Europa Universalis 2 - pokořte Evropu

12:00aktualizováno  15. února 2003 10:22
Hra pro věrné fanoušky prvního dílu - tak nejlépe by se dalo charakterizovat pokračování historické realtimové strategie Europa Universalis z dílny švédského týmu Paradox Entertainment. Objevily se zde nějaké zásadní novinky, nebo zůstalo vše při starém? Co všechno se změnilo oproti prvnímu dílu?
70

Europa Universalis 2

Výrobce: Paradox Entertainmen

Europa Universalis 2 V intru se autoři, švédští Paradox Entertainment, kasají, že tuto hru vyrobili pro své věrné fanoušky. Evidentně se tomu tak stalo, protože jinak nelze až do očí bijící podobnost mezi prvním a druhým dílem historické realtimovou strategie Europa Universalis vysvětlit…

Napoleon byl bezesporu velký vojevůdce. Udělal však jednu chybu, která se stala osudovou už řadě vojevůdců před ním a jistě se stane i po něm: překročil hranice Ruska. Tam zkapal jednoduše z toho důvodu, že jeho vojsko prostě zmrzlo. A boj s vojáky zvyklými na kruté tamější zimy byl v podstatě nemyslitelný.

Recenze prvního dílu v českých herních časopisech si byly vesměs docela podobné. Chválily hru za zajímavý nápad, netradiční zpracování, naopak káraly špatně vymyšlené ovládání a reálný čas, který hře neslušel. A v podstatě totéž bychom si mohli říci (a také řekneme) i dnes, ale protože těmito dvěma odstavci bych kvótu 5 000 znaků pro recenzi danou nezaplnil, budu tyto hluboké myšlenky muset poněkud rozvést. Pro vás, kdo nemáte náladu to číst, stačí přeskočit k tabulce hodnocení a pak k nějakému zábavnějšímu článku.

Europa Universalis 2 Europa Universalis 2 je historická strategie, která na první pohled připomíná deskové hry. Jediná herní plocha, která je tvořena mapou světa, je rozdělena do několika stovek provincií, které budete spravovat, dobývat a vůbec si s nimi tak nějak pohrávat. V každé provincii můžete provádět činnosti výrobní a stavební. Můžete si tak – pokud ovšem máte dostatek lidských zdrojů – naverbovat a vycvičit armádu, která je rozdělena do tří sil: pěšáci, jízda a dělostřelectvo. Nechybějí ani lodě, které ovšem můžete (vcelku pochopitelně) vyrábět pouze v pobřežních provinciích. Bohužel se nekoná plavba po řekách, ani těch největších, což je celkem škoda.

S následně vyrobenu armádou se vydáváte dobývat další kraje. Pohyb vypadá tak, že se vám postupně s ubíhajícím časem zaplňuje červená čára vedoucí k místu určení zelenou barvou. Když se zaplní úplně, jednotka se přesune. Boje jsou zpracovány celkem jednoduše a do taktiky mnoho nezasáhnete. Jednotky se prostě mezi sebou řežou a postupně jim ubývá energie. Nejdůležitější je tedy spíše počáteční rozhodnutí o tom, zda a s jakým počtem vojáků se boje účastnit. Taktických manévrů a la Napoleon se rozhodně nedočkáme.

Europa Universalis 2 Když už jsme u toho Napoleona, měli bychom se trochu rozepsat o možnostech hry, mezi kterými se nachází i kampaň, ve které se budete moci stát Napoleonem a v ideálním případě napravit jeho neúspěšné tažení do Ruska a ovládnout celý svět. Kromě této kampaně – mé oblíbené, neboť zrovna charismatického Francouze mám docela v lásce – si můžete vybrat ještě z pěti dalších neméně zajímavých, byť boje mezi čínskými dynastiemi asi zrovna nejchytlavější záležitostí pro našince nebudou. A pokud se vám tyto historicky relativně věrné scénáře znelíbí, máte i možnost volné hry, kdy si můžete nastavit kritéria vítězství: počet zabraných provincií, splněných historických úkolů nebo ještě něco úplně jiného. Variabilita hry je víc než slušná.

Staří Římané rozlišovali války na dobyvačné a trestné. Při dobyvačných bylo vojevůdcům přísně zakázáno plenit kraj, ničit pole, pálit úrodu a vesničany i veselit se s vesničankami: počítalo se s tím, že z nich jednou budou občané říše. Zato při trestných výpravách bylo toto nejenže povoleno, ale dokonce přísně nakázáno, aby tak nehodné národy poznaly hněv nejsilnějšího národa starověku.

