Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fable – kolem světa za pár hodin

  12:00aktualizováno  1. února 11:59
Peter Molyneux je již dlouho považován za velkého herního vizionáře a nic mu na reputaci neubraly ani jeho poslední tituly, které nakonec nedopadly až úplně tak, jak se původně předpokládalo. Jedním z nich je i dnes recenzovaný Fable.

BonusWeb HIT Fable V jedné malebné vísce žil jeden malý chlapec. Byl to úplně obyčejný kluk, jakých jsou ve světě Albionu spousty. Jeho domovem byla vesnička Oakvale, kde žil s maminkou, tatínkem a malou sestřičkou. Dnes je nádherný jarní den, vše kvete a voní. Louka je plná motýlů a na blankytně modrém nebi se prohání hejna ptáků. Chlapec běží radostně na náměstí. Rád by totiž koupil své sestřičce dárek. Má totiž dnes narozeniny. Bude to velká lahodná čokoláda, ta co se tak krásně rozpouští na jazyku a sladce chutná. Obchodník se usmívá a podává mu ji tajemně zabalenou, ovázanou velkou stuhou. A teď hurá za Terezkou, tak se totiž jeho sestřička jmenuje, ta bude mít radost. Určitě si hraje na svém oblíbeném místě za mostem na konci vesnice. Terezce září oči štěstím, když si dárek bere. Honem, musíme si pospíšit na oslavu, za chvilku přijde maminka. Sestřička se však zastavuje a pomalu otáčí. V jejích očích je vidět, že se za chvilku něco hrozného stane.

Hrdina je vycvičen a zocelen v boji a po složení závěrečné zkoušky je vpuštěn do světa konat dobro. To ovšem občas nevyjde, jako v případě kolegy Twinbladea.

Fable Nebojte se nejsem sentimentální. Takhle totiž začíná nový počin Petera Molyneuxe a jeho firmy Lionhead. Na RPG Fable se čekalo dlouho a s určitou nervozitou a to nejen proto, že jde o jejich první počin na Xbox, ale zejména po problémech, které se vyskytly s hrou B.C. Ta totiž možná ani nevyjde a to zrovna hráče moc nepotěší, ale kdoví. Můžu vás ale uklidnit, Fable se hraje a vypadá skvěle. Už začátek vám srází čelist na podlahu. Já osobně jsem ještě nic tak nádherného neviděl a tím nemyslím přímo jen grafiku, ale zejména její propracovanost a smysl pro detail. Začátek hry ve vesničce Oakvale vypadá jak z kreslené pohádky. Věřím, že některé drsnější týpky mezi námi to může pohoršit, ale následné vyvraždění a vypálení Oakvale jim určitě zase spraví náladu. Toto brutální přerušení nádherného a klidného života hlavního hrdiny mě docela šokovalo, ten kontrast je dost síla. Ovšem malý hrdina je na tom ještě hůře. Jizvy, které to zanechalo na jeho dětské duši jsou tak hluboké, že do konce hry ho neuslyšíte promluvit. V jeho cestě za krvavou pomstou, mu však tento nepatrný handicap určitě nebude překážet. Navíc, mlčenliví hrdinové jsou přeci mezi hráči oblíbení.

Od chladnoucí mrtvoly jeho otce ho odtrhne až záhadný bojovník Maze, který ho přenese do Guildy Hrdinů, což je klan těch nejlepších bojovníků, strážců pořádku ve světě Albionu. Trochu jako rytíři Jedi. Tento Hrdina je vycvičen a zocelen v boji a po Fable složení závěrečné zkoušky je vpuštěn do světa konat dobro. To ovšem občas nevyjde, jako v případě kolegy Twinbladea. Stejným výcvikem tedy projde i náš hrdina. Poté se může se základními dovednostmi vydat do světa. Další jeho vývoj už záleží jenom na vás. Obrovské sídlo Hrdinů vám po dobu celé hry bude sloužit jako základna, kam se budete vracet, vylepšovat tam postavu za nastřádané zkušenostní body a vybírat další dobrodružství - úkoly. Jejich plněním se budete pozvolna blížit ke konci hry.

Za zmínku však stojí spíš podle mě hodně dobře zpracovaná střelba z luku nebo kuše. Máte možnost zaměření automatického nebo se přepnout do pohledu z vlastních očí.

