Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Enemy Territory: Quake Wars

  12:02aktualizováno  13. února 4:07
Spojení oblíbené multiplayerové akce Enemy Territory a legendárního Quaka pod rouškou notně vylepšeného DOOM 3 enginu. Nemusíte dlouho přemýšlet, abyste přišli na to, že letos moc zajímavějších stříleček nepotkáte. Přesvědčte se v našem preview!

Enemy Territory: Quake Wars Ohlášení Enemy Territory: Quake Wars patřilo na minulé výstavě E3 k největším překvapením. A není se čemu divit. Který blázen by si troufl vhodit válečné a freewarové Enemy Territory s kultovním Quakem do jednoho multiplayerového mixéru a výsledek ozvláštnit zálivkou v podobě DOOM 3 enginu? Odpověď je jednoduchá: vývojářské studio Splash Damage, které čím dál tím vehementněji spolupracuje s věčně zaneprázdněnými iD Software. A je to jedině dobře, jelikož poskytováním licencí spřáteleným a hlavně ověřeným (Splash vytvořili právě oblíbené Enemy Territory) tvůrcům vtiskne hráčům mnohem více her z jejich oblíbených světů, než kdyby se všechno snažili postihnout v relativně malém iD Softu. A zrovna tenhle crossover vypadá na jednu z nejzajímavějších akcí tohoto roku.

Úspěšný tým každopádně nesmí zavrhnout sílu koordinovaného postupu – jedinec zde neznamená nic, pouze z různých položek poskládaný tým si může nárokovat vítězství.

Každý hráč akčních her, kterému již z pusy stihl vypadnout dudlík, si jistě velice dobře dokáže zařadit politickou orientaci Stroggů – vesmírných vykořisťovatelů všech možných kultur. Ostatně měli jsme s nimi co do činění v druhém aEnemy Territory: Quake Wars čtvrtém pokračování Quaka. Zajisté také dobře víte, že lidé se, na rozdíl od ostatních entit, jen tak nepodrobili, bojovali a vyhráli. Jenže nyní přichází konflikt nový a rozhodně největší. Tedy, abychom uvedli vše na pravou míru – on tak docela nový není, protože tato stroggská invaze se odehrává v roce 2060, tedy pěknou řádku let před příběhem Quake 2. Takže už je vlastně pro lidskou obrannou alianci GDF (Global Defence Force) vyhraný, což ovšem nemění nic na tom, že nás čekají léta lítých, nadmíu brutálních, ale především zábavných bojů.

Titul je duchovním pokračovatelem Enemy Territory, čemuž napovídá první místo v názvu a tematicky čerpá z bohatství Quake univerza. A jelikož se legenda od iD Softu po multiplayerové stránce vždy soustředila výhradně na obyčejný deathmatch, přičemž ET: QW by mělo disponovat sofistikovanějším herním systémem, čerpají autoři po této stránce především z námětu úkolově zaměřeného Enemy Territory.

Enemy Territory: Quake Wars Prozatím je plánováno dvanáct kompletně rozdílných map, což je číslo na první pohled možná trochu nízké, ale kdybychom vás do některého z těchto areálu vrhli, s největší pravděpodobností byste se při první procházce ztratili. Bojiště totiž mají skutečně rozlohu jdoucí do kilometrů, pročež jsou zpravidla rozděleny do čtyř kvadrantů, která borci z obou stran barikády dobývají právě skrz plnění jednotlivých úkolů. Namátkou uveďme deaktivaci obranného štítu, opravu mostu nebo krádež dokumentů. Díky sektorovému schématu se boje většinou koncentrují do jedné oblasti, takže hráči nemusí hrát na honěnou, a zároveň se fronta postupně posouvá na různá místa. Úspěšný tým každopádně nesmí zavrhnout sílu koordinovaného postupu – jedinec zde neznamená nic, pouze z různých položek poskládaný tým si může nárokovat vítězství. Tvůrci na základě toho slibují autentický pocit ze zuřivé války budoucnosti, která skýtá řadu podobností s historickými konflikty, ale do jednoho celku přidává i prvky známé převážně ze sci-fi filmů. Aby se hráčům lépe sžívalo s jejich posláním, připravili autoři pro každou malou zápletku objasňující pozadí děje nebo vámi používané techniky (třeba jak Enemy Territory: Quake Wars vědci GDF vynalezli Hyperblaster nebo jak funguje Slipgate technologie), což není nic více, než jen milá pozornost, která vám však při druhém hraní bude stejně úplně ukradená.

Zřejmě největší zbraní Quake Wars v boji s konkurencí je naprostá rozdílnost obou partají konfliktu, a to je v akčních hrách věc neprobádaná. Tam, kde Counter-Strike slavil úspěch se spíše jen kosmeticky odlišenými stranami jedné barikády, titul Splash Damage nabídne nejen naprostou vizuální, ale i funkční a hratelnostní diferenciaci. Samozřejmě, autoři v rámci vyvážení museli oběma stranám poskytnout zhruba stejná povolání, ovšem ta jsou jinak vykonávaná a schopnosti do pěti tříd charakterů rozdílně pospojovány. Už základní taktika obou stran by měla být odlišná – zatímco Stroggové skáčí do boje po hlavě a vzhledem ke své rychlosti jim nějaká ta ztráta moc nevadí, sází GDF spíše na uvážený postup, krytí a maskování se.

Zřejmě největší zbraní Quake Wars v boji s konkurencí je naprostá rozdílnost obou partají konfliktu, a to je v akčních hrách věc neprobádaná.

Enemy Territory: Quake Wars Pojďme si nyní podrobněji představit obě bojující partaje a začneme rozhodně nekonvenčněji pojatými Stroggy. Jako prvního pána na holení si vezmeme Constructora, kolem nějž vytrvale poletuje zvláštní dron, jehož jediným posláním je opravování budov a vozidel. Samotný Constructor pak má volné ruce k boji, nicméně svého pomocníka nesmí nechat moc daleko od sebe samého, jinak začne tento uraženě pípat a co hůř – přestane pracovat. Hodně nepříjemně vypadající Oppresor diriguje údery artilerie tím, že si vybere místo určené k drtivému náletu. To však označí laserovým paprskem, který mohou nepřátele uzřít a vyklidit pozice. Ten, komu dali doma jméno Tank a není zrovna obrněným a opásovaným vozidlem, musí mít asi hodně solidní ničivou sílu. A skutečně – Tank s sebou nosí výhradně nejtěžší zbraně a sadu užitečných granátů. Nejenom svým fatálně přesným Railgunem, ale i schopností vzít na sebe podobu GDF vojáka, je znám prozaicky nazvaný Infiltrator. A jako poslední Strogg přichází na řadu Meditek. Už jméno určuje jeho povolání, které však vykonává mírně netradičně, a to proto, že Stroggové berou jak zdraví, tak munici ze jednoho jediného reservoáru energie. Tuto energii sajeEnemy Territory: Quake Wars Meditek z mrtvých nepřátel a stříká ji po svých kumpánech.

A jsme u GDF, jejichž povolání a tím pádem i taktika jsou pojaty mnohem tradičněji, což však jejich hodnotu vůbec nesnižuje, ba právě naopak. Voják zvaný Field Ops rozděluje munici a označuje místa vhodná k raketovému a leteckému útoku, jenž však není protivníky rozpoznatelný. Inženýr zase pokládá miny, svým nářadím opravuje všechno možné a dokáže postavit třeba i obranné věže. Jedině Soldat unese těžké zbraně jako je raketomet, navíc pro své kolegy staví kulometná stanoviště. Zdravotník s sebou tahá lékárničky a defibrilátorem zvládá oživovat čerstvě padlé parťáky. Ranger toho hodně dokáže se svým PDA, s nímž kupříkladu deaktivuje nepřátelská zařízení, navíc by měl dostat jakýsi chameleonní oblek. Jak tedy sami vidíte, odlišnosti tu jsou a ne že ne.

Enemy Territory: Quake Wars Jelikož jde o multiplayerovou střílečku, připravte se na časté umírání a také respawnování, které probíhá na základně. Mapy jsou však rozsáhlé a nebylo by zrovna příjemné se tahat z báze až do bitvy, tudíž přišli autoři se šalamounským řešením. Základna bude mobilní a ve chvíli, kdy dobudete nový sektor, přemístí se právě tam. Ke všemu může inženýr/Constructor v jejím okolí vystavět obranná zařízení či stanoviště pro odstřelovače.

V jiných multiplayerových střílečkách slouží vozidla jen jako zrychlující prostředek či větší palebná síla, míní vývojáři. V Quake Wars by se měly dočkat taktičtějšího využití. Kupříkladu GDF-Trojan dokáže převážet až šest vojáků. Pokud mu ovšem Stroggové, poplatně fyzikálním zákonům, prostřelí jeho šest kol, zůstane APC bez možnosti pohybu stát. Pořád ale může sloužit jako obranný val nebo střílna. A kolemjdoucí inženýr mu pak namontuje nová kola. Každý voják bude moci jednou za čas požádat o nějaký ten stroj. O pevných bodech, kde se vozidla v pravidelnýchEnemy Territory: Quake Wars intervalech objevují, nemají tvůrci valného mínění. Zda půjde využívat i služeb nepřátelských vozidel, zatím není jasné. Designéři o tom velice usilovně přemýšlí. Nicméně válečných prostředků bude více než dost – ať už na zemi, ve vzduchu či dokonce na vodě. Už se nemůžeme dočkat!

Válečných prostředků bude více než dost – ať už na zemi, ve vzduchu či dokonce na vodě. Už se nemůžeme dočkat!

Z původního kódu DOOM 3 enginu toho příliš nezbylo, protože ten by v původní verzi nedokázal plynule zobrazovat obří mapy pro 32 hráčů a množství vozidel. John Carmack tak svůj nástroj významně upravil a ten nyní vypadá lépe, než kdy jindy, přičemž se směle může řadit ke špičce žánru. Uvidíme, jaké budou hardwarové nároky.

Enemy Territory: Quake Wars každopádně má potenciál stát se velkým multiplayerovým hitem a pokořit i dosavadního vládce – Battlefield 2. Značná rozdílnost obou stran, skutečně hodnotné využití bojových vozidel, zajímavý systém postavený na plnění úkolů, rozsáhlé a zajímavým prostředím oplývající mapy a spousta originálních nápadů navrch, to by podle nás mělo stačit k výbornému hernímu zážitku.

Index očekávání: 90%

Autor:


Témata: software

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

Hordy zombie a mumie. Strange Brigade už ani nemůže být béčkovější

Strange Brigade

Strange Brigade je bezduchá kooperativní akce, v níž jde jen o nekonečné střílení zástupů nepřátel. I takové hry jsou...

The Surge 2 láká na ještě detailnější odsekávání končetin

The Surge 2

Líbilo se vám skvělé akční RPG The Surge z loňského roku? Příští rok dostanete pořádný nášup toho samého.

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...



Najdete na iDNES.cz