i ke zlepšení hratelnosti formou v různých fázích dne se střídajících možností.

Manhattan je značně rozlehlé místo, zvláště pokud by se mělo zdolávat po vlastních. Jak už jsme ale zmínili, naštěstí tomu tak nebude. Zcela zásadním prvkem je Spidermanem vystřelovaná pavučina, jíž má neomezené množství. To sice samo o sobě není pro hry, kde se tento červenomodrák mihl, žádnou novinkou, ale ještě nikdy jsme neměli možnost ozkoušet jeho schopnosti v téhle oblasti v takové míře. Tvůrcům se totiž podařilo dokonale podchytit pocit z dynamického přelétávání mezi budovami, jež na sebe s trochou umu zcela nevídaně navazuje. Není nemožné si vypomoci zachycením vrtulníku a zdolat zdánlivě nepřekonatelnou propast. Je jasné, že pro adekvátní pocit je třeba vytvořit co možná nejlepší design prostředí, Spider-Man 2 tudíž se Manhattan svému reálnému vzoru občas podobat nebude, na druhou stranu tím máme zajištěno, že bude kde skákat a létat. Konečně se pavučiny nebudou zachytávat o oblaka nebo snad o zcela prázdné prostory, jako tomu bylo v předchozích hrách, ale pouze o pevné objekty.

Důležité je, že vystřelování pavučin by sice nemělo být naprosto realistické, ostatně to ani nejde, ale jisté zákony fyziky určitě ctít bude. A kupodivu jich není málo. Hned na počátku si však musíme říci, že se tvůrci snaží vytvořit především zábavnou a skvěle hratelnou záležitost, pro niž není třeba mít načteno celé dílo Einsteina a Newtona. Je třeba si uvědomit vlastnosti sítí, které nevystřelíte zcela rovně, ale s jistou křivkou dopadu. Nejlépe by se to celé dalo přirovnat k Tarzanovu stylu, i když ten nic nevystřeloval, nýbrž se zachytával již existujících lián. Létání za pomocí pavučin bude vyžadovat slušnou dávku preciznosti skloubenou s ještě větší porcí improvizace, jelikož než se naučíte prostředí města, budete často narážet naSpider-Man 2 zcela novou zástavbu. A vězte, že memorování několika kilometrů čtverečních chvíli zabere, je-li to vůbec možné. Připravte se na to, že na počátku navážete do jednoho celistvého komba jen několik málo záchytů a skončíte pochroumaní na zemi. Časem, s trochou cviku, si už ale budete moci dovolit přeskákat celé město, tak, jak to ukazovali tvůrci v prezentaci. A věru – vypadalo to úchvatně. Ale nebudou to jen pavučiny, co je třeba se naučit. Hodně strastí, ale i zábavy si užijete lezením po budovách či rovnou jejich stropech nebo zábavným běháním po stěnách.

Kapitolou sama pro sebe se zdají býti bojové sekvence. Na PC se podobné bojovky objevují jen zřídka, tudíž nás tyto prvky potěší dvojnásob. Bojové vložky vypadají mnohem plynuleji než obvykle a v jejich průběhu si připadáte jako byste byli rovnou v centru dění.

Film Spider-Man 2

Režie: Sam Raimi
Hrají: Tobey Maguire, Kirsten Dunst, Alfred Molina, James Franco, Rosemary Harris, J.K. Simmons, Elizabeth Banks, Bruce Cambell

