Etherlords II - dojmy z CZ betaverze

  12:00aktualizováno  15. září 5:05
Na jedné straně RPG strategie, na druhé tahová a fantasticky hratelná soubojová část. Sami si navíc sestavujeme vlastní herní balíčky, díky čemuž se hra jen tak neomrzí - čtěte naše první dojmy z české betaverze.

Etherlords?
Etherlords 2 Víte co mají společného strategická série Heroes of Might & Magic a Etherlords I? Jedná se o strategie s pohádkovou / fantasy tematikou, propracovanými tahovými souboji a v neposlední zmiňme i nadprůměrnou kvalitu zmíněných titulů. Liší se naopak zpracováním dané tematiky a popularitou. Zatímco Homam zná každý, Etherlords, ač se jedná o vynikající titul, své svoje kvality prodat příliš nedokázali (což je bezesporu škoda). Druhý díl, který se s českými titulky relativně brzy objeví na pultech obchodů, však přináší dostatek změn, což z něj, alespoň podle prvních dojmů z betaverze, činí dostatečně zajímavý kousek.

Konkrétněji
Hru si můžeme rozdělit na dvě části – strategickou, ve které sbíráme suroviny, plníme různé úkoly a hlavně sledujeme příběh, jenž sehrává celkem podstatnou roli. Druhá část, soubojová, pouze prohloubila první díl – pro připomenutí: střetnou se dva hrdinové, kteří mezi sebou svádějí boj na život a na smrt pomocí prostředníků. Těmi jsou vyvolané bytosti a samozřejmě šílené množství kouzel, všechno na principu karetní hry – hráč si vlastně líže karty se kterými Etherlords 2 hraje. A právě v sestavování vlastních balíčků karet a jejich vyvažování spočívá ta nejzábavnější část hry, která vyvrcholí duelem dvou hrdinů. A nenechte se zmýlit, i když se jedná o karty, které svádějí k závěru, že záleží na náhodě, není to příliš pravda – silný strategický element spojený s nelehkým rozhodování které potvory obětovat, jakou kartu použít a podobně, zůstává pevně zakořeněn.

Zkoumáme mapu
První část hry však představuje v úvodu zmíněná strategická mapa, která obsahuje všechny herně nezbytné lokality, suroviny a samozřejmě nepřátele. Hlavní hrdinka / hrdinka hry po této nebezpečné zemi nechodí po svých, ale vozí se na více či méně uvěřitelných tvorech. Zásadní herní atribut nicméně spočívá v tom, že v této strategické části se vše, oproti prvními dílu, odehrává v reálném čase - tedy žádné tahy, dny volně plynou. Během těchto dní autoři připravili řadu předem připravených událostí. Hráč provádí několikero činností – v první řadě samozřejmě prozkoumává do tmy oděnou mapu. Nechybí spřátelené postavy, se kterými vede dialog, čímž hráč postupně odkrývá spletité nitky Etherlords 2 příběhu právě započaté války. Na mapě se vyskytuje i řada surovin, které se hodí později – spřátelená postava nám výměnou za část z nich připraví zajímavé kouzlo, případě narazíme-li na obchod, nakoupíme si hromadu nových a často i podstatně účinnějších kartiček. Mapy jsou koncipované tak, že nabízejí svoji hlavní cestu vedoucí k cíli, kterou lemuje řada odboček. Na těchto odbočkách samozřejmě narazíme na nepřátele – ti však mohou strážit od běžných surovin i hodně zajímavý artefakt, případně můžeme doufat i v nějaké nové karty po mrtvém nepříteli.

Bojujeme
Tím se propracováváme k soubojům a přiznejme si, že právě o nich tahle hra je. První věc – máme připravený balíček karet, avšak již během několika prvních bitev se naše z počátku nulová zásoba "karet navíc" rozroste. A právě z této banky si obměňujeme postavený balík. Souboj probíhá následovně (protřelí hráči nechť odpustí jisté zjednodušení) – střetnou se dva hrdinové, kteří se za pomoci karet snaží zlikvidovat. Karty máme dvojího charakteru – bytosti a kouzla. Každé vyložení karty stojí (u každé Etherlords 2 karty individuálně) daný počet many – například potvora o síle 1 a životech 1 stojí 1 manu, zatímco jiná kreatura o síle 3 a životech 3 se schopností létat stojí 6 many. Pro každé kolo hrdinové disponují určitým počtem many, která se jim v kole následujícím regeneruje – například první kolo je to jedna mana. Druhé kolo už dvě, třetí tři... Díky tomu pomalému tempu hráč v prvním kole nemůže vyložit silnou potvoru; je to hodně o strategii, jak si každý svůj balíček koncipuje (někdo se spoléhá na levné a slabé potvory, jiný třeba na drahé, ale silné...). Kouzel je ohromné množství – můžeme si posilovat vlastní potvory, dávat různá prokletí na ty nepřátelské, boostovat manu... ale nalezneme zde i karty, které po nás žádají například obětování některé naší bytosti, abychom dosáhli kýženého účinku karty. V hlavním menu hry nechybí přehledná encyklopedie všech karet s podrobnými popisky a použití a účincích.

