Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Easy Tekken - lekce první

  12:00aktualizováno  5:07
Fenomén Tekkena, navzdory rozpačitým hlasům recenzentů u nejnovějšího Tekkena 4, je stále velice silný. Pročež jsme se rozhodli angažovat uznávanou republikovou ikonu této kultovní bojovky, která vás zasvětí nejenom do tajů a ovládání uvedené hry! Takže můžete směle kliknout, lekce číslo jedna právě začíná.

Pro všechny začínající i pokročilé hráče jsem připravil několik lekcí "Easy Tekken". Hlavním vytyčeným cílem je pokusit se zájemcům o zdokonalení aspoň zprostředkovaně nahlédnout do hluboké a temné tekkenské nory ;-)
Hluboká je z toho důvodu, že výkonnostní diferencovanost Tekkena je opravdu obrovská, až nepředstavitelná. Možná to může znít nadneseně, ale když si zhodnotím vlastní výkonnostní růst za poslední 4 roky, vidím jej jako velmi prohnutou progresivní křivku, kde v prvních dvou letech bylo stále pusto a prázdno. Nyní se po křivce dívám kolmo vzhůru, kam až bych se studiem a tréninkem mohl dostat, avšak s ohledem na své nynější znalosti na vrchol prostě nemohu dohlédnout. Čas od času se setkávám s lidmi, kteří možná z legrace nebo z hecování prohlašují, že oni jsou ti největší "drtiči" ve svém okolí a jejich vybraný charakter je ten vyvolený. Následně však zjišťují, že žili ve velkém omylu. Byl jsem také takový a proto mám pro tento typ lidí pochopení. Hlavním důvodem je prostě neznalost věci a slabá konkurence v českých zemích.

A temná strana poznání? Z osobní zkušenosti znám případy, kdy nahlédnutí do vysokých úrovní Tekkena některé hráče úplně psychicky zdevastovalo a odradilo od hraní této hry. Představa, že prostě nejsou nejlepší a s velkou pravděpodobností nikdy nebudou, pokud by nepodstoupili dlouhodobý a náročný trénink, byla tak totálně frustrující a demotivující, že se prostě rozhodli pokoušet se o dosažení dokonalosti někde jinde.

Tekken Tekken

Osobně se považuji za středně pokročilého hráče, s ohledem na nízkou úroveň českých tekkenistů i za předního republikového hráče. Bohužel jakási věková zralost a špetka rozumu mi nedovolují věnovat se Tekkenovi 24-7. Trénuji průměrně 2x týdně, jednou sám a jednou s živým protivníkem. Ostatním hrám se odmítám věnovat z časových důvodů. Tekkena se držím stále - protože mě to prostě baví. Taktéž kouzlo české komunity, kterou jsme si za ta léta vytvořili, je prostě neopakovatelné a stále motivující. Z postav mi nejvíc sedí Ogres a Ling.

V dnešní úvodní lekci bych se pokusil připravit si živnou půdu do dalších rozborů. V části vysvětlivky bych osvětlil význam všeobecně používaných konvencí na světové tekkenistické scéně. Ve druhé části pod názvem slovníček pak naleznete výklad často používaných výrazů z branže a v podstatě zde i načrtnu věci, které bych chtěl rozvádět v dalších kapitolách. Při psaní jsem hlavně vycházel z posledního dílu - tedy Tekken 4 (T4). V případě, že jde o Tekken Tag Tournament (TTT), snažil jsem se o zřetelné označení.

Vysvětlivky:
Značka/ Popis
  • 1 úder levou rukou (čtverec)
  • 2 úder pravou rukou (trojúhelník)
  • 3 kop levou nohou (křížek)
  • 4 kop pravou nohou (kolečko)
  • 5 tag
  • f stisknout 1x dopředu
  • F podržet dopředu
  • d stisknout 1x dolů
  • D podržet dolů
  • b stisknout 1x dozadu
  • B podržet dozadu
  • u stisknout 1x nahoru
  • U podržet dolů

    Diagonální směry např.

  • d/f stisknout 1x dolů a dopředu
  • D/F podržet dolů a dopředu
  • Podobně d/b, u/f, u/b, D/B, U/F, U/B
  • qcf čtvrt kruh ze spodu dopředu - přejeď prstem PLYNULE směrové tlačítka z d na f
  • qcb čtvrt kruh ze spodu dozadu - přejeď prstem PLYNULE směrové tlačítka z d na b
  • hcf půl kruh zezadu, dolů a dopředu - přejeď prstem PLYNULE směrové tlačítka z b přes d na f
  • hcb půl kruh zepředu, dolů a dozadu - přejeď prstem PLYNULE směrové tlačítka z f přes d na b

    U podobného označení s velkými písmeny je nutno podržet poslední klávesu (např. u QCF je to F)

  • FC plně v dřepu (full crouch)
  • WS když vstává (while standing up)
  • N nic nemačkat (neutral)
  • WR když běží (while running)
  • SS úkrok do strany (side step)
  • [ ] nepovinný příkaz
  • , pohyby musejí být vykonány PO SOBĚ
  • ~ pohyby musejí být vykonány OKAMŽITĚ po sobě
  • + pohyby musejí být vykonány SOUČASNĚ
  • ( _ ) nebo
  • > pohyby mohou být vykonány po sobě s KRÁTKÝM ZPOŽDĚNÍM
  • = přechod do dalších možných sekvencí, používá se při větvení
  • # zmáčkni a drž
  • : vyžadují opravdu přesné načasování tzv. just frame
  • BK stát k soupeři zády

