Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

F1 2000 - místo krve v žilách benzin

  12:00aktualizováno  9. července 2001 3:24
EA Sports, sportovní divize herního giganta Electronic Arts, směle pokračují ve své chvályhodné snaze převést do počítačové podoby všechny divácky atraktivní sporty. Bylo tedy zřejmě jen otázkou času, kdy se objektem jejich zájmu stane sport tak populární, jako jsou automobilové závody slavné Formule 1.
F1 2000

Formule1 je právem nazývána královnou motoristického sportu. Je to kolotoč velkých peněz, reklamy, skvělých aut a 22 nejlepších jezdců z celého světa. Letos jsme se stali plnohodnotnými účastníky série přímých přenosů i my díky televizi Prima, která přináší přenosy všech závodů, letos poprvé i s komentářem přímo z dějiště závodu. Na tom má jistě svůj podíl úspěch Tomáše Engeho ve Formuli 3000 a jeho vstup do F1 jako testovacího jezdce týmu Jordan.

Pamětníci počítačového hraní si zajisté vzpomenou na jedny z prvních formulí s názvem Grand Prix Circuit, vydané firmou Accolade v roce 1988. Nelze rovněž nevzpomenout famózních Grand Prix 2 od MicroProse, jejichž třetí díl, který má vyjít v letošním roce a je v hráčských kruzích netrpělivě očekáván. Další z her, která se nesmazatelně zapsala do srdcí počítačových fanoušků F1, byla Monaco Grand Prix RS2 od Ubisoftu z roku 1998, původně míněná jako pokračování RS1. Ta sice postrádala oficiální licenci FIA, který však byl elegantně vyřešen editorem kokpitů, tratí a vozů, takže ihned po instalaci bylo možno opatřit hru originálními jmény jezdců, formulí a také jejich aktuálním vzhledem.

V letošním roce jsou očekávány tři tituly s tématikou F1. Kromě dvou (v pořadí již třetích) pokračování zmíněných Grand Prix a Monaca GP RS2, která jsou očekávána ve druhé polovině tohoto roku, se objevil i zcela nový titul od herního giganta Electronic Arts s názvem Formule 1 2000. A právě této hřeje věnována následující recenze.

Po krásném intru přesně v intencích ostatních her EA Sports se vám nabídne přehledné menu s pozadím záběrů s tématikou F1. Veškeré herní volby se nastavují ve spodní linii tlačítek. Hlavní menu sestává z pěti tlačítek, kde se spouští jednotlivé hry. Test Day (poměrně nudné testovací jízdy, vhodné snad jen pro seznámení s tratěmi), Quick Race (samotný závod - můžete si zvolit počet soupeřů a postavení na startovním roštu), Grand Prix (kompletní Velká cena - od úvodního tréninku přes kvalifikaci, warm-up až po samotný závod) , Championship (celá letošní sezóna F1 - od Melbourne po Suzuku) a Multiplayer (co to asi bude?). Nejste-li zkušenými hráči automobilových simulátorů, zabere vám nastavení hry podle vašich představ trochu více času. F1 2000 Po spuštění nějakého závodu se posunete nejprve do menu výběru vozů, kde si můžete všechny formule prohlédnou doslova ze všech stran. Uchopíte myší a točíte, kam potřebujete. Po výběru auta máte možnost zvolit trať, na které pojedete. Aktuálně je zde i nová trať v USA. Po potvrzení této volby vám bude chvíli probíhat střídavě červený a modrý "teploměr" při "loudování" dat. Po této nucené pauze, která je závislá na rychlosti vašeho PC, se dostanete do velice rozsáhlé a složité volby nastavení auta. Podle složitosti bych řekl, že je tato hra určena pro inženýry stájí F1. Ti nejzkušenější si nastaví některé hodnoty sami, ale je to spíš nastavování metodou pokus a omyl. Na druhou stranu nutno podotknout, že zde chybí například možnost prohlédnutí telemetrických dat z počítače po odjetí tréninku. Když si pohrajete, doporučuji nechat vše tak, jak je a můžete odstartovat hru.

