Vytvářet remaky starých, osvědčených, takřka klasických titulů, je asi nejlepší způsob, jak se snadno a rychle dočkat úspěchu. Nemusíte přijít s něčím nadmíru originálním a přesto víte, že hráčům se bude váš produkt líbit. Je to ale poněkud dvousečné, protože se takto můžete před hráči uvést i jako bezostyšný plagiátor bez špetky vlastního nápadu. Když ale vše vezmete za správný konec, můžete se toho vyvarovat. Co je všechno zapotřebí? Musíte se opřít o nějakou známou společnost, která váš projekt zaštítí svým jménem a kapitálem. Musíte si sehnat kvalitní tým spolupracovníků. Musíte mít hlavu plnou nápadů, jak osvědčený, ale přeci jen poněkud okoukaný herní systém oživit. Zkrátka pokud chcete prorazit s remakem již existujícího oblíbeného titulu, nečeká vás žádná procházka růžovou zahradou, ale máte před sebou stejnou práci, jako kdybyste začínali na zelené louce. Snad jen s tím rozdílem, že víte zcela jistě, že pokud nic nezanedbáte, určitě se najde velké množství hráčů, kteří si nenechají vaše dílko ujít.
Již po deseti minutách hraní Explomäna zjistíte, že německá společnost Soft Enterprises se řídila všemi výše uvedenými radami. Ukryla se pod křídla světoznámé distribuční společnosti CDV, vytvořila poměrně solidní engine a přidala ke starému dobrému Bombermanovi několik takových modifikací, že hra dostává zcela jiný rozměr, ačkoliv základní systém zůstal prakticky beze změn.
Nyní si dovolím pár slov o již zmíněném Bombermanovi. Sice jej asi znají všichni z vás, ale přesto... co kdyby... K pochopení Explomäna je totiž znalost této herní klasiky naprosto nezbytná, jak už to u předělávek bývá. Jak tedy Bomberman vypadal? Procházeli jste bludištěm, které se skládalo ze dvou typů překážek: pevných zdí a bloků, jež bylo možno vyhodit do povětří. V bludišti jste však nebyli sami, společně s vámi v něm byly různé příšerky, potvůrky a nestvůrky, zkrátka havěť všemožná a hlavně nepříjemná. Jak už to v počítačových hrách bývá, jejich jedinou touhou bylo dát si vás k obědu či večeři, v případě nouze nejvyšší i ke snídani. Vy jste ale nebyli v roli nějakého "mouchy snězte si mě", ale neohroženého Bombermana, který se nezastaví před žádným nebezpečím nebo překážkou. Obojí jste likvidovali svou nevyčerpatelnou zásobou bomb a směle pokračovali vstříc dalším úrovním. Přitom jste sbírali množství power-upů a bonusů, které vás činily ještě nebezpečnějším a silnějším. Vaším úkolem pak bylo zničit v časovém limitu všechny protivníky a dostat se do východu z úrovně.
Už si vzpomínáte? Že jste u této hry strávili desítky a desítky hodin? To asi každý, kdo vešel do styku s počítačovými hrami před nějakým tím pátkem. Možná si myslíte, že Bomberman neměl ve své době žádnou chybu, že byl výjimečný a dokonalý. Ano, šlo by na to tak nahlížet. Ve své době, a to je třeba zdůraznit, byl naprosto unikátní. Nyní je však, řekněme si to upřímně, jen a jen zastaralý. Přitom i dnešní hráči by neměli být ochuzeni o ty krásné chvíle strávené nad touto hrou. Ale co si budeme povídat, aby byl Bomberman přitažlivý i dnes, potřeboval by něco více, než jen pořádný face-lifting. Potřeboval to, co provedli pracovníci Soft Enterprises - kompletní přepracování do současného standardu.
Jaký tedy Explomän je? Asi nikoho nepřekvapí, že se již spokojeně roztahuje do všech tří rozměrů. Konec konců, 2D zpracování se dnes používá většinou jen u freewarových her. Je také mnohem hratelnější a zábavnější, než byl samotný originál - a to je to nejdůležitější. Setkáte se v něm s větším množstvím protivníků, z nichž každý je zpracován s originalitou sobě vlastní. Někteří jsou ztvárněni jako houby, jiní jako želvy, sněhuláci, duchové, kanóny a další. Všichni ale mají jedno společné - dokáží vás nějakým způsobem rozesmát (většinou způsobem své smrti či posledním zvukem, který vydají - ale i to se počítá :o) ). Dále zde máte velký počet originálních power-upů a bonusů - kromě nezbytného vyššího počtu bomb, extra životů a prodloužení plamene zde máte např. "ducha", díky kterému budete moci procházet zdí, ale nebudete moci pokládat bomby, dále třeba metání bomb po nepřátelích, nezranitelnost a podobné. Často ale nejsou vámi sebrané power-upy zrovna příznivé. Někdy vás zpomalí, někdy způsobí, že z vás začne vypadávat jedna bomba za druhou a vy sami nemáte čas utéct, někdy se stane ještě něco horšího. Ale to stále ještě není všechno, s čím se v Explomänovi setkáte. Počkejte, až narazíte na jezdící chodníky, až se proletíte teleportem nebo až se sklouznete po ledu. Počkejte, až narazíte na celkem tři typy objektů místo dvou. Počkejte, až zjistíte, že budete moci hrát za osm různých postaviček. Počkejte, až narazíte na své protivníky...
Ano, vaši protivníci si opravdu zaslouží více, než jednu jedinou větu v minulém odstavci. Abychom k nim byli spravedliví, musíme se o nich zmínit o něco více. Jsou to totiž právě oni, kdo činí Explomäna jedinečným. Je jich celkem patnáct typů, a i když se to nezdá být pravděpodobné, některé z nich mají poměrně slušně propracovanou AI. Sice se nejedná o žádné vyložené stratégy, ale pronásledují vás, utíkají od nastražených bomb, střílejí po vás a někteří dokonce vaše bomby odhazují pryč od sebe. Hra tak dostává zcela nový nádech, protože i v singleplayerovém módu budete nuceni vymýšlet různé taktiky.
Pokud je Explomänovi vůbec možné něco vytknout, pak to je jeho malá rozsáhlost. Budete procházet pouze čtyřmi různými světy, v nichž je dohromady pouhých dvacet úrovní. Protože je časový limit většinou zhruba pětiminutový, můžete mít celou hru za sebou již za dvě hodiny. Je to škoda, protože jinak je po všech stránkách Explomän téměř dokonalý. (Ale co si budeme povídat, Bombermana jste také hráli mnohokrát dokola a nevadilo vám to. :o) )
Naštěstí i zde je možnost multiplayeru. A neomezuje se pouze na klasický deathmatch, najdete zde i módy jako "Zabij krále", "Týmová hra" či "Hrdina dne". Již z názvů je patrné, jakým způsobem boje probíhají. Zúčastnit se jich může až osm hráčů najednou a takovýto multiplayer ve spojení s poměrně zajímavými levely a širokou škálou power-upů nabízí opravdu kvalitní zábavu.
Závěrem je možné říci jen jediné. Kdyby si i ostatní firmy, které se zabývají převlékáním starších her do nových kabátů, vzaly příklad ze společnosti Soft Entertainment a jejich Explomäna, byl by důvod, proč se na remaky takovýchto titulů těšit. V Explomänovi se k nám totiž vrací starý dobrý Bomberman v takové podobě, v jaké jsme si jej vždycky přáli. Kdyby jen byl o něco delší...
Explomän | ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
|