* Vysvětlivky k článku:
GTADIR - složka, kde máte nainstalované vaše Vice City
LMB - levé tlačítko myši
RMB - pravé tlačítko myši
MMB - prostřední tlačítko myši
1) Než začnete cokoliv editovat, pamatujte na to, že všechny soubory mají nastavený atribut "jen pro čtení". Je tedy nezbytně nutné, že ho musíme odstranit. Při práci s archívem budeme potřebovat dva soubory - gta3.dir a gta3.img. Tyto soubory najdeme v *GTADIR\models\. Označte je, stisknutím *RMB vyvolejte nabídku souborů a zvolte Vlastnosti. V poli Atributy nesmí být checkbox u Jen pro čtení zaškrtnutý. |
2) Co to vlastně ten archív je? Hlavní archív celého Vice City je jen jeden 'soubor' - GTADIR\models\gta3.img - říká se mu také IMG Archív. V tomto souboru jsou obsaženy tisíce modelů, textur a dalších souborů, které hra vyžaduje. (Jejich počet je přes 6000.) Modelové soubory mají příponu ".dff", textury poznáte podle koncovky ".txd". Z a do archívu můžete soubory importovat a exportovat, a tím měnit celou hru - využití najdete zejména při vložení nového auta, textury, objektu, ... |
3) Jak archív otevřít (editovat)? Na jeho rychlou editaci nám téměř dokonale poslouží jednoduchý program IMG Tool (228kb - v RARu). Po stažení a rozbalení tohoto souboru dostanete soubor "Setup.exe", kterým program nainstalujete. Nemusíte ho instalovat do GTADIR, dejte si ho kam chcete, je to jedno. :) Poté program spusťte a přes tlačítka File -> Open otevřete soubor gta3.img ve složce models (kde máte nainstalované vaše Vice City). PS: musíte mít odstraněné atributy Jen pro čtení. Když se program spustí, na chvíli se zobrazí Splash Screen (uvítací obrazovka) - tu můžete vypnout přes tl. Tools -> Options. V tomto menu by také měla být zatržena druhá položka - File Association - GTA3 IMG Archives. Potvrďte tlačítkem Okay. Teď už program nemusíte spouštět tímto postupem, ale můžete ho otevřít rovnou poklepáním na soubor gta3.img. Teď už tedy radši k samotné práci s programem. Po otevření archívu vidíte dlouhý seznam modelů (dff) a textur (txd) čítající přes 6 tisíc souborů. (Samotný model může mít svoji barvu, nicméně obrázkový povrch má díky nabalené textuře.) V textuře nemusí být jen jeden obrázek, ale i více. Pokud takovou texturu chcete upravit, musíte jí exportovat z archívu ven do počítače. Kliknutím LMB požadovanou texturu označte a z nabídky po stisknutí RMB vyberte Extract, vyberte adresář, do kterého chcete texturu uložit, a potvrďte export tlačítkem OK. Nyní můžete s texturou pracovat (jak texturu upravovat se dočtete v druhé polovině tohoto článku). Tento příkaz (Extract) můžete také vyvolat z horního panelu programu - Commands. Když už soubor v PC upravíte a chcete jej vrátit do archívu, NEpoužívejte příkazu Replace. Často chybuje a program spadává. Proto daný soubor z archívu napřed smažte, a pak vložte nový soubor - Commands - Add. Funkce Commands - Rebuild Archive Jelikož jsou soubory v archívu pečlivě seřazené, jejich mazání a přidávání vám správné pořadí seznamu pořádně zamíchá. Proto využijete této funkce - Rebuild Archive - která soubory zase seřadí. Doporučuji tento příkaz zadávat vždy zhruba po 10 změněných souborech. Seřazením navíc ztenčíte velikost archívu o 'pár' MB. (Když jste měnili hodně souborů, může se vám velikost archívu ze 700MB po seřazení spadnout až na 400MB.) Pozor: po každé změně se archív sám uloží - nelze vrátit zpět chyby! Proto doporučuji mít někde v PC zálohu celého archívu. |
Jako další podstatné téma jsem vybral to nejdůležitější v každé hře - textury. Bez textur to nejde. Textury jsou všude. Všude, kam se podíváte. Textura je i voda v moři, letící pták, oblak dýmu, stříkající krev, ... |
1) Co je to textura? Texturový soubor (*.txd) je soubor obsahující jeden nebo více obrázků (většinou ve čtvercovém, nebo obdélníkovém formátu). Tyto obrázky jsou pak přichycovány k modelům. Vznikne tak objekt. Textury mohou mít alfu (alpha kanál), který je zprůhlední. |
2) Jak texturu otevřít? TXD Workshop v2.0 (513kb - v RARu) Jeden z nejlepších prográmků na práci s texturami. Je rychlý, přehledný, přesný a spolehlivý. Používám raději verzi 2.0. (Je přehlednější než verze 3.0.) Po stažení a rozbalení půjde program hned spustit. Udělejte to a hned jděte do menu About - About a zaškrtněte tam to spodní tlačítko. Tímto jste program asociovali k souborům s koncovkou txd. Po otevření textury vidíte podobnou obrazovku jako na tomto obrázku. Abyste mohli obrázek upravit, musíte ho dostat ven z textury (do PC). V levém seznamu tedy vyberte požadovaný obrázek a kliknutím na horní tlačítko Export vyjede nabídka formátu pro uložení obrázku. Zvolte BMP a obrázek uložte. Po dokončení