EverQuest 2: Robota v hávu bohatství

12:01aktualizováno  8. března 1:23
Po dlouhém odkládání, které SOE využilo k výrazným změnám ve své hře, přinášíme pohled na svět Norath 500 let po příběhu prvního dílu. Může se EverQuest 2 měřit s World of Warcraft?
76

Everquest 2

Výrobce: SOE

EverQuest 2 Láska a nenávist, nenávist a láska. EverQuest. Tři slova, která k sobě patří jako Level a jeho čtenáři i po deseti letech. Byl to právě EverQuest, co definovalo žánr moderní online hry v plně trojrozměrném pracování. I když nebyl první, na dlouhá léta se stal nejlepším. Nabízel ve své době skvělou grafiku, vzrušující pocit z živoucího virtuálního světa. A právě proto jej tisíce partnerek nebo matek hráčů začalo nenávidět, protože jim jejich blízké kradl.

Autoři původního Everquestu, tedy tým, který vymyslel herní systém a provedl jeho nastavení, měli všichni vysokoškolské vzdělání v oblasti sociologie nebo psychologie. Tento kvalitní základ v podobě znalosti fungování lidské psychiky znamenal ve výsledku silnou sounáležitost hráče s virtuálním světem, jinak řečeno, díky znalosti slabin lidské duše EverQuest způsoboval velice rychle kvalitní závislost, v průměru silnější než jiné online hry, kterým chybělo to nebo přebývalo ono.

Díky vzdělání autorů původního Everquestu způsoboval EQ1 velice rychle kvalitní závislost, v průměru mnohem silnější než jiné online hry

Původní tým, který z EverQuestu udělal nejúspěšnější online hru západní polokoule naší planety, už dávno odešel. EverQuest převzala společnost Sony Online Entertainment, která pod svou taktovkou nejen vydala několik datadisků pro původní EverQuest, ale rozhodla se k odvážnému kroku. Graficky zastaralou hru se rozhodla oživit v nové podobě, v samostatné hře, která dokáže oslovit hráče původního EverQuestu a zároveň přiláká masy nových hráčů, protože trh zaměřený na skupinu online veteránů je už nasycen a se stále novými hrami je obtížné prosadit na trhu nějakou novinku.

Jednou z nejdůležitějších věcí pro hru typu MMOPRG je příběh, který dává všem obyvatelům virtuálního světa identitu a smysl života. V případě EverQuestu 2 mělo Sony velice ulehčenou práci. Příběh herního světa Norrath je propracován díky sedmi letům trvání a rozvoje původního EverQuestu, Sony jen stačilo posunout druhý díl dopředu v čase oproti jedničce a vymyslet kolem něj nějakou omáčku. Ta se skládá ze dvou ingrediencí, které bychom mohli opět označit jako již v úvodu zmíněnou lásku a nenávist, dobro a zlo. Přibližně 500 let od příběhu vyprávěného v původním Everquestu došlo ke katastrofě, která na celé planetě zanechala jen dvě bašty civilizace.

EverQuest 2 Města Queynos a Freeport se snad z rozhodnutí bohů staly protipóly, zatímco jednomu vládne vlídná a citlivá královna Antonia Bayle, jejíž moudrost přitahuje k městu všechny dobré postavy, druhé se stalo doménou krutovládce Lucana D'Lere. Zbytek světa jsou ruiny a místa osídlená kostlivci, zombiemi a dalšími ztělesněními zla. Ale jak i pozemská příroda ukazuje, z každé katastrofy vede cesta ven a tak i Norrath se probouzí k novému životu. Na jeho nových obyvatelích bude, zda odhalí slavnou minulost svého světa nebo zda se budou slepě hnát za slávou, bohatstvím a mocí.

