Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Everquest 2 - vrátí se král?

  12:00aktualizováno  7. listopadu 3:47
Everquest je jednoznačně nejoblíbenějším ""západním"" MMORPG, tudíž jsme hodně zvědaví na jeho po všech stránkách vylepšený druhý díl. Jak se popere s konkurencí World of Warcraft? Čtěte detailní preview.

Everquest 2 Everquest je pro hráče masivně multiplayerových titulů jednoznačným rodinným stříbrem, na něž většina z nich, tedy pokud nepatří do táborů konkurenčních Ultima Online či Asherons Call, nedá dopustit. Přesně tyto tři tituly před lety rozpoutaly online mánii, která přežila dodnes a mnozí prognostici ji vidí coby žánr budoucnosti. Everquest sice nebyl první vlašťovkou tohoto bezesporu zajímavého herního odvětví, ale prvenství si připsal v jiné, rovněž velice důležité dimenzi. Nikdo před ním totiž nevytvořil MMO hru v kompletně 3D prostředí a po něm v podstatě také nikdo, tedy alespoň ne takovou, která by byla plně áčková. Sony Online Entertainment, dříve vystupující pod názvem Verant, si tak na konto připsali jednu z nejúspěšnějších herních značek v historii. Podle počtu hráčů, jichž je zhruba čtyři sta tisíc, to tak sice možná nevypadá, vždyť The Sims prodali skoro deset milionů, že? Ovšem musíme brát v potaz mnohem důležitější měsíční poplatky, které od každého jednoho hráče činí pěkných deset doláčů. S faktem, že Evequest běží bezmála pět let, i ti nejhorší počtáři pochopí, o jakých částkách tady mluvíme. Připočtěme k tomu ještě mánii s komerčními datadisky ne nepodobnou té u již zmíněnýchEverquest 2 Sims a můžeme si být takřka jisti, že vývojáři nouzi o peníze nemají. A nemalou část z nich se rozhodli investovat i do plnohodnotného pokračování této bez diskuzí kultovní gamesy.

Dragonfly Faerie

Dragonfly Faerie
Domovem tohoto interesantního, s přírodou dobře vycházejícího národa jsou hluboké lesy a bažiny. Před predátory se ukrývají v dobře krytých jeskyních a pokud je nikdo neohrožuje, jsou víceméně mírumilovní. Někteří poutníci věří, že v noci dokonce osvětlují cestu.

Vytvořit pokračování oblíbeného MMORPG je vždycky pořádný kumšt a ne vždy se to musí povést ke spokojenosti hráčů, což je například případ již rok fungujícího Asherons Callu 2, který jednoduše nepřesvědčil a zapadl s tím, že hráči zůstali u dílu prvního. SOE na to jdou od lesa a určitě nechtějí nic podcenit, jelikož pokud by se tak stalo, měli by s rentou na dalších pár let útrum. Jde především o vytvoření uvěřitelného pozadí, které by se nevylučovalo s prvním dílem, jenž má mimochodem vesele fungovat dál. Takže, jak si to tedy scénáristé vymysleli? Inu, musíme uznat, že poměrně chytře – explozí everquestího měsíce Luclin. Fragmenty tohoto nebeského tělesa dopadly do dobře známého světa Norrath a notně poupravily jeho terén. Takto se nemusí opouštět starý známý svět, jen se mu výrazně pozmění prostředí. Everquest 2

Potvory: Bixie

Bixie
Podivná stvoření s ženským tělem připomínající včely. Rovněž se potulují v rojích a hledí si svého, než je začnete provokovat, pak umí být hodně nepříjemné. Žijí v úlech, které mají včelí infrastrukturu, tedy i s královnou. Jejich med je vyhledávaným zdravotním prostředkem.

