• Grafika a hudba
  • Svižná hratelnost
  • Zajímavý příběh
  • Kolísavý framerate
  • Občas zazlobí ovládání u skákání

Atmosférické dobrodružství s dvěma zajímavými hrdiny a neoriginálními, ale zábavnými herními principy.

Vývojářské studio s bezvadným názvem Ninja Theory nemá na kontě desítky her, ale i tak je mezi hráči docela proslulé, hlavně díky jejich akční adventuře Heavenly Sword. Ta okouzlila spoustu novinářů i hráčů. A současně je namlsala na další projekt, který si Ninja Theory vzalo na starost.

Enslaved: Odyssey to the WestA Enslaved je přesně to, v co jsme doufali. Strhující akční adventura, která se chlubí jak skvělou hratelností, tak postavami, na které rozhodně nezapomenete pět minut po dohrání. A navíc přidává špičkovou grafiku.

Zpočátku vás asi vysloveně neokouzlí, začíná a hraje se podobně jako spousta her. Ale čím déle budete trávit čas v její milé společnosti, tím více si uvědomíte, jak povedená hra se ocitla ve vaší konzoli. Nedočkáte se sice žádných převratných novinek, originalita, alespoň co se herní náplně týče, tu prim nehraje. Ale veškeré použité principy jsou řemeslně zvládnuté dobře a i když se občas objeví menší chybka, ve finále si hra zaslouží pochvalu.

Enslaved: Odyssey to the WestDěj je zasazen do budoucnosti vzdálené asi 150 let. Není nijak velkým šokem, že Země je zdevastovaná celosvětovou válkou, která z planety udělala místo, kde se jen těžce přežívá. Z honosných měst zbyly ruiny, všude se prohánějí krvelační roboti, ráj se rozhodně nekoná.

Lidí příliš nepřežilo a ti, kteří měli to "štěstí", že neskončili jako rozkládající se mrtvoly, jsou obvykle zotročeni mechanickými bytostmi. Lapen byl i hlavní hrdina, který si nechá říkat Monkey. Zrovna je odvážen otrokářskou lodí, když mladá dívka Trip, která je také zajata, způsobí pár technických problémů a vzdušné plavidlo se řítí k zemi.

Oba uniknou, i když Monkey nepřistane zrovna hladce. Když se probudí, má na hlavě zvláštní čelenku. Milá Trip mu oznámí, že pokud jí nepomůže dostat se do vesnice, ze které byla unesena, čelenka ho jednoduše odrovná. Od této chvíle se od Trip málokdy vzdálíte, doprovází vás 99 % času a je doslova smrtelně důležité, aby se jí nic nestalo, protože pokud se zastaví srdce jí, pak to samé Enslaved: Odyssey to the Westčeká i vás.

Předpokládáme, že mnoho z vás asi rovnou ohrnulo nos, protože starat se o další postavu může být pěkná otrava. V Ninja Theory to ovšem zvládli skvěle. Trip není dobrá bojovnice. Zvládne maximálně vyslat elektromagnetický puls, který na moment omráčí nepřátele, ale je velmi soběstačná, nečeká jen skrčená v koutě a dokonce umí pár věcí, které vám hodně ulehčí cestu.

Obvykle se Trip dostane tam, kam je potřeba sama a vy jí nemusíte nikterak pomáhat. Čas od času vás sice požádá, abyste ji hodili na vyvýšené místo, kam se sama nevyšplhá, nebo na sebe upoutali pozornost střílejících robotů, aby se mohla dostat do bezpečí, ale rozhodně není vůbec časté, že by se ocitla ve šlamastice, ze které by bylo nutné ji každé dvě minuty zachraňovat.

Nefigurujete tu jako chůva, ale jen občas nabídnete pomocnou ruku. Navíc, Trip se vám na cestě bude hodit. I ona na sebe umí přilákat střelbu, za což budete několikrát hodně rádi a navíc díky ní můžete vylepšovat své schopnosti. Také u Enslaved: Odyssey to the Westsebe nosí léky, které vám pomohou, když se vám zrovna nebude dostávat zdraví a ještě disponuje vážkou se skenerem. Lze ji ještě požádat, aby někam popoběhla nebo zatáhla za páku, ale toho využijete hlavně při řešení několika hádanek. Jinak je Trip aktivní sama od sebe a nijak vás nezdržuje ani neotravuje.

Monkeyho hlavní starostí bude hlavně skákání, nějaké to bojování a pár rébusů. Hopsáním strávíte nejvíce času. A design úrovní je tomu přizpůsoben na jedničku. Skákání je dynamické, není zdlouhavé a ovládání je poměrně přátelské, takže si není na co stěžovat.

