Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Byli symbolem zla, teď si zachraňují pověst

aktualizováno 
Herní vydavatelství Electronic Arts dva roky po sobě získalo cenu nejhorší společnosti ve Spojených státech. Mezi příznivci počítačových her často bylo vnímáno jako černá ovce, za posledních čtyřiadvacet měsíců však ušlo notný kus cesty směrem k nápravě.

Mezi jeden z kritizovaných počinů patřil druhý díl Dragon Age. Nabízel totiž menší svobodu nežli jeho předchůdce. | foto: BioWare

Titul „nejhorší společnost v Americe“ Electronic Arts nosilo v letech 2012 i 2013 a předcházelo tomu období zásadních přešlapů. Hráče provokoval například koncept Online Passu, tedy jakýsi kód pro aktivaci síťové hry či dodatečného obsahu.

Nově zakoupený titul Online Pass zahrnoval, cílem totiž bylo bojovat s bazarovým prodejem. Pokud jste si hru obstarali z druhé ruky, museli jste si Online Pass koupit za deset eur. To odpovídalo přibližně 270 korunám. Electronic Arts však Online Pass v půlce roku 2013 zrušilo.

Dalším trnem v oku byla a pro někoho stále ještě je distribuce Origin. Vydavatelství se totiž rozhodlo, že své hry přestane nabízet prostřednictvím Steamu a vytvoří vlastní platformu. Koncept obhajovalo jako službu hráčům, argumenty však pokulhávaly. Veškerá přidaná hodnota totiž měly být funkce, které Steam již zahrnoval a většinou v něm fungovaly lépe.

Nutno uznat, že se Origin během let výrazně zlepšil. Za Steamem však stále zaostává a největším negativem je absence volby. Pokud chcete digitální hru od Electronic Arts, Origin používat zkrátka musíte.

Command & Conquer
Command & Conquer
Command & Conquer
Command & Conquer

Zrušená hra Command & Conquer měla využívat obchodní model free2play. Po sérii se slehla zem.

Když pomineme nepovedené pokusy o ždímání značek typu Medal of Honor, kudla v kapse se hráčům otevírala například při kombinaci hry za plnou cenu se zahrnutím mikrotransakcí. Toho využil třeba hororový počin Dead Space 3, kde bylo za peníze možné odemykat lepší zbraně pro síťovou hru.

Ty byly získatelné i hraním, zabralo to však extra čas a v kontextu hry s pořizovací cenou nad tisíc korun mikrotransakce působily zcela pomateně. Lidé z Electronic Arts se přesto tvářili, že je tento model naprosto normální a časem bude součástí každé hry. Naštěstí se však zdá, že koncept zůstal jen okrajovou záležitostí.

Další výraznou skvrnou na reputaci firmy bylo pojetí předloňského SimCity, které na mnoha úrovních skončilo jako katastrofa. Fatální bylo například přetížení serverů po vydání hry, kvůli kterému si spousta lidí titul vůbec nemohla zahrát. Vyžadoval totiž připojení k internetu, a v úvahu proto nepřipadal ani sólo režim.

Electronic Arts tehdy titul hájilo tvrzením, že nejde o protipirátskou ochranu a situaci lze vyřešit jen zlepšením serverové infrastruktury. S pravdou tehdy pod rouškou anonymity vyrukoval jeden z vývojářů hry. Ten prozradil, že výpočty neprobíhají na serveru a upravit titul pro hraní bez internetu by prý nebyl problém.

Medal of Honor Warfighter
SimCity 5

Mezi značky, které Electronic Arts „zabilo“ někteří počítají Medal of Honor i SimCity.

Změnu k lepšímu přinesl nový generální ředitel

Na vývoji Electronic Arts je pozoruhodné, že společnost byla terčem hlasité kritiky i před nástupem předchozího šéfa Johna Riccitiella. Ten otěže firmy převzal v roce 2007 a situace se tehdy začala měnit.

Riccitiello na čas působil jako svěží vánek plný pozitivních změn. Během šesti let jeho vlády však Electronic Arts opět získalo nálepku korporace zaměřené výhradně na zisk. Obrat k lepšímu tak nastal až s Andrewem Wilsonem, který Riccitella na pozici generálního ředitele nahradil.

Wilson má úderný australský přízvuk, oplývá nepřehlédnutelným charismatem a na vedení korporace, jako je Electronic Arts, je i poměrně mladý. Když v roce 2013 dopozice nastupoval, bylo mu 39 let.

Stal se tak nejmladším ředitelem Electronic Arts, což analytici považovali za potenciální výhodu. Videoherní průmysl se totiž proměňuje rychlostí světla a mladá krev může molochům typu Electronic Arts svědčit.

Wilson je pro společnost navíc prvním ředitelem, který hry v minulosti i vyvíjel. Roky totiž pracoval jako producent fotbalu FIFA. Jeho výroky tak působí jako slova člověka, který hráčům rozumí. Při transformaci společnosti se proto soustředí na vývoj menšího počtu kvalitnějších her a jeho cílem je spojit Electronic Arts se slovy inovativní, kreativní, pohlcující a zábavný.

Během jednoho roku se tak počet vydávaných her ze zhruba třiceti snížil na třetinu a obavy o kvalitu vedly k odložení řady titulů. Například střílečka Battlefield Hardline vyšla o pět měsíců později.

Firma tím chtěla předejít problémům, které po vydání sužovaly Battlefield 4. Ten byl na některých strojích zcela nehratelný, jindy nestabilní a náprava situace trvala měsíce. V souvislosti s tím pro Hardline proběhly dva otevřené betatesty, které kromě technické kontroly posloužily i jako zdroj nápadů pro změny herních principů.

Dead Space 3
Dead Space 3

Snaha o kombinaci hry za plnou cenu a mikrotrasankcí si u hráčů vysloužila vlnu nevole.

Odkladů se dočkala také hra na hrdiny Dragon Age: Inquisition či Xbox 360 verze futuristické akce Titanfall. Podle lidí z Electronic Arts přitom odklady her u předchozího vedení prakticky nepřipadaly v úvahu.

Snahu o zvýšení kvality her dokládá i fakt, že závody Need for Speed loni poprvé po sedmnácti letech nevyšly. Zatímco předchozí díly vycházely s roční pravidelností, tentokrát vydavatelství dospělo k závěru, že za jeden rok kvalitní díl vytvořit nezvládne.

Že Wilson pomáhá situaci měnit k lepšímu, lze vyčíst z více ukazatelů. Jedním je fakt, že Electronic Arts loni ani nehrozila šance vyhrát titul nejhorší společnosti v Americe. Firma sice byla nominována, hned v prvním kole ji však vyřadila televize Time Warner Cable.

Kromě zlepšujícího se povědomí u hráčů si navíc společnost vede dobře i v očích akcionářů. Za poslední rok se cena jejích akcií zdvojnásobila a v době psaní článku se pohybuje okolo 72 dolarů za kus. Analytici tak v současné době začali nákup jejích cenných papírů doporučovat.

Need for Speed
Need for Speed
Need for Speed
Need for Speed

Nejnovější ročník závodů Need for Speed po sedmnáctiletech přerušil každoroční frekvenci vydávání.

Přesto však Wilson není bez chyb. Jako ředitel občas stále brání jen těžko obhajitelné kroky, například vypínání serverů pro starší hry. U sportovních titulů to Electronic Arts v posledních letech učinilo třeba i po dvaceti čtyřech měsících a k síťové hře pak jednoduše nemáte přístup.

Wilson argumentoval tím, že se společnost po čase dostane do situace, kdy již starší hry není možné podporovat v dostatečné kvalitě. Mění se například serverová architektura a řada souvisejících technologií. Ale jen těžko lze uvěřit tvrzení, že je někdy problém servery udržovat více než dva roky. Působí to spíše jako umělá motivace pro hráče ke koupi nového dílu každoročně vydávaného titulu.

I přesto je však třeba uznat, že Electronic Arts za poslední dva roky citelně změnilo přístup k zákazníkům. Dokonalá společnost to jistě není. Zdá se však, že jí na hráčské základně po letech opět upřímně záleží.

Autor:


Témata: Electronic Arts


Nejčtenější

South Park: Fractured but Whole
Pšoukání se časem omrzí i v South Parku. Recenze Fractured but Whole

Populární seriál Městečko South Park se vrací v ambiciózním herním zpracování a ani tentokrát své předloze ostudu nedělá. Kromě třaskavé nálože záchodového...  celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Vývojáři prozradili některé triky, které používají k oblbnutí hráčů

Abyste se u her co nejvíce bavili, používají vývojáři spoustu triků, kterými nenápadně mění pravidla. Ve čtení pokračujte jen na vlastní nebezpečí, některé...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Triss Ranuncul - Zaklínač
KVÍZ: Poznáte herní krásky a hrdinky jen podle obrázků?

Jsou schopné, chytré, krásné či slavné, často i všechno dohromady. A všechny je spojuje výskyt v počítačových hrách. Poznáte herní hrdinky jen podle obrázku?...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.