Menu hry je zpracováno ve stylu ostatních her EA Sports, konkrétně v tomto případě je analogické s menu FIFA 2000, které přehledností opravdu nevyniká. Nastavení délky závodu je řešeno procentuálně podle délky skutečného závodu, přičemž pro skutečné masochisty nechybí i volba 100%, umožňující si odkroužit plnou délku závodu. Pro zjednodušení hry lze nastavit bezpočet "asistentů", kteří za vás v tom správném okamžiku řadí, brzdí, zrychlují, nebo dokonce udržují ideální stopu. Potěší i volba Equal cars, díky které to můžete Schumacherovi nebo Hakkinenovi natřít i v kokpitu Minardi nebo Sauberu.

Nejprve jsem spustil Test Day, při kterém jsem se proháněl sám po trati. Grafika v rozlišení 800x600 trochu cukala, ale dalo se to vydržet. Celkový dojem z grafiky kolem tratě je příznivý - tribuny jsou plné diváků (a ne jen texturových skvrn), budovy kolem trati jsou detailně propracované, ve vzduchu poletuje vrtulník, prostě perfektní. Zarazil mě však vzhled aut. Absence tabákových reklam je asi dobrý výchovný počinek, ale některá auta vypadají bez těchto reklamních ploch trochu divně a prázdně. Ve hře jsou k volbě tři pohledy, ale skutečně jezdit se dá jen pohledem z kokpitu, protože ostatní pohledy nemají na obrazovce žádné informační údaje.

F1 2000

U pohledu z kokpitu se trochu zastavím. Abych pravdu řekl, byl jsem v první chvíli docela zaskočen. Je to asi tím, že jsem si zvykl na překrásné výtvarné zpracování kokpitů do Monaca. Kokpit na mě působil trochu divně, kola se mi zdají příliš velká. Měl jsem dojem, že jsem ve formuli z Grand Prix Legend (Nemam nic proti GPL spíš naopak). Zdá se mi, že sedím příliš nízko. Po pár kolech se s tímto pohledem snažím zkamarádit a začínám si všímat všech digitálních ukazatelů na volantu. Mohu říct, že mi zde opravdu nic nechybí a volant je navíc otáčivý. Indikátor zahřátí gum působí přinejmenším jako užitečná drobnost. Po pár kolech jsou ikony červeno modré, ale při ostrém brždění vám svítí červeně. Vidět online odstupy od jezdce před vámi a za vámi, není také k zahození. A když se zobrazují nejen v mezičase nebo při projetí cílem, ale v průběhu celého kola, pak není co dodat.

Trochu jsem si zajezdil a jdu vyzkoušet nějaký závod. Před závody se setkáme s první novinkou, kterou je warm-up. Jeho průběh je však prapodivný. Auto nemohu sám řídit, někteří se předjíždějí a jiní musejí dokonce po odjetí warm-upu zajet rovnou do pitu, kde jim mechanici opravují ulomené spoilery. My ostatní čekáme na startu než odjedou znovu warm-up, aby se zařadili na svoje místo v roštu. Stojím ve třetí řadě a využívám tento volný čas k studování okolí tratě. Startovních světel si všimnu až po jejich rozsvícení. Jsou opravdu malá a v pozadí tribuny se ztrácejí. Červená světla zhasínají a já startuji. Po odstartování se začne můj monitor chovat jako diaprojektor, já zmateně stojím a nevím, co se děje. To trvá tak dlouho, dokud všech 21 formulí nezmizí z obrazu. Takhle cukat jsem již dlouho nic neviděl. Minimální konfigurace pro tuhle hru je P233, 32MB RAM a já mám PII 400Mhz, Voodoo 3, 128RAM, což je konfigurace doporučená. Zkouším vypnout všechny detaily a výsledek není o mnoho lepší. Po změně rozlišení na 640x480 jede hra celkem plynule i se všemi zapnutými detaily. V zájmu objektivity musím dodat, že i na mém počítači, který se limitně blíží minimální konfiguraci, je hra v 640x480 hratelná i na plných detailech.

F1 2000

Trochu jsem si pohrál s nastavením auta a musím říci, že auto drží na silnici jak přilepené. Napřed jsem si myslel, že jsem ho tak perfektně nastavil, ale poté, co jsem snížil sklon obou křídel asi o 5, jsem nabyl zcela jiného dojmu. Auto mělo podle všech zákonů špatně sedět v zatáčkách, ale skutečnost byla jiná. Moje zjištění jistě potěší běžného hráče, který chce jen jezdit. Potom však nechápu, proč je tak rozsáhlé a složité nastavení auta.

