Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Empire Earth - štika mezi kapříky

  12:00aktualizováno  12:21
Již delší dobu se na trhu neobjevila žádná hra, která by výrazněji zčeřila vody v již poněkud zabahněném rybníčku realtimových strategií. Jak se ale zdá, měla by se tato situace v brzké době změnit. Blíží se k nám totiž hra Empire Earth, která si dělá ambice stát se jednou z nejlepších RTS všech dob. Jaký byl náš první dojem z ní?

Empire Earth Ačkoliv se v poslední době objevuje na trhu čím dál tím více realtimových strategií, zdá se, že úroveň jejich kvality je nepřímo úměrná jejich kvantitě. Ne, že by byly všechny nové tituly tohoto žánru špatné - to v žádném případě - ale již dlouhou jsme nebyli svědky toho, že by nám nějaká RTS doslova vyrazila dech. Ano, některé jsou pěkné, některé jsou vcelku zdařilé a originální, avšak už dlouho se na našich monitorech neobjevila realtimovka, kvůli níž bychom na několik dlouhých týdnů omezili veškeré životní funkce na minimum a soustředili se jen na jedno - pokoření té bestie, kvůli níž už nemůžeme ani jíst, ani spát, ani se soustředit na cokoliv jiného. Nyní se zdá, že by se mohla tato situace změnit. Nezadržitelně se totiž blíží vydání hry Empire Earth, která by mohla vodou v našem mírně zatuchlém strategickém rybníčku řádně zamíchat. A protože nedávno vyšla hratelná demoverze, která o daném titulu vždy prozradí víc než deset tiskových zpráv dohromady, můžeme se podívat, co nám Empire Earth přinese.

O příběhu hry Empire Earth toho bylo již řečeno opravdu mnoho a lze tedy předpokládat, že všichni fanoušci realtimových strategií tuší, o co v této hře půjde (ostatně na Empire Earth BonusWebu to již mnohokrát zaznělo - např. zde). Protože ale nejde předpokládat, že by všichni naši čtenáři byli zapálení fanoušci tohoto žánru (nebo že klikli na uvedený odkaz), v krátkosti si její děj připomeňme. Pracovníci společnosti Stailness Steel Studios nám chtějí v několika rozsáhlých kampaních představit historický vývoj lidstva od jeho počátku až do blízké budoucnosti - tedy bratru nějakých půl milionu let. To není žádné troškaření, že? No a protože se jedná o počítačovou hru zařazenou do šuplíku realtimových strategií, asi nás nepřekvapí, že ústředním tématem budou malé pohraniční bojůvky, kmenové střety, krvavé bitvy a dokonce i světové války. Zaměření jednotlivých misí a celých kampaní přitom neodráží jen fabulační schopnosti vývojářů a leveldesignérů, ale také (a to především) skutečný dějinný vývoj, různé klíčové historické situace apod. Přesto se hra nemění v nějakou suchou učebnici dějepisu, ale vše je podáváno, jak by řekl klasik, formou jednoduchou a snadno přístupnou. Ve svém výsledku by pak hra Empire Earth měla být díky komplexnosti, kvalitnímu vizuálnímu zpracování a výtečnému hernímu systému dalším mezníkem na poli realtimových strategií - podobně jako kdysi např. Age of Empires.

Empire Earth Než ale začneme bouchat láhve šampaňského a oslavovat příchod nového krále žánru, asi by nebylo na škodu se na chvíli zamyslet a zhodnotit fakta. Ono totiž pokusů o vytvoření komplexní hry s výtečným herním systémem, historickým pozadím a mohutnými ambicemi již bylo mnoho, ale dnes si již málokdo na tyto velkolepé projekty vzpomene. Nezapadne Empire Earth také do bahna průměru? Naštěstí se zdá, že bude tohoto osudu ošetřena a že její tvůrci do ní nevkládají naděje jen tak nadarmo. První pohled na hru pochopitelně nemůže odhalit všechny její klady a slabiny, ale zatím vše nasvědčuje tomu, že Empire Earth si opravdu jistou pozornost zaslouží. Podívejme se nejprve na herní systém. Ten v jistých aspektech silně připomíná jeden z nejslavnějších titulů tohoto žánru, již zmiňovaný cenami ověnčený projekt Age of Empires. I zde vaši vesničané obstarávají potravu, kácejí lesy, těží kámen, zlato a železo, stavíte jim domky, aby měli kde bydlet, za získané suroviny stavíte budovy, rekrutujete jednotky, provádíte výzkum nových technologií apod., a to za jediným účelem - abyste byli schopni porazit své nepřátele. Oproti Age of Empires je zde ale jeden podstatný rozdíl - vše je mnohem komplexněji zpracováno, aniž byste však byli nuceni hrát s jednou rukou na myši a druhou zároveň listovat v manuálu. Empire Earth Těžko to pár slovy popsat, ale v zásadě to lze říci následujícím způsobem. Vadilo vám něco na AoE? Tvůrcům Empire Earth evidentně také a rozhodli se to odstranit. Vaše jednotky tedy budou mnohem různorodější, přičemž každá má své uplatnění. Tato slova padla již mnohokrát a ne vždy to byla pravda, ale tentokrát tomu tak opravdu je. Každý z typů jednotek má totiž zároveň i nějakou výraznou slabinu, kterou jiné jednotky mohou využít (je to něco jako hra kámen - nůžky - papír). Nelze tedy prohlásit, že byste mohli mít nějakou supermegaskvělou mašinu na zabíjení, proti které by nikdo neobstál. Pokud byste takovou měli, přiběhne záškodník, přestřihne pár kabelů a místo vražedného stroje máte hromádku šrotu :o).

