Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Editorial: Kam kráčíš, BonusWebe?

  12:00aktualizováno  11:35
Ačkoliv si editorial z našich stránek představujete trošičku jinak, vězte, že od nynějška se s ním budete setkávat pravidelně každou první středu v měsíci v podobě obvyklé ze zahraničních serverů. Zakladatel a vedoucí BonusWebu v něm bude komentovat aktuální stav na herní scéně a konzultovat s vámi směr dalšího vývoje stránek.

Když se na webových stránkách jednoho z největších internetových herních portálů na světě, síti GameSpy Network, začaly objevovat pravidelné měsíční úvahy jeho zakladatele a ředitele Marka Surfase, v nichž nabízí svůj pohled na současnou herní scénu a sděluje hráčům nejrůznější informace z jejího zákulisí, řekl jsem si, že něco podobného by mohlo mít úspěch i u hráčů v České republice. Vždyť až na vkus a v případě Čechů větší závist jsou si pařani na celém světě značně podobní, většina z nich má téměř totožné zájmy a rádi čtou také stejná témata. Proto budete počínaje únorem pravidelně každou první středu v měsíci moci zauvažovat či se rozlítit nad mým pohledem na domácí i globální herní scénu, na problémy, které nás trápí a na věci, s nimiž nám vy, naši čtenáři, můžete pomoci. Nuže, vzhůru k dnešnímu tématu, k jehož napsání mě v jednom ze svých minulých editoralů inspiroval právě Mark.

Internetové herní magazíny čte, ač si to mnozí nechtějí nebo nedokáží uvědomit, stále větší množství lidí a jejich počet se den ode dne zvyšuje ruku v ruce s postupující penetrací internetu v zemích Českých (i přes nepříznivou cenovou politiku Českého Telecomu). V praxi to vypadá tak, že zatímco v prosinci roku 1999 zaznamenal BonusWeb necelých 11 tisíc unikátních čtenářů v průběhu měsíce, o rok později jich bylo již téměř 275 tisíc a nyní, v prosinci roku 2001, se jich na BonusWeb připojilo celkem téměř třičtvrtě milionu! Zkuste si to srovnat se čteností papírových herních magazínů (dle průzkumů čtou jeden prodaný výtisk 2-3 lidé) a výsledný obrázek si udělejte sami.

Pokud by podobným způsobem rostl papírový magazín o počítačových hrách, byl by jeho vydavatel v současné době spokojený až nad půdu, redakci by choval jako v bavlnce a bez obav z odlivu inzerentů by mohl zdražovat reklamu v časopise každý rok. Situace na internetu je ovšem trošičku odlišná. Internetový reklamní trh bohužel tak rychle neroste a ačkoliv je v současné době BonusWeb jedním z nejnavštěvovanějších webů českého internetu, když svou návštěvností předstihuje všechny zpravodajské servery včetně mateřského iDNESu, zase až tak rychlý příliv reklamy od klientů se nedostavuje. A už vůbec ne od firem podnikajících v herním průmyslu, ačkoliv všichni jejich šéfové a lidé z managementu sledují stránky BonusWebu jako jediného českého herního média miminálně jednou denně.

Víte, dělat tak komplexní web jako je BonusWeb, není žádná sranda. Zkusme se podívat, co všechno na našem herním portálu naleznete. Denně jsou to minimálně čtyři obsáhlé články - recenze, preview, obsáhlé novinky či návody na hry pro všechny herní platformy doplněné o zajímavé informace ze světa herního hardware, úvahy, témata a další články, které třeba ani nikde jinde nenajdete. To vše doplňuje nepřetržité zpravodajství z herní scény (vzpomeňte na jeho funkčnost i v odbobí Vánoc, kdy i přes miniokurkovou sezónu nabízel náš žurnál pět novinek denně (zejména díky press-kitům získaným těsně před svátky), které, ač to tak může na první pohled vypadat, není zase až tak snadné připravovat. Vezměte totiž v potaz, že jde-li o screenshoty, všechny je upravujeme do speciálních galerií a nabízíme vám je v co možná nejlepším poměru kvalita - velikost tak, abyste nemuseli stahovat zbytečné bajty navíc, trailery a videa z her vám pak komfortně konvertujeme do DivX, hratelné demoverze ukládáme na náš rychlý server v České republice a nabízíme vám je z lokálního downloadu, stejně tak patche. Kromě toho připravujeme vlastní videovizitky z připravovaných českých her či z her, které máme možnost vidět na zahraničních herních veletrzích, které pravidelně navštěvujeme, aby toho nebylo málo, nabízíme vám také nejrůznější add-ony, hudební ukázky a další soubory ke stažení.

K dalším službám, které pro vás provozujeme, patří jeden z největších serverů nabízejících plné hry zdarma ke stažení na světě, dále pak oblíbený archiv českých patchů do her a programů či cheaty a trainery do her, jejichž databáze na našem serveru je největší v Evropě. Zapomenout nemohu ani na online chat, který sice zatím nepatří k nejnavštěvovanějším, ale jeho vývoji jsme nějaký ten pátek obětovali, stejně jako diskusním fórům, v nichž nám dnes nikdo z herní oblasti nemůže v Čechách konkurovat. Řadu svých příznivců má i poradna, kterou jsme spustili loni na podzim a během krátké doby si získala obrovskou spoustu příznivců, ať již jde o tazatele či dobré duše odpovídající na dotazy. Zapomenout pak nemohu ani na naše online hry v podobě šachového centra či rozsáhlé webové fantasy strategie Melior Annis, která vám nabídne vlastní virtuální svět se spoustou virtuálních identit, budov, magických potvor a nejrůznějších jednotek. Vidíte tedy, že BonusWeb vám toho nenabízí vůbec málo a nejen na českém internetu byste podobně rozsáhlý projekt pro počítačového hráče jen stěží hledali.

Proč o tom všem hovořím a proč rekapituluji nárůst čtenářů a rozvoj služeb, když podle v diskusích často omílané jednoduché rovnice „čím víc lidí, tím víc peněz“ mohu být s tímto stavem spokojen? Snad proto, že není všechno tak růžové, jak to vypadá. Ačkoliv mě pochopitelně těší, že se nám daří BonusWeb rozšiřovat a že to oceňujete, o čemž svědčí stále větší počet pravidelných návštěvníků našich stránek a pozitivní emaily či příspěvky v diskusních fórech, už méně mě těší, že z pohledu majitelů BonusWebu či reklamních agentur už situace tak růžová není. Ani třičvrtě milionu návštěvníků měsíčně není pro reklamní agentury dobrým důvodem k umístění reklamy vhodné k cílení pro čtenářskou skupinu BonusWebu (i díky vaší spolupráci jsme mohli realizovat řadu průzkumů, takže máme docela přesně zmapováno, kdo všechno nás čte a jaké má náš čtenář zájmy), dobrý důvod to dokonce není ani pro herní firmy. Ty by sice rády, abychom se o nich pravidelně zmiňovali, abychom recenzovali jejich hry a psali o jejich úspěších na trhu, ovšem na provoz BonusWebu umístěním své reklamy přispěje jen málokterá z nich. A tak nám rostoucí počet návštěvníků přidělává v současné době jenom vrásky na čele.

Říkáte si proč, když oproti papírovým časopisům nemusíme platit drahý papír, tiskárnu, distribuci a rozvoz většího počtu výtisků časopisu? Inu, i na internetu musíme něco platit a sice přenesená data. Přenosová kapacita je přitom, i přes stále vyšší propustnost internetových linek, stále dražší (byť její cena neroste nijak dramaticky). Zatímco před dvěma lety prošly linkou k našemu serveru jen desítky či stovky MB za měsíc, což je množství, které nám povolí zdarma snad každý provider v Čechách, v lednu letošního roku to už bylo téměř 7 TB, což by nás mělo stát, rozpočítáme-li si vše dle platných aktuálních ceníků internetových providerů, více než milion korun! Nebýt schopných obchodních zástupců a administrátorů serveru, dávno by již BonusWeb zkrachoval v souvislosti s obrovskými náklady. Vývojáři i distributoři her však touží po tom dostávat videa či hratelné demoverze k potenciálním zákazníkům a tak se nepřímo na zvyšování nákladů podílejí. To ostatně krásně mapuje situace na trhu herních médií, zatímco dříve (rozuměj v dobách pomalejšího internetu s nižší kapacitou přenosových linek) papírové herní magazíny čekaly na hratelná dema či videa týdny, než jim je vývojáři zaslali poštou, dnes si je stáhnou během pár minut z internetových magazínů a mají o CD přílohu ke svému časopisu postaráno.

Nabízí se tedy několik více či méně reálných a více či méně populárních řešení, z nichž některá můžeme ovlivnit my, některá vy a některá výrobci a vydavatelé počítačových her v České republice. Jak tedy vidím optimální řešení pro všechny strany - vydavatele BonusWebu, čtenáře a koneckonců i herní firmy já?

Primárně je důležité, aby se herní firmy co nejdříve rozhoupaly a začaly využívat reklamních ploch, které mají na BonusWebu k dispozici. Čtenář tím nic neztratí, naopak, počet reklam na stránce se zvyšovat nebude, ovšem ve stávajících reklamních pozicích nebudou muset pozorovat propagaci produktů či stránek, které je vůbec nezajímají, ale dostanou si do podvědomí to, co je zajímá - například informaci o tom, že do obchodů byla uvedena ta a ta hra za tu a tu cenu, kterou u nás distribuuje kompletně v češtině ta či ona firma. Firma zase zvýši povědomí lidí o svém produktu, což teoreticky zvýší jeho prodejnost. Ovšem, můžete argumentovat, že v České republice je 90% pirátů, ale ty oslovíte stejně, ať už inzerujete na internetovém herním serveru či paperbackovém společenském magazínu pro celou rodinu.