Kromě lidí, půlčíků, trpaslíků a několika druhů elfů najdete v Boratthu například o krysáky, kočičí lid nebo trolly a zlobry. Část postav je podle tvůrců hry od narození dobrá a proto mohou sloužit jen Qeynosu, naopak, stereotyp praví, že trollové a jim podobní jsou od nátury zlí, a proto spadají pod krutovládu Lucana D'Lere. Některé rasy mají zachovánu možnost volby mezi dobrem a zlem, skutečná neutralita ale ve světě Norrath 500 PK (Po Katastrofě) neexistuje.

EverQuest 2 Před tím, než si ale hráč vybere konečné povolání pro svou postavu, může se rozhodnout znovu a zradit své rodné město ve prospěch nepřítele. Tento přechod není nic jednoduchého, zrádci nevěří nikdo v novém městě a v jeho soukmenovci jej považují za vyvrhele a kaz na tváři své rasy. Možnosti úprav vzhledu postavy se v detailech liší podle rasy, společné jsou neuvěřitelně rozsáhlé možnosti úpravy očí, barvy pleti, postavení lícních kostí, uší, nosu, rtů, brady a podobně. Podle rasy můžete vybírat mezi desítkami různých účesů, ozdob v podobě náušnic, piercingů, tetování a dalších prostředků sebevyjádření. Tato fáze hry je oblíbená zejména u žen a dětí, muži si ji tolik nezamilují, bytostně tu chybí možnost nastavit velikost poprsí ženských hrdinek.

Všechny postavy do země Norrath připlouvají jako uprchlíci na lodi, na které se zároveň naučí, jak se v novém prostředí chovat. Odměnou za potupný výcvik v chůzi, obchodování a práci s přehledem herních úkolů je rovní kousek lepšího oblečení a pytlíček na věci. Cestu na lodi lze při tvorbě postavy přeskočit právě za cenu ztráty batůžku. Na ostrově uprchlíků se vždy potkáte jen s rasami, které patří do vámi zvoleného města, oba ostrovy jsou ale stejné. Po přistání vás strážný vyzve, a to prosím pěkně hezky nahlas zařve, abyste se mu představili a vybrali si povolání. V tomto okamžiku, kdy se z uprchlíka měníte na užitečného člena společnosti, máte na výběr pouze čtyři základní volby.

V kouzelnické věži dostanete i lekci v řemeslech, pokud o to stojíte, a v bytové architektuře - umísťování předmětů ve virtuálním pokojíčku.

EverQuest 2 Můžete být bojovníkem, kouzelníkem, zvědem nebo kněžím. Vaším úkolem na ostrově je plnit úkoly pro představeného vašeho povolání, všechny se týkají útočících goblinů a vaší odměnou jsou lepší kousky vybavení. V kouzelnické věži dostanete i lekci v řemeslech, pokud o to stojíte, a v bytové architektuře - umísťování předmětů ve virtuálním pokojíčku. Už přímo na ostrově máte také možnost spojit se s ostatními a podniknout něco, co se v terminologii EQ2 nazývá raid - tedy společný hromadný útok na silnou nestvůru, která po své smrti zanechá jako odměnu pro statečné zajímavé předměty. Kromě toho je na ostrově řada drobných úkolů od různých postav. Po dosažení hranice páté úrovně už vám ale ostrov nemá příliš co nabídnout a vy jste vybídnuti k cestě lodí do svého města.

Obě města jsou poměrně rozlehlá a skládají se z několika oddělených "sousedství" pro jednotlivé rasy, které žijí odděleně, nechybí ani stoky a několik míst pro začínající bojovníky. S městem a jeho částmi se každý hráč seznámí prostřednictvím povinného questu, úkolu, bez jehož splnění nelze překonat hranici šesté úrovně. Musíte si pronajmout byt, požádat o občanství, dokázat své čisté (nebo naopak špinavé) úmysly a nakonec starostu přesvědčit tím, že za něj převezmete zodpovědnost a vynesete rozsudky nad několika obžalovanými. Ty, kteří se vám nebudou líbit, zabijete. Odměnou bude nejen získáním občanství, ale další ze zajímavých předmětů, které vám pomohou během vašich dobrodružství. I další průzkum města, a´t už vaší čtvrti nebo okolí, bude probíhat nenásilně, pokud budete reagovat na to, jak na vás mávají a pokřikují ostatní obyvatele, kteří hledají někoho, kdo by jim pomohl tu doručit slíbené zboží, tu uložit peníze do banky (důvěřivci bláhoví) a onde zase nasbírat bylinky a krysí ocásky pro lektvar. Další objevování herního světa je na vás. Pro Dobro i Zlo je k dispozici jedna velká mapa, na kterou jsou napojeny další území, která jsou určena pro pokročilejší postavy a přístup do řady z nich vyžaduje splnění epických úkolů a silnou skupinu.

EverQuest 2 Slovo VYŽADUJE se při hraní EverQuestu 2 dere na mysl velice často. I když tato hra nabízí velice moderní technické zpracování, herní systém je moderní pouze napůl. Moderní je například omezování hráčských rozhodnutí, které se týkají vývoje postavy. Proto jsou na začátku k dispozici pouze čtyři povolání, proto si po deseti úrovních můžete vybrat první specializaci (jednu ze tří) a na úrovni dvacáté specializaci druhou (volba mezi dvěma možnostmi nebo také bez možnosti volby). Celkem se tak počet bojových povolání ve hře vyškrábe na 24, přibližně třetina z nich je dostupná všem hráčům a po třetině povolání je k dispozici vždy pouze v jednom ze dvou měst. Freeport tak ve svých službách nemá žádné Vyvolávače, slouží mu pouze Nekromanti, namísto dobrých Paladinů velí Lucana D'Lere Stínovým rytířům, ani Hraničáře ve Freeportu nepotkáte, leda by zradili.

I od dvacáté úrovně, kdy se konečně stanete hraničářem musíte dále využívat pozičního boje, tedy útoků ze zadu, což je nečestné a bez zvířecího pomocníka také dosti obtížné.

EverQuest 2 Smutným výsledkem tohoto přístupu je malá rozmanitost mezi postavami na nízkých úrovních a potlačení některých herních stylů, například luk není možné používat až do desáté úrovně, první speciální útok dostane postava až na úrovni šestnácté. Do té doby musí budoucí lučištník bojovat stejně jako podlý vrah kvůli nucenému spojení protichůdných povolání do jednoho vývojového stromu. I od dvacáté úrovně, kdy se konečně stanete hraničářem musíte dále využívat pozičního boje, tedy útoků ze zadu, což je nečestné a bez zvířecího pomocníka také dosti obtížné. V boji pak EverQuest 2 příliš nepodporuje bojování na vlastní pěst, bez sehrané skupiny složené ze správných povolání je postup ve hře k pomalý a obtížný a plný běhání, to když se budete snažit najít potvory, které jste schopni porazit. Nejhorší potom je, když vám skupina, se kterou běžně hrajete, uteče příliš daleko ve svém výcviku a vy s nimi už nemůžete hrát ve skupině.

Mor Do Kulí

Většina českých hráčů preferuje hru se svými soudruhy, se kterými jsou spojeni jazykem. V EverQuestu se vyprofilovaly dvě poměrně silné skupiny hráčů, které sídlí na serveru Runneye. Rozděleny jsou podle frakcí na dobré a zlé. Zlou stranu představuje organizace Mor Do Kulí, jejíž základ tvoří dlouholetí hráči původního EverQuestu. Přestože se od nich můžete dočkat pozdravu "Zmar a hnis", určitě vám se začátky ve hře pomohou, ať už radou nebo dokonce levným vybavením. (Díky Petře za ty Adept IV svitky :). Ve Queynosu a okolí najdete guildu Rytíři lva, které jsem si soukromě přejmenoval na řitíře, protože mám odpor k tomu, když si ve hře někdo "přidělí" titul, na který nemá nárok. I Rytíři Lva rádi přivítají nováčky. Všem, je potom určen český komunikační kanál cz, ke kterému se připojíte příkazem /join cz.

Tyto výtky vůči hernímu systému nejsou ojedinělé, naopak, byly natolik hlasité, že během dvou měsíců od spuštění hry SOE přeci jen sáhlo k určitým úpravám, které mají Everquest 2 zpřístupnit většímu počtu hráčů. Došlo tak ke zrychlení získávání zkušenosti při sólo hraní a v malých skupinách dvou nebo tří dobrodruhů. Hráči, kteří tráví ve hře jen pár hodin týdně, pak nejvíce ocení další bonus – postavy disponují vlastností zvanou vitalita, dokud jsou vitální, dostávají dvojnásobek zkušenosti, vitalita se přitom doplňuje v reálném čase, z nuly na sto procent se doplní přibližně po týdnu, kdy je postava neaktivní. A věřte, že je moc příjemné po několika dnech se konečně dostat do hry a sledovat, jak se docela rychle blížíte novému kouzlu.

EverQuest 2 Další změny zahrnují i desítky, možná stovky nových úkolů pro sólo orientované hráče nebo nové potvory, které jsou sice trochu těžší než obyčejné, ale pořád je možné je porazit o samotě a s výrazným bonusem v podobě extra zkušenosti. Těsně před dokončením recenze (nebo spíše po jejím několikátém odložení) do hry přibyly dokonce dungeony pro sólo hráče. Ano, sami pro sebe budete mít poměrně rozsáhlou oblast plnou výzev šitých na míru jednomu silnému hráči či dvojici. Nicméně i nadále platí, že skupina je základ hry, nejen, že budete rychleji "expovat" ale přeci jen si užijete více zábavy, nemluvě o tom, že do některých území se sami nedostanete.

Každé povolání je definováno kouzly a speciálními útoky, které postava obdrží při přestupu na novou úroveň, někdy i mimo tuto hranici. Zároveň každá úroveň definuje nejvyšší možnou úroveň zvládnutí dovedností, které se zlepšují používáním. Díky tomuto systému je snesitelnější dlouhé čekání mezi dosažením nové úrovně, protože často vidíte, že postavička získala tu bodík do používání tupých zbraní, tu bodík v obraně nebo schopnosti vyvolávat určitý typ kouzel. Každé kouzlo nebo speciální útok je k dispozici v několika úrovních. Základní dostane postava automaticky, lepší verze je možné koupit od učitelů, najít v těle potvory nebo koupit od ostatních hráčů, přičemž řemeslníci ve hře mohou určité úrovně dovedností sami vyrábět.

EverQuest 2 Kouzlit a provádět speciální akce je možné pouze, pokud postava disponuje dostatkem energie, zároveň má každý prvek přidělenu časovou prodlevu, do jejíhož uplynutí není možné akci opakovat. V boji je možné speciální útoky a kouzla kombinovat, výsledkem těchto kombinací jsou hrdinské skutky, které přinášejí oproti obyčejným útokům další výhody v podobě většího zranění, vyléčení části zranění nebo zrychlené regenerace zdraví nebo energie.

Speciální akce mají k dispozici i řemeslníci, kteří podstupují obdobnou cestu vývoje postavy. Speciální akce používají při výrobě, kdy s jejich pomocí čelí problémům při výrobě jako je například šmodrchání látky nebo přesolení jídla. Nutnost aktivně zasahovat do výrobního procesu je velice zajímavou částí hry. Výroba je okořeněna i tím, že pokud na problémy nereagujete správně, můžete i umřít. Žhavá výheň a laxní přístup ke kování nemusí být slučitelná se životem. Častěji se ale speciální akce používají k pozitivnímu ovlivnění výroby. Kazem na kráse zpracování řemesel v EverQuestu 2 je systém prodeje ostatním hráčům. Při prodeji jste původně museli být v pronajatém domečku a mít hru puštěnou.Vypadalo to, že Sony Online Enterteinment pravděpodobně uzavřelo tajné smlouvy s elektrárnami a tak nutilo hráče nechávat počítače puštěné třeba přes noc, aby se cenné předměty, ať už vyrobené nebo získané v boji, prodaly. Ani toto už neplatí, tedy částečně, prodávat můžete stále pouze, pokud jste ve hře, nyní ale nemusíte být v pokojíku, ale můžete dělat cokoliv jiného. Počítačů puštěných v noci ale příliš neubylo.

EverQuest 2 Ani řemeslníci, ani zabití nepřátelé vám, alespoň na prvních 20 úrovních, neposkytnou ideální vybavení. jak vyplývá ze jména EverQuest, jádro hry tvoří stovky různých úkolů, které můžete a dost často také musíte plnit. Odměny většinou stojí za to, negativním důsledkem tohoto přístupu je ale nedostatek odměn přímo v boji a často identické vybavení postav stejného povolání na obdobných úrovních. Skupinové útoky do map určených postavám na vyšších levelech samozřejmě speciální předměty přinášejí, pro velkou řadu hráčů jsou ale těžko dostupné. Podle plánů tvůrců hry budou nakonec řemeslníci vyrábět to nejlepší dostupné zboží (až na výjimky), ale je otázkou, kolik hráčů věnuje tolik úsilí výrobě a kolik lidí si bude muset drahé výrobky dovolit. I kvůli zvolenému systému prodeje jsou ceny většiny výrobků opravdu vysoké.

Na čem se ale asi shodnou všichni, je nepochybná kvalita technického zpracování hry, byť za cenu toho, že se pořádně nedá hrát tak na 80 % současných počítačů.

V recenzi se samozřejmě dá jen těžko přiblížit, co všechno se dá v online hře dělat. Vnímání online hry je navíc vždy závislé na očekáváních a osobních preferencích jednotlivých hráčů. Na čem se ale asi shodnou všichni, je nepochybná kvalita technického zpracování hry, byť za cenu toho, že se pořádně nedá hrát tak na 80 % současných počítačů. Jen pro ilustraci, právě EverQuest 2 mě přinutil upgradovat z P4 1,6@2,1 GHz s Geforce 5700 XF a 768 MB RAM na zbrusu nové P4 3 GHz, 1 GB RAM v dual channelu a GeForce 6600 GT - to se nepovedlo ani Doomu 3, ani HL2. S takovým počítačem je možné hrát EQ2 na Very High Details v rozlišení 1280x1024 s přijatelnými 30 FPS.

EverQuest 2 Odměnou je hráči s výkonným počítačem fotorealistická a velice detailní grafika doprovázená takovými věcmi jako je docela dobře udělaný pohyb látky nebo neuvěřitelné světelné efekty při kouzlení. Sami vývojáři tvrdí, že EQ2 půjde hrát na nejvyšší detaily se zapnutím všech možností až tak za dva roky. Pro většinu hráčů ale tyto krvavé HW nároky znamenají hraní v nízkých detailech, kde EQ2 ztrácí polovinu svého kouzla, protože herní systém není "běžnému hráči" tak přístupný jako v případě WoW.

I na slabších počítačích si můžete užít další technickou vychytávku, kterou je téměř kompletní namluvení hry. Není to jen tak, že by postavy ve hře měly naučených pár slov, ale všechny rozhovory týkající se questů jsou namluvené a SOE přidává další zvukové soubory v podobě extra downloadů, které nejsou povinné, ale přidávají více zvuků do měst i do bojů. Trochu zklamáním v té záplavě slov je skutečnost, že hráčské postavy mají místo možností hlasové komunikace pouze několik heknutí v boji nebo při skákání a to vždy pro každou rasu a pohlaví jen jednu verzi. I toto se ale snad s časem změní. SOE se skutečně snaží a novinky do hry přidává téměř každý týden.

76 %

80 %

Doposud hodnotilo 152 čtenářů