Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

F/A-18: Ruská zima rozvrátila Rusko

  12:00aktualizováno  9. července 2001 3:23
Ruská zima nepokořila jen Napoleona a Němce. Píše se rok 2004 a žehrají na ni už i Rusové. Mnohé z nich vyhnala žebrat o jídlo na ulice. Mezi domy zaznívá střelba, prezident byl zavražděn, rudí ovládli námořnictvo a opevňují se u Murmansku. Právě tak má podle vojenských historiků z Jane's vypadat blízká budoucnost na matičce Rusi.
F/A-18 Janes

Ruská zima nepokořila jen Napoleona a Němce. Píše se rok 2004 a žehrají na ni už i Rusové. Mnohé z nich vyhnala žebrat o jídlo na ulice. Mezi domy zaznívá střelba, prezident byl zavražděn, rudí ovládli námořnictvo a opevňují se u Murmansku. Právě tak má podle vojenských historiků z Jane's vypadat blízká budoucnost na matičce Rusi. Silám NATO nezbude, než do oblasti poslat letadlovou loď s úplně novými F/A-18E Super Hornety, aby zjednaly pořádek. Osedlejte ten sud výbušniny, který se po ďábelské dvouvteřinové akceleraci vymrští z paluby do vzduchu, a vzhůru do boje!

Realismus nade vše
F/A-18 od Jane's patří do rodiny ultrarealistických leteckých simulátorů. Tým autorů z Baltimoru, který již byl podepsán pod velice známou F-15, se pustil do těžkého boje. Soupeřem jejich nového titulu jsou totiž nejen velice známé starší simulátory Horneta (například F-18 Korea), ale také vynikající Falcon od Microprose a SU-27 Flanker od SSI. Je nutno říci, že snaha o realitu měla u F/A-18 v jistém směru úspěch, jinde však zachází na tenký led přemrštěných systémových požadavků.

K vydařeným věcem patří velmi propracovaný fyzikální letový model Super Hornetu, k těm méně vydařeným virtuální 3D kokpit, který nelze přepnout do 2D módu. Rozhlížení po kabině plné přístrojů je sice pěkné, odlesky světla na krytu kabiny a v multifunkčních displejích vypadají hyperrealisticky, jenže... potřebují, aby je něco důkladně propočítalo a vykreslilo. A to něco, to je váš procesor a grafická karta, kterým se zvláště na slabších strojích takový chlebíček náramně zajídá.

F/A-18 Janes

Jak rozhýbat Super Hornet
Se skutečnou F/A-18 si v tomto směru nejlépe poradí katapult na letadlové lodi. S virtuálním Super Hornetem v plných detailech a rozlišení větším než 800x600 bude mít co dělat i nadupané Pentium III. Neříkám, že se to ale nedá hrát i na slabších mašinách. V nejnižším rozlišení se tenhle kousek dal rozjet i na Cyrixu MII PR 300 s 16 MB Voodoo Banshee a 64 MB RAM. Nemučte mě, nepopírám, že se to přece jen trochu škubalo. Celkem slušně se to už hýbá na Celeronu 433 s toutéž grafickou kartou.

Další věc, kterou bude muset vlastnit případný pilot F/A-18, je minimálně sedmnáctipalcový monitor. Hlášky, které se objevují na patnáctce v rozlišení 800x600 jsou tak malé, že se prostě nedají přečíst, aniž byste při tom netiskli nos na sklo.

Letadla jako na fotce, krajina jako koberec
Model F/A-18 je velice propracovaný a vypadá realisticky. Platí to ovšem jen pro vyšší úrovně detailů - nastavíte-li tu nejnižší, budete hledět na tak hranaté patvary, že podobné snad nelétaly ani ve hrách naprogramovaných před třemi či čtyřmi lety.

Realisticky je propracován i kokpit, většina přístrojů a ovladačů je funkčních, jak už to u simulátorů tohoto druhu bývá.

Velmi pěkně, i když už ne tak podrobně, jsou zpracovány i ostatní stroje. Méně dobře už vypadají pozemní objekty (rafinerie, muniční sklady ap.).

F/A-18E Janes

Za nepříliš podařenou lze považovat i palubu letadlové lodi. Vypadá to na ní totiž jako ve španělském městě po začátku siesty. Nikde ani živáčka. A to je sakra divné. I průměrná česká hospodyňka, zamilovaně sledující skazky sličného majora Raaba totiž ví, že na palubě letadlové lodi se to obvykle hemží človíčky, kteří všelijak mávají rukama a snaží se nedat se osmahnout plameny šlehajícími z trysek.

Krajina, narozdíl od letadel, vypadá dost uboze. Škoda, že se autoři Super Hornetu nezašli podívat k firemním kolegům, kteří krátce před nimi dokončovali Jane's USAF. Tam je totiž krajina skutečně krajinou, zatímco u F/A-18 připomíná spíše obyčejný chlupatý koberec zelené a tmavě modré barvy.

Poezie mraků, výbuchů a explozí
Znechucující dojem z krajiny dokáží napravit mraky, světelné efekty a exploze. Tak modelované mraky má skutečně málo simulátorů. Exploze a dým vypadají velice realisticky, naprosto úžasné jsou však různé odlesky světla.Když prolétáte nad hořící rafinerií, záblesky plamenů zezdola oranžově probleskávají po trupu a křídlech. A až se zničený cíl ocitne za vámi, uvidíte odlesky záře na kabině a multifunkčních displejích.

Působivá je také radiokomunikace. Zvláště ve vypjatých momentech se ve vzduchu prolíná radiový provoz mnoha stanic a výsledek silně umocňuje atmosféru hry. Ostatní zvuky ničím nezaskočí, ale ani nepřekvapí.

F/A-18E Janes

Výborně, jste dobří, i když nic neumíte
Poezii nadýchaných mraků a průsvitných cárů mlhy válejících se krajinou ale rozhodně postrádá úvodní obrazovka hry i celý systém menu. Nejen že vypadají, jako by byly vytvořeny pod vlivem psychotropních látek, ale navíc jsou i celkem nepřehledné. Až se zorientujete, můžete si vybrat z obrovské nabídky nastavení grafických parametrů, realističnosti, ale třeba i přesně nastavit joystick.

Pokud jde o hru, vzhledem k její náročnosti je nejlépe nejprve zkusit tréninkové mise. Je jich celkem šestnáct a vesměs jsou až příliš krátké a jednoduché. Navíc se stává, že i když superdrahého Super Horneta rozflákáte o zem a nesplníte ani čárku ze zadání, jste hodnoceni, jako byste misi excelentně zvládli.

Začátečník bude potřebovat řádku hodin, aby se F/A-18 naučil alespoň zběžně ovládat. Pak se může pustit do celkem pěkně vyřešené instantní akce (rychle si nastaví počet a druh nepřátelských letadel, typ pozemního cíle, počasí a hurá do boje!). Lze zde vybírat z 8 pevných cílů a 26 typů letounů.

Nechybí samozřejmě ani samostatné mise, kterých je celkem 20. Některé jsou opět velmi jednoduché, ale jde tu nimi najít i poměrně komplexní akce s řadou pozemních a vzdušných cílů.

F/A-18E Janes

Kampaň- skoro dynamická!
Kampaně jsou korunou každého leteckého simulátoru. U Janes's mají ovšem většinou podobu sledu na sobě nezávislých misí, bez známky dynamického vývoje. Jinými slovy,splnění či nesplnění jedné mise nijak neovlivní misi následující. V tomto směru je F/A-18 výjimkou, kampaň sice není zcela dynamická, ale má větvení, takže na splnění či nesplnění úkolů zde záleží. Typem dost připomíná kampaně ve stařičkém F-14 Fleet Defenderovi od Microprose.

F/A-18 obsahuje ovšem jen jedinou kampaň, která se dělí do tří menších oddílů, nazvaných podle plánu akce Izolace, Neutralizace a Redukce. Přesně to je totiž nutno udělat se vzbouřenou částí ruské armády a námořnictva, která ovládla poloostrov Kola poblíž Finských hranic.

Počáteční úkoly v kampani jsou také velice jednoduché, postupně se ale obtížnost stupňuje.

F/A-18E Janes

Brát či nebrat, ptal by se i Hamlet
Falcon má lepší kampaň a i krajina v něm vypadá lépe. Flanker je realističtější. V USAF je větší výběr strojů, se kterými se dá létat a je zábavnější i akčnější. Pro koho tedy je F/A-18 od Jane's? Pro sběratele realistických simulátorů. Pro fanoušky ef-osmnáctek. Jinak mě toho moc nenapadá.

Pro koho naopak není? Pro sváteční virtuální piloty, kteří se chtějí hlavně bavit v akčnějším typu hry. Pro majitele Voodoo karet, neboť na nich dělá psí kusy (tolikrát jsem blue screen of death ještě u žádné hry neviděl - a prohlédnete-li si zahraniční recenze, zjistíte, že v tom nejsem sám).

A celkový verdikt? Jako všechny kousky od Jane's má i tahle věc poměrně dobrou atmosféru, výborný letový model a solidní grafiku. Na druhé misce vah je však složité ovládání, poměrně velké požadavky na hardware a proklatě dobrá konkurence. Není to špatná hra, ale na trhu jsou i lepší. Nakonec tedy 70%.

F/A-18 Janes
Výrobce: Digital Interactive
Distributor: Interplay/Bohemia Interactive
Minimální konfigurace: PII 266, se 64 MB RAM, 4 MB D3D grafický akcelerátor, DirectX 6.1, 250 MB na HD
Doporučená konfigurace: P II 350, 64 MB RAM, 16 MB graf. akcelerátor, DirectX 7
3D karty: ano, Direct3D
Podporované chipsety
dle výrobce:
3Dfx Voodoo1, Voodoo2, Voodoo3, Rush, Banshee (na Voodoo ale pozor - viz recenze), ATI 3D Rage 128, nVidia Riva TNT, TNT2, TNT2 Ultra, Savage 4, Matrox 200
Multiplayer: ano, až 8 hráčů, TCP/IP
Verdikt: Velmi solidní realistická simulace moderní stíhačky se slušnou atmosférou, ke které ale na trhu najdete řadu zajímavějších a atraktivnějších alternativ.
Hodnocení 70%





Nejčtenější

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Další z rubriky

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Hearthstone: Knights of the Frozen Throne patří k těm nejzábavnějším expanzím

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.