Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

F.3.A.R. přinese kooperaci s nenáviděnou osobou

aktualizováno 
Psychologický akční horor potřetí nabídne originalitu a uzavře zamotaný příběh.

Vytvořit hororovou hru, u které se hráči bojí vykouknout za další roh a běhá jim mráz po zádech, není nic jednoduchého. Prvnímu dílu akční hry F.E.A.R. se to do značné míry povedlo. Dvojka byla o něco slabší. Pro třetí díl mají autoři připraveno několik novinek, jež by titul měly dostat zpátky na žánrový vrchol.

Poněkud překvapivě se z F.3.A.R. snaží vytvořit kooperativní zážitek. Vyřešeno je to tak, že spolupráci s druhým hráčem, ať už bude ovládán umělou inteligencí nebo skutečným člověkem, se nevyhnete.

Překvapivé je to především proto, že hororové hry dosud těžily z napínavého zážitku, který hráč prožíval zcela sám.

Dvěma ústředními charaktery jsou Point Man a Paxton Fettel. Pakliže jste hráli předchozí díly, dobře víte, o koho se jedná. Pro ostatní v rychlosti shrňme: jsou to bratři, kteří k sobě zrovna nehoří sourozeneckou láskou. Naopak. Každý sleduje vlastní, protikladné zájmy.

Neshody šly dokonce tak daleko, že Point Man, vyškolený supervoják, coby hrdina prvního dílu, dostal za úkol zabít Fettela. Ten pro změnu svůj dar telepatie zneužíval pro masakrování lidí. A Point Man svého bratra skutečně zabil. Jenže v univerzu F.E.A.R. není nic takové, jak se na první pohled zdá.

Ve třetím díle se Fettel vrací na scénu jako obživlá mrtvola a chce se dostat k nevinněF.3.A.R. vypadající dívce jménem Alma. Ta je ale ve skutečnosti původcem veškerého zla. Stejný cíl sleduje také Point Man, jenže z jiného důvodu. Chce Almu definitivně zabít, ještě než porodí jakési monstrum.

Ostatně, Alma je matkou obou vyvedených bratrů.

Celý příběh už je poněkud zamotaný a hra by ho měla opět rozmotat a vyvrcholit velkolepým závěrem. K němu se ale Point Man a Fettel musí paradoxně propracovat společně. Jinak nemají šanci. Do cesty se jim postaví příslušníci speciálních jednotek i nejrůznější monstra.

Právě zvláštní forma kooperace by měla vystavět specifický herní zážitek. Už jen tím, že seF.3.A.R. hrdinové liší preferovaným způsobem boje. Point Man je klasický voják, jenž si rozumí s kvéry všeho druhu a dost vydrží.

Fettel je křehčí, ale zase má nadpřirozené schopnosti. Ty mu umožní dostat se na jinak nepřístupná místa a vypořádat se s nepřáteli po svém.

Zážitek s Point Manem je podobný, jaký měli hráči z prvních dvou dílů. Hodně si zastřílíte. Novinkou je krycí systém, který aktivujete za jakoukoliv překážkou stiskem jednoho tlačítka. Přestřelky by měly být napínavější a autentičtější. Nechybí ani tradiční zpomalení času, které pomůže při větší koncentraci protivníků.

Paxtonem Fettelem si užijete jinou zábavu. Jeho silnou stránkou jsou vysílané výboje kinetické energie, jimiž dokáže nepřátele odhodit a rozplácnout o stěnu. Aby toho nebylo málo, umí ovládnout i mysl protivníků a navést je proti vlastním parťákům. To zní velmi rafinovaně.

F.3.A.R.Hráč hrající za Fettela má ještě jednu velkou výhodu, jež má potenciál herní zážitek výrazně okořenit. Vidí totiž skrytá místa a průchody, které zůstávají Point Manovi ukryté.

Je přitom jen na Fettelovi respektive hráči, který ho ovládá, zda se o nabyté informace podělí, nebo si je nechá pro sebe.

Je otázkou, jak se ve hře projeví to, zda hrál Fettel víc na sebe nebo se o poznatky dělil. Nějakým způsobem se to zřejmě zúročí ve finále, kde se dosud kooperující hráči dost možná postaví proti sobě.

Autoři pro F.3.A.R. slibují funkci "herního režiséra", která je známa už z Left 4 Dead. Postará se o to, že hra bude pokaždé jiná. Nepřátelé například nebudou na F.3.A.R.stejných místech apod. Titul tak lze rozehrát několikrát, aniž byste přesně věděli, co vás čeká. Také určité úseky misí mohou být odlišné.

Stejně jako v předchozím díle se čas od času nasoukáte do mohutného exoskeletonu a užijete si náhle nabytou palebnou i obrannou sílu.

Tentokrát budete v těchto robotických oblecích bojovat ve dvojici. Z prezentací se zdá, že tyto pasáže nabudou na důležitosti i intenzitě.

Série F.E.A.R. se vždy vyznačovala vynikající umělou inteligencí nepřátel. Opět se můžete těšit na přestřelky, ve kterých protivníci využívají překážek, házejí granáty, kryjí se, snaží se vás obejít atd. Jenže teď na ně budete dva, přičemž Fettel s unikátním bojovým repertoárem.

F.3.A.R.Ani o grafické provedení se nebojíme. Podle zveřejněných materiálů se těšíme na velmi temný zážitek. Do toho počítejte se spoustou krve na všechny možné způsoby.

F.3.A.R. je jasně jednou z nejambicióznějších stříleček dneška. Na rozdíl od ostatních se snaží o originalitu a my mu přejeme, aby to vyšlo. Na druhou stranu, dokud si nové prvky nebudeme moct vyzkoušet, zůstává do značné míry neznámou.

Autor:


Témata: ALMA

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

V Hitmanovi 2 můžete mlátit lidi chlazeným tuňákem po hlavě. První dojmy

Hitman 2

Po ukončení spolupráce mezi IO Interactive a vydavatelstvím Square Enix to se slavným plešatým zabijákem vypadalo...

Nintendo na E3 opět ukázalo, že je úplně jinde než veškerá konkurence

E3 2018

Pomalu se blížím ke konci svých zápisků z letošní E3, a i když si dávám pečlivý pozor, abych „nenadržoval“ některé...

OBRAZEM: Vyzkoušeli jsme první tři hodiny sci-fi adventury State of Mind

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku...

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku State of Mind. My jsme si mohli vyzkoušet...



Najdete na iDNES.cz