Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Emperor: Rise of the Middle Kingdom

  12:00aktualizováno  17. března 2003 1:40
Příznivci budovatelských strategií budou letos mít žně. Kromě čtvrtého dílu SimCity vyjde i nepřímé pokračování u nás velmi oblíbených her Caesar 3, Pharaoh a Zeus. Tentokrát se přeneseme do starověké Číny; multiplayer a spousta vylepšení jsou zárukou, že je na co se těšit.

Emperor: Rise of the Middle KingdomBudovatelských strategií se urodila celá řada a spousta z nich si díky své oblibě vysloužila pokračování. Kromě čtvrtého dílu SimCity a RollerCoaster Tycoon 2 letos vyjde další z nepřímých pokračování hry Caesar 3 (1998), jež svým pojetím a enginem určila tvář celé následující série. O rok později vyšel Pharaoh v prostředí starověkého Egypta a za dva roky se objevil zatím poslední díl celé série Zeus: Master of Olympus, odehrávající se ve starověkém Řecku. Těžko říct, čímpak to jen může být, že všechny tyto hry jsou i přes vzájemnou podobnost zábavné a celá série je nesmírně populární. Toho si je vědoma i společnost Impressions (v současnosti pracuje na RTS Lords of the Realm 3) mající tyto tituly na svědomí, a tak se společně s vývojáři z BreakAway Games (datadisk Cleopatra ke hře Pharaoh) rozhodla pro další pokračování.

Emperor: Rise of the Middle Kingdom se odehrává ve starověké Číně a plně čerpá z její historie. Ve více než čtyřiceti misích projdete čínské dějiny a v kůži vládců všelijakých dynastií se časem prokoušete až k invazi Čingischána, kterou hra končí. V základech je Emperor stejný jako jeho starší bratříčkové. Samozřejmě, vše bude patřičně říznuto čínskou atmosférou, přibude plno novinek, ale systém hry se nemění. Emperor: Rise of the Middle KingdomNa kusu země a s hrstkou peněz musíte začít s výstavbou obydlí pro lidičky, kteří přicházejí do nového města. Aby se jim tam líbilo, musí mít pravidelný přísun různých potravin, dostatek práce, kultury, náboženství, estetična a kdovíčeho ještě. Jestli jsou obyvatelé spokojeni, proudí do města stále další a další lidé, domky se stávají luxusnějšími, z daní je více peněz, a armáda se tak může rozrůstat. K tomu připočítejte diplomacii, obchod s ostatními městy, propracované náboženství i občasné války; prostě to, na co jsme byli zvyklí z předchozích dílů.

Řada věcí se ovšem změnila, především bylo totálně překopáno farmaření a konečně vypadá tak, jak by mělo. Farmy lze postavit kdekoliv na mapě, není již třeba hledat úrodnou půdu a kolem ní budovat město. Každá farma je schopna obdělávat až desítky políček s různými plodinami (proso, pšenice, zelí a rýže). V praxi to funguje tak, že se postaví farma a všude okolo se naplácá deset políček s rýží a deset třeba se zelím. Člověk už není omezen typem farmy – o jídlo se prostě stará jeden univerzální typ, nicméně čaj, hedvábí a konopí mají své specifické budovy a farmáře. Pěstovat se dá na libovolném místě, úrodnost a bohatost sklizně pak záleží na dostupnosti vody a zavlažování. Kromě toho ve hře nechybí ani staří známí lovci a rybáři.

Emperor: Rise of the Middle Kingdom

Náboženství, vzhledem k prostředí, v němž se hra odehrává, se také změnilo. Postupem času bude na výběr mezi čtyřmi různými směry – uctíváním předků, konfucianismem, taoismem a buddhismem. Stavěním oltářů, chrámů a pagod si nakloníte své obyvatelstvo, ale také hrdiny příslušných náboženských (spíše filozofických) směrů. Pokud jim dáte dokonce dary, přijdou do vašeho města, někteří se hodí v boji, jiní svou přítomností poskytují celou řadu výhod a bonusů. Záleží na konkrétním hrdinovi a na konkrétním náboženství. V Emperorovi je i čínský horoskop – na začátku si vyberete jedno ze dvanácti zvířat a jakmile nastane jeho rok, dočasně dostanete nějaké ty výhody.

