Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Electroplankton - tajemný podvodní svět

  12:00aktualizováno  10. srpna 1:48
Dotykový displej NDS byl asi tím nejlepším nápadem, kterým tento handheld jeho vývojáři obdařili. Díky němu mohou vznikat i hry, které by se standardním ovládacím zařízením nespatřily světlo světa.

Electroplankton Dotykový displej Nintenda DS byl asi tím nejlepším nápadem, kterým tento handheldu jeho vývojáři obdařili. Díky němu se strategie nebo RPG ovládají intuitivněji a snadněji a hlavně mohou vznikat i hry a hříčky, které by se standardním ovládacím zařízením nespatřily světlo videoherního světa. Přesně takovou hříčkou je Electroplankton. Nejde o klasickou hru s příběhem nebo postavami, nezdolávají se zde levely, nehromadí skóre. Je to sbírka deseti hudebních či přesněji řečeno zvukových kratochvílí, díky kterým se dá docela nenásilně nacvičovat práce se stylusem.

Co má s hudební hrou společného ten sajrajt, co plave v mořích a živí se jím velryby? Obvykle vůbec nic, tentokrát ale hraje hlavní roli. Podstata hry leží v tom, že existují různé druhy planktonu, které různě reagují na podněty zvenčí. Vždy však jejich odezva vyvolává nějaké to vlnění ve vodě, tedy zvuk. Electroplankton tedy nabízí poměrně líné druhy, které umí jen kynout a kynout, až nakonec prasknou, ale také jejich naprostý opak – hyperaktivní druh, který si nezadá s Road Runnerem. Electroplankton

Každý herní mód je sólo vystoupením určitého druhu planktonu.

Hudební fandy určitě potěší relativní pestrost zvukových palet, které jednotlivé módy nabízí. Od ambientních ploch, jejichž rozezvučení spočívá ve zběsilém roztáčení planktonu ve tvaru kotouče, po „vesmírné“ melodie, které vznikají za pomoci velmi hbitého druhu planktonu ženoucího se pořád dokola po určité křivce.

Každý herní mód je tak sólo vystoupením určitého druhu planktonu a je jen na vás, co z něho (někdy doslova) vymáčknete. Kromě „klasických“ druhů, k jejichž rozezvučení je třeba práce s dotykovým displejem, jsou zde i „zvukožrouti“, jak jim autoři říkají. Ti fungují na základě toho, co jim přes mikrofon DSka pošlete. V jednom z módů Electroplankton tak na hip-hopový rytmus krmíte planktonové kvarteto vším, co vám přijde na jazyk, což je po „ošahání si“ citlivosti mikrofonu docela zábava.

Nemá smysl si zevrubně popisovat každý z módů, na to jsou některé až příliš bizarní. Docela spolehlivě se dá ale vyjmenovat jejich několik společných jmenovatelů. Tak předně je to skutečně kraťoučká doba, která je třeba na zvládnutí a pochopení toho, jak vše funguje a reaguje. To by nebylo úplně špatně, kdyby ovšem po této chvilce nepřišla další, podobně krátká chvíle, po které zjistíte, že daný mód už nemá čím překvapit, že opravdu jde jen o takové příjemné a nezávazné hraní si s různými zvuky.

Některé herní módy jsou opravdu „poctivej androš“.

Dříve rodiče dětem kupovali malé klávesy Casio a pokud nezplodili úplná hudební kopyta, obvykle tím svá Electroplankton dítka dokázali zabavit na dlouhé hodiny. Dnes se takové klávesy nejspíše válí někde na dně šatní skříně a na jejich místo se nezadržitelně rvou digitální kratochvíle typu Electroplankton.

Pro slušnou dávku fantazie, které bylo při vzniku Electroplanktonu třeba, může na začátku existovat pokušení tuhle „hru“ přehnaně oslavovat. Ona ale bohužel neobsahuje nic převratného, můžeme ji s kladem považovat za digitální sbírku nějakých hodně exotických hudebních nástrojů, kterou si vezmete na ukrácení dlouhé chvíle na míse, do autobusu (doporučuji se sluchátky, mohli byste „být vystoupeni“ o něco dříve) nebo CzechTek. A propós - byl bych hodně zvědavý, jak by produkce Electroplanktonu fungovala na návštěvníky téhle akce. Vždyť některé herní módy jsou opravdu „poctivej androš“.

Kdo Je Toshio Iwai?

Tenhle čtyřiačtyřicetiletý Japonec je člověkem mnoha dovedností. Ještě než se přichomýtl k tvorbě her, věnoval se grafice, výtvarnému umění, animaci a dalším profesím. Jeho první hrou byla jakási „hudební střílečka“ s rusky znějícím jménem Otocky, která v roce 1987 vyšla pro Famicom System, disketový přídavný modul pro osmibitový NES. Otocky se svým zpracováním stal inspirací pro originalitu z doby relativně nedávné – Rez – nebyl ovšem Iwaiovou poslední hudební hrou. Následovala Sound Fantasy, ve které hráč klade do cesty hmyzu různobarevné tečky-noty, čímž nic netušící bezobratlovci vytváří melodie. Sound Fantasy ale nakonec vyšla jako SimTunes na PC, původní verze pro Super Famicon byla zrušena.

Klady a zápory

Plus Chytlavé
Plus Originální

Mínus Malá trvanlivost
Mínus Nelze ukládat

Bohužel se ale také ukázalo, že většina času, který Nintendo potřebovalo na lokalizaci, padla na překlad šedesátistránkového manuálu. To je sice pěkné, neb ta malá sága podává o hře skutečně vyčerpávající informace, ale kdyby se alespoň přidala možnost ukládat vytvořené útržky. Mimochodem - manuál si navíc můžete zdarma stáhnout v PDF formátu.


Electroplankton
Výrobce/Distributor Nintendo / Nintendo
Platforma Nintendo DS
Ukládání pozic: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Desítka zajímavých hudebních hříček, které ovšem brzo vyčerpají svůj potenciál. Snad kdyby distributor ke hře přibaloval gram nějakého stimulantu představivosti :-).
Hodnocení: 50% (info)

Autor:


Témata: Czechtek

Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Dosáhl maximální úrovně ve střílečce Call of Duty jen pomocí nožů

Call of Duty

Lidé se u počítačových her baví různými způsoby. Hráče s přezdívkou TheseKnivesOnly baví hrát střílečky bez toho, aby...

Další z rubriky

Hearthstone: Kobolds and Catacombs překvapil režimem pro jednoho hráče

Hearthstone Kobolds & Catacombs

Nejnovější expanze Kobolds and Catacombs karetní hry Hearthstone zaujala novým režimem pro jednoho hráče, jinak ovšem...

RECENZE: Přídavek k Life is Strange je až zbaběle nekonfliktní

Life is Strange: Before the Storm

Pokračování fantastického teenagerského seriálu sice není tak dobré jako originál, ale fanoušci by ho rozhodně minout...

RECENZE: Fallout 4 VR je pro nadšence povinnost, škoda nic moc ovládání

Fallout 4 VR

DOOM VFR od Bethesdy byl velmi milým překvapením. Podařil se port postapokalyptického Fallouta 4 do virtuální reality...

Najdete na iDNES.cz