Europa Universalis 2 Celá hra se odehrává na velmi rozsáhlé světové mapě rozdělené do řady provincií ani ne tak podle velikosti, jako spíš podle důležitosti. To znamená, že třeba v jižní a střední Americe je provincií méně než v Evropě, byť zeměpisná rozloha těchto krajů naši matičku daleko převyšuje. Ne všechny provincie ale stačí dobýt a obsadit. Někdy je třeba provincii ještě osídlit svými osadníky a takříkajíc „domestikovat“. A samozřejmě je vždy třeba stavět dodatkové budovy. Dlouho si totiž nevystačíte s tím, co dostanete do začátku: k prostému vojenskému stanu tak přibudou chrámy, dílny a manufaktury. Stavění není úplně klíčové, ale i tak se bez něj neobejdete. Kdo vytvoří pouhé demoliční čety ultrasilných jednotek ve stylu mongolských nájezdníků, brzy dojede na to, že za sebou nechává jen zpustošenou zem a vypálená pole. Ačkoli diplomacie není nijak zvlášť propracovaná (třeba Civilizace 3 má lepší), je radno neignorovat výzvy a smlouvy, které s počítačovými protivníky uzavřete. Není nic horšího, než když se proti vám spojí polovina kontinentu…

Europa Universalis 2 takhle vypadá jako poměrně zajímavá historická strategie s netradičním zpracováním. Bohužel tu je ještě fakt, že jde o strategii realtimovou, které ani možnost zastavit čas a rozdat rozkazy prostě nepomáhá. Ve chvílích, kdy se nic neděje, je hra Europa Universalis 2 příliš pomalá a chybí zde tlačítko ukonči tah. Na druhou stranu tehdy, kdy naprosto nestíháte (což je situace, která by v tahovém režimu nikdy nemohla nastat), je hledání miniaturního tlačítka na zastavení času dost infarktovou záležitostí. Takovýto koncept hry je podle mého názoru krokem zpět a úlitbou hráčské komunitě, která si spíš oblíbí průměrnou strategii v reálném čase, který je teď IN, než by si zamilovala kvalitní strategii tahovou. Je to trochu škoda, obzvlášť, když jde téměř o jediný vážnější nedostatek Europy Universalis 2.

Těžce obrněný rytíř byl ve středověku v podstatě neporazitelnou jednotkou. Skulina mezi ocelovými pláty se hledala jen těžko, a tak jedinou šancí bylo jej znehybnit a omráčit. Avšak s nástupem renesance a baroka se bitvy začaly vést jiným způsobem a těžcí a nepohybliví obrněnci měli problémy s rychlými lehkoodděnci, lučištníky nebo střelci z kuší, kteří je obtěžovali ze zálohy. Definitivně klíčová úloha rytířstva armádu opustila s příchodem střelných zbraní, které dokázaly i těžké pláty prorazit.

Druhým nedostatkem, který sice není tak vážný, ale také zrovna nepotěší, je nedomyšlené ovládání. To bylo v podstatě převzato z prvního dílu a už před rokem jsme ho kritizovali jako neergonomické, nešikovné a anti-user-friendly (toť slovo!). Co mi na něm tak vadí? Správa Europa Universalis 2 provincií je rozdělena do několika zbytečných a nepřehledných obrazovek, u oznámení o útoků chybí tlačítko, které by vám umožnilo rychle přizoomovat do dané provincie, tlačítka jsou nepopsaná, malá, podivně rozmístěná a je jich zbytečně moc.

Co se technického zpracování týče, je Europa Universalis 2 2D a na nic si nehraje, což osobně velmi oceňuji. Na druhou stranu: ač se provinciím, jednotkám a lodím nedá upřít jistá míra roztomilosti, poměrně brzy se okoukají a nastoupí stereotyp. Což je při prodlevách v nudných fázích hry obzvláště nebezpečné. Zato hudba se povedla výborně. Hra obsahuje několik melodií (kupodivu ve formátu MP3) přesně vystihujících historickou a tak trochu zatuchlou atmosféru. Tady jsem body přidával.

Co dodat závěrem? Opět tu máme kvalitní a povedenou historickou strategii, která si nehraje na hardcore dílo pro maniaky, ale snaží se přiblížit zajímavé momenty dějin populární formou všem. Bohužel se jí to i přes roztomilou grafiku, skvělou hudbu, originalitu námětu a slušnou hratelnost nedaří tak docela, a to ze dvou důvodů: kvůli použití reálného času a ne úplně příjemnému ovládání. Co s tím? Výsledek vidíte sami v tabulce hodnocení.

Europa Universalis 2
Výrobce: Paradox Entertainment
Vydavatel: Strategy First