Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový obchodní model dospívá. Předběžný přístup začíná být spolehlivý

  14:00aktualizováno  14:00
První studie naznačovaly, že budoucnost her prodávaných prostřednictvím Earlu Accessu může být temná. Po roce a půl totiž vyšla pouze čtvrtina z nich a hrozilo tedy, že hráči na obchodní model časem začnou nahlížet skrz prsty. Situace se však zlepšila.

Ilustrační obrázek ze hry Rust. Jednoho z předních titulů dostupných v rámci Early Accessu na Steamu | foto: Facepunch Studios

Z her uvedených do předběžného přístupu v roce 2013 jich autoři za poslední rok a půl dokončili 70 %. Projekty dostupné v Early Access po odstartování obchodního modelu si oproti tomu vedly hůře. Po roce a půl svá díla za finální prohlásilo pouze 25 % autorů. Vyplývá to ze studie organizace EEDAR.

Ta obdobnou analýzu provedla i před osmnácti měsíci, situaci tak může jednoduše porovnat se současností. Z rozboru například vyplývá, že od roku 2012 citelně vzrostl počet titulů uvedených do předběžného přístupu.

Zatímco během prvního roku a půl existence služby to bylo 309 her, za stejné období končící v únoru 2016 to bylo 798 projektů.

Stav Early Accessu za poslední rok a půl

Stav Early Accessu za poslední rok a půl

Studie navíc naznačuje, že se čas potřebný pro vydání plné verze zkracuje. „Zároveň ale s dospíváním modelu začíná být zjevné, že od nákupu titulu v Early Access hráči (tak či tak) musejí do finálního vydání čekat dlouhou dobu,“ píšou autoři.

Průměrná doba do vydání je totiž pro hry uvedené v letech 2013 a 2014 více než rok.

Čas potřebný pro opuštění fáze předběžného přístupu navíc závisí na žánrech. Finální verze je dříve dostupná pro hry příběhové, arkádové, logické a strategické. Déle naopak trvá vydání her na hrdiny, stříleček, závodů a simulací.

„To by alespoň částečně mohlo souviset s nutností vyvažovat síťovou hru u stříleček a závodních titulů i komplexnímu odlaďování chyb u her na hrdiny a simulací,“ soudí studie.

Stav Early Accessu za poslední rok a půl

Stav Early Accessu za poslední rok a půl

Autor:


Nejčtenější

Na Steamu vyšla první necenzurovaná erotická hra. Tak jsme ji vyzkoušeli

Negligee: Love Stories

Hra Negligee: Love Stories se zásadně zapsala do historie. Ne však díky svým výjimečným kvalitám, ale proto, že jako...

RECENZE: Lara Croft nabrala životní formu, nový Tomb Raider vás pohltí

Shadow of the Tomb Raider

Završení trilogie restartovaného Tomb Raidera se nadmíru povedlo. Na první pohled je hra od svých předchůdců k...



Která herečka by se podle vás hodila na roli Ciri v chystaném Zaklínači?

Ciri v třetímu dílu hry Zaklínač

Zpráva, že postavu Ciri v chystaném seriálu podle Zaklínače nebude hrát běloška, vyvolala u mnoha fandů nesouhlasné...

Legendární PlayStation vyjde v mini verzi s dvacítkou her

PlayStation Classic

Připravovaná retro konzole od Sony se jmenuje PlayStation Classic. Vyjde letos v prosinci a obsáhne dvacet...

RECENZE: F1 2018 jsou vypilované závody formulí a opravdová simulace

F1 2018

Sezona F1 2018 je stále v plném proudu. Díky legendárním Codemasters se jí nyní mohou zúčastnit virtuálně i hráči.

Další z rubriky

Streamer Ninja se objeví na obálce prestižního sportovního časopisu ESPN

Ninja na obálce časopisu ESPN

Tyler „Ninja“ Blevins bude prvním zástupcem e-sportů, který se objeví na obálce časopisu ESPN. Postaví se tak po bok...

Špatná hra dostala horší pokračování. Super Seducer 2 vyniká trapností

Super Seducer 2

Jedna z nejhorších her letošního roku se překvapivě dočkala pokračování. Jak někoho skutečně sbalit vás Super Seducer 2...

Podívejte se, jak by vypadal kultovní Half-Life v enginu Unreal 4

Project Lambda

Project Lambda je fanouškovský pokus o převedení legendárního Half-Lifu do moderního Unreal Enginu 4. Sice nejspíše...



Najdete na iDNES.cz