Getaway

Getaway

Kam se hrabe virtuální realita. Vyzkoušeli jsme fenomén „exit games“

  • 18
V pražském podzemí se objevila nová varianta „adventuření naživo“. S kamarády nebo rodinou se pokoušíte utéct řešením hádanek z uzavřeného prostoru, máte na to hodinu. A je to parádní zážitek.

Přestože tzv. exit games nejsou úplnou novinkou a nějakou dobu již fungují i u nás, troufám si tvrdit, že většina lidí o nich v životě neslyšela. O co tedy jde? Zjednodušeně řečeno jde o zábavu pro menší skupinku lidí (2-5), která se dobrovolně nechá uvěznit v uzavřeném prostoru plném hádanek, jejichž vyřešením je podmíněna cesta ven.

Getaway

Luštění samozřejmě nespočívá v sezení u stolu s propiskou a vyplňování přijímacího testu do Mensy. Každý „scénář“ má unikátní příběh, jemuž je herní plocha plně přizpůsobena. Záleží jen na fantazii a rozpočtu tvůrců, jestli se ocitnete ve středověké hladomorně, alchymistově laboratoři či atomovém krytu.

Cílem je vždy pečlivě prozkoumávat prostředí a pomocí nalezených předmětů a důmyslně ukrytých vodítek postupně řešit dílčí problémy, což vás postupně dovede ke svobodě. Na to vše máte hodinu reálného času.

Getaway

Kdo někdy hrál nějakou adventuru, má teoretickou představu, jak to asi probíhá, vězte však, že realita je mnohem, mnohem zábavnější, než to ze suchého popisu může vypadat.

Koncept únikových her přišel z Japonska a rychle se šíří celým světem. V Evropě se zatím uchytil především v Maďarsku, kde existuje již několik desítek různých lokací, popularitu si ale rychle získává i v Holandsku a Velké Británii.

U nás zatím můžete utíkat na svobodu kromě Prahy pouze v Brně. Když se tedy jednoho dne v redakci objevila lákavá nabídka na vyzkoušení zbrusu nového prostoru, nemusel jsem příliš přemýšlet.

Agentem snadno a rychle

Getaway

V nenápadném domě kousek od Náměstí Míru provozuje v bunkru civilní obrany firma Getaway zatím jednu hru, druhá je však na spadnutí.

Pravidla jsou jednoduchá: nepoužívat sílu a nesahat na věci označené příslušnou nálepkou, to je v podstatě vše. Tato omezení však slouží spíše pro ochranu účinkujících, jenž by si ze zoufalství mohli při řešení hádanek doslova vylámat zuby, než že by vás měla jakkoli omezovat.

Na příští hodinu se stáváme tajnými agenty, kteří se vloupali do komunistického vězení, mají za úkol získat tajné dokumenty a utéct dříve, než na nás přijdou. Dveře se za námi zaklapávají a ocitáme se v malé chodbičce zakončené zamčenou mříží, za níž kvůli všudypřítomné tmě spíše jen tušíme daleko větší prostor. Na monitoru začíná odpočet.

Getaway

Více toho bohužel prozradit nemůžu, protože právě překvapení, nečekané objevy a hledání správných řešení je tím kořením, díky kterému jde o tak unikátní zážitek.

Ponoření do hry ale bylo absolutní, takhle krátkou hodinu jsem snad ještě nezažil. Během hry jste neustále sledováni z kamer a v případě potřeby vás „pán jeskyně“ může mírně postrčit tím správným směrem. Ač ve hrách tuto možnost z principu nevyužívám, zde je to kvůli časovému limitu zřejmě nevyhnutelné.

Alespoň tedy pro naši skupinu, protože ač jsme se bavili královsky, musím přiznat, že jsme přes veškerou snahu úkol v daném časovém limitu nestihli. Ono je to těžké, když ve čtyřech uděláme chybu i v malé násobilce. Ještě že se ono video nedostane na veřejnost, jinak bychom všichni museli vrátit vysokoškolské tituly.

Getaway

Nutno říct, že všechny předložené překážky jsou přísně logické a v případech, kdy jsme „zakysli“, jsme se museli zlobit pouze sami na sebe, nikoli na autory hry. Žádné používání mrtvých psů na elektrickou zásuvku se tedy nekoná, jakkoli by to mohl být ve skutečnosti zajímavý zážitek.

Jen houšť

Vzhledem k nutnosti spolupráce při hledání správného řešení je Gateway naprosto ideální teambuildingovou aktivitou. Stejně tak každý HR specialista musí při představě, jak by se dala hra využít při assessment centrech, slintat blahem.

Getaway

Především však jde o perfektní zábavu pro partu přátel prakticky jakéhokoli věku. Když jsme poté seděli v nedaleké hospodě a vyměňovali si dojmy, uvědomil jsem si, jak obrovský potenciál hra má. Přestože jsme nakonec neuspěli, získali jsme díky překonání řady překážek daleko větší pocit uspokojení, než jaký může nabídnout obyčejná adventura.

Vzhledem k tomu, že šlo o mou první zkušenost s exit hrami, nedokážu posoudit, jak je na tom Gateway ve srovnání s konkurencí. Už teď ale na sto procent vím, že to nebyla zkušenost poslední. Tohle opravdu není zážitek, jaký by se dal snadno popsat, jelikož neznám nic podobného, k čemu bych ho mohl přirovnat. Ale zkusit by to měl každý.


Témata: virtuální