Kromě warezu pak herní firmy argumentují nízkou prodejností her přes internet. Na jednu stranu mají pravdu, na druhou stranu si neuvědomují, že reklamní banner nemusí působit okamžitě tak, že si na něj čtenář klikne, ale že může účinkovat jinak a později. Typickým příkladem může být nahodilý surfař, který se připojí na stránky BonusWebu, aby si přečetl recenzi na nějakou hru, kterou by si rád koupil. Při tom shlédne nějaké reklamní bannery a druhý den si jde hru zakoupit do nejbližšího hypermarketu. Jeho vyhlídnutý titul ovšem nemají a on bez hry odejít nechce. Vtom mu zrak padne na hru, jejíž bannerovou propagaci včera shlédl na internetu - a koupí si ji. Pochopitelně v tomto bodě můžete ovlivnit chování zadavatelů reklamy i vy tak, že budete-li mít zájem o určitou hru, zakoupíte si ji přes internet. Ceny v internetových krámech (minimálně v našem GameStore) jsou beztak většinou nižší než v kamenných obchodech, jediné co budete muset v případě nákupu přes internet „překousnout“ je prodlení od doby objednání do doby doručení, což ovšem při dnešních nabízených službách na GameStore obvykle nepřekračuje tři dny.

Poslední a asi nejméně populární variantou je pak využívání stále agresivnějších formátů reklamy či zpoplatnění části nabízeného obsahu. Ani jeden z těchto dvou modelů, jimiž se provozovatelé internetových serverů snaží přijít k ziskům či alespoň vydělat na provoz jejich projektů, není ve světe neobvyklý, ovšem ani jeden z nich nepatří mezi ty nejpopulárnější. Zavedení agresivních formátů reklamy uživatelé ještě většinou překousnou, ovšem v případě přechodu na model tzv. „předplatného“ většina z nich zvedá kotvy a snaží se najít alternativní zdroj podobně kvalitního zpravodajství, na jaké jsou zvyklí. Někteří se pak smíří s nízkým předplatným a vrátí se na původní stránky, jiní se raději spokojí s o něco horším pokrytím daného tématu jinými servery a využívají neplaceného kanálu získávání informací.

Jakou cestou se v budoucnu vydá BonusWeb, záleží i na vás, ať už jste jen běžný čtenář či potenciální inzerent. Nepředpokládám, že by bylo v brzké době reálné, aby BonusWeb nabídl placený přístup a v souvislosti s ním omezil přístup k informacím jen pro čtenáře, kteří si zaplatí nějaký ten pravidelný měsíční poplatek, stejně jako nepředpokládám, že vám budou přes celou obrazovku létat vyskakovací či jiná reklamní okna. Na druhou stranu se ani nedomnívám, že vydavatel bude tolerovat obrovské přenosy dat a vysoké náklady na výrobu kvalitního herního zpravodajství donekonečna. I on si koupil BonusWeb proto, aby doplnil své portfolio kvalitního zpravodajství o oblast elektronické zábavy a her, kromě toho ovšem předpokládá, že mu BonusWeb ve výsledku alespoň něco málo vydělá. Minimálně ovšem, že nebude prodělečný…

Co byste preferovali vy? Jakým směrem by měl BonusWeb kráčet v budoucnu dál? Vidíte budoucnost v prodeji her přes internet (a jste ochotni si vy sami kupovat hry prostřednictvím internetu?), v agresivních formátech reklamy či v placeném přístupu? Napište nám svůj názor do diskuse pod článkem. I vy můžete rozhodnout o tom, jakým směrem se bude BonusWeb dále ubírat a jaká bude jeho budoucí podoba.

Autor:


Témata: virtuální, Zisk


Nejčtenější

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

South Park: Fractured but Whole
Pšoukání se časem omrzí i v South Parku. Recenze Fractured but Whole

Populární seriál Městečko South Park se vrací v ambiciózním herním zpracování a ani tentokrát své předloze ostudu nedělá. Kromě třaskavé nálože záchodového...  celý článek

Další z rubriky

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Triss Ranuncul - Zaklínač
KVÍZ: Poznáte herní krásky a hrdinky jen podle obrázků?

Jsou schopné, chytré, krásné či slavné, často i všechno dohromady. A všechny je spojuje výskyt v počítačových hrách. Poznáte herní hrdinky jen podle obrázku?...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.