Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Enchanted Arms - promovaní kouzelníci

  12:00aktualizováno  21. září 1:59
Původně jsme tomu nechtěli věřit, ale na světě existuje i jiná kouzelnická škola než ta, kam chodí Harry Potter. Tohle je dokonce univerzita. A studují tam pěkná kvítka.

Enchanted Arms Jednou z věcí, která byla udávána jako důvod neúspěchu původního Xboxu v Japonsku, byl nedostatek tradičních japonských RPG. Microsoft si tuto skutečnost uvědomoval, a tak ještě před vydáním Xboxu 360 na svou stranu zlanařil člověka snad nejpovolanějšího. Otec slavné série Final Fantasy Hironobu Sakaguchi si založil vlastní studio Mistwalker a pro Xbox 360 v současnosti tvoří dva tituly. Blue Dragon by se minimálně v Japonsku měl objevit do konce roku, Lost Odyssey pak v příštím roce. A proč to vlastně říkáme? Proto, že ač je Xbox 360 na trhu již téměř rok, Enchanted Arms jsou přinejmenším v našich končinách první RPG hrou japonského střihu, která pro tento systém vyšla. Možná proto ani není divu, že ani Xbox 360 není v současnosti v Japonsku žádným prodejním trhákem.

Enchanted Arms je hrou, která sice nevykazuje jednoznačné známky hitovosti, ale jedná se o poměrně příjemný produkt.

Enchanted Arms A Enchanted Arms na tom nic nezmění, a to ani přesto, že se jedná o vcelku kvalitní a zajímavou záležitost. Všechno to začíná poměrně zvesela. Ujmete se role mladíka Atsumy, jenž studuje kouzelnickou univerzitu, ale mnohem více než studia ho zajímá cokoliv jiného. Není tedy divu, že si z něj jeho kámoši Toya a Makoto v jednom kuse dělají legraci, respektive z něj dělají blbce. Jednoho dne se ve městě koná Festival (vypadá to zhruba jako naše Matějská) a Atsuma podlehne dojmu, že nebude mít klid, dokud nevypustí pár přednášek a nezajde se tam podívat. Toya a Makoto z toho sice nejsou nadšení, ale nakonec jdou taky. Chvíli si tam jen tak spokojeně zevlují, ale pak se začnou dít podivné věci. Ostatně jako v každém správném RPG.

Začne se třást země a poté vyjde najevo, že se zbláznili všichni Golemové. To jsou bytosti na způsob robotů, kteří lidem v mnohém pomáhají a mají nejrůznější podoby. Mohou vypadat jako pes, jako hadrový panák, jako klaun, jako chobotnice, jako Enchanted Arms rytíř, jako postava uplácaná z pizzy a podobně. Vzdělaný šprt Makoto okamžitě začne dohledávat spojitosti s tisíc let starými Golemskými válkami, které ve zdejším světě zuřily, dokud se lidem nepodařilo ty nejodbojnější Golemy zpacifikovat. Srdcař Atsuma se zase chce vrátit do rozbořené školy, aby zachránili ještě co nejvíce lidí, kteří postupně upadají do podivného bezvědomí, a zženštilý Makoto akorát nadává Atsuyovi a podlézá svému miláčkovi Toyovi. Mimochodem, tak zcela jasně definovaného homosexuála jsme ve hře snad ještě neviděli. V katakombách pod školou se pak naší trojici „podaří“ vzbudit jednoho z mocných Golemů, který následně uvrhne celé město pod ledový příkrov a od té doby to začíná být již jen horší. Ještě prozradíme, že velkou roli hraje v příběhu Atsuyova pravá paže.

Pokud některá z vašich postav padne na bojišti, bude tam ležet ještě tři tahy.

Enchanted Arms Enchanted Arms je hrou, která sice nevykazuje jednoznačné známky hitovosti, ale jedná se o poměrně příjemný produkt, zvláště v situaci, kdy Xboxu 360 podobná hra dosud citelně chyběla.. Na druhou stranu je ale potřeba říci, že stačilo málo, a hra mohla být ještě o kus lepší. Kupříkladu takový bojový systém. Ten je striktně tahový a i při několika výtkách, které k němu máme (zejména co se týče práce s pořadím akcí vašich jednotlivých postav), lze označit za logický a s pevně stanovenými pravidly. Člověka ale poněkud zarazí množství nejrůznějších „bodů“, které se při bojích nabízejí. Vedle klasických HP (zdraví) a MP (akční body, zde označované jako EP) zde tak máme ještě třeba TB (to jsou místní peníze), SP, VP, EX a ještě tak odhadem zhruba dvoje další. Hra vám sice hned v úvodu v tutoriálech sama vysvětlí, co je co, ale to nic nemění na tom, že v tom má člověk i tak zpočátku docela slušný zmatek.

