F1 2001 - absolutní formule

  12:01
Letošní sezóna opravdové formule 1 už bohužel skončila, takže nezbývá než se posadit do kokpitu virtuálního a udělat si závodní víkend takříkajíc svépomocí. Do obchodů se totiž dostal další díl formulí od Electronic Arts, který si dělá ambice na titul nejlepší formulové hry všech dob. Je to pravda, nebo jen plané sliby?

F1 2001

"Za angažování Lukáše Codra do špičkového týmu jsme nemuseli zaplatit ani korunu, je to vynikající jezdec a sám Frank Williams si ho vyhlédl již loni při závodech série CART" - Tonda Chroust, manažer

Snad žádné jiné herní publikum není tak náročné, jako příznivci závodů formule 1. Není proto divu, že se na chystané pokračování Championship Season 2000 od vývojářů z Image Space, kteří již od začátku slibovali skutečně jedinečný zážitek, dívalo mnoho lidí velmi skepticky. Přeci jenom zde byla hegemonie skvěle hratelné Grand Prix 3 a samotná dokonalá grafika s licencí F1 nemusí dělat dobrou hru. Zdá se však, že dny bezesporu vynikající Grand Prix 3 jsou sečteny a maestro Cramondovi vyrostla více než zdatná konkurence.

Jak již bylo řečeno v předchozím odstavci, tvůrci F1 2001 zakoupili oficiální licenci, takže mohli do hry umístit autentické vozy, jezdce, okruhy, i grafiku šampionátu. Našincům možná trochu zkazí radost fakt, že soupiska jezdců zobrazuje aktuální stav těsně před nástupem Tomáše Engeho do týmu Prost - sezóna se tak musí obejít F1 2001 bez něj a také s dalšími menšími "renoncy" (např. začátek sezóny s Alesim v týmu Jordan, nebo HHF u Prosta). Pro začátek je nutné zvolit si svého nového jezdce (tady již česká vlajka nechybí) a na jednotlivé závody nebo mistrovství jej umístit do aktuální stáje, kde nahradí některého skutečného pilota. Oficiální licence se projevila i ve výběru herních módů - kromě tréninku a testovacích dnů je k dispozici rychlý závod na jedné ze sedmnácti notoricky známých tratí (se startovními pozicemi z aktuálního ročníku, tedy až na poslední tři závody), kompletní závodní víkend na jenom okruhu (čtyři tréninky, hodinová kvalifikace na dvanáct kol, warmup a závod, bohužel bez zaváděcího kola) a celý šampionát, kde se bojuje jak o titul mezi jezdci, tak v Poháru konstruktérů. K dispozici je rovněž kompletní multiplayerový (2-8 hráčů) závodní víkend na tom kterém okruhu, a to jak po lokální síti, tak internetový.

"Nevím, proč tyto mladé piloty vůbec do seriálu F1 pouští. Nemají dostatek zkušeností a ohrožují bezpečnost starších talentovaných jezdců. Za těchto podmínek nemohu útočit na titul a dokázat, že jezdím lépe než Michael Schumacher." - Eddie Irvine, Jaguar

F1 2001

Autoři F1 2001 se rozhodli oslovit se svou hrou co možná nejširší publikum - od nenáročných lidí, kterým stačí jen předstírat kroucení volantem a šlapání na plyn, až po hardcore jezdce, kteří jsou schopni trávit nekonečné hodiny hledáním ideálních brzdných bodů ve třetím sektoru Suzuky. Je jasné, že by první skupina neměla v ostrém závodě šanci, a tak i zde došlo k implementaci oblíbených "asistentů", tedy softwarových rutinek, které jezdcům "hrabou" do řízení. Těch existuje celá řada - od několikastupňového pomocného řízení, brzdění, řazení a přidávání plynu, přes vyrovnávání smyků, stabilizace vozu či ABS, až po asistenci v boxech či automatickou spojku. Při zapnutí všech pomocníků se jízda redukuje na pouhé držení plynu po celý závod - na volant není nutné ani sáhnout. Škoda, že pomocné řízení nerespektuje ostatní vozy na trati a tvrdošíjně drtí vše, co se připlete do ideální stopy (o zastavování v boxech nemluvě - auto odmítá do pit lane vůbec zatočit). Zjednodušit se dají i závody samotné - ať již v podobě jejich zkrácení (zastávky v boxech zachová volitelný násobitel ojetí pneumatik či spotřeby benzínu), nebo ubrání F1 2001 rychlosti a agresivity počítačovým protivníkům, kteří jsou jinak kupodivu velmi inteligentní. Člověk zvyklý na tupě narážející auta z Nascar Racing 4 je příjemně překvapený tím, že silikonoví piloti skutečně jeví snahu vyhýbat se pomalejším autům. Skvělým způsobem je v F1 2001 zpracovaný trénink - probíhá ve dvou, respektive trojsedadlových formulích Minardi či Arrows, kde nejprve počítač projede daný úsek tratě po barevně vyznačené ideální stopě s brzdnými body, a poté předá kontrolu nad vozem hráči, který se musí snažit zajet ve stejném úseku co možná nejlepší čas, aby se vešel do jednoho ze tří limitů - ať již na nejnižší bronzovou, nebo na stříbrnou či zlatou hvězdu. Taková forma tréninku je neskutečně návyková - sám jsem některé sektory opakoval i padesátkrát, abych získal zlato.

"Máme skvělý vůz, máme skvělého pilota - co více si můžeme přát" - Mario Theissen, sportovní ředitel BMW

Skutečná síla simulátoru formule 1 se pozná zejména v garáži a na závodním okruhu. Co se jízdního modelu týče, lze F1 2001 jen těžko něco vytknout - po vypnutí všech zmiňovaných asistencí se z formule stává i za krásného počasí zběsilá mašina, která má při necitlivé práci s plynem či brzdou okamžitě tendenci jít do smyku F1 2001 (zejména výjezdy ze zatáček "stříhaných" přes obrubníky jsou kritické). Rovněž chvilkový výlet jedním kolem mimo trať končí většinou v hodinách, kdy je nutné okamžitě stisknout spojku, aby se nezastavil motor. Právě v dokonalé práci se spojkou spočívá tajemství dobrého startu - pokud se uvolní při nevhodných otáčkách, dopadne virtuální pilot (v lepším případě) stejně jako Tomáš Enge v Indianapolis. Propracované ovládání formule je téměř nemožné bez kvalitního volantu s pedály, ať již s force-feedbackem, nebo bez něj - jako velmi dobrá volba se může jevit námi nedávno recenzovaná Modena 360. Dobrý pilot je však pouze polovina úspěchu - tou druhou je ideální nastavení vozu. Komu by nevyhovovaly předvolené profily a zjednodušené posuvné lišty, může se přepnout do šestice detailních obrazovek, kde se nastavují pneumatiky, palivo a počet zastávek v boxech, převody, aerodynamika a těžiště, tlak v pneumatikách a jejich sklon, tuhost tlumičů a zavěšení kol (i při samotném závodě se dá spousta věcí seřídit přímo z volantu - například rozložení brzd). Škoda jen, že při skvělých možnostech nastavení a reálném pocitu z jízdy je implementace "vlajkových" pravidel FIA poměrně rozporuplná. Nejvíce asi zamrzí absence živých traťových F1 2001 komisařů, kteří by máváním vlajkami kolem trati komunikovali s jezdci - informace o aktuálních vlajkách se objevují v podobě barevných diod, které se dají velmi snadno přehlédnout (zejména ta žlutá). Za celou dobu hraní se mi rovněž nestalo, že by při velkém karambolu byl závod zastavený, nebo na trať vyjel safety car - v reálu bývají podobné incidenty běžným chlebem každé závodní sezóny. Naopak je nutné pochválit systém penalizací "stop and go", které již slepě nenásledují po každém neprojetí šikany, a modrých vlajek, jejichž nerespektování vyústí nejdříve v "stop and go" a posléze i v diskvalifikaci ze závodu.

Nesmírně silnou stránkou všech formulí od Electronic Arts byla vždy grafika a ani tento díl není výjimkou. Kromě velmi detailního prostředí tratě (včetně příjemných drobností - například opravdu hrbolaté Brazílie, kdy vůz doslova poskakuje po nerovnostech) a modelů jednotlivých formulí excelují zejména speciální efekty v podobě oblaků dýmu ze spálené gumy při brždění, mračen prachu z únikových zón rozrytých koly monopostu, až po všelijak zničená auta. Když se najednou za zatáčkou objeví dvě čerstvě rozbité formule, ze kterých se kouří a jejichž kola se válejí opodál, má člověk co dělat, aby F1 2001 během leknutí stačil sešlápnout brzdu (bohužel většina zničených vozů záhy zmizí do boxů - animace odklízení je nutné pro tentokrát oželet). Téměř neskutečný je rovněž pohled na velkoplošné obrazovky stojící kolem trati, na kterých se promítá aktuální dění na závodním okruhu s televizní grafikou. Pocit, když člověk v třísetkilometrové rychlosti koutkem oka postřehne, kterak tribuny sledují externí pohled na jeho formuli s výmluvnou žlutočernou jedničkou v levém dolním rohu, je nepopsatelný. Trochu nelogicky se dá přepínat na různé televizní i "netelevizní" pohledy i během samotného závodu - představa, že na cílové rovince dá hráč plný plyn a na pár sekund se podívá do kokpitu k Schumacherovi, je mírně přitažená za vlasy. Škoda jen trochu odlfáknutých boxů, kde jsou vidět pouze solidně animovaní mechanici vlatního týmu. Velmi vysokou úroveň si drží i zvuk - ať již v podobě řevu jednotlivých monopostů (zejména při brždění do šikan dokáže rachot vozů vzadu rozhodit více než jejich siluety v zrcátkách), nebo komentáře z boxů, který informuje o dění na trati. Škoda jen, že hlášky přicházejí místy nelogicky - občas F1 2001 se stalo, že z boxů přišlo varování před vozem v těsném závěsu, ačkoliv dobrých deset sekund za mnou nikdo nebyl. Zas tak často se to ale neděje, maximálně jednou za dva, tři závody.

