Empire of the Ants - válka ve světě hmyzu

  12:00aktualizováno  12:25
Taky, když jste byli malí, jste mačkali mravence a dívali se, jak před vaším prstem nebo nohou utíkají? Právě mravencům budete velet v nové RTS, která se kromě nich hemží ještě brouky, hovnivály, housenkami, slimáky a dalšími tvory. Co myslíte, je Empire of the Ants geniální hra, nebo jen další obyčejná RTS, jež těží z dosud nevídaného nápadu - převést válčení do říše hmyzu?

Kytičky, mravenci, motýli a brouci - tak tohle budete v EotA vídávat často.

Další RTS. Snad už stopadesátá. Empire of the Ants (dále jen EotA) je naprosto klasická RTS, která ovšem na první pohled zaujme hlavní myšlenkou a prostředím. Jak už bývá v RTS zvykem, strana X nemá ráda stranu Y, a tak se začnou mydlit. Toto schéma za ta léta značně zchátralo a zrezivělo. Proto se občas někdo pokusí vymyslet něco nového, co by se jakž tak mohlo odlišit od zbytku ostatních realtimovek. Někdy se to podaří a vznikne perfektní hra (např. Sacrifice), někdy ovšem ne - což je případ hry EotA.

Asi se cítíte ochuzeni o ono překvapení, kdy se v polovině recenze dozvíte, že vlastně čtete recenzi na pěknou blbost. Teďka byste klidně mohli odejít, když už víte vše podstatné, tedy že hra EotA dopadla špatně, ale počkejte chvilku… EotA se narozdíl od některých ostatních RTS může chlubit velmi zajímavým nápadem. No, posuďte sami, už se vám v nějaké RTS dostalo pod ruku mraveniště a jeho obyvatelé?

Nejdříve je potřeba postavit pořádnou základnu - v našem případě mraveniště. To takhle hloubíte komůrky a chodbičky, kudy pádí sem tam nejrůznější odrůdy mravenců. Vzdáleně to připomíná Dungeon Keepera, ale opravdu jen vzdáleně. Každá komůrka má jinou funkci. V té nejdůležitější sídlí královna, která plodí vajíčka. Ta pak putují do dozrávací komůrky a Mraveniště… následně do výkrmny. Další veledůležitou místností je sklad, kde se uchovávají stavební hmoty a jídlo. Potom tady je pár dalších budov jako strážní komůrka atp. No, asi už chápete, o co jde. Budete se piplat s infrastrukturou mraveniště.

Kdykoliv své mravence můžete poslat z jejich domova ven. To se hra přepne do lákavého (ovšem jen na první pohled) externího pohledu. Vzhledem k titěrné velikosti mravenečků a jejich hmyzích přátel se budete na vše dívat z bezprostřední blízkosti, takže každý strom a kdejaká rostlina se vám bude jevit jako něco obrovského. Pohled jde libovolně přibližovat a natáčet, úhel je ovšem dán fixně, což je obrovské mínus. EotA se odehrává v lese a někdy i na jakési poušti. Mravenci nejsou sami, a tak potkáte prakticky vše, co v lese nám lidem leze po kůži, lítá kolem hlavy a skáče na nohy. Seznámíte se s hovnivály, vosami, mšicemi, motýli, slimáky, kobylkami a s dalšími obyvateli lesa. Mravenci jsou malincí a většinou musí čelit útokům zlých brouků, kudlanek nábožných a dalších nepříjemných tvorů. Tito zloduši se po mapě pohybují jen tak a jakmile uvidí vaše svěřence, začnou si brousit zuby na chutnou potravu.

Zabránit jim v tom můžou bojoví mravenci. Těch je několik druhů, někteří střílí kyselinu mravenčí, někteří koušou. Hrdá dělnická třída, kterou neovládáte přímo, ale systémem přidělování priorit, je zcela bezbranná a často se právě ona stává kořistí predátorů. … a takto vypadá zevnitř. Naštěstí kdykoliv můžete své královně říct, jaké vajíčka má plodit, a tak se brzy urodí noví jedinci, kteří nahradí padlé a rozšíří počet obyvatel mravenčí říše. Základní druh dělnických mravenců může vykonávat všechny funkce, nicméně nejraději chodí pro potravu a stavební materiál. Ostatní práce mravence - dělníka příliš nezajímají a ačkoliv je může vykonávat, nikdy třeba nepostaví nějakou místnost tak rychle jako specialista: mravenec - tesař.