A ten není zase tak daleko, takže byste si tu měli pořádně vychutnat každou chvilku. Docela mě překvapilo, když jsem se po třinácti hodinách propracoval k závěrečným titulkům. A nutno říct, že jsem se docela flákal. Zkušenější hráči RPG se určitě vejdou pod deset. A to je podle mě jedna z hlavních chyb hry a velká škoda. Když vezmeme v potaz její neskutečnou propracovanost, o které se zmíním později, tak nechápu, že se Molyneux nesnažil ze hry vymáčknout víc a trochu ji protáhnout. Spoustu hráčů Fable zajímá hlavně příběh, atmosféru a tu omáčku kolem berou jen jako zpestření. Příběhová linie je perfektní, napínavá a nemá prakticky hluchého místa. Jen je děsivě krátká. Já jsem rád, že si můžu pořídit cool tetování a prima ohoz, ale když hru dohraji za třináct hodin? Monstrózní RPG? Ano i nadále se pak můžete potloukat po světě Albionu, dále zlepšovat své atributy, ale už to jaksi není ono. Už to nemá tu správnou šťávu. S tím souvisí i druhý větší zápor hry, který spoustu hráčů zklame. Pokud očekáváte obrovskou svobodu pohybu po nekonečných dálavách, jako je tomu například u Morrorwindu, tak na to zapomeňte. Naopak, čekejte spíš něco ve stylu Medal of Honor. Cesta je naprosto lineární. Od pevnosti Hrdinů vede kolem města Bowerstone, stáčí se k jihu, tam vás čeká hluboký les Darkwood ze kterého vyjdete přímo u své rodné přímořské vísky Oakvale. Tam se cesta stáčí na západ, kde vede přes Twinbladeův rajón až k moři. Tím končí hlavní kontinent. Dále už vás čekají jen dva menší ostrovy. Nic víc. Kromě pár odboček k vedlejším questům není co objevovat. Po zhruba dvanácti hodinách objevíte konec hry, včetně všech krás Albionu.

Boj
Fable Zbraní jsou ve světě Albionu tuny. Jednoruční, obouruční, lehké, těžké, vše od šavlí, mečů, katan přes roztodivná kladiva, palcáty, sekerky až po luky a kuše. Navíc můžete každou zbraň vybavit dvojím vylepšením v podobě různých magických kamenů, které zesílí zbraň třeba o ohnivý útok apod. Stejně pestrá nabídka vás čeká i mezi výběrem zbroje. Od obyčejných vycházkových hadrů vesnického střihu až po luxusní brnění z kalené oceli. Jediné, co se nedá sehnat je kupodivu štít. Vše kryjete pouze zbraní nebo svou mrštností. Útoků je jen pár, přirovnal bych to k Diablu nebo Dark Alliance. Víc využijete různých kotoulů a úhybů. Za zmínku však stojí spíš podle mě hodně dobře zpracovaná střelba z luku nebo kuše. Máte možnost zaměření automatického nebo se přepnout do pohledu z vlastních očí. Sílu střely určujete délkou držení tlačítka respektive natažením tětivy. Co se týče kouzel, tak výběr je snad ještě pestřejší. Obranná, útočná, psychická, fyzická, až po vyvolávání různých mentálů a elementálů. Zhruba bych to viděl tak na něco kolem čtyřiceti kouzel. Ani sem neměl možnost vše vyzkoušet. Systém je tu dost propracován. Ono vůbec je tu vše až úchylně propracováno.

Máte k dizpozici milion póz a gest. Od pořádného říhnutí a prdnutí až po různé druhy smíchu, zvednutý prostředník a různé typy erotických mručení a vzdechů.

Fable Hnidopišství
Rád bych zde ale nastínil i pár věcí a nápadů, na které můžete, ale nemusíte narazit. Když vynechám asi tak milion tabulek, kde se vám započítává naprosto vše, včetně vámi nakopnutých slepic z mládí, zbývá toho ještě stále téměř nekonečno. Svého hrdinu můžete upravit takovým způsobem, že by ho ani vlastní máma nepoznala. Od oblečení přes tetování všech částí těla (skoro všech) až po styl vlasů. Abyste neměli nějakého vychrtlíka typu přeložený vítr, ale pořádně nastříleného gibona, musíte ho krmit správně vyváženou stