Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Exkluzivitou proti pochybovačům a pokroku

Služba OnLive vyvolává otázky, Sony chce exkluzivitu, oblečky pro herní postavy jdou na dračku a hry pomáhají očím.

Alison Carroll - Lara Croft

Oznámení služby OnLive (streamování her) vyvolalo drobné mediální tornádo. Vypadá to totiž sexy. Zároveň se kolem OnLive vynořila spousta otázek. Tou hlavní je životaschopnost celé platformy, která vypadá na první pohled zajímavě, ale vzhledem k technickým omezením internetu může narazit.

Majitelé PC i herních konzolí nové generace si už zvykli na ostrý obraz ve vysokých rozlišeních od 1280x1024 obrazových bodů nahoru. V takovém rozlišení je sice možné streamovat, ale nároky na internetové připojení jsou zatím na hraně možného, kapacita internetových linek navíc není nafukovací a tak nejde moc počítat s dalším výrazným zrychlováním (od vás k místnímu poskytovateli můžete mít třeba 20 mbit už teď, ale moc vám to nepomůže, když bude přetížený propojovací uzel do zahraničí).

OnLiveDalší otázkou, mnohem zajímavější, je způsob, jakým nová služba může ovlivnit celý herní trh. Na tuhle otázku se odpověď hledá jen těžko, jisté ale je, že jako nový konkurenční prvek může OnLive hernímu trhu trochu pomoci.

Hodně už o tom říká sestava vydavatelů, kteří OnLive vyjádřili podporu. Důvod je jasný, streamovanou hru člověk neukradne, pro hraní bude muset prokázat svou totožnost podobně jako hráči MMORPG. Pro vydavatele navíc odpadne platba za distribuci v maloobchodu, což je jistě zajímavé. Už teď to ale vypadá, že po oslabení důrazu na exkluzivní tituly přišel opět čas, kdy se majitelé různých herních platforem budou bít o výhradní práva na zajímavé hry.

Příkladem tohoto trendu je firma Sony, která v posledních dvou letech utrpěla velké ztráty. Exkluzivní tituly, které byly v podstatě synonymem PlayStation, přetáhl Microsoft a i díky tomu získal větší podíl na trhu. Sony se nyní probudilo a oznámilo novou iniciativu, která má pro PlayStation 3 zajistit nové exkluzivní tituly, z dílny nezávislých vývojářů. Pokud se vývojáři rozhodnou vydat svou hru pouze pro PlayStation, Sony jim vyplatí stejnou částku, jakou vývojáři do hry sami vloží. Veškerá autorská práva i přes tuto finanční injekci zůstanou v rukou vývojového týmu.

Logo PlayStationPrvní hrou, která vznikla v rámci nového systému, je Burn Zombie Burn od studia Doublesix, která je dostupná prostřednictvím PlayStation Network.

I tenhle přístup vyvolává otázku: dokážou hry nezávislých vývojářů nahradit sílu velkých titulů velkých vydavatelů se silným marketingem? Spíše ne, bez marketingu to dneska už nejde a hříčky na PSN nebo Xbox Live určitě nejsou hlavní argument pro výběr nové konzole. A ne, tentokrát nebudeme připomínat tlak na snížení ceny PS3, jen si počkáme, až to přijde.

Oblečky na dračku
Boje o zákazníky zuří v nejrůznějších oblastech. Jednou z nich je ale souboj o herní fyziku. Proti sobě stojí PhysX vlastněný nVidií a Havok, který patří Intelu a který paradoxně prosazuje i AMD, respektive jím vlastněná značka grafických čipů Ati. Důraz na herní fyziku a její podporu připomíná nástup 3D grafických akcelerátorů, výsledkem kvalitního fyzikálního modelu totiž je lepší a důvěryhodnější grafické ztvárnění hry.

Age of Conan - třetí část recenzeI proto se nyní Havok chlubí jedním z úspěchů (kromě toho, že neustále připomíná mnohem širší podporu vývojářů a výrazně větší počet her, které Havok využívají). Nový produkt Havok Cloth je prý nejprodávanější produkt Havoku v historii. Není divu, udělat ve hře kvalitní oblečky pro postavy je náročné.

Krásně je to vidět u MMORPG, kde povedený model zpracování látek a jejich pohybu využívá snad pouze EverQuest 2, zatímco WoW nebo mnohem modernější a graficky náročnější Age of Conan nabízejí v podstatě prkenný vzhled plášťů a sukně postav se podivně roztahují, namísto, aby splývaly a kopírovaly postavu herní figurky.

Havok Cloth má vývojářům práci oděvních designerů usnadnit a urychlit, navíc pomůže například s animací vlasů lidí nebo srsti a ocasů zvířat. Havok Cloth se má podle tvrzení firmy navíc snadno nasadit do stávající infrastruktury. Další PR úder Havoku proti PhysX od nVidie je oznámení, že si celý balík fyzikálních nástrojů Havok Complete licencoval CD Projekt pro své nadcházející tituly, je dost možné, že kvalitnější ztvárnění herní fyziky, třeba i včetně oblečení, nabídne už Xboxová verze Zaklínače.

Atari se zbavilo distribuce
I když jsme už mnohokrát odsoudili Atari k pomalé smrti, vypadá to nakonec jinak. Infogrames se daří získávat důvěru investorů orientací na online obsah a výprodejem licencí, které patřily pod značku Atari. Novou vlnu nadšení pak vyvolalo oznámení, že Infogrames prodá svých 66 procent v marketingové a distribuční firmě Distribution Partners japonskému Namco Bandai, kterému patří zbývající třetina. Hodnota firmy se pohybuje kolem 60 milionů eur.

Příjmy z prodeje Distribution Partners chce Infogrames použít k urychlení proměny firmy a financování vývoje nových online titulů a posílení vydavatelských aktivit. Další výhodou pro akcionáře má být snížení nákladů na distribuci, součástí smlouvy o prodeji je možnost využívat distribuční síť Distribution Partners dalších pět let. Akcie Infogrames po oznámení tohoto obchodu vzrostly o neuvěřitelných 86 procent za pouhé dva dny.

Square Enix koupí Eidos
Lara Croft - Tak jde časJaponští Square Enix získali svolení koupit britský vydavatelský dům Eidos, do jehož rodinného stříbra patří i Lara Croft. Prodej totiž drtivou většinou odsouhlasili akcionáři. K prodeji tak může dojít už v průběhu dubna.

Japonci nabídli v únoru za jednu akcii Eidosu 32 pencí, podle podmínek akvizice získá Square Enix kontrolu nad Eidosem a jeho dceřinými společnostmi. Kromě Tomb Raidera získají Square Enix také práva k Hitmanovi nebo sérii Championship Manager. Celková cena za Eidos dosáhne 84 milionů liber. Prodej za relativně nízkou cenu (akcie Eidosu poslední dva roky neustále padaly a hry se moc neprodávaly) je pro Eidos více méně záchranou, počátkem roku firma varovala, že jí mohou brzy dojít provozní prostředky.

Hry zlepšují zrak
Máme tu další studii věnovanou vlivu videoher na lidský organismus. Tentokrát je to pozitivní, hraní akčních her zlepšuje zrak. Tvrdí to studie vědců z University of Rochester v New Yorku. Lidé, kteří hráli videohry, zaznamenali zlepšení schopnosti rozlišovat odstíny šedé, což jim může pomoci například při řízení automobilu v noci.

Call of Duty: World at War - mapa Nightfire"Zlepšení schopnosti vnímat kontrast znamená většinou nutnost používat brýle nebo podstoupit oční operaci. My jsme ale zjistili, že akční videohry trénují mozek, který pak efektivněji zpracovává vizuální informace a zlepšení je patrné měsíce poté, co člověk přestal s hraním," pochlubila se Daphne Vavelier, která svou studii vydala v časopisu Nature Neuroscience.

V rámci studie výzkumníci rozdělili 22 studentů do dvou skupin. Lidé v první skupině hráli Call of Duty 2 a Untreal Tournament 2004. Druhá část studentů se věnovala hraní Sims 2. Herní seance v průběhu devíti týdnů zabraly celkem 50 hodin. Na konci "tréninku" se ukázalo, že lidé z akční skupiny dokáží rozlišovat odstíny šedé o 43 procent lépe, hráči Sims 2 nezaznamenali žádné zlepšení.

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Fortnite umožňuje vypínat oslavné animace, aby se poražení hráči neurazili

Provozovatelé hry Fortnite nyní umožňují všem hráčům vypnout zobrazování oslavných animací, jež prý...

World of Warcraft: Dragonflight se rozloučí remixem Mists of Pandaria

Zatímco separátní battle royale režim Plunderstorm se pomalu blíží ke konci, tvůrci během května...

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...