Diskuze
Editorial: hledání ideálního systému hodnocení
Děkujeme za pochopení.
M86a37r37e71k 68S95e68l30i58n18g60e35r
Na tohle tema byla pekna diskuze v poslednim hpodu.
M68a73r95e17k 98Z77a73h97r53a67d71i52l
Rozdělil bych hodnocení na dílčí díly - Technické zpracování, hratelnost a zábavnost (trvanlivost hry - také v kontextu pořizovací ceny) - jak už jsem to někde na webu viděl. Z toho by se udělal průměr na celkové hodnocení hry.
J57a92n 80H28o29r46a42k
vono by se panove recenzenti stacilo podivat, kolik ze jste dali nejhorsi hre ze sveta aliens a pak teto hre (ktera zcela objektivne a podle prumeru vsech odbornejch recenzi i hodnoceni ctenaru patri naopak k tomu nejlepsimu) dat vic, aby jste nevypadali jak oslove...
H97y40n97e51k 70Š15l54a89h87ů30n17e96k
"... která zcela objektivně..."
P28e36t44r 18M67a43c55h
Objektivni recenze neni protimluv, ale ideal, ktereho by se mel kazdy recenzent snazit dosahnout. Cim lepsi recenzent, tim vice se tomu idealu bude blizit. Je spatne na to rezignovat s tim, ze idealu stejne nejde dosahnout a tak nema smysl se o nej snazit. To je cesta k nejhorsim recenzim.
Co se tyce hodnoceni, tak hlavni problem je v tom, ze kazdy klade duraz na neco jineho a tudiz ruznym hodnocenym obkastem dava ruznou vahu. Hodnoceni by tak melo byt rozdeleno na jednotlive oblasti a vaha jednotlivych
P79e85t24r 42M69a64c29h
Pardon, omylem jsem si odkliknul odeslat. Pokracovani...
...a vaha jednotlivych oblasti by mela byt redakcne pevne stanovena a zverejnena, aby ctenari vedeli, na co se klade jaky duraz. Navrh hodnocenych oblasti:
Vytvarne provedeni
Audio provedeni
Kvalita pribehu
Level design
Herni design, herni mechanismy
Pomer produkcni hodnota/cena (primerenost pouziti dlc, mikrotransakci, ...)
Herni doba a znovuhratelnost
Uzivatelske rozhrani
Originalita Technicke provedeni (bugy, framerate, ai, fyzika, ...) Pricemz neni potreba aplikovat vsechny oblasti na vsechny hry, treba kvalita pribehu u tetrisu bude nehodnocena. Vysledne hodnoceni bude prumer dilcich hodnocni se zapocitanou vahou. Soucasti hodnoceni by melo byt i zverejneni dilci hodnoceni jednotlivych oblasti pro snazsi orientaci, aby si hrac jako ja, kteremu nesejde na grafice a je benevolentni k slabsimu technickemu provedeni, mohl snadno vybrat hry, ktere maji kvalitni, propracovane a odladene herni mechanismy, to jest hry typu jagged aliance 2 nebo darksouls.
V75á48c40l88a23v 92M19a38š75a54t
Ono snažit se o objektivní, relevantní hodnocení je trochu utopie.
Fanoušek RPG ohodnotí závody jinak než fanoušek NFS. Dále pokud se např. technická nedodělanost podepisuje na výsledném hodnocení, je recenze zavádějící po vydání opravných patchů apod.
Dokud se neurčí přesná kritéria hodnocení (grafické zpracování, množství bugů, herní doba, hratelnost, složitost ovládání a osvojení si herních mechanismů) tak bude hodnocení vždy subjekivní.
Přiznejme si však, kdo z nás řeší výsledný verdikt aniž by si přečetl recenzi.
Mně osobně recenze nestačí ...5 minut gameplay z youtube řekne o hře spoustu věcí, které ze slov nezjistíte.
Navíc sami čtenáři můžou psát komentáře kde můžou vyjádřit svoje postoje k recenzi ... neřešil bych nějaký "ideální systém"
V45l93a32d83i20m33í59r 74K34r88i23s84t23e84n
Taky se přidám. Číselné hodnocení je jen pomocnou berlou tedy, pokud mě ta hra nějak oslovuje, číselné hodnocení je jen vodítko zda se nejedná o ložený propadák a i pak si přečtete proč.
Pokud bych chtěl opravdu trvat na nějaké změně toho číselného hodnocení obecně, tak ta škála 100 bodů je paradoxně malá. Vynecháme-li vyloženě Indie hry , Áčkové tituly se pod 60 procent téměř nedostanou, a o neznámých propadácích psát asi nebudete. Takže ze 100 se stává ve skutečnosti 40 bodů. A tam pak jednotlivá odchylka autora se hodně projeví, (Jakto že jste dali titulu xy 75 procent když tamtomu jste dali 83 procent.) Na jednu stranu by bylo asi hezké používat i nižší stupně pro "dobré" hry, jenže chápu , že jste svázáni Metacritic a ostatními a vypadalo by to "blbě" kdyby jinde to dostalo 70 a u vás 50.
L73u66k55á82š 96V37l85k
Tak kdybych tuhle "causu" měl shrnout, tak jakékoliv hodnocení je vždy za prvé subjektivní (redaktoři to sami zdůrazňují) a HLAVNĚ jen jeden střípek do mozaiky podle čeho si každý vybírá co bude hrát... Něco jako film. Každý rád jiný žánr, jiné herce, jinou kulturu... A procentuální hodnocení je jen jedna z indícií. Naštěstí díky internetu si člověk veškeré info hned pohledá.
Takže i o hře si člověk najde třeba různá hodnocení, hráčské ohlasy, screeny, gameplay na youtube, či chce hrát tu hru už z nostalgie, nebo ten žánr má rád a k chybám bude shovívavější atd. atd... NIKDY určitě hráče neovlivní jedno hodnocení jednoho webu...
L51u61k16á24š 48V89l28k
Můj skromný názor je ten (nic originálního :) ). Prostě hodnotící rámeček se 3-4 hodnoceními. Redakčně hodnotit 0-10/10 (5 bodová škála mi přijde moc malá) + přihodit hodnocení metacritics + nějakého dalšího velkého herního webu (třeba games.de) + hodnocení čtenářů zde (dát do závorky počet hodnotících).
F34i27l15i41p 23G96a60l56a11š
Přesně, co se týká hodnotícího rámečku bych to viděl jako na jednom španělském webu (vandal.net), kde se celkové hodnocení skládá z celkem 4 položek: Grafika, zvuky (hádám včetně soundtracku), gameplay, zábavnost. Není to ideální, ale zase je to o krok blíže tomu dát jasně najevo co se na hře hodnotí. Jasně, všechny tyto položky jsou subjektivní, ale s tím se nedá nic dělat.
V13l19a19d89i94m63í34r 89T35e55n25k56r47á35t
ideál není, samozřejmě
ale jde o to, že když bude dejme tomu zarytý FPSkář recenzovat survival horor, bude recenze strašná. Stejně jako když bude člověk, jehož maximem v RTS jsou settleři receznovat Wargame
Recenzi MUSÍ dělat člověk, který má k danému žánru vřelý vztah. Je jasné že pokud mě nezajímá daný žánr, hru hrát nebudu, recenzi číst také ne...tak proč by měl někdo takový recenzi dělat?
Pokud neznám "zákonitosti" žánru, předchozí dobré a špatné hry z daného žánru, naopak recenzuju podle toho co znám a co mám rád, tak je jasné že milovníci toho kterého žánru, kteř samozřejmě budou ve čtení recenze i v diskuzi nejaktivnější tak to náležitě "zplivou". Jako případ Aliena...nehledal jsem, ale vsadím boty, že recenzi Colonial Marines i Isolation dělal jeden člově/FPSkař.
Takže ačkoliv jsou Marines neskutečný clusterfuck, který má propadnou dějinami, je kvůli žánru autorovi bližší než Isolation, jehož smysl a poslání autor vůbec nepochopil a proto jej zpražil nízkým hodnocením.
Toť můj názor, je to stejné jako dejme tomu na fotbale...když budu jako slávista hodnotit hru sparty, vždycky budu kritičtější i k malým chybkám, protože to prostě není můj šálek kávy.
M40a47r67t93i41n 25V69a70l42o41s90e98k
Určitě máte pravdu, že by recenzi měl dělat někdo, kdo žánru rozumí, ale stejně se objeví kontroverze - obtížnost hry, systém hry, který pro jednoho může být tradiční pro druhého zastaralý, pro někoho je dobré otevřený svět, pro někoho to bude zmatené, pro někoho je na prvním místě grafika pro jiného hratelnost apod.
M70i17c53h98a86l 22N19o53v79á86k
ideál není. ale lze si po delší době vybrat recenzenta s podobným vkusem a na jeho doporučení dát.
M27a95r56t97i81n 34V23a44l13o36s86e90k
Možná by stálo za to uvádět i hodnocení ze zahraničních serverů jako porovnání s vámi.
Ale myslím, že není na místě se omlouvát, že recenze a hodnocení se netrefilo do většinového názoru, protože co pro někoho může být výhoda, druhý to považuje za nevýhodu. (Př. Dark Souls - pro někoho nehratelné pro obrovskou obtížnost a tudíž tu hru nehodnotil kladně, pro někoho skvělá hra z důvodu velké obtížnosti)
Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa
Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...
Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos
Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu
Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...
KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?
Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů
Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...
BlizzCon 2024 nebude
Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...
Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence
Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...
Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu
V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...
OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake
Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...