Egypt II odkrývá svá tajemství

  • 8
Již podruhé nás francouzské Cryo zavede do starého Egypta prostřednictvím své série naučných adventurek. Tentokráte se přeneseme do roku 1360 před Kristem a v roli půvabné kněžky Tifet se pokusíme zachránit město Heliopolis před zhoubnou epidemií. O tom, jak bude hra Egypt 2: The Heliopolis Prophecy vypadat, se dočtete v tomto preview.

Egypt 2Již téměř každým dnem by měla být dokončena nová naučná adventura od francouzského Crya nesoucí název Egypt 2: The Heliopolis Prophecy. Tedy abych byl přesnější, k dokončení má blízko pouze francouzská a anglická verze; u nás v Čechách vyjde hra sice kompletně v češtině (o což se postará společnost Bohemia Interactive), dočkáme se jí však až někdy v hloubi příštího roku. Bude ale vůbec o co stát? Tato otázka se možná může zdát vzhledem k postoji a předchozím produktům Crya nemístná, nicméně i herním gigantům, mezi něž Cryo bezesporu patří, se může stát, že ledabyle usnou na vavřínech... Asi před hodinkou se mi podařilo dokončit hratelnou demoverzi Egyptu 2 a ta, bohužel, jistou "ospalost" autorů vykazuje...

I když jsem v podstatě všechny doposud známé informace o Egyptu 2 uvedl ve zhruba měsíc staré novince, pokusím se nyní alespoň to nejpodstatnější ve stručnosti zopakovat. Děj hry Egypt 2nás zavede do města Heliopolis, egyptského centra bohatství a vzdělání. Zde se přibližně v roce 1360 před Kristem rozšířila smrtonosná epidemie, jež může způsobit naprosté vyhubení prozatím nic netušících obyvatel. Jako vůbec první toto nebezpečí, které se zde samozřejmě neobjevilo bez záměrného lidského zapříčinění, odhalila mladá kněžka Tifet, stoupenkyně bohyně nemoci a léků Sekhmet, a je v podstatě jediná, kdo může blížící se zkázu zastavit. Musí se proto vydat na nebezpečnou výpravu s cílem nalézt účinný lék a ten pak zavčasu proti stále se rozrůstající epidemii použít.

Již úvodní menu Egyptu 2 dává jasně najevo, že se jedná opět o klasickou naučnou adventuru vytvořenou ve spolupráci s Réunion des Musées Nationaux, jež velkou měrou přispívá k co největší historické přesnosti a reálnosti herního prostředí. Kromě standardních voleb je vám nabízena možnost turistického módu, kdy se budete moci po Heliopolisu procházet bez sebemenšího "obtěžování" různými úkoly a puzzly,Egypt 2 a samozřejmě nechybí již tradiční Encyklopedie. Bohužel ani jedna z těchto dvou položek nebyla v demu přístupná, takže vám k nim nemohu říci nic konkrétnějšího.

Okamžitě, jakmile se dostanete do samotné hry, vás praští do očí starý Cryácký Omni3D. Doby, kdy se mohly hry chlubit tímto kdysi úchvatným enginem umožňujícím 360 st. otáčení (například Atlantis nebo první díl Egypta) jsou nenávratně pryč a na onu pixelovatost, kterou Omni3D nabízí, již dnes není nikdo zvědavý. Hra běží pouze v jediném rozlišení 640x480, ovšem to, co vaše oči ve skutečnosti na monitoru uvidí, připomíná spíše archaickou VGA (320x200). Ostatně kdo z vás hrál třeba u nás teprve nedávno vydaného Azteca, bude přesně vědět, o čem mluvím. Je to pro mě velké zklamání, protože Cryo ve svých nových adventurách (Time Machine, Odyssey) ukázalo, že s využitím vyšších rozlišení již dnes nemá problémy... Jejich záměr vypouštět do světa screenshoty pouze z animovaných sekvencí je tedy jasný - ty jsou Egypt 2totiž na rozdíl od in-game grafiky naprosto úžasné, ba dokonce snad nejlepší, jaké nám kdy Cryo presentovalo. To, s jakým detailem je v nich ztvárněna hlavní postava kněžky Tifet, je skutečně nepopsatelné. Bohužel, narozdíl od videosekvencí jsou animace na herních lokacích nevalné - narazíte maximálně na nějakou tu plápolající louč nebo stále na jednom místě se kymácející postavu. Na detaily obličejů postav během rozhovorů můžete rovnou zapomenout a na plynulý přechod z jedné lokace na druhou taky.

Co se úkolů a puzzlů týče, demoverze jasně ukazuje směr, kterým se budou vyvíjet. Naprosté lineárnosti se zřejmě nevyhneme; hra vám například nedovolí sebrat nějaký předmět dříve než to sama uzná za vhodné. Obtížnost je opět stanovena na minimum, každá z postav vám většinou sama řekne kam máte jít a co tam udělat. Dohrání demoverze pro mě bylo záležitostí deseti minut a jsem ohromě zvědav, zdali stihnu plnou verzi hry Egypt 2dokončit během deseti hodin, stejně jako všechny předešlé naučné adventury nejen od Crya.

Ovládání a interface se nese v duchu předchozích her Crya, ovšem narazíme zde i na několik vylepšení či nových možností. Tak například si můžete zvolit, zda chcete mít kurzor volně pohyblivý nebo pevně umístěný ve středu obrazovky, rozumná je taky možnost nastavit si rychlost otáčení se na lokacích.

Jak vidno, moje celkové pocity z hratelné demoverze Egyptu 2 nejsou nijak slavné a osobně jsem po shlédnutí řady překrásných screenshotů a videa čekal něco zcela jiného, než demo předvedlo. Budeme se tedy muset spolehnout převážně na poutavý historický příběh hry a na atmosféru, v níž nás Cryo zatím nikdy nezklamalo, a pevně věřím, že nezklame ani prostřednictvím Egyptu 2.

VE ZKRATCE:

  • Další naučná adventura od Crya
  • Příběh o zhoubné epidemii ve městě Heliopolis roku 1360 př.n.l.
  • Rozsáhlá a přehledná encyklopedie s tématikou historie Egypta
  • Překvapivě nepříliš dokonalá grafika
  • Lineární příběh s jednoduchými úkoly
  • Připravuje se kompletně lokalizovaná verze


  • Témata: Atlantida, Dům roku