Tlačítky funkcí F1 - F8 si můžete vypínat nebo zapínat různé helpy a tlačítky 1-8 vypínat detaily grafiky (stromy, tribuny, budovy, billboardy, stíny...) Potěší i možnost zobrazení procentuálního opotřebení pneumatik, což je při závodě užitečná věc. Další zajímavá novinka je imitace působení akce a reakce. Při brždění nebo řazení se kokpit trochu zvětší a vyvolá tím dojem pohybu těla směrem k volantu. Zvuky jsou realistické a zdá se, že jsou skutečně nahrávané z originálních formulí, jak v EA slibovali. Grafika boxů opět pokulhává za celou hrou a o mechanicích ani nemluvím. Poškození auta je také zvláštně pojaté. Při havárii se sice auto podle toho také chová, ale grafické provedení je přehnané. V jedné chvíli jsem musel odběhnout a nechal jsem auto stát na trati. Po návratu jsem se nestačil divit. Formule byla pomačkaná jako plechové auto. V EA Sports buď nevědí, že monopost F1 nemá plechovou karosérii, nebo (a to je pravděpodobnější) použil deformační engine z jiné hry. Rozepisovat se o takových samozřejmostech, jako jsou přesné kopie tratí, nastavení různé výkonnosti jezdců, změna počasí, naplánovat zastávku v pitu apod., je myslím zbytečné. Stejně jako o faktu, že díky oficiální licenci FIA startovní listina a zbarvení jednotlivých vozů přesně odpovídá skutečnosti před prvním závodem letošní sezóny - včetně nováčků Buttona a Heidfelda.

Volbu multiplayer jsem nemohl vyzkoušet, myslím si však, že si zahrajete jen proti jednomu hráči na síti TCP. Je to velká škoda, protože bych čekal, že taková velká firma postaví herní sever, který umožní hrát po Internetu. Teď si uvědomuji, že jsem nikde neobjevil volbu Time attack. To znamená, že nemůžeme závodit ani v ghost-lapech.Tak to už vůbec nechápu.

F1 2000

Jako zábavné závody pro bohaté hráče s posledním modelem počítače, kteří si chtějí jen sednout a jezdit proti počítači, je tato hra určitě vhodná. Hardcore hráče, kteří se domnívali, že přichází nový simulátor musím zklamat. "Zůstaňte u svých starých simulátorů a čekejte dál. Snad příště."

Jak už kolega poznamenal, tato hra asi příznivce hardcore simulátorů příliš nepotěší - ale to si dle mého názoru ani neklade za cíl. Stejně jako například letecké simulátory EA, vydávané ve spolupráci s Jane´s, je zacílena spíše na mainstream počítačových hráčů - na ty, kteří si chtějí vyzkoušet, jak to ve F1 vypadá, případně se projet v roli svého oblíbeného pilota trati F1 tak, jak to vidí v televizi. Třeba pro mého syna bylo největším zážitkem to, že (se všemi "asistenty" na ON) jeho miláček Heinz-Harald Frentzen suverénně vyhrával jednu Velkou cenu za druhou a svým soupeřům nandával 15 sekund na každé kolo. Proto tedy hardcore hráči, snad se jednou dočkáte svého vysněného ultrarealistického simulátoru formulí (tak jako se virtuální piloti dočkali svého Flankera2) - my ostatní právě usedáme do kokpitu svého Jordanu, abychom v posledním závodě sezóny potvrdili své kralování letošnímu ročníku ef jedniček...

F1 2000
Výrobce: Electronic Arts
Distributor: Electronic Arts
Minimální konfigurace: P 233, 64MB RAM
Doporučená konfigurace: PII 400, 128Mb RAM
3D karty: ano, Direct 3D
Multiplayer: ano
Verdikt: Jako všechno od EA Sports - skvělé, ale...
K vrcholu musí ujít ještě velký kus cesty.
Hodnocení 80%, 91%

Autor:




Nejčtenější

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Další z rubriky

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.