práce s úpravou obrázku, horním tlačítkem Import obrázek opět vložíte do textury. (Pozor! Obrázek musí mít určitý poměr stran, a to - 1:1, 1:2 nebo 2:1 - a velikost dvojnásobku čísla 2 - 16, 32, 64, 128, 256 nebo 512 pixcelů. Takže rozměry mohou být například 128x128, 256x128, 512x256 atd. Také nedoporučuji používat o moc velké obrázky, dochází totiž k zaplňování herního enginu a chybám celé hry.) Pokud máte čtvercový obrázek (např. 128x128px), který se vám ve hře roztáhne na obdélníkový billboard, klidně změňte velikost tohoto obrázku na 256x128 - ve hře pak obrázek vypadá mnohem lépe. Poklepáním na název obrázku v levém sloupci programu se vám otevře tabulka (Properties - vlastnosti), kde můžete obrázek a jeho alphu přejmenovat (a alphu [z/de]aktivovat). Tento program se sám neukládá (jako IMG Tool), ale pro uložení změn musíte zásah do textury potvrdit tlačítkem Save TXD. |
3) Co je to alpha? Alfa je druhý kanál textury (obrázku). Umožňuje průsvitnost a jiné zobrazení obrázku. Alpha se využívá především k zprůhlednění textur - okna, dveře, ploty, ... Na Alphu / masku se přepnete (v TXD Workshopu) dolním tlačítkem vedle Image. Alpha je většinou z bílé a černé barvy. Co je bílé, je neprůhledné - je zobrazeno normálně. Co je černé, je uplně průhledné - není nic vidět. A odstíny šedi dosáhnete mírné či větší průhlednosti. Na výsledek se můžete podívat hned v programu - tlačítko alpha mix view. Pod tímto odstavcem vidíte tři obrázky. Na prvním je obrázek, na druhém je alpha a na třetím výsledek (s použitím šedivé barvy jako pozadí). |
4) Praktický příklad: Teď si ukážeme praktický příklad, kde změníme texturu billboardu na letišti. (Celý postup vidíte na obrázku pod odstavcem.) Přes IMG Tool vyndáme z archívu potřebnou texturu ven. Tak kliknete na F2 a vyhledejte ap_billboard.txd. Jak najít tu správnou texturu ke konkrétnímu modelu si povíme jindy. Když jste ji tedy našli, zmáčkněte Ctrl + E a zvolte složku, kam se má uložit. Vypněte IMG Tool a texturu pak otevřete v TXD Workshopu (ještě před úpravou si udělejte kopii původního souboru pro zálohu) a exportujte obrázek jako BMP do počítače. Ten si pak otevřete v malování a něco na něm změňte a obrázek uložte. V TXD W. klikněte na Import a označte změněný obrázek. Ten se objeví v okně programu. Texturu uložte. Spusťte IMG Tool a texturu ap_billboard.txd z archívu smažte (Del) a přidejte (Ctrl + A) tu změněnou. IMG Tool zavřete a spusťte Vice City. Textura by měla být změněná. Jednoduché, ne? :-) |
5) Co je to LOD?: LOD systém používají a budou používat téměř všechny dobré hry, ve kterých se můžete dívat do dálky. Vice City tento systém má taky, ale kazí ho blbej engine hry. O co jde? Když stojíte u budovy, vidíte na ní plnou texturu (například obrázek o velikosti 512x512 pixcelů). Ale potřebujete vidět tenhle obrázek, když od něj stojíte třeba 2 kilometry? To určitě ne. A tady přicházejí LOD textury - zmenšeniny. Takže na dálku vidíte LOD textury (třeba jen 16x16 pixcelů), a když přijedete blíže, zobrazí se plná textura. Tady nastává problém u modů. Ty používají většinou kvalitnější textury, a tak se moc zatěžuje engine stavený na textury klasické (původní). Dochází tak k "mizení" objektů. To znamená, že přijedete k objektu a pořád vidíte LOD texturu. A třeba až za 5 vteřin, kdy stojíte na samém místě, se zobrazí plná textura. Tento problém má většina modů a může za to špatný engine hry. Nevyčítejte to autorům modů. A jestli si mod děláte, brzy vám to taky začne dělat a tohle budete vysvětlovat svým kamarádům. :-) |
6) Kde změním loadovací, ukončovací a přechodové obrazovky, kroužek radaru, barvu vody, fonty a další textury?: Výpis dalších textur, které nenajdete v img archívu, ale ve složce s Vice City: ve složce txd: LOADSC0.TXD - načítací obrazovka při spouštění hry outro.txd - ukončovací obrazovka při vypínání hry SPLASH1.TXD - 1. přechodová obrazovka SPLASH2.TXD - 2. přechodová obrazovka ve složce models: fonts.txd - písma fronten1.txd - menu hry - kurzor myši, horní logo, pozadí fronten2.txd - lišty menu, mapa v menu, obrázky rádií generic.txd - tráva, stromy, rostliny, silnice, bankovky hud.txd - značky a kroužek radaru, hledáček raketometu particle.txd - hlavní grafické textury celé hry. najdete tam: (jen důležité) bloodpool_64 - krev newspaper02_64 - leták newspaper01_64 - leták waterclear256 - voda v moři headlight - přední světla auta shad_rcbaron - stín pod letadélkem shad_exp - stín pod lidmi (asi) shad_bike - stín pod motorkou shad_heli - stín pod helikoptérou shad_ped - stín pod lidmi shad_car - stín pod autem stín můžete změnit za neonové podsvícení! coronamoon - měsíc |