Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový obchodní model dospívá. Předběžný přístup začíná být spolehlivý

  14:00aktualizováno  14:00
První studie naznačovaly, že budoucnost her prodávaných prostřednictvím Earlu Accessu může být temná. Po roce a půl totiž vyšla pouze čtvrtina z nich a hrozilo tedy, že hráči na obchodní model časem začnou nahlížet skrz prsty. Situace se však zlepšila.

Ilustrační obrázek ze hry Rust. Jednoho z předních titulů dostupných v rámci Early Accessu na Steamu | foto: Facepunch Studios

Z her uvedených do předběžného přístupu v roce 2013 jich autoři za poslední rok a půl dokončili 70 %. Projekty dostupné v Early Access po odstartování obchodního modelu si oproti tomu vedly hůře. Po roce a půl svá díla za finální prohlásilo pouze 25 % autorů. Vyplývá to ze studie organizace EEDAR.

Ta obdobnou analýzu provedla i před osmnácti měsíci, situaci tak může jednoduše porovnat se současností. Z rozboru například vyplývá, že od roku 2012 citelně vzrostl počet titulů uvedených do předběžného přístupu.

Zatímco během prvního roku a půl existence služby to bylo 309 her, za stejné období končící v únoru 2016 to bylo 798 projektů.

Stav Early Accessu za poslední rok a půl

Stav Early Accessu za poslední rok a půl

Studie navíc naznačuje, že se čas potřebný pro vydání plné verze zkracuje. „Zároveň ale s dospíváním modelu začíná být zjevné, že od nákupu titulu v Early Access hráči (tak či tak) musejí do finálního vydání čekat dlouhou dobu,“ píšou autoři.

Průměrná doba do vydání je totiž pro hry uvedené v letech 2013 a 2014 více než rok.

Čas potřebný pro opuštění fáze předběžného přístupu navíc závisí na žánrech. Finální verze je dříve dostupná pro hry příběhové, arkádové, logické a strategické. Déle naopak trvá vydání her na hrdiny, stříleček, závodů a simulací.

„To by alespoň částečně mohlo souviset s nutností vyvažovat síťovou hru u stříleček a závodních titulů i komplexnímu odlaďování chyb u her na hrdiny a simulací,“ soudí studie.

Stav Early Accessu za poslední rok a půl

Stav Early Accessu za poslední rok a půl

Autor:



Nejčtenější

Hardcore hra na přežití simuluje pocení, růst svalů i vypadané zuby

SCUM

Online hra SCUM se snaží o maximální realismus. Budete se muset starat i o takové detaily, jakými jsou pocení, množství...

VR Kanojo je zatím nejambicióznější porno hra pro virtuální realitu

VR Kanojo

O spojení virtuální reality a pornografie už se mluví dlouho. Bude japonská podivnost VR Kanojo znamenat průlom, nebo...



Grafická revoluce, nebo zbytečný přepych? Jaké je dnes hraní ve 4K

Final Fantasy XV, Ansel težim

Rozlišení 4K nabízí čtyřnásobný počet detailů oproti dnes běžně rozšířenému FullHD. Jenže abyste v něm vůbec dokázali...

Bývalý herní závislák radí lidem, jak seknout s videohrami

Cam Adair, zakladatel portálu Game Quitters

Závislost na počítačových hrách je vážná věc. Na první pohled sice není tak nebezpečná jako například drogy, alkohol...

Mafia 4 se měla odehrávat v Las Vegas, přednost dostala jiná značka

Mafia 3

Podle bývalých zaměstnanců studia Hangar 13 se měl čtvrtý díl legendární série Mafia odehrávat v americkém Las Vegas....

Další z rubriky

Skvělá strategie Satellite Reign je dočasně zdarma. Připomíná Syndicate

Satellite Reign

Až do sobotní sedmé hodiny večer můžete z obchodu Humble Store zdarma stahovat skvělou akční strategii Satellite Reign....

VIDEO: Rozbalujeme a zkoušíme stavebnici Labo. Nintendo to s dětmi umí

Testujeme Nintendo Labo

V pátek se začne oficiálně prodávat stavebnice Nintendo Labo, která propojuje výtvory z kartonu s konzolí Switch....

Na portálu GOG můžete nově spravovat svůj uživatelský profil

GoG Galaxy

Digitální obchod GOG, věnovaný především klasickým starým hrám, nově podporuje socializaci uživatelů. Můžete se...



Najdete na iDNES.cz