Ovšem, co se týče samotné náplně, nechtějí tvůrci vynalézat žánr od samého počátku, v tomto případě se oproti předchůdci a jiným dobře známým MMORPG mnoha odlišností nedočkáme. Ale jedné výrazné přece. Kdo hrál nějakou tu perzistentní online hru, jistě dobře zná krušné začátky, které platí bez výjimky pro všechny. Nová generace MMOG je ovšem chce udělat mnohem přístupnější, aby si i laické hráčstvo užilo své. Průkopníkem v tomto směru je World of Warcraft, shodou okolností největší konkurent Everquestu 2. Ten si samozřejmě nechce rovněž nechat ujet vlak, tudíž vedle jednoduchého začátku a ladného vstupu do hry bude kladen důraz i na absenci nutnosti trávit ve hře hodiny času, což je pro první Everquest činnost zcela příznačná. Hardcore pařani jsou martýria se zdlouhavým chozením, vylepšováním postavy a čekáním ještě ochotni podstoupit, jenže od pionýrských dob se mnohé změnilo a kdo se dnes neorientuje na mass-market, jakoby nežil. A potenciál zde vidí i SOE. Jestliže jsou statisíce lidí ochotni hrát vEverquest 2 mnoha
Rasy

Rasy
V Everquestu narazíme na dvanáct rozličných ras, jejich detailní specifikaci si přečtěte na domovských stránkách titulu. Některé jsou známé jako klasické fantasy rasy, jiné pochází přímo z Everquest universa, posuďte sami. Barbaři, temní elfové, trpaslíci, erudité, froglokové, gnomové, poloviční elfové, půlčíci, vysocí elfové, lidé, iksarité, kerra, ogrové, ratonga, trollové a lesní elfové.

ohledech, a řekněme si to na rovinu, nudnou hru, jakým způsobem vzrostou tato čísla, pokud do systému zapadnou i dosud nepříliš zkušení hráči? Odpovím si sám: nastane situace podobná té asijské, kdy takřka každý, kdo má přístup k počítači a ví, co to je slovo hra, mastí nějakou tu onlinovku a milerád si za ní i zaplatí. A teď se podržte – v Asii velice úspěšně funguje hned několik MMOG, v nichž počet hráčů přesáhl jeden milion a další nespočet titulů okupují statisíce hráčů. Komu se tedy v Americe a Evropě podaří protrhnout jakousi pořád trvající skepsi vůči MMOG, objeví nový zlatý důl. A podle nás by to klidně mohl být Everquest 2.

V jádru se svět Norrathu zase až tak moc nezměnil. Pět set let po ději předchůdce žijí města Freeport a Qeynos pořád v rozporech. Zatímco ve Freeportu pořád sídlí ti zlí, tedy temní elfové, ogrové či trolové, tak Qeynos je přesně opačným pólem s mírumilovnými rasami typu vysocí a lesní elfové nebo trpaslíci. Víceméně neutrální hrdinové jako jsou lidé nebo erudité si zpočátku skrz několik questů v podstatě určí, Everquest 2

Na 10 CD?

10 CD?
V jednom oficiálním prohlášení na stránkách hry o betatestu se prezident SOE John Sedley zmínil o hladce probíhajícím betatestu, do nějž se budou přibírat další členové. Ale padlo také slovo o rozsáhlosti hry: momentálně by tato zabrala neuvěřitelných 10 CD nebo 2 DVD. Doufejme tedy, že si tvůrci ještě trochu pohrají s optimalizací. Jinak si připravte aspoň 200 GB harddisk.

komu chtějí sloužit, zda dobru nebo zlu. A nemožné není ani zůstat neutrálním, jen se ochudíte o pozdější zajímavé možnosti a questy. Rozvětvený vývoj charakteru dává silně vzpomenout na Lineage 2. Zpočátku si zvolíte jednu ze čtyř rozdílných tříd postav – bojovníka, zvěda, mága nebo kněze. Prvotní výběr je tedy notně omezený, ovšem s časem přicházejí další a další možnosti. Z takového bojovníka můžete například nejdříve vytvořit válečníka, později pak berserka a s trochou šikovnosti vám ani cesty mnicha nezůstanou uzavřeny. Dohromady je na výběr 48 povolání, jež se vytříbí v průběhu hry a 12 zajímavých ras, z nichž se vybírá hnedle na počátku.

Špičkové technické provedení pozná každý hned na samotném startu, při tvorbě postavy, s níž si užijete takřka stejně švandy jako s proslulým The Sims 2 Body Shopem. No dobrá, možná těch možností bude o něco méně, ale stejně se nám velice zamlouval podsaditý trpaslík s patřičným hárem a ještě hustším vousem, kterému jsme navíc zvolili tmavší pleť, tudíž vypadal jako z toho nejryzejšíhoEverquest 2 fantasy. Nebudeme daleko od pravdy, když prohlásíme, že nejen v tomto grafickém směru je Everquest 2 daleko před konkurencí. Textury ve vysokém rozlišení budí opravdový respekt a skvěle vypadá i každičký detail ve tvářích postav, díky nimž umí vyjadřovat i ty nejsložitější emoce. Úchvatná je rovněž rasa Iksarů, tedy ještěřích bytostí, jejichž šupinatý plášť můžete barevně měnit podle svého gusta. Když už jsme u té grafiky, tak se zmíníme i o fantastickém zpracování všeho ostatního. Především pak nápadité a skvěle provedené prostředí vás jistě ohromí. Na grafických efektech se rozhodně nešetřilo, naneštěstí to však pozná i váš stroj. Vedle dobrého připojení k internetu upotřebíte i grafické karty nové generace a silné procesory.

Spokojeni se svým zevnějškem se vydáte vstříc dobrodružstvím. Nejprve vás ale čeká slušně provedený tutorial, který vás zasvětí do všech tajů ovládání. Je vyveden prostřednictvím cesty lodí, na níž si vás do parády vezme sám kapitán a představí důležitá menu, ovládací prvky a zadá první, primitivní úkoly. Takže musíte najít třeba ztracenýEverquest 2 klobouk, vymýtit nepříjemné krysy nebo udržet rozhovor s vybranými členy posádky. Pravda, pro ostřílené matadory půjde o zbytečnost, ale jak už jsme si řekli, je třeba uspokojit všechny a těch, co nemají zkušenosti, je pořád hodně. Vraťme se však ještě k rozhovorům, na ty v SOE tedy pořádně, jelikož všechna NPC nyní umí mluvit, a to doopravdy, nejen skrz textová okna! Ve hře je celkem 140 hodin mluveného slova, což je nevídaná doba.

Po příjezdu do Qeynosu a jsme si takřka jisti, že takto jsou na tom i ostatní města, budete doslova ohromeni jeho neskutečnou živostí. Po několika chvílích si budete připadat jako doma a ani vám nepřijde, že civíte pouze do monitoru. Po ulicích se promenádují lidé, nevázaně si povídají, paničky se hihňají vtipům. Před hradem hlídkují vojáci, na mostě před školou magie cvičí studenti své začínající čáry máry. Všechny tyhle postavy se rekrutují z tábora NPCček. Everquest 2 chce prezentovat živoucí svět a tvůrci se snaží, aby i postavy ovládané umělou inteligencí působily jako lidé, ne roboti a podle nás se jim to velice pěkně daří. NPC mají svůj denní koloběh, práci, zvyky, koníčky a v noci chodí uléhat ke spánku,Everquest 2 takže stejně jako ve skutečnosti v krásně osvětleném a obrovsky rozlehlém městě narazíte v noci jen na přiopilé námořníky či jim podobné entity. Nejde ale jen o lidské bytosti, které vytvářejí uvěřitelné prostředí. Mluvíme zde o kvetoucích rostlinách, stromech atd. i o zvířatech – psi vesele prohánějí kočky a motýlci se kolem šťastně poletují.

Narozdíl od prvního Everquestu nebudou již ve dvojce hodinové hony s mnoha dalšími hráči na obří monstra. Také příšerně dlouhé, mnohdy i přes den trvající, čekání na pořádného protivníka odpadne. Stejně jako v mnohých dalších MMORPG sází tvůrci na generované questy pro jednotlivce či skupinky, do níž se může vměsnat až šest členů. Do „soukromých úkolů“ vám nikdo nepoleze, tudíž tam v klidu můžete prozkoumávat prostředí a pomalu, ale jistě se probojovávat až k cíli. Jedním z takových zakázek je i chrám Cazic Thule tvořený i podzemní sítí katakomb, na jejichž konci trůni obávaný drak chrlící jedové výpary. Everquest 2

Hned se vstupem do hry dostane každý pařan vlastní obydlí. Zpočátku jde sice jen o obyčejnou haciendu s jedním pokojem, ale až se trochu vypracujete, můžete si pořídit i pěkně rozlehlou vilku a ti nejlepší jistě nepohrdnou výstavbou paláce. Velký důraz má být tentokrát kladen i na reputaci u rozličných spolků a gild. Například, pokud plníte spoustu zakázek pro město, začnou vás všichni více respektovat, tudíž se dostanete k zajímavým úkolům. Také NPC pak budou reagovat přátelsky a obchodníci nabídnou mnohem lepší ceny. Ale reputace může také hodně rychle klesnout v případě, že se nestaráte o blaho obyvatel města nebo jim dokonce škodíte.