Přitažlivá je ve hře obrovská různorodost jednotek a šíře škály činností, jež mohou provádět. Demo samozřejmě příliš velký výčet typů neobsahovalo, ale už z něj bylo patrné, jakým směrem se tvůrci vydali. Zajímavou postavičkou je např. takový prorok, který dokáže (mimo jiné) sesílat pohromy, jako je zemětřesení, nákaza, ohnivý déšť nebo vznik sopky. Abych parafrázoval ohraný slogan - ničení nepřátelského města nebylo nikdy tak zábavné. Ale není zde jen prorok. Máme zde kněží, různé hrdiny a další - a to se pohybujeme stále jen ve Empire Earth starověku. Pochopitelně, že jak hra půjde dál a vy budete přecházet z jednoho věku do druhého, budou se objevovat nové a nové specializace, nové unikátní jednotky s unikátními schopnostmi a herní systém se tak bude průběžně měnit a odpovídajícím stylem bude muset jistou transformací projít vámi používaná taktika, což má jeden vynikající efekt - Empire Earth vám rozhodně jen tak nezevšední.

Herní rozhraní je klasické a asi jediné, které pro realtimovou strategii přichází v úvahu - kombinace myš + klávesnice. Nemusíte se tedy učit nic extra nového, co by vám přidělávalo vrásky - kromě využívání třetího rozměru. Ano, hra Empire Earth je kompletně trojrozměrná. Já to ještě neřekl? Tak to říkám teď :o) (všímavý čtenář si toho ale jistě již všiml z okolních obrázků). Nemusíte se ale bát, 3D zpracování vám nebude komplikovat ovládání, jen zase posouvá hranice dnes používaných standardů o kousek dál. Díky němu totiž všechno vypadá naprosto výborně. Ze screenshotů to pochopitelně nemůže být patrné, ale animace ve hře jsou na hodně vysoké úrovni a možnost přesunout se s kamerou de facto až na samotné bojiště umocňuje zážitek až na samotnou mez únosnosti (no, trošku přeháním, Empire Earth ale vypadá to opravdu výborně). V rámci zachování plynulosti hry mají sice modely postav na sobě mnohem méně detailů, než bychom byli ochotni tolerovat u jiného žánru, ale propracovanost celku nepřipraveného hráče dost překvapí. Šípy létají obloukem, zapichují se do těl, ta krvácejí, vojáci se hroutí na zem, loď plápolá, země se otevírá pod nepřátelskou budovou a prorok hromovým hlasem sesílá mor na nevěřící... To se zkrátka musí vidět na vlastní oči.

Na slušné úrovni je i zvuk, a to jak hudební doprovod, tak různé efekty a „ambientní doprovod“, jako je šeptání větru v korunách stromů, hovor lidí na tržišti či tajemné šumění moře. Sečteno a podtrženo - první dojmy z hraní tohoto titulu jsou veskrze pozitivní. Je ale pravdou, že vynášet záveřečné soudy jen z několika hodin hraní by bylo nezodpovědné, zvlášt u tak komplexní hry, jakou Empire Earth nade vší pochybnost je. Počkejme si tedy na recenzi, která se již nebude opírat jen o hratelné demo, ale o finální verzi tohoto titulu. Toho bychom se měli dočkat již v polovině listopadu, takže konečný verdikt je nedaleko. Zatím si můžete dlouhou chvíli ukrátit onou demoverzí, nebo třeba přemýšlením, jaké to bude projít si s jedinou hrou prakticky celé dějiny lidského rodu.

Autor:


Témata: Loď, zemětřesení


Nejčtenější

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Další z rubriky

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII se hraje skvěle, jen na ženské postavy jsem si nezvykl

Úspěšná herní série Call of Duty se s letošním dílem vrací do druhé světové války. O víkendu jsme vyzkoušeli hru více hráčů a boje v Normandii na Pointe du Hoc...  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.