    Tekken Tekken

    Slovníček

  • ARCADE - nejenom takto je pojmenován mód, kde hrajete proti cpu, abyste odkryli příběh hry, ale tento termín se používá všeobecně k označení herních automatů. Hlavní rozdíl je v tom, že arcade se ovládá pomocí páčky. Rozdíly mezi verzemi arcade a PlayStation byly v minulosti hlavně grafického rázu, proto se dají snadno odlišit. O Tekkenu 4 Namco prohlásilo, že poprvé v historii budou arcade a ps verze naprosto identické.
  • BD - "Back dash"; zpětný pohyb (qcb, b, opakovaně). Odstup od soupeře je tímto způsobem rychlejší než klasicky - b,b. Při qcb útoky na vrch s krátkým dosahem nezasahují.
  • CD - "Crouch Dash" (f,d,d/f); část WD. Pohyb, kdy se postava specifickým způsobem přikrčí a zhoupne se směrem vpřed. Lze aplikovat u charakterů, které mají s kombinací f,d,d/f spojený úder či chytačku (Nina, King, Heihachi atd.). Pak, abyste dosáhli CD logicky nemačkáte tlačítka pro úder, ale pouze jakoby "na sucho" postavu ovládáte směrovými tlačítky.
  • COMBO - série úderů, které lze spojit tak, že protivník se jim nemůže bránit. První úder musí zasáhnout vašeho soupeře tak, aby následujícím úderům už nemohl zabránit.
  • EWGF - "Electric Wind God Fist"; Je považován za nejlepší a tím pádem i za nejsilnější úder TTT. EWGF je výsadou postav Jina a Heihachiho. Jde v podstatě o WGF s tím rozdílem, že musí být stisknut v rozmezí 3 framů, z čehož je patrné, že zvládnutí tohoto úderu je opravdu mistrovskou záležitosti. Pravděpodobně v zájmu vyšší vyrovnanosti postav byly vlastnosti tohoto úderu v Tekken 4 změněny.
  • FRAME - (snímek); Tekken, jako každá jiná hra, se zobrazuje jako animace poskládaná ze snímků. Každý úder musí být aplikován v určitém rozsahu počtu snímků, aby CPU pochopil, který úder se snažíte vyvolat, a v případě, že se do tohoto rozpětí správně vejdete, úder se v určitém přesně stanoveném počtu snímků následně provede-zobrazí. To je myslím všem jasné. Zní to logicky až banálně. Avšak! Právě studiem framových databází, jejich správnému pochopení a užití lze dosáhnout mistrovství ve vaší hře. Na nejvyšších úrovních je to nejenom o zručnosti, ale především o znalosti hry jako takové.
  • GLITCH - chyby programu umožňující něco na způsob teleportace, případně přeskočení několika framů.
  • HA HA STEP - speciální reverzní pohyb s Leiem umožňující velmi rychlý odstup od protivníka. Technicky se jedná o neustálé přerušování Leiova přechodu do BK stance (b,b,3~4+b,b...). Pokud po výpadu Haha step správně použijete, protivník vás mnohem hůře zasahuje, protože na vás prostě nedosáhne. Vyvinuto v Jižní Koreji.
  • HOP KICK - (u/f+4, u+4 ); pro mnoho postav je to oblíbený a jednoduchý juggle starter.
  • CH - "Counter hit" (přímý zásah); zasažení protivníka do protipohybu. Obvykle řeknete "Proč jsem si do toho zase naběhl?". Účinnost úderu může být až o 50% vyšší a některé údery se v případě, že jsou CH, mohou stát juggle startery.
  • CHICKEN - únik z reversalu.
  • JIŽNÍ KOREA - za nejlepší tekkenisty jsou považování hráči této země a Soul je hlavní tekkenistické město světa. Zkazky vyprávějí, že v Soulu existuje stovka tekkenistických klubů, z nichž některé jsou profesionální. V Koreji dokonce funguje herní televizní kanál, na kterém se utkávají nejlepší hráči těchto klubů. Zápasy jsou samozřejmě doplněny výkladem komentátorů, kteří následně ve zpomalené opakovačce pitvají zápas do nejmenších detailů.
  • JUGGLE - (žonglování); Juggle je combo prováděné na protivníkovi ve vzduchu.
  • JUGGLE Starter - úder, po kterém lze provádět juggle (podobně combo starter).
  • JUST FRAME - postupy kladoucí důraz na přesné namačkání tlačítek.
  • Ki POWER - po zmáčknutí 1+2+3+4 u všech postav proběhne nabití a následný úder je automaticky CH a jeho účinnost se zvyšuje o 50%. Není implementován v T4.
  • LOW JAB (d+1) - hodně užívaný úder sloužící hlavně k přerušení protivníkova útoku (tzv. přerušovák). Podobně např. d+4. Low jab je taktéž považován za nejbezpečnější způsob otočení, pokud jste natočeni bokem nebo v BK.
  • LOW PARRY - odsunutí soupeře bokem při jeho pokusu o zasažení na spodek. Od TTT mají tuto možnost všechny postavy prostřednictví d/f, které se stiskne v okamžiku útoků na spodek.