Enchanted Arms Když už tomu ale na kloub přijdete, je to vcelku brnkačka. Pak se můžete již plně soustředit na samotné boje, které se odehrávají na dvou čtvercových polích o straně o velikosti čtyř menších políček. V jednom poli stojí vaše banda, ve druhém pak protivníci, přičemž na soupeřovu polovinu není možné vstoupit. Každý tah sestává z toho, že zadáte pokyny všem svým postavám. Nejprve si tedy vyberete postavu, která bude útočit, případně bránit jako první, posunete ji na požadované políčko a zvolíte druh útoku, či obrany. Každá z akcí má pevně danou oblast působnosti, což znamená, že některé útoky například působí pouze na první dvě políčka před danou postavou, jiné zase pouze na první plus dvě vedlejší po stranách, některé jsou dalekonosné a sejmou vše, co jim stojí v přímé cestě, jiné jsou zase na distanc a najdou se i exotičtější techniky, které působí třeba do kříže nebo třeba do tvaru šachovnice.

Online možnosti

Přestože je Enchanted Arms hrou ryze singleplayerovou, nabízí i jisté omezené možnosti pro hraní prostřednictvím Xbox Live. V prvé řadě jde o o zápasy, do nichž proti svým soupeřům vstupujete se svými trénovanými Golemy, a po síti tedy můžete změřit síly s ostatními. Do online žebříčků je ale možné zapsat si i výsledky ze zdejších miniher. V londýnském kasinu (zdejší města se jmenují jako města skutečná, začínáte kupříkladu v Yokohamě) si můžete zahrát třeba ruletu nebo jednorukého banditu a svými závratnými výhrami se poté můžete chlubit na síti.

Enchanted Arms Ve výsledku jsou tak souboje vcelku zajímavými rébusy, zejména v případě, že chcete co nejefektivněji využít schopností všech vašich postav, kdy je potřeba je zaprvé před útokem nějak rozumně rozmístit a poté zvolit co nejvýhodnější útoky. Výhodnost se může řešit ze dvou hlavních hledisek. Tím prvním je kritérium „ani kapka nazmar“, kdy se snažíte vaše postavy zaúkolovat tak, abyste každým útokem zasáhli co nejvíce nepřátel. Druhým je pak řekněme „ekonomický přístup“, kdy se snažíte co nejlépe vybalancovat poměr cena/výkon, respektive síla útoku / počet akčních bodíků, která vás to bude stát. Tento přístup se hodí zejména v případech, kdy třeba cestujete po světě a každou chvíli na vás náhodně vybafne nějaký nepřítel a vy potřebujete v co nejlepší formě pokračovat dál. Jak bylo právě naznačeno. Souboje jsou zde generovány náhodně, výjimky jsou tvořeny pouze bossy a bitkami s Golemy, které na obrazovce vidíte již předem. Nechceme zde naznačovat, že se jedná o kdovíjaké taktické manévry, ale pokud někdo má chuť, bude si moci s každým tahem Enchanted Arms docela dost pěkně vyhrát.

Máte z nabízených možností vybrat správnou odpověď, přičemž je naprosto jasné, že správná není ani jedna.

Golemové se rovněž mohou stát členy vaší party a to vcelku jednoduchým způsobem. Stačí, abyste nějakého golema našli a porazili ho, načež z něj získáte takzvané jádro. Z tohoto jádra si pak v kombinaci s předměty, které nalézáte nebo si je můžete i koupit, můžete vyrobit golema nového. Je to možné ale pouze na speciálně označených místech. Podobně funguje i výroba zbraní či učení se nových technik. S tímto učením se ale pojí zase jedna podivnost. Abyste se novou techniku naučili, musíte si nejprve koupit „učebnici“, pak menu zadat, že se chcete tuto techniku naučit a poté ji zase ručně přidat Enchanted Arms do seznamu technik, které aktuálně používáte. OK, to že je seznam aktuálních technik omezený, to bereme, proč ale je potřeba ručně zadávat, že se chci učit zrovna to, co jsem si zrovna koupil, to je poněkud kostrbaté. I proto sice existuje vcelku logické vysvětlení: ne všude se dá koupit všechno, takže je možné nakoupit si techniky do zásoby a poté vyčkat, až k jejich naučení budeme mít dostatečný počet „dalších bodíků“, ale i tak to člověku zkrátka přijde poněkud nedořešené.

