Easter Eggs

Easter Eggs

Easter Eggs ve hrách nejsou velikonoční vajíčka

  • 18
Pojem "Easter Eggs" sice v angličtině znamená velikonoční vajíčka, ale ve hrách je jeho význam úplně jiný. Označuje různé vtípky nebo narážky, které tvůrci do hry schovali. Většinou na ně navíc nenarazíte na první pohled, ale je potřeba se za nimi vydat někam do odlehlejších koutů herního světa.

V praxi "Easter Eggs" berou téměř libovolnou podobu. Můžete narazit třeba na parafrázi nějaké známé filmové scény či hlášky, ale i komickou či naopak velmi tragickou postavu, která je "náhodou" velmi podobná hrdinovi jiné hry.

V poslední době pobavil například Easter Egg v akční hře Bulletstorm, kde nefunkční mechanismus dveří připomínal tvarem, barvami i blikáním známý "Red Ring of Death", což je indikace skutečnosti, že vaše konzole Xbox 360 má vážný problém.

Vybíráme několik příkladů, které by měly dostatečně osvětlit, co všechno ony Easter Eggs ve hrách mohou být.

1. Nejstarší

V roce 1979 asi většina našich čtenářek a čtenářů ještě neměla možnost hledat ve hrách Easter Eggs. Ať už z důvodu nízkého, případně minusového věku, nebo proto, že v socialistické ČSSR tou dobou hráčů příliš nebylo. Řadu let před tím, než v tuzemsku nastal boom maringotek s videoherními kabinety, však už západním světem putovala přelomová konzole Atari 2600.

Adventure

Ostatně právě její hity jako Pac-Man, Missile Command nebo Space Invaders později socialistickou mládež připravily o nejednu dvoukorunu. Na sedmém místě žebříčku nejprodávanějších her Atari 2600 pak stojí hra Adventure. Titul zabíral úctyhodné 4 kB dat a z vyrovnávací paměti konzole žral nehorázných 128 B.

Byla to první akční adventura v dějinách a to už, uznejte, stálo za to, aby autor skryl do hry nápis "VYTVOŘENO WARRENEM ROBINETTEM". Nevědomky tak současně vytvořil první videoherní Easter Egg. A ten čtvereček z několika pixelů není míček, nýbrž avatar, putující lokací.

2. Starší než nejstarší

Titulek trochu zvláštní, uznáváme. Ono je to prostě jako se vším: nic není takové, jaké se na první pohled zdá. A oficiální verze prakticky nikdy neodpovídá skutečnosti. Ačkoli tedy Easter Egg v Robinettově Adventure funguje v encyklopediích jako průkopník skrytého videoherního žertu, pravda je trochu jiná.

Ve skutečnosti nejstarší herní Easter Egg dosud nikdo s jistotou nenalezl a neprokázal. Historie videoher se totiž nezačala psát až v roce 1979 a povaha člověka je taková, že k žertíku nemá daleko, ať už se zabývá jakoukoli činností. Je tedy víc než pravděpodobné, že nápad něco do programu schovat bude staršího data.

HP 2100 byla počítačová řada firmy Hewlet-Packard někdy od poloviny šedesátých let 20. století. A jistý Jeff Reid se dušuje, že v roce 1973 odeslal, asi ze zoufalství, otázku "WHY" (PROČ?) a dostal od počítače odpověď: "WHY NOT" (PROČ NE?). Operačním systémem byl v té době DOS. Můžete si to prý sami vyzkoušet, ale musíte mít "velmi starý stroj série HP 2100 nebo HP 1000". HP 1000 je z těch dvou paradoxně mladší.

DEC PDP-10

Asi je to s tím počítačem pravda, protože obdobné vtípky jsou z téže doby hlášeny i v operačních systémech Unix. Skutečnou perlou je pak anonymní úprava operačního systému TOPS-10 pro počítač DEC PDP-10. Zdá se, že k ní došlo ještě před rokem 1971. Pokud vás na tom květinovém přelomu let šedesátých a sedmdesátých z nějakého záhadného důvodu napadlo odeslat "MAKE LOVE" (MILUJTE SE), počítač chvíli "přemýšlel" a pak dokončil hippie heslo: "NOT WAR" (NEVÁLČETE).

Potíž je v tom, že tyto "Easter Eggs" vlastně nelze zařadit mezi vtípky skryté ve videohrách, neboť jsou skryté v operačním systému počítače a kromě hravosti svých anonymních autorů s hraním přímo nesouvisejí. Ledaže bychom tyto žerty chápali jako zárodky textových dobrodružných her.

3. Nejvíc homo

Freeware nástroj pro výrobu klikacích adventur AGS si podle našeho názoru své místo v přehledu zaslouží. Zaprvé proto, že tvořit hry je hra na druhou. A zadruhé: i když možná nejde o úplně nejvíc homo Easter Egg, nám to přijde dost roztomilé. Abyste vtípek vyvolali, stačí spustit editor na Valentýna. Věřte nebo ne, ten chlapec vlevo není Martin Hranáč.

AGS

4. Nejvíc hetero

Nedá se nic dělat, sexuální minihra Hot Coffee prostě nesmí chybět. Nejde totiž jen o médii nejvíce propraný Easter Egg, ale současně i o ten, jenž svým tvůrcům způsobil největší malér. Skryté překročení mezí věkového ratingu městské akce GTA: San Andreas přišlo firmu Rockstar dost draho. Naštěstí ale jen v penězích a ty tu přece budou, i až my už nebudeme. K vyvolání sexuální minihry je třeba stáhnout speciální "záplatu" z internetu.

GTA: San Andreas
GTA: San Andreas
GTA: San Andreas

5. Nejvíc cudné

Metal Gear Solid

Sexu bylo dost, takže teď pro změnu něco výjimečně cudného. Svět série Metal Gear Solid je nepřebernou sbírkou Easter Eggs, čestného zástupce jsme ale vybrali z legendárního kousku pro první PlayStation. Až z klasicky průlezné ventilační šachty objevíte celu s uvězněnou Meryl, neleňte a opakujte nahlížení dovnitř. Vězeňkyně, jež se snaží i v cele udržovat kondičku cvičením, posléze odloží gatě a pokračuje v tréninku v černém spartakiádním dresu. Ta má ale hranaté nohy!

6. Pro nejvíc neodbytné

Resident Evil 2

I kultovní Resident Evil 2 má Easter Eggs celou řadu, ale cesta k tomu našemu se ze zažitých zvyklostí dost vymyká. Posuďte sami: 1. v budově policie jděte nahoru do kanceláře S.T.A.R.S., 2. jděte ke stolu úplně nalevo ode dveří, 3. prohledejte ho, 4. nenechte se odradit hláškou, že už ho někdo prohledal před vámi a opakujte svou snahu padesátkrát (!), 5. pak se nad vámi konečně hra slituje a dá vám ruličku filmu, 6. vyvolejte ji v temné komoře a získáte fotografii Rebeccy z prvního dílu série.

7. Nejvíc vědecké

Školskou poučku, že počítač je elektronické zařízení, jež odpovídajícím datovým vstupům přiřadí odpovídající výstupy, lze názorně demonstrovat na osciloskopech HP 54622D a HP 54622A. To by asi málokoho napadlo, že si může zahrát i na měřícím přístroji. Zmíněné typy mají navíc i paměť, takže dovedou dokonce ukládat nejvyšší skóre. A jsou dosud v prodeji, takže se možná nějakému vědci hodí následující návod: 1. spusťte přístroj, 2. stiskněte tlačítko SAVE/RECALL, 3. zvolte SAVE, 4. zvolte NEW FILE, 5. uložte soubor jako ROCK_ON, 6. hrajte Rocks, neboli Asteroids!

Osciloskop

8. Nejvíc soucitné

Jak vidno, Easter Egg, ač je většinou obsažen na médiu se softwarem, je někdy nainstalováno v samotném zařízení už výrobcem. V roce 1986 byla na trh uvedena konzole Sega Master System. Když jste ji zapnuli bez hry, vyzvala vás k vypnutí přístroje a zasunutí cartridge se hrou. Tu už si ale ne každá rodina mohla po koupi drahé konzole dovolit. Přesto tu pro smutné chudé dítě existovalo řešení: když výzvu k zasunutí hry ignorovalo a místo toho drželo na ovladači stisknutý směr nahoru plus obě kulatá tlačítka, odsunul se text doleva a místo něj se spustila hra SEGA BIOS' Snail Maze.

Snail Maze

Pravda, nebyla to žádná sláva: jen prolézání bludiště na čas. Se šnekem. Bludiště se v každém kole komplikovalo a času ubývalo, přičemž neúspěch znamenal návrat na úplný začátek. Ale bylo to zadarmo. Přesněji: v ceně konzole.

9. Nejvíc rozpačité

Hru Blood začali vyvíjet ve studiu 3D Realms společně s dalšími nadějnými tituly a v lednu 1997 oznámili světu, že všechna práva prodali studiu Monolith. Hra vyšla už v květnu téhož roku a těžko tedy říci, kdo může za nechvalně proslulý Easter Egg.

Blood

V jedné z lokací naleznete bez zvláštní námahy zakrvácenou místnost, v níž visí od stropu Duke Nukem s pahýly ohlodaných končetin. Tento zlotřilý žert nikoho zvlášť nepotěšil. Každý přece ví, že Dukovo tělo, jakož i snaha vyčistit vesmír od zlořádu, nejsou mrtvé, nýbrž v Ječné.

10. Nejvíc namyšlené

Po fenomenálním úspěchu prvního Doomu byl jeho autor John Romero na koni. Jak velkého sebevědomí nabyl, můžeme posoudit v závěru pokračování Doom II. Polehčující okolností je, že musíme aktivovat cheat "no clip". Místo hlavy finálního démona pak máme co do činění s hlavou tvůrce a nezřetelné huhly huhly v pozadí jsou ve skutečnosti věta "abys hru vyhrál, musíš zabít mě, Johna Romera". Tehdy se slavný autor ještě ovládal, takže zkreslil zvuk, aby mu nebylo rozumět.

Doom II

Odtud už ovšem vedla přímá cesta k VIP stylu vývoje hry Daikatana a především k proslulému marketingovému úletu s heslem "John Romero's about to make you his bitch" (John Romero z vás udělá svou děvku). Přehnané sebevědomí se výrazně podílelo na následném propadáku.