  • NEJLEPŠÍ HRÁČI SVĚTA - pro zajímavost přidávám velmi stručný přehled nejuznávanějších celebrit a autorit. Seznam je opravdu velmi krátký a určitě existuje mnoho dalších skvělých hráčů, kteří by si zasloužili, abych se o nich zmínil.
    Jang Iksu (Korea - Mishimas) - neoficiálně nejlepší hráč světa. Nehrál nikdy mimo rodnou hroudu, ale mezi Korejci je to jednička a všechny níže uvedené si pravidelně podává ke snídani.
    Seok Dong Min (Korea - Lei). Vítěz 1st World Tekken Tag Tournamentu. Byl to první a zároveň poslední turnaj na světové úrovni na automatech oficiálně pořádaný Namcem. Velký propagátor Haha stepu.
    Jang Suwon (Korea - Ogres) Vítěz Electric Cancel 3, pravděpodobně nejprestižnějšího neoficiálního konzolového TTT turnaje. Info ohledně konání EC4 za účasti hráčů z Koreje, Japonska, USA (místo konání) a Evropy najdete na www.electriccancel.com
    Doohe Kim (Korea - Jin) - nejlepší videa - www. tekkenzone.com
    Tony-T (Austrálie – Ling, Bryan, Lei) - ne nadarmo si nechává též přezdívat Combowhore. Za kultovní jsou považovány hlavně jeho zápasy proti korejcům (Tony-T vs Koreans). www.arcadepimp.com
    Castel (USA) - Administrator www.tekkenzaibatsu.com
    Ryan Hart (UK - Mishimas) - Dlouhodobě jeden z nejlepších evropských hráčů. Od TK3 byl po dlouhou dobu na našem kontinentu neporazitelným soupeřem. Na Electric Cancel 3 se umístil na 3. místě.
    J-kob (CZ - Kazuya) - nejlepší český hráč. O jeho kvalitách nemůže být pochyb. Jestliže se bude konat jakýkoliv (ne)oficiální turnaj bez účasti zahraničních hráčů, je to bezkonkurenční adept na první místo. Aktuálně je Tekken 4 jeho hlavní dominou ;-)
  • NETSU POWER - v TTT v okamžiku, kdy postavě mimo obrazovku začne blikat červeně lišta s energií, znamená to, že je "naštvaná" a v podstatě už se nemůže dívat na to, jak její týmový kolega dostává nakládačku a proto se tímto způsobem hlásí o slovo - o vpuštění do ringu. Od chvíle, kdy je tagována nazpět, účinnost jejích úderů je vyšší o 30%. Většinou se "Netsu Power" vztahuje na prvních pět úderů, je zde však mnoho výjimek u postav a kombinací postav v týmech.
  • OKIZEME - japonský výraz pro devastaci ležícího či vstávajícího protivníka. V Tekken4 u zdi je to velmi aktuální záležitost a dá se tady hodně získat.
  • PARRY - odsunutí soupeře bokem při jeho pokusu o zásah na střed nebo na horní část. Mají vybrané postavy (např. Law, Lei, Bryan).
  • PITBULLING - velmi agresivní a útočný způsob boje.
  • POKING - označení pro užívání pouze těch nejrychlejších úderů (1~1, d+1, d+4 apod.) za účelem přerušování soupeřových pohybů. Poking je nejvetší slabinou T4. Krátké údery jsou neadekvátně silné a mají příliš velký dosah - oproti juggle starterům. Zápasy na vrcholové úrovni jsou na pohled velmi tristní, nedynamické a nezáživné - oproti TTT. Hráči si jsou až příliš vědomi možných rizik při odkrytí a d+1 spolu s různými způsoby okopávání se valí pořád dokola stylem á la František Koudelka.
  • RECOVERY TIME - po vykonání každého pohybu vždy nastává kratší či delší časový úsek, ve kterém hráč jednak nemůže ovládat svou postavu a za druhé je odkrytý a zásahy jsou 100% garantovány. U úderů je délka tohoto úseku závislá na rychlosti a síle. Čím silnější úder, tím je recovery time delší. Např. pokud se vám podaří vyhnout či vykrýt se Paulově qcf+2 (Death fist), máte 17 snímků (tzn. asi 0,2 sek.) výhodu na provedení protiútoku, který zaručeně protivníka zasáhne. Podobně recovery time nastává i u postavy, která byla zasažena.
  • REVERSAL - pohyb umožňující vybraným postavám zachytávat protivníkovy údery (např. King, Paul atd.).
  • STICK - páčka, pákový ovladač. Pro dosažení některých speciálních způsobů boje (např. WD) je páčka mnohem intuitivnější než joypad.
  • STUN - ochromení
  • SWAY - záklon vzad. Mají všechny postavy, které mají s pohybem qcb spojený nějaký úder či přehoz. Velmi výrazný jej má Steve Fox.
  • TAG - co znamená, když se snažíte ve společnosti oslovit dívku a její odpověď zní: "Táguj se, chlapče"? Mimo faktu, že dívka je jistě zběhlá v Tekkenovi, tak tím má hlavně na mysli, že nemá zájem o vás, ale o kamaráda, který s vámi přišel ;-)
  • TAUNT - vybrané postavy mají v rejstříků úderů i pohyby, kterými se mohou soupeři posmívat případně dávat najevo, kdo je v daném souboji mistr a kdo učedník.