Naopak poměrně dořešeně, co se týče efektnosti i efektivity, působí speciální bojové možnosti. V průběhu bojů se vám totiž nabíjejí další dva ukazatele, jejichž maximální hodnota může vaše aktivity posílit. Prvním je ukazatel Combo, po jehož naplnění mohou dvě i více postav spojit své síly dohromady, což výsledek jejich útoku zesílí , a druhým je ukazatel EX, což je něco na způsob známého Limit Breaku z FF7. Zkrátka silná extra technika, zpravidla s velkou plochou působnosti, přičemž lze samozřejmě narazit i na obranné EX techniky. Enchanted Arms

Zatím tedy docela pohodička, ale přesto nás jedna věc vcelku dost mrzí. A bohužel je jí kolísavá úroveň hratelnosti. Čas od času se totiž dostanete do místa, kde moc netušíte jak dál, protože hra na vás pošle nepřátele, kteří jsou nad vaše možnosti. V takovém případě nezbývá, než po totální anihilaci nahrát poslední pozici a zkusit to znova s tím, že příště vám hra vygeneruje rozumnější sestavu protivníků. Naštěstí zde ale je možné ukládat, kdykoliv si vzpomenete, takže překonat takováto místa by neměl být až tak drsný očistec. Navíc je docela fajn, že ve hře prakticky nemůžete zemřít. Pokud některá z vašich postav padne na bojišti, bude tam ležet ještě tři tahy, během nichž je možné ji oživit, případně souboj ukončit vítězstvím. Po konci souboje se navíc všem postavám automaticky doplní zdraví i akční body, takže není potřeba zase až tak stresovat. I přesto vás ale hra motivuje k co nejlepšímu hraní, jelikož prakticky v každém souboji se vaším postavám snižuje hodnota VP (vitalita) a pokud klesne Enchanted Arms až na nulu, bude daná postava unavená a do každého souboje bude vstupovat pouze s jedním HP a jedním EP. Speciální stojany na doplnění vitality se nenacházejí vyloženě na každém kroku, a tak je tedy nakonec i přes onu „nesmrtelnost“ nutné hrát co nejlépe.

Tecnicky Enchanted Arms v dnešní době asi příliš neoslní, ale se svou lehce pohádkovou stylizací vypadá celá hra hezky a není moc na co si stěžovat. Možná jen na to, že lze chodit jen po vyznačených trasách a volného pohyby se zde tedy moc nedočkáme. Občas si člověk řekne, že dabing by mohl být lepší, ale ve většině situací je na velmi slušné úrovni. Dabována však není komplet celá hra, a tak se některé dialogy odehrávají pouze v textové rovině. Čím ale hra jistě mnoho lidí nadchne, je smysl pro humor. Nečekejte samozřejmě, že byste se váleli smíchy, ale v úvodu padají skoro jeden za druhým každou chvíli nějaké vtípky na to, jak je Atsuma hloupý, ale třeba i na to, jak je Toya chytrý. Docela vtipně jsou vyřešeny třeba i situace, kdy je Atsuma

Klady a zápory

Plus První JRPG na Xboxu 360
Plus Vtipné hlášky
Plus Příjemná hratelnost
Plus Povětšinou slušný dabing

Mínus Nevyrovnaná křivka hratelnosti
Mínus Příliš mnoho různých atributů

na něco dotázán a vy máte z nabízených možností vybrat správnou odpověď, přičemž je naprosto jasné, že správná není ani jedna. Ať už tedy vyberete cokoliv, budete zkrátka zase za blbce:-). Časem sice celý příběh přejde do vážnější roviny, ale i poté se zde najdou místa pro lehčí vtípky. Docela příjemně působí třeba vaše nová kámoška Karin, která si ani ani zaboha není schopna zapamatovat vaše jméno, a tak vám říká pokaždé jinak, třeba Tetsuya.

Menší výhrady bychom sice měli ještě k charakterovému vykreslení jednotlivých postav, kdy je občas evidentní, že třeba tato a tato postava vás má za každou cenu štvát, i kdybyste byli držiteli loňského titulu Flegmatik roku, ale celkově na nás i přesto Enchanted Arms působí jako vcelku povedená záležitost, která už na Xboxu 360 byla potřeba jako sůl. Než vyjdou Blue Dragon a Lost Odyssey, poslouží Enchanted Arms jako slušný předkrm.

Enchanted Arms
Výrobce/Vydavatel From Software/Ubisoft
Platforma Xbox 360
Multiplayer: 2 hráči online
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 1084 kB
Verdikt: Slušné RPG, které zaujme mimo jiné i smyslem pro vtip, což u těchto her zase až tak zvykem nebývá.
Hodnocení: 75% (info)



Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

RECENZE: Far Cry 5 ve Vietnamu jde cestou Ramba, tiché zabíjení netřeba

Far Cry 5: Hours of Darkness

Hours of Darkness je první placené rozšíření střílečky Far Cry 5. Jako jednohubka na dvě až tři hodiny svůj účel splní....

RECENZE: Ve strategii Ancestors Legacy budete dobývat a plenit

Ancestors Legacy

Nová historická strategie od polského studia Destructive Creations se hlásí o vaši přízeň a rozhodně má s čím vyrukovat.

RECENZE: Čím více zabíjíte, tím jste silnější. Vampyr není pro každého

Vampyr

Zvláštní kombinace detektivní adventury a akčního RPG se povedla jen napůl. Pokud byste ke skvělému příběhu chtěli i...



Najdete na iDNES.cz