Již během velké předváděčky EA Play, která doprovázela letošní ECTS, bylo vidět, že bude F1 2001 patřit k velkým žroutům systémových prostředků. Na VELMI solidním Pentiu IV 1.8 GHz s GeForce 3 totiž při plných detailech hra ve vypjatých momentech silně trhala. Patálie s plynulustí grafiky pokračovaly i po instalaci plné verze na redakční Duron s 256 MB RAM a GeForce 2 GTS - ačkoliv hardwarový setup doporučoval velmi vysoké detaily, hra silně trhala i v 640x480 při detailech minimálních. V záchvatu zoufalství (nejlépe viditelném u galerie screenshotů ze hry) jsem prošmejdil všechna možná diskusní fóra, kde se hráči svěřovali s obdobnými trablemi těm, kteří si na nic takového nestěžovali. Zdálo se, že nejlepším řešením problému s trhanou grafikou, je změna ovladačů grafické karty. A skutečně - po trojí reinstalaci všelijakých verzí Detonatorů a následném zoufalém downgrade na starší drivery GeForce 2 GTS deluxe (spolu s přepnutím do 16bitového režimu) se skutečně F1 2001 rozeběhla i na plné detaily ve vší plynulosti. Jenom hardwarový setup pro změnu doporučoval co možná nejnižší detaily, a tak bylo nutné nastavit jednotlivé grafické prvky za doporučené modré hodnoty až do těch červených. F1 2001 Podle všeho bude problém v nekorektním zjednodušování scény s výhledem do velké dálky - jakmile totiž člověk vyjel z úzké šikany na dlouhou rovinku, klesal původní solidní framerate někam k pěti fps. Pokud vám tedy bude F1 2001 trhat na rychlém počítači, popřípadě pokud nebude správně zobrazovat dění za vozem v zrcátkách, zkuste trochu experimentovat s ovladači grafické karty - za ten zážitek z dokonalé plynulé grafiky to opravdu stojí.

"Toužím po tobě a chci stát po tvém boku. S tím tlustým blonďákem to bylo jen pro peníze. Erija" - z pošty od fanoušků

F1 2001 je bezpochyby nejlepším simulátorem formule 1, který se kdy na PC objevil. Téměř dokonalé vizuální zpracování spolu se solidním jízdním modelem a relativně věrným přenesením "reálií" prostředí závodů F1 na monitory počítačů dělají z této hry jasného kandidáta na "univerzální" závodní platformu pro multiplayerová setkání formulových nadšenců, stejně jako nekonečné večerní závodní seance v podání osamělých vlků v temných kobkách s volantem a pedály. Je téměř nemožné popsat v krátké recenzi všechny možnosti, které nabízejí bohatá nastavení těměř všech herních prvků - každý od naprostých začátečníků až po ostřílené borce si může vytvořit závodní sezónu zcela dle svého gusta a náramně se při tom bavit. Bohužel, několik drobných vad se našlo i tentokrát (zejména ona alchymie s hardwarovými nároky a nedotažené vlajky), takže hodnocení bohužel nemůže být vyšší. Éra kralování Grand Prix 3 však již definitivně skončila...

F1 2001
Výrobce: Image Space
Vydavatel: Electronic Arts
Distribuce v ČR: Cenega, český manuál
Oficiální homepage: www.easportsf1.com
Minimální konfigurace: procesor 500 MHz, 64 MB RAM, 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D karta, 480 MB HDD
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Skvělé závody formule 1, které od ještě vyššího hodnocení dělí jen několik malých chybek.
Hodnocení 92%

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Někteří hráči strávili s demem na Stellar Blade už přes 50 hodin

Očekávaná playstationová exkluzivita Stellar Blade zaujala hráče natolik, že ji procházejí znovu a...

Po dohrání hry by mělo být možné dát spropitné, navrhuje exšéf Blizzardu

Bývalý šéf slavného studia Blizzard sdílel na sociální síti X myšlenku, že by příběhové hry měly po...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...