Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

F1 2001 - konkurence GP na obzoru?

  12:00aktualizováno  4. září 3:16
Již za pár týdnů by se měly na pultech obchodů objevit (nejen) graficky velice atraktivní závody formulí, které budou podle slov vývojářů představovat první vážnou konkurenci pro sérii Grand Prix. Naplní se smělé plány tvůrců hry nebo zapadne F1 2001 do hlubin zapomění coby propadák? Uvidíme…

F1 2001

Publicita, které se při naší večerní "zastávce" v honosném sídle Electronic Arts dostávalo F1 2001, byla i na místní poměry více než solidní - již u vchodu do budovy lákal návštěvníky skutečný monopost F1 stáje Jordan a o pár kroků dál, v prostorách prezentační místnosti EA Sports, PR pracovníci umístili čtyři makety skutečných formulí s plochými obrazovkami, kde si každý mohl závodění vyzkoušet na vlastní kůži. Stačilo jen nasoukat se do těsného kokpitu závodního speciálu, po paměti nalézt pedály, připevnit volant a požádat přítomné techniky o výběr týmu a okruhu…

Jak již sám název napovídá, bude F1 2001 nástupcem poměrně populárního F1 Championship Season 2000. Vývojáři z Image Space, kteří mají obě hry na svědomí, od posledně náležitě přitvrdili - většina z nich dokonce ve snaze co možná nejlépe pochopit úskalí závodů monopostů absolvovala "školení" ve skutečném kokpitu Formule Ford. Díky licenci od FIA zahrnuje F1 2001 kompletní dosavadní letošní sezónu včetně změn posledních dnů - například prohození Alesiho s Frentzenem (případné další změny budou řešit F12001 updaty). Licence se samozřejmě vztahuje i na samotný průběh závodního víkendu i televizní grafiku - při sledování některého z externích pohledů tak může mít neinformovaný člověk pocit, že se dívá na skutečné závody F1. Proměnlivé zákazy a následné povolování tabákových reklam, kvůli kterým se například u McLarenů objevují na formulích jména jezdců namísto loga West, však přinesly tvůrcům malé komplikace - vozy "David" a "Mika" se totiž prohánějí po okruzích v zemích, kde prokazatelně jezdí auta "West" (snad to vývojáři ve finální verzi spraví). Kromě samotných závodů je rovněž přístupné i nastavení vozu v garáži (až na pár modifikací obdobné jako v F1 CS 2000) a také režim tréninků včetně "školní" jízdy ve speciální trojsedadlové formuli Arrowsu.

Asi nejsilnější závodní stránkou F1 2001 bude vedle fyzikálního modelu zejména umělá inteligence počítačem ovládaných vozů. Ačkoliv jsme při testovacích jízdách směle konkurovali Tarso Marquesovi v nominacích na ocenění "brzdař roku", stačili se nám protivníci v naprosté většině případů bezpečně vyhýbat. Ke karambolům způsobeným nedotaženou AI, kdy závodní vozy prostě tupě pokračují bez sebemenší snahy o odvrácení havárie, téměř nedocházelo. Obzvláště F1 2001 patrná byla vylepšená umělá inteligence u předjíždění - v Hockenheimu se takové Williamsy nejprve několikrát ukázaly v zrcátkách, aby na nejbližší dlouhé rovince využily aerodynamickou kapsu a hrubý výkon motoru a dostaly se dopředu. Udržet za sebou takového rozjetého Montoyu dalo opravdu práci, avšak většinou byla snaha korunovaná udělením trestu "Stop and Go". Právě modré vlajky a penalizace budou patřit asi k nejkontroverznějším částem hry - například při "probrždění" šikany a jejím rovném projetí bezpečnostní zónou následuje penalizace téměř automaticky, aniž by program přihlížel, zda tento manévr přinesl jezdci výhodu, či nikoliv. V následujícím kole je tak potřeba zajet do boxů (v pit lane přebírá řízení počítač) a oněch deset sekund si odstát. V případě modrých vlajek zase počítají předjíždějící vozy s tím, že jim pomalejší formule ihned uhne z cesty - o kolize podobné Schumiho "torpédování" Coultharda není při troše nepozornosti nouze. Poslední věc, kterou by bylo vhodné v souvislosti se závody zmínit, je proměnlivé počasí - třeba na zmíněném Hockenheimu se může stát, že na Stadionu trať pomalu usychá, ale šikany v lese jsou stále pod palbou dešťových kapek. Výběr vhodných pneumatik F1 2001 pak představuje doslova magii.

Jak autoři neopomenuli uvádět snad všude, kde byla o F1 2001 jenom zmínka, disponuje nový díl oproti F1 CS 2001 předělaným enginem, který je schopný zobrazit až čtyřikrát vyšší počet polygonů. Na výsledném obraze to je opravdu vidět - modely formulí vypadají mnohem lépe než u ostatních her (vývojáři si dali práci a přenesli do hry i trojsedadlový speciál Arrowsu, který většina lidí uvidí poprvé právě ve hře - v televizi se zas tak často neprezentuje), trať vesměs odpovídá reálným předlohám (včetně lahůdek v podobě "denního" osvětlení v monackém tunelu nebo postupného zesvětlování vysychající stopy). Velmi pěkně vypadají také zastávky v boxech - motion capturing skutečných "pit crew" Benettonu je opravdu znát. Rovněž "speciální efekty" v podobě kouřících pneumatik, odlétávajícího štěrku či prachu a náležitého zvukového doprovodu přejíždění obrubníků potěší všechny skalní fandy formulí. Co se hardwarových požadavků týče, bude F1 2001 patřit k těm náročnějším hrám. Námi testovaná konfigurace byla vybavena špičkovým Pentiem IV 1.8 GHz s GeForce 3 a upřímně řečeno, místy měl i takový stroj s plynulostí grafiky problémy (zejména při kumulaci F1 2001 více vozů za nepříznivých povětrnostních podmínek) - nezbývá než si počkat na finální verzi, která by podle slov vývojářů měla být o něco více optimalizovaná.

Stejně jako poslední Grand Prix, i F1 2001 bude nabízet co možná nejreálnější pohled na závody nejrychlejších monopostů. Již koncem září se nám dostane odpovědi na otázku, která z obou her je lepší - pro nejnovější počin Image Space vydávaný pod křídly Electronic Arts mluví především skvělá grafika, procítěný komentář i pozávodní analýzy a v neposlední řadě také umělá inteligence soupeřů na závodní dráze. Škoda jen, že se současně s hrou nebudou dodávat makety kokpitu F1, jaké jsme měli možnost vyzkoušet v sídle EA - iluze skutečných závodů by pak byla téměř dokonalá.

Autor:


Témata: Electronic Arts

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Nintendo prodalo k letošku přes sedm set milionů konzolí

Vlevo Gameboy (1989), vpravo Switch s odepnutými Joy-Cony

Nejúspěšnější konzolí Nintenda je handheld DS s prodeji přes 150 milionů kusů. Celkově se prodalo za dobu existence...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...



Najdete na iDNES.cz