I když je možné, že někteří neocení, že v podstatě nelze spadnout. Pokud byste chtěli skočit někam, kde není šance se zachytit nebo dopadnout na další plošinku, tak to jednoduše nejde. Monkey se tomu brání zuby nehty a vy ho k tomu prostě nedonutíte. Možná to ubírá na obtížnosti, ale s ohledem na to, že mise nejsou úplně malé a jsou hopsáním naplněny až k prasknutí, je to svým způsobem dobře. Jinak by hráč asi padal neustále a hra by nebyla tak svižná.

Enslaved: Odyssey to the WestA trošku šikovnosti je také potřeba, protože nestačí jen stisknout tlačítko pro skok, ale ještě musíte správně nasměrovat ovládací páčku a na některých místech i skok správně načasovat. Párkrát to bylo malinko problémové, když například došlo ke skoku nahoru místo dolů, ale jak bylo řečeno, ovládání je přívětivé a větší zádrhely na vás nečekají.

Chytlavý je i boj. Monkey má k dispozici výsuvnou tyč, která má několik funkcí. Kromě standardního boje na blízko z ní lze ještě střílet plazmové a ochromující výboje. Přístupné jsou dva údery pro boj zblízka, blok, úskok a postupem času můžete získat pár speciálních úderů s pomocí Trip. Střelba je řešena v podstatě dvěma tlačítky a tím to hasne. I přesto lze provádět velmi atraktivní kousky.

Alex Garland

Tento anglický spisovatel se narodil v Londýně a upoutal pozornost hned svým prvním dílkem Pláž. Ta se nejen stala kultovní, ale také se podle ní natočil film, který dostal na starost režisér Danny Boyle. A nebyla to jejich poslední spolupráce. Alex napsal scénář k jeho filmu 28 dní poté a sci-fi dramatu Sunshine.

Garland měl také na starosti první verzi scénáře k filmové podobě hry Halo, který by se měl (i když to se může změnit, nebylo by to poprvé) dostat do kin v roce 2012. Na Enslaved pracoval Garland jako spoluscénárista a nutno poznamenat, že odvedl dobrou práci.

Enslaved: Odyssey to the WestJelikož nepřítelé mají různé styly boje, je potřeba i trošku taktizování. Hra se tak nezvrhne jen ve zběsilé mačkání dvou tlačítek, ale čas od času bude třeba použít určitou taktiku. Například ochromující úder na moment neutralizuje energetický štít. Speciálně to platí pro bossy, které lze zranit jen určitým způsobem.

Několikrát dojde i na hádanku. Jde pro příklad o posouvání mostů, nic vysloveně složité, ale trocha selského rozumu bude potřeba. Nebo hodně experimentování. Dalším zpestřením jsou mise, kde se proháníte na vznášejícím se disku, který má Monkey k dispozici a jednou se projedete na člunu. Stereotyp tak v podstatě nehrozí. Enslaved zvládá držet si nudu daleko od těla.

A kdybyste si přece jen chtěli na chvilku oddechnout, tak zabruslete do menu, kde lze vylepšovat vlastnosti našeho hlavního hrdiny. Jsou rozděleny do čtyř kategorií – štít, zdraví, střelba a boj. Úpravy zakoupíte za červené orby, které jsou rozházeny všude po misích nebo vypadávají z nepřátel. Možností je Enslaved: Odyssey to the Westrelativně dost, takže nezbývá než sbírat orby a zvažovat, co se vám v danou chvíli hodí nejvíce.

V čem hra opravdu exceluje, je vizuální stránka a ztvárnění hlavních postav. Nebudeme tvrdit, že Enslaved je nejlépe vypadající hra na konzolích, ale některé scenérie jsou prostě úchvatné a mimika postav stěží hledá konkurenci. Milé je, že oběma hlavním postavám byla "vdechnuta" duše. Chovají se "lidsky", dávají najevo své emoce, jsou tak živí, jak jen mohou virtuální hrdinové být.

Hodně k tomu přispívá špičkové namluvení, kterého se ujal Andy Serkis (Glum z Pána prstenů). A i když hrubý nástin příběhu na to nevypadá, i děj je netradiční. Však se na něm podílel Alex Garland, který je úspěšným spisovatelem.

Ale ani tak povedený titul se nevyhnul několika nešvarům. Ty hlavní se týkají technické stránky, především pak toho, že v určitých momentech se hra trošku Enslaved: Odyssey to the West"seká". Dál by možná s ohledem na duo hlavních hrdinů stála za úvahu i hra pro dva hráče.

Enslaved je opravdu příjemným akčním dobrodružstvím, které rychle odsýpá, představuje dobře ztvárněné hlavní hrdiny, osloví hezkou grafikou, skvělým nadabováním i chytlavou hudbou. Dobrá, nebudeme lhát, nenabídne nic nového, ale ono je to fuk, těch 11 hodin hraní se budete bavit a nějaká absence originality v herních principech vám bude ukradená.

85 %

77 %

Doposud hodnotilo 123 čtenářů