Jak to tak vypadá, na sklonku roku nastane veliký souboj mezi Everquestem 2 a World of Warcraft. Obě hry směřují ke zhruba stejnému publiku, ale každý hráč si zřejmě vybere jen jednu. Velkou roli tak bude hrát i to, která z nich vyjde dříve. Každopádně již ze všemožných dojmů z betatestů jsme si prakticky jisti, že obě dvě hry budou velice povedené a rozhodování bude tudíž těžké, ovšem příjemné.

Sony Online Entertainment

Dříve se tato veleúspěšná společnost jmenovala Verant a její tituly vydával moloch Sony, ovšem poté, co si tento výrobce elektronických zařízení všeho druhu uvědomil, s jakými génii spolupracuje, rozhodl si je definitivně pojistit a přejmenovat právě na Sony Online Entertainmet. K tomu došlo v roce 2002 a již tři roky předtím vydal Verant svůj zřejmě nejznámější titul, jímž je právě Everquest. Předtím na komerční bázi fungovala pouze izometrická Ultima Online, ale byl to právě Everquest, jenž přinesl dodnes využívaný třetí rozměr. O jeho úspěchu netřeba pochybovat – start sice nebyl kdovíjak svižný, ovšem časem se celkový počet hráčů vyšplhal hluboko přes čtyři sta tisíc a tento počet si za pomoci sedmi datadisků víceméně konstantně drží. Je sice pravdou, že v této době ze svých pozic už trochu ustupuje, hlavně kvůli novějším titulům, avšak existují desítky tisíc hráčů, kteří Everquest hrají prakticky bez přestání již pátým rokem, a to je velice slušný výkon. Přenesme se nyní malinko časem. Rok 2003 byl totiž pro SOE docela klíčový. Nejprve byla vydána revoluční sci-fi MMOFPS Planetside, v níž se bijí tisíce hráčů formou klasických akcí. Úspěch i datadisk se dostavily, přesto se dá říci, že Planetside nevyužil plně svůj potenciál a nehraje ho zas až tolik lidí, kolik by se dalo očekávat. Registrovaných účtů je totiž „jen“ zhruba sto tisíc. Ale mnohem více očekávaná byla MMORPG Star Wars Galaxies, podle všeho jeden z nejdražších a nejkomplexnějších projektů v herní historii. Start byl vskutku raketový – za první měsíc bylo registrovaných takřka na dvě stě tisíc účtů, pak sice přišel mírný pád způsobený ne úplně vypilovanou architekturou, avšak nyní je hra v důsledku mnohých zlepšení zase na vzestupu. V nejbližší době vyjde i datadisk Jump to Lightspeed, který přinese vesmírné souboje ve stylu X-Wing. SOE má ale i jednu pihu na kráse, jíž je další revoluční projekt – MMORTS Sovereign, která byla ale z důvodů nepřekonatelných problémů při vývoji zrušena.

Index očekávání: 90%

Autor:


Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Potřebuje vůbec někdo další díl šíleného Just Cause? První dojmy

Just Cause 4

Značka Just Cause byla vždy synonymem bláznivé akce v otevřením světě, která skýtala spoustu možností na vyblbnutí bez...

První dojmy: Spider-Man má našlápnuto stát se nejlepší komiksovou hrou

Spider-Man (PS4)

Po filmovém světě bere komiksové vydavatelství Marvel útokem i ten herní. Vyzkoušeli jsme si první dvě hodiny...

Nintendo na E3 opět ukázalo, že je úplně jinde než veškerá konkurence

E3 2018

Pomalu se blížím ke konci svých zápisků z letošní E3, a i když si dávám pečlivý pozor, abych „nenadržoval“ některé...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz