Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Exit – hrdinou na plný úvazek

  12:00
Období nedostatku původních her na PSP začíná být minulostí. Po Lumines či MGA je tu další titul, jenž by neměl, díky své originalitě a zpracování, nechat váš handheld ležet ladem.

Exit Kde by byli superhrdinové bez svých nadlidských schopností? Komixový svět, v němž Superman v pláštěnce odolá leda jarnímu deštíčku, by zůstal napospas, a nebozí lidičkové, bez jediné šance na záchranu, umírají po desítkách smíření se svým osudem. Rakve se plní, a černá kronika se rozrůstá na samostatnou přílohu Mladé Fronty. Extrémní situace si ale žádají extrémní řešení, a i když přijde velká voda nebo začnou padat meteority není vše ztraceno. Superman i Spiderman sice jen smutně přihlíží jak si přírodní katastrofa vybírá svou daň na lidských životech, ale naděje umírá poslední. A tou poslední nadějí človíčků v nebezpečí je Mr. Esc. Mladý muž s průměrnými atletickými schopnostmi, ale neobyčejným smyslem pro improvizaci a odvahou.

A to je to právě kouzlo Exitu – vzájemná kooperace všech zúčastněných postav s vámi, jako velitelem záchranné mise.

Exit Dodat logické hře nějaký faktor, který by ji povýšil na něco jiného než jen na stereotypní žně bodů nebo plnění nelogicky logických úkolů, není nic jednoduchého. Při hraní Exitu jsem si vzpomněl na stařičkou hru na Atari 800, inspirovanou dobrodružným filmem podle Spielbergova scenáře. Tou hrou byli Goonies. Tři děti s různými schopnostmi se musely vypořádat s nástrahami okolí a vzájemnou spoluprací nalézt bezpečnou cestu domů. A o tom je i Exit. Nalézt a vytvořit bezpečnou cestu k úniku všem osobám v ohrožení života. Samozřejmě v časovém limitu a ve značně nebezpečném prostředí. Ale konec náznaků a narážek a pojďme rovnou k věci.

To, co upoutá vaši pozornost hned ze začátku, je grafické podání hry, a tak jím rovnou začnu. Výtečný komixový styl prostředí, s něžně rozjetými rovnoběžkami, zaujme na první pohled. Svou geometrií a barvami lehce připomíná adventuru A Day of the Exit Tentacle od Lucas Arts, ale s regulérními kosodélníky místo dveří a oken se tentokrát nesetkáme. Náhled na interiér budovy, kde se celá záchranná akce odehrává, je zprostředkován bokorysem, tedy podélně „rozříznutým“ vhledem do nitra domu nebo jeho části. I když je Exit přísně 2D hrou, vybavení pokojů i patra samotná jsou vymodelovány ve třetím rozměru, a proto prostředí působí plastickým dojmem. Navíc je 100 misí rozděleno do deseti samostatných bloků, kde má každá desítka svůj vlastní styl. Jednou je to nízkopodlažní domek, jindy nemocnice nebo sklepy, pak přijde na řadu továrna, hotel, metro a v pozdější fázi hry mrakodrapy. Každý blok je uvozen krátkým intrem seznamujícím vás s přicházejícím prostředím a podtrhujícím celkový grafický styl. Styl s velkým S.

Další grafickou lahůdkou jsou postavy. Svým minimalistickým pojetím mi nejvíce připomínají Vib Robbona, králíka, jenž byl hrdinou hudební hříčky na PSOne. Černobílé kontury, jimiž jsou všichni lidé vytvoření, ostře kontrastují s barevnou kulisou. Jen za hrdinou vlaje červená Exit kravata a na hlavě mu dříme žlutý klobouk. I přes jednoduchý způsob jakým jsou postavy znázorněny, je jejich animace přirozená a všechny činnosti, které vykonávají úsměvně uvěřitelné. Třeba když tlouštík začne tlačit trezor nebo když malý klučina leze po žebříku. PSP už sice dokázal, že zvládne na výpočet mnohem náročnější grafiku, ale díky stylu se nedá tato položka Exitu označit jinak než jako brilantní.

Troufáme si tvrdit, že podobná hra PSP vysloveně chyběla.

Než se vrhnu do nástinu herních mechanismů, pár vět o hudbě a zvucích. U nich autoři asi zbytečně šetřili. Hudební podklad hry je nevýrazný a stejně tak nevýrazné jsou i zvuky. Postavy, i hrdina samotný, se ohlašují jen několika málo větami jako „je mi zima“, „jsem unavený“ „nesnáším schody“ a podobně. Když to slyšíte desetkrát ve Exit stejném levelu, začne to lézt krkem. Variabilita hlášek mohla být mnohem širší, a tato chyba zamrzí o to víc, když si uvědomíte, že je úplně zbytečná. Hraní samotné tím ale naštěstí zásadní ránu nedostává.

Do levelu, odehrávajícího se v prostorách přírodou, nebo jinak postiženého domu, je vždy umístěna minimálně jedna osoba, kterou je potřeba bezpečně vyvést do vyznačeného východu. Potíž je v tom, že oběti neštěstí nejsou schopné vykonávat všechny činnosti, kterými vládnete vy. Kvůli tomu jim budete muset cestu upravit, zbavit ji nástrah nebo najít zcela jinou, než po které jste přišli. Také musíte počítat s tím, že třeba dítě se sice dostane do úzkých prostor, ale že samo nedokáže vylézt tam, kam dospělý člověk, nebo že nedoskočí tak daleko. Největším potížistou je raněný, kterého jen ztěžka bez pomoci výtahu dostanete do jiného patra, protože ho musíte sami nosit na zádech. Nebo tento úkon zadat jiné postavě. A to je to právě kouzlo Exitu – vzájemná kooperace všech zúčastněných postav s vámi, jako velitelem záchranné mise. Oběti sedí na jednom místě, ale jakmile s Exit nimi přijdete do osobního kontaktu, jsou připraveny vás následovat, nebo poslouchat příkazy. Vystačíte si s „bež“, „stůj“, „následuj mě“, „vezmi“ a „použij“. S jejich pomocí se dostanete na místa, kam byste se jinak nedostali (časově omezená tlačítka, kladkové výtahy, nášlapné spínače a podobně).

Několikrát se stane, že vámi vedené postavy budete muset strategicky rozmístit po celé mapě, a vhodně načasovanými povely jim umožnit zdárně opustit hořící dům nebo lavinou zasypaný hotel. Interakce s prostředím probíhá s několika předměty (krabice, trezory, výtahy, kladkové systémy, žebříky, posuvné pásy, tlačítka ovládající dveře nebo protipožární trysky a tak dále) a nástroji (krumpáč, baterka, minimax, lano, dřevěné prkno a podobně). Až na raněného jsou s nástroji schopni zacházet všichni účastníci neštěstí, a to včetně dětí. Rozhodnutí kdo s čím, zda na hák přivázat lano nebo provazový žebřík a jaký problém vůbec řešit jako první jsou ta, která vedou k úspěchu nebo k opakování levelu. A opakovat budete. Držet za hlavu se budete a vyvolávat všechny Exit svaté, už už si budete jisti, že programátoři prostě udělali chybu, a že tento level je chybně navržený, a ono ejhle, stačí změnit pořadí, v jakém posíláte pohřešované na kladku a vše do sebe zapadne jak zubatá kolečka švýcarských hodinek. S dalším levelem se beznaděj zvětší, a dostaví se pocit, že skládáte dvě různá puzzle promíchaná v jedné krabici. Jaká satisfakce se ale dostaví, když ho po další hodině pokoříte. Několikrát se mi stalo, že jsem si, když PSP nebylo po ruce, na papír po paměti čmáral nákresy onoho levelu, a snažil jsem se mu přijít na kloub.