Před dvěma roky otřásla filmovým světem předělávka oblíbeného komiksu Spiderman, který byl však do té doby oblíbený především za velkou louží. Na ziscích blížících se jedné miliardě dolarů se ale velkou měrou podílel i zbytek světa, hlavně Evropa, tudíž si pavoučí muž získal i potřebnou oblibu na starém kontinentu. Záhy po vypuštění prvního snímku a zaznamenání prvních úchvatných zisků, které se od nepříliš drahého filmu moc neočekávaly, se začalo mluvit o pokračování. Spekulace brzy potvrdil i režisér Sam Raimi a spolupráci přislíbil i hlavní hrdina Tobey Maguire. Není divu, vždyť tomuto herci otevřel Spiderman hollywoodské brány. Premiéry druhého dílu bychom se měli dočkat 22. čevence a již nyní tvůrci slibují, že půjde o mnohem hutnější a zajímavější zážitek, než v předchůdci, o čemž svědčí i monstrózní rozpočet blížící se dvoum stům milionům dolarů, což je suma srovnatelná například s velkofilmem Troja. Sam Raimi chce tentokrát vytvořit trochu komornější, svým způsobem menší dobrodružství, kdy bude v civilním životě nevýrazný Peter Parker aka Spiderman řešit i mnohem prozaičtější problémy a hledat rovnováhu mezi civilním životem a likvidováním zloduchů. Tentokrát ohrožuje Manhatten dobře známý chapadlovitý Dr. Octopus a přestože se Peter kvůli osobním komplikacím odhodlal zahodit červenomodrý kostým, musí se díky těmto okolnostem opět pustit do nerovného boje. Mimo sociální roviny se tak dočkáme technicky skvěle vyvedených a záživných soubojů i akcí, v nichž přijde na přetřes často i vystřelovací pavučina. Létaní mezi newyorskými mrakodrapy tak znovu dostane nový, mnohem uvěřitelnější, nádech. Prostě a jednoduše, Spider-Man 2 zcela určitě nebude revolučním snímkem, vždyť ani první díl jím nebyl. Půjde o řemeslně a velice dobře provedenou práci, která se díky obratnému marketingu stane zřejmě opět nesmírně úspěšnou.

Kapitolou sama pro sebe se zdají býti bojové sekvence. Na PC se podobné bojovky objevují jen zřídka, tudíž nás tyto prvky potěší dvojnásob. Bojové vložky vypadají mnohem plynuleji než obvykle a v jejich průběhu si připadáte jako byste byli rovnou v centru dění. Skvěle zní možnost kombinovat nejrůznější komba složená z několika úderů a létání pomocí pavučin. Všechna komba nebudeme znát hned Spider-Man 2 zpočátku, ale naučíme se je postupem času. Měli bychom je získávat formou odměn za splněné úkoly a tvůrci tvrdí, že jich bude opravdu hodně. Jeden z útoků si bere na paškál jednu z nejvýraznějších schopností Spidermana, tzv. slow-motion, tedy zpomalení okolí ve stylu Maxe Payna. Zatím jsme neviděli jiné nepřátele, než obyčejné a řadové gangstery, jisté však je, že se již můžeme začít těšit na pořádné bosse s jejich přisluhovači. Bitky s nimi budou patřit k vrcholům celé hry. Spider-Man 2 by měl do jisté míry odrážet děj druhého filmu, každopádně se dočkáme mnoha v něm neviděných situací a je to právě hra, která může všechny nakopnuté aspekty dotáhnout do konce. Uvidíme, jak se jí to podaří.

Zatím se jako jedna z největších vad na kráse jeví grafické zpracování, a přestože nejde zdaleka o zásadní prvek, mohli by i tak autoři trochu přidat. Samotný Manhattan se svými odlesky odrážejícími a neonovými budovami působí malebně i nehostinně zároveň, na druhou stranu v určitých pasážích zase jednoduše, dalo by se říci i chudě. Spiderman i se svými nepřáteli by potřeboval trochu přidat naSpider-Man 2 kráse, především pak v oblasti rozpohybování. Minimálně v tomhle případě si však můžeme být jisti, že se dočkáme zlepšení. Ohledně toho předešlého si zase tak jistý nejsem, protože hra vzniká primárně pro konzole, jež disponují menším výpočetním výkonem a to, co jsme viděli, je dost možná maximem, které tyto mašinky ještě plynule zvládnou.

Celkově tak Spider-Man 2 vypadá na solidní zúročení získané licence. Je jasné, že tvůrci Treyarch s vydavatelem Atari chtějí vymačkat velký potenciál až do dna a podle všeho se jim to zatím daří. Graficky sice nepůjde o zázrak, na druhou stranu k tomu zde máme jiné tituly. Pavoučí muž by měl nabídnout především ryzí hratelnost s komby naplněnými bitkami, nevídanou volnost v herním světě a také propracované hrátky s pavučinami a vůbec všemi speciálními serepetičkami. Doufejme, že se nic nepokazí a my se již počátkem léta budeme prohánět vysoko nad širokými manhattanskými bulváry.


Index očekávání: 8/10