Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Easy Tekken - lekce pátá

  12:00aktualizováno  8. prosince 10:13
Závěrečné povídání věnované fenoménu Tekken se tentokráte plně soustředí na připomenutí jednotlivých dílů celé série a s tím spojených klíčových features. Pakliže si tedy chcete společně s námi oživit herní historii, máte skrze tento článek jedinečnou (a dost možná, že i neopakovatelnou) příležitost.

Přichází definitivní konec naší rozpravy "Jak na Tekkena", přičemž v úvodu jednak připomínáme předchozí díly v , Easy Tekken - lekce třetí a , a druhak završujeme celý seriál krátkým ohlédnutím za jednotlivými herními kapitolami populární řady Tekken.

Tekken, datum vydání v Evropě: listopad 1995

Tekken
  • První světový turnaj pořádaný společností Mishima Zaibatsu. Ústřední postavou je Heihachi Mishima, globalizační megaloman žijící s představou, že jeho karate styl je nejlepší na světě, a jeho syn Kazuya, který podědil po taťkovi stejně pohodovou náladičku;-) Název “Tekken“ by prý měl doslovně znamenat "Mistr zuřivého boje".
  • Arcade verze měla 8 hratelných postav, PSX pak celý dvojnásobek.
  • Hned od prvního dílu je používán princip 4 tlačítek jakožto 4 končetin, útočení ve třech rovinách a bránění přes b, případně krytí spodku přes d. V jedničce je již možno se rozeběhnout (f,f,f), vstávat ze země zhruba 3 až 4 způsoby, používat unblockable údery a pomocí u+2 automaticky ze skoku zasahovat ležícího protivníka. Každá postava měla většinou 3 případně i více přehozů, většina pak jedno 10-úderové combo. Již zde se objevují pojmy jako stunt a juggle. V některých případech zásahu jediného juggle starteru bylo možno pomocí jugglu vysát celou energie najednou, což pravděpodobně nebylo záměrem tvůrců. Takovéto juggly byly označovány jako "death combos".

    Tekken 2, datum vydání v Evropě: říjen 1996

    Tekken 2
  • Druhý turnaj se odehrává o rok později a poprvé se zde objevuje upřesněný výklad slova “tekken“ a to Král železné pěsti. Kazyua, který vyhrál první turnaj a po finálovém souboji shodil otce z útesu (velmi povedená rodinka - pořád se někam hážou a vylézají), následně převzal vedení Mishima Zaibatsu, jakožto nejstarší žijící následovník rodinného klanu Mishimů. Nyní se však ztratil neznámo kam a proto je třeba vyhlásit nový turnaj.
  • Módy Survival, Team Battle, Practice. Graficky je na tom hra mnohem lépe. Pokrok se odráží nejvíce v pozadí. Kazuya má tři převleky a postav je zde 23.
  • Tekken 2 je poslední díl, pro který jsou typické vysoké výskoky. Do výpočtů damage vstupuje pojem Counter hit. Vybrané postavy jsou prvně vybaveny schopností zachytávat soupeřovy údery - reversal. Kazuyův Mist Step je praotcem všech úkroků. Podržením 1_2_3_4 v průběhu replaye se dají měnit vítězné pózy.
  • Cheaty: podržením Startu mezi jednotlivými downloady zápasů a kol se bojovníkům zvětšují hlavy a tenčí se jim hlásek. Podržením L1+L2, příp. R1+R2 lze bojovat z pohledu první osoby, příp. druhé.

    Tekken 3, datum vydání v Evropě: listopad 1998

  • Dvojka skončila triumfálním Heihachiho comebackem. Ve finále porazil ďábla, když použil Kazuyu jako štít. Vědom si skutečnosti, že tělo jeho syna bylo infikováno, hodí jej do sopky. Třetí turnaj je vyhlášen o 20 let později. Hlavní postavou je Jin, syn Jun a Kazuyi, jemuž v patnácti letech mu Bůh boje zabil matku - poté vyhledá tréninkový camp svého dědy Heihachiho. Nyní je mu 19 a přihlašuje se do turnaje o Krále železné pěsti 3, jehož vyhlásil Heihachi, aby přilákal Boha boje. Jinovy pohnutky jsou jasné - pomstít smrt své matky.
  • Japonský zvrhlý smysl pro inovaci se projevuje nejvíce v Tekken Ball módu, kde si můžete "nekontaktně" zapinkat na pláži s balónkem;-) Další premiérou je pak Tekken force mode ve stylu akčních filmů jeden proti všem. Počet hratelných postav je nyní 21.
  • Hra se oproti předchozímu dílu zrychlila na velmi realistickou úroveň. Počet úderů narostl hlavně díky zavedení postojů (stance) u mnoha starých i nových postav. King rozvádí své "řetězáky" k dokonalosti. Všem postavám je umožněno dělat úkroky, unikat z reversalů pomocí chicken a nabíjet se pomocí Ki power (1+2+3+4). U vybraných postav lze aplikovat parry a low parry. Na scéně se objevuje fenomén Electric Wind Godfist.

    Tekken 3 Tekken Tag Tournament

    Tekken Tag Tournament, datum vydání v Evropě: listopad 2000

  • Příběh není žádný. Jediným smyslem bylo vyhovět žádostem fanoušků, aby se mohli v jednom ringu utkat jak postavy z Tekken 3, tak i z předchozích dílů.
  • Hra je prvním dílem prezentovaným na PS2, takže zlepšení po grafické stránce je v dosavadní historii nejvýraznější. Zavedena je možnost tagování, tedy střídat dvě vybrané postavy v průběhu souboje. Novým módem je Tekken bowling. Z pohledu bojového konceptu hry další velmi pěkná úchylárna na n-tou;-) Počet všech hratelných postav je rekordních 34.
  • Tagování přináší do hry nový svěží větřík. S příchodem TTT na automaty si Korejci patentují wavedash. Low pary je pro všechny. Každé postavě přibylo něco nového, tentokráte však v minimální míře. Tvůrci si dali práci hlavně s vyladěním a optimalizací vlastností stávajících úderů. Kvůli relativně vysokému počtu postav s jejich téměř absolutní myslitelnou vyrovnaností je tento díl považován mnohými za vrchol celé série.

    Tekken Advance, datum vydání v Evropě: únor 2002

  • Opět žádný příběh. Hra je upravena možnostem handheldu GameBoy Advance a nejvíce vychází z Tekken 3.
  • 10 hratelných bojovníků. Mód VS lze hrát propojením dvou GBA.
  • Menší vybavenost GBA zapříčinila, že končetinám jsou vyhrazena pouze 2 tlačítka (A-ruce, B-nohy), z předních tlačítek je jedno na přehoz a druhé pro tag. Pro klasické hráče je to trochu nepředstavitelné až legrační, ale s ohledem na omezené možnosti je výsledek výborný.

    Tekken 4, datum vydání v Evropě: září 2002

    Tekken 4
  • Heihachi se snaží vylepšit vlastní imunní systém. Poslední chybějící ingrediencí je gen z ďábla. Vzpomene si, že by jej mohl získat z Kazuyova těla. Pátrání jej zavede do biologických laboratoří firmy G Corporation, kde ke svému nemilému překvapení zjistí, že Kazuya byl s pomocí vyspělých technologií reinkarnován. Ve snaze přilákat Kazuyu do své blízkosti vyhlašuje čtvrtý turnaj a dává v sázku vše, co má. Kazuya ví, že je to past, ale také ví, že je to šance pomstít se... Za osobní tragédii považuji moment, kdy se definitivně prokáže, že Ling nemiluje mě, ale Jina ;-)
  • Redukce počtu bojovníků na 19 znechutila značnou část publika. Staronovým bonusem je pouze Tekken force. Naopak skvělou novinkou, která už zde pravděpodobně mohla býti dříve, je možnost uložit si jakýkoliv odehraný zápas.
  • Celkově nové je 3D pojetí boje. Úkrok je opět výraznější a nutí vyhledávat vhodnou pozici pro útok. Směrová tlačítka u a d jsou čistě vyhrazena úkrokům. Přikrčit se lze pouze přes d/b. Zdi ohraničily dřívější nekonečný prostor bojového ringu a terén je členitý.

    A je tady definitivní tečka. Pokud si uvedené díly chcete ještě připomenout v našich recenzích, můžete to zkusit: Tekken Tag Tournament, Tekken Advance, Tekken 4.

  • Autor:




    Nejčtenější

    Cyberpunk 2077
    Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

    Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

    The Evil Within 2
    Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

    Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

    Naughty Dog
    Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

    Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

    Hajime Taniguchi aka Tokido
    Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

    Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

    Tekken 7
    Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

    Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

    Další z rubriky

    Divinity Original Sin 2
    Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

    Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

    Layton's Mystery Journey
    Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

    Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

    Cuphead
    RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

    Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.