Zachraňuje celá rodina

Mr. Esc – na rozdíl od ostatních dokáže skákat s rozběhem, ručkovat po vodorovné tyči, plavat a chytat se převisů z výskoku. Jako jediný může ovládat výtahy.
Dítě – samotné přeleze jen nízkou krabici, do větších výšek potřebuje asistenci dospělého člověka, přeskočí jen úzkou mezeru. Jako jediné může prolézat úzkými tunely.
Mladý muž / žena – univerzální pomocníci.
Tlouštíci – Mohou sami tlačit těžký předmět, na který je jinak potřeba spolupráce dvou lidí, sami nevylezou do větších výšek.

Exit Jeden příslovečný háček tu ale je. Respektive dva. Velrybu na ně sice neulovíte, ale štiky si autoři mezi bezbranné kapříky pouštět neměli. Těmi štikami jsou ovládání a AI, i když štika je možná až příliš silné přirovnání. S ovládáním nejsou sebemenší problémy, pokud je aktuální level založen na čistě logickém řešení. Takové ale nejsou všechny. Několik misí je navrženo spíše arkádovým způsobem, kdy v plném běhu budete přeskakovat plameny nebo elektrické nástrahy v podlaze a podobné Šebrleho skopičiny, na něž není trochu tuhé ovládání úplně ideální. Nejde o nic fatálního, jen budete muset tyto levely několikrát zbytečně opakovat, i když je jejich řešení zcela evidentní. AI vás potrápí v situacích, kdy jste nuceni skoro metr po metru nebohé postavě zadávat směr cesty. Největším problémem jsou schody, které AI s oblibou ignoruje. Naštěstí jsou ale časové limity více než dostatečné, a když už se vám stane, že těsně před cílem vyprší, dalším pokusem se do něj vlezete s přehledem.

Klady a zápory

Plus Grafika
Plus Styl
Plus Level design

Mínus Tužší ovládání
Mínus Slabé zvuky

Troufáme si tvrdit, že podobná hra PSP vysloveně chyběla. Je to proto, že logická náplň svou akčněji pojatou formou dokáže zaujmout i ty, kteří nad takovými hrami jinak ohrnují nos. Postupně narůstající obtížnost vás stačí pořádně proškolit a do tří posledních sad úkolů vstoupíte už jako ostřílený zachránce. Samozřejmě, tyto poslední tři sady vám dají pořádně zabrat, jelikož rozsah map je obrovský, a řešení úkolů je pekelným mixem všeho, s čím jste se doposud setkali. Exit vám ale nedá spát, dokud všichni tlouštíci a dětičky nebudou bezpečně doma. A jen tak mimochodem, na oficiálních stránkách si můžete stáhnout dalších 110 (ne, to není překlep) levelů.

Exit
Výrobce/Distributor Taito / Ubisoft
Platforma PlayStation Portable
Ukládání pozic: 288 kB
Multiplayer: ne
Verdikt: Výborná logická hra, která chytne a nepustí. Ideální na cestování.
Hodnocení: 85% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Autoři prvních The Elder Scrolls chystají novou hru. Má být zase obrovská

Dvojice herních vývojářů, která stála u zrodu dodnes oblíbené série The Elder Scrolls, představila...

85 %

RECENZE: Stellar Blade je poctivá řežba, která se nebojí násilí ani erotiky

Měla to být jen klasická výplňovka vydavatelského plánu ve slabším období roku, nakonec se však...

Fallout 76 přivítal během jediného dne milion hráčů, vděčí za to seriálu

O tom, jak velký vliv může mít úspěšný seriál na již vydané hry, se přesvědčilo studio Bethesda,...

V Assassin’s Creed Hexe budeme hrát za čarodějnici

Assassin’s Creed Hexe se má odehrávat v 16. století během čarodějnických procesů v Evropě. Půjde o...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...