  • TEAMS - obecně užívané názvy týmu v TTT, které jsou párovány z důvodu velmi podobného stylu vedení postav, příp. jsou spřízněny dějovou linií hry.
    Kings - King, Armor King
    Changs - Julia, Michelle, Wang
    Korea Team - Beak, Hwoarang
    Ogres - Ogre, True Ogre
    Mishimas - Jin, Heihahi, Kazuya, Devil
  • TECH ROLL - pohyb používaný k rychlému "vyskočení" ze země po pádu. Stejně aktuální u zdi jako okimeze.
  • TURTLE STYLE - označení pro defenzivní a vyčkávací způsob boje.
  • TV NORMA - Tekken se prodává ve světě ve dvou verzích a to v PALové (Evropa, Austrálie) a v NTSC (Japonsko, USA). Palová verze se zobrazuje rychlostí 50 framů za sekundu, NTSC rychlostí 60 frame/s. Teprve nyní - v Tekken 4 - máme oficiálně možnost vyzkoušet si, jak se hraje 60 Hz mód. Všechny tekken komunity co znám, preferují tento mód. V čem je rozdíl? NTSC je rychlejší a tedy i obtížnější. Pokud chcete jít s dobou "Volte Číslo 60!" ;-)
  • UNBLOCKABLE - úder, jenž v případě zásahu nelze blokovat.
  • VYROVNANOST POSTAV - velice ožehavé a hodně diskutované dilema "Která postava je nejlepší?". Předesílám, že Tekken je dlouhodobě nejvyrovnanější bojovka a to je jeden z hlavních důvodů, proč je tak populární. Proto činit závěry na uvedené téma je velmi ošidné a částečně zavádějící. Přesto se pokusím nahlédnout na tuto problematiku z jednoho z nezpochybnitelných hledisek a to na základě výsledků světově uznávaných turnajů. V TTT bych vytvořil tři úrovně diferenciace postav:
    1. Nejlepší se zdá, že jsou Mishimas a v těsném závěsu za nimi Ogres.
    2. O špetku horší, na druhém stupínků, jsou Korea Team, Kingové, Lei Wu-Long, Changovic holky, Ling Xiaou.
    3. O dvě špetky horší jsou všechny ostatní postavy.
    Z výsledků TK4 turnajů zatím žádný adept trůnu nevzešel a ani se doposud nezdá, že by nějaká postava byla frekventovanější než ostatní, nebo naopak opomíjená. Hráči na turnajích volí vše od Kumy až po Jina.
  • WALLS - (zdi); nový prvek v sérii Tekken. Od čtvrtého dílu jsou tímto termínem označovány veškeré překážky na bitevním poli. Většina walls ohraničující prostor vnitřně např. sloupy, telefonní budky apod. se dá rozbít.
  • WD - "Wave Dash" (f,f,d,d/f,f,d,d/f,f...); hlavním smyslem a výhodou WD je urychlení pohybu vpřed u ovládané postavy, tzn. rychlejší přístup k protivníkovi, dále pak horší zasažitelnost a možnost v podstatě kdykoliv použít juggle starter WGF. Vyvinuto v Jižní Koreji.
  • WGF - "Wind God Fist" (f,d,d/f+2); úder patentovaný rodem Mishimů.
  • YOSHIFLASH - záblesk Yoshimitsuova meče. Pohyb, který funguje po zmáčnutí B+1+4 jako speciální unblockable, má v T4 novou polohu, která se aktivuje pomocí 1+4. Její unikátní vlastností je, že se prostřednictvím 1+4 můžete naučit soupeřem použitý úder a následně jej zpětně aplikovat na protivníka.

    Tekken Tekken

  • Autor:


    Témata: Normy, Soul


    Nejčtenější

    The Orange Box
    Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

    Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

    Wolfenstein: The New Order
    Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

    Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

    Civilization III
    Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

    Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

    Gabe Newell
    Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

    Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

    Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
    Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

    Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

    Další z rubriky

    Cook, Serve, Delicious! 2!!
    Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

    Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

    The Orange Box
    Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

    Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

    Call of Duty: WWII
    Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

    V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

    Akční letáky
    Akční letáky

    Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.