Možnosti kartiček
Etherlords 2 Jednotlivé potvory samozřejmě necharakterizuje pouze jejich síla a životy, většinou totiž disponují i nějakou unikátní vlastností (létající jednotka, za obětování vlastního života uštědří zranění cílové bytosti, útočí vždy jako první, regeneruje životy, uděluje navíc zranění jedem...). Boj se dělí na dvě fáze – vykládáme karty a určujeme bytosti, které zaútočí. Oponent teď má dvě možnosti – hráčem poslané útočníky blokovat svými jednotkami. Pokud žádné nemá, útočníci automaticky útočí na nepřátelského hrdinu. Jakmile jednomu z hrdinů klesnou životy na nulu, bitva končí. Po vyhrané bitvě hráč obdrží jednu či více zajímavých karet a nechybí ani zkušenosti. Při postoupení o úroveň si hráč volí jednu z nabízených dovedností, které lze později samozřejmě prohlubovat. Hru také mohou významně ovlivňovat specializace, kdy si hráč z nabízeného seznamu jednu vybere a ta jediná účinkuje. Právě některé specializace přímo podporují určité balíčky karet. Mimo karet hrdina dále může během bitvy použít – vlastní-li nějaký – mocný artefakt.

Etherlords 2 Zpracování, dojmy, lokalizace
Co se týče technického zpracování, neponechali autoři nic náhodě – vše je 3D. Na strategické mapě si lze otáčet se scénou, nechybí ani přibližování, při bitvách zase můžeme sledovat povedené animace jednotlivých kreatur a nechybí ani graficky efektní kouzla. Design úrovní dopadl na jedničku, což podporuje i nevtíravý, ale důležitý přeběh a samozřejmě vyváženost nepřátel. Prakticky až do konce kampaně je s kým bojovat. Boje se samozřejmě jen tak neomrzí, poněvadž stále narážíme na nové nepřátele, kteří disponují zase novými kouzly, proti nimž se hráčova zatím neporazitelná sestava karet nemusí vůbec chytat. Zhodnocení lokalizace si necháme až na plnou verzi, poněvadž česká betaverze – z níž, mimochodem, některé magazíny již psaly recenzi – obsahuje ještě místa bez popisků, případně občas příliš nesedí slovosled / otrocký překlad. I přesto mám z druhého dílu velmi příznivý dojem.

Index očekávání: 8/10

Etherlords 2 Etherlords 2

Autor:
Témata: Might & Magic

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Dal pěstí feministce v Red Dead Redemption 2, YouTube mu odstavil kanál

Red Dead Redemption 2 - hlavní hrdina mlátí aktivistku

Youtuber vystupující pod přezdívkou Shirrako zveřejnil video, v němž ve hře Red Dead Redemption 2 dá ránu pěsti...

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

PRVNÍ DOJMY: Svět Falloutu 76 je obrovský a detailní, ale vládne mu nuda

Fallout 76

Prvních několik hodin ve světě nového Falloutu nás příliš nepřesvědčilo. Rozlehlý svět není zaplněný adekvátním obsahem...

World of Warcraft Classic je trip pro nostalgiky. První dojmy

World of Warcraft Classic

Návštěvníci akce Blizzcon, ale i majitelé virtuální vstupenky, si vyzkoušeli, jak se hrál World of Warcraft v době...

Další z rubriky

Life is Strange 2 ukázal nové hlavní hrdiny, ale jinak zůstává stejný

Life is Strange 2

Vývojáři z Dontnod na Gamescomu konečně ukázali první záběry z chystaného pokračování vynikajícího seriálu Life is...

PRVNÍ DOJMY: Svět Falloutu 76 je obrovský a detailní, ale vládne mu nuda

Fallout 76

Prvních několik hodin ve světě nového Falloutu nás příliš nepřesvědčilo. Rozlehlý svět není zaplněný adekvátním obsahem...

Mutant Year Zero je jako XCOM s příběhem a zvířaty. První dojmy

Mutant Year Zero: Road to Eden

Vezměte Fallout, XCOM, Beyond Good & Evil a pořádně je zamíchejte. Na výsledku si pochutnají příznivci hardcore...

Najdete na iDNES.cz