Další novinky se odehrají na bitevních polích. Celý systém bojů a ovládání vojáků, které bylo v předchozích dílech jednoduše špatné, autoři upravili k lepšímu. Z nových jednotek jsou zajímavé katapulty k ničení obranných zdí a špióni, kteří dokáží sabotovat výrobu nebo získat informace o nepřátelském městě. Obchod je kapku komplikovanější než dřív. Nejprve musíte vyslat svého emisara s nabídkou k obchodování. Cizí město může, leč nemusí přijmout. Potom ke slovu přijdou úplatky a vojenský nátlak. AI je všeobecně lepší než v Zeusovi a počítač přiměřeně reaguje na vaše chování a činy, Emperor: Rise of the Middle Kingdomtakže si nemůžete dělat, co se vám zlíbí. Pokud si špatnou politikou naděláte nepřátele, počítejte s tím, že brzy budete mít před branami města bandu rozzuřených vojáků. Máte-li ale silnou armádu, nic vám nebrání, abyste plundrovali, dobývali a nutili vazalská města platit daň za mír. Podobně jako v Zeusovi půjde armáda ovládat jenom ve vlastním městě, budete-li bojovat v cizích končinách, hra vám vyplivne výsledek bitvy. Ten je ovlivnitelný podle zvolené taktiky, navíc jde vybrat, na co se mají vojáci zaměřit (například na rabování zásob jídla).

Kromě těchto podstatných změn se dočkáme i mnoha menších, z nichž většina souvisí s novým čínským prostředím. O zábavu obyvatelstva se starají muzikanti a akrobaté; zdraví zajišťují bylinkáři i terapeuti; a mezi mnoha různými monumenty bude i Velká čínská zeď, jejíž výstavba je vrchol panovnické moci. Celkově je Emperor propracovanější a těžší než předchozí hry z celé série. Například budete-li vládnout špatně, začnou se městem potulovat žebráci a bandité, kradoucí v domcích pro elitu armády. Samozřejmě, stráže se se spodinou vypořádají raz dva, ale příliš mnoho hlídek ve městě způsobí ještě větší nepořádek, protože se lidé budou cítit utiskovaní a nakonec odejdou pryč.

Emperor: Rise of the Middle KingdomVelkým přínosem hry je multiplayer, který v podobných titulech nikdy nebyl a v Emperorovi tudíž slaví premiéru. Varianty jsou dvě: buď všichni pracují na jednom úkolu a nesmí proti sobě válčit, nebo vyhraje ten, kdo je nejsilnější a kdo zlikviduje ostatní dřív než oni jeho. V obou případech se každý hráč stará o své vlastní město. Maximum je osm lidí, volná místa může zaplnit počítač. Díky multiplayeru dostane například takové obchodování nový nádech; s počítačem se asi těžko budete handrkovat o ceny zboží, vyhrožovat embargem či vojenským útokem, ale proti živým oponentům si těchto věcí užijete habaděj.

Nebýt multiplayeru, tak by člověk řekl, že nemá cenu si Emperora moc všímat – přeci jen třikrát tady už něco podobného bylo a i napočtvrté nepřijdou žádné podstatné změny. Ovládání a grafika zůstávají při starém, maximální rozlišení je pořád 1024x768 a také minimální požadavky se nepohnuly výrazně nahoru (procesor 400 MHz, 64 MB RAM a 4 MB grafická karta). A neměla by se ani změnit hratelnost, která vždy byla vynikající. Jestli to tak opravdu bude, uvidíme na podzim letošního roku, kdy by měl Emperor vyjít.

Autor:


Témata: konopí, SimCity


Nejčtenější

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Další z rubriky

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.