Mravenci potřebují papat (jestli klesnou zásoby jídla na nulu, mravenci začnou umírat), a proto se musí bojovníci vydat prozkoumávat neprobádané končiny, aby nalezli kus žvance. A je jedno, jestli to bude nějaká houba nebo třeba tráva. Jakmile objevíte nějaký zdroj potravy, dělníci začnou běhat sem a tam a nosit do skladišť jídlo. Druhou komoditou je stavební materiál (větvičky, uschlá tráva atd.), který se používá k budování komůrek i chodbiček a k jejich udržování ve stoprocentním stavu. Zajímavým nápadem je, že vyčerpané zdroje se na jaře opět obnovují. Ve hře se totiž mění roční období a zimu přečkávají mravenci doma. Před zazimováním nesmí zůstat venku, to by umrzli, a musí mít dostatek zásob jídla, aby nechcípli hladem.

Samozřejmě, že nejvíce času budete věnovat bitkám. Mraveniště a dělníci jsou neustále atakováni nejrůznějšími, vzhledem k velikosti mravenců obrovitými příšerami, termity i Animace mezi misemi jsou opravdu nádherné, bohužel jich je zoufale málo. bratranci, kteří mají jinou barvu povrchu těla. Armády bývají relativně velké, takže dvacet obyčejných vojáčků nic neznamená. Přijdou dvě kudlanky nábožné a vaše vojsko rozmetají na prach. Na pořádnou výpravu je potřeba mít pár oddílů (mravenci se do nich shlukují, takže neovládáte jednoho, ale hned několik najednou) mravenců s kusadly, několik "střílejících" a nějakou těžkou techniku.

EotA nabízí klasickou kampaň, skirmish mód a multiplayer. Editor misí chybí a tutorial i encyklopedie jsou natolik strašně zpracovány, že jsou zhola k ničemu. Cíle misí se sestávají z klasického - znič tamto, nasbírej tolik a tolik surovin atp. Na vše ovšem máte jen omezený počet let, do kdy musíte úkol splnit. Až do teď to vypadá na relativně dobrou hru, že? Jenže EotA se díky totálnímu chaosu a zmatku prakticky nedá hrát. První problémem je nastavení obtížnosti. Ono totiž žádné není. Autoři nasadili laťku poměrně vysoko, a tak si moc neškrtnete. Ne, že by nepřítel překypoval inteligencí a umem, on je prachobyčejný podvodník. Z nepřátelských mravenišť neustále proudí desítky vojáků a vy budete živořit jen s několika obyčejnými mravenci. Nepřítel si jednotky prostě cucá z prstů. Ďábelskému tempu, kdy na vás pořád posílá zběsilé mravence a vy se musíte starat jak o mraveniště, tak i o dění venku, brzy podlehnete. A pokud alespoň trochu stíháte, srazí vás na kolena ovládání. Predátoři a nepřátelští mravenci se pohybují příliš rychle a jednotky jsou docela titěrné, takže strefit se s kurzorem na nepřítele je docela kumšt. Dalším Docela slušná armádička… neduhem je, že se EotA tváří docela vážně. Ačkoliv se o serióznost snaží sebevíce, nějak se to nedaří a mnohdy vznikají poněkud podivné situace. Hra měla spíše dostat nějaký úsměvný kabátek, který by jí slušel více.

Hřebíkem do rakve je samotné prostředí. V normální RTS má člověk možnost se na mapě orientovat, neboť prostředí bývá alespoň trochu variabilní. V EotA ale budete pořád koukat na to samé, ať už jste v levém rohu mapy, nebo třeba uprostřed. Furt totéž dokola - šutr, květinka, strom, šutr, strom, květinka - člověk v tomto zmatku lehce ztratí orientaci a vůbec neví, kde se nachází. Minimapa je natolik schématická, že z ní nevyčtete ani ň. Grafici asi nebyli zcela při smyslech, neboť minimapu tvoří změť několika fleků, které mají reprezentovat neznámo co. Ovládání je totálně postavené na tykadla; třeba když chcete udělat novou jednotku, vysune se obrovský panel zabírající značnou část obrazovky. Taktéž interakce a přepínání mezi externím pohledem a tím do mraveniště vyplodila nějaká chorá hlava. Děs. Nemluvě o tom, že mravenců je co do druhů a funkcí příliš mnoho a že jsou si podobní jako vejce vejci, takže nemáte šanci poznat, na jakouže jednotku vlastně útočíte. V každé jiné RTS člověk zhruba pozná, že ten tank se třemi děly bude asi silnější než obyčejný jeep. Avšak bude silnější mravenec se světle hnědým, nebo s tmavě hnědým zadečkem? A co takhle to velké něco s osmi nohama, či tamto stejně velké s jinou hlavou? O chybách hry EotA by … a tohle je její detail. dalo mluvit ještě dlouho, např. bitvy mezi mravenci, eventuelně termity, probíhají tím způsobem, že se obě strany spojí v jeden velký chuchvalec a po několika vteřinách chuchvalec ztratí na objemu - to jako naznačuje, že některý oddíl mravenců byl pobit.

Technické zpracování EotA vůbec nezachraňuje, právě naopak. Hra šlape ve všemožných rozlišeních, ovšem grafika rozhodně nepatří k tomu nejlepšímu; ani k běžnému průměru. Mravenci jsou odfláknutí a vůbec se nepodobají svým reálným předlohám - vypadají jako hybridi pavouků, shnilé broskve a roury. Navíc, pokud si chcete hmyz prohlédnout blíže, vyvalí se na vás změť čehosi barevného a nepřehledného, takže estetický zážitek z např. nějak krásně udělaných kusadel mít nebudete. Roční období se sice střídají, jenomže to jaksi nejde poznat. Prostředí zůstává pořád stejné, třebaže by mělo v zimě sněžit a na jaře všechno kvést. Dalším fórkem je střídání dne a noci. To je jednak nepravidelné a čistě náhodné, což je docela nepochopitelné, ale hlavně mravenci nemají ani baterky, ani světla (světlušky ve hře nejsou), takže jakmile nastane noc, uvidíte, promiňte mi to slovo, obyčejný prd. Zvuková stránka si nezadá s tou grafickou. Hudba v misích nehraje a místo ní se z bedniček linou jakési "zvuky lesa". Ty jsou po půlhodině hry natolik otravné, že i sbíječka a vrtačka zní daleko lépe.

Přes to všechno EotA není zas až tak špatná hra. Nápad je velmi dobrý, jenomže se jaksi vytratil díky příliš vysoké obtížnosti, totálnímu chaosu na obrazovce a špatnému zpracování. Suma sumárum - jedná se o další RTS, která velmi brzy upadne v zapomnění. Ať už jsou ti mravenečci, slimáci a brouci jakkoliv roztomilí.

Empire of the Ants
Výrobce: Microids
Vydavatel: Strategy First
Distribuce v ČR: zatím nebylo rozhodnuto
Oficiální homepage: www.strategyfirst.com/ants/ants-eng.htm
Minimální konfigurace: Procesor 233 Mhz, 32 MB RAM, 3D karta, 150 MB HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 366 Mhz, 64 MB RAM, 3D karta, 250 MB HDD
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Docela originální RTS, která má ovšem tolik chyb, že nebýt onoho skvělého nápadu, tak by dostala hodnocení o polovinu nižší.
Hodnocení 54 %

Autor:


Témata: bitka, Housenka

Nejčtenější

Po šesti letech nezbylo z peněz z Kickstarteru nic, vývojář se zhroutil

Limit Theory

Ambiciózního vesmírného simulátoru Limit Theory se bohužel nikdy nedočkáme. Jeho jedinému vývojáři Joshi Parnellovi...

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

České Mashinky přidávají nové dieselové lokomotivy a řadu vylepšení

Mashinky

Vývoj vynikající strategie Mashinky zdárně pokračuje vpřed. Nejnovější vylepšení hru nijak zásadně nemění, ale přidává...

Další z rubriky

RECENZE: Not Tonight je sžíravá kritika Velké Británie po brexitu

Not Tonight

Jak by mohly vypadat děsivé důsledky brexitu? To zjistíte v kůži jednoho nešťastníka, jehož život se rázem změnil kvůli...

Příběh barda po třiceti letech. Recenze The Bard's Tale IV

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep

Říká se, že hudba je nejlepší lék. Ve světě The Bard's Tale je také nejmocnější silou. The Bard's Tale IV je návrat do...

Šťastný je ten, kdo si nepamatuje minulost? Recenze We Happy Few

We Happy Few

Dlouho očekávaná survival akce z dystopického světa je konečně tady. Má cenu se do ní pouštět, nebo si radši máte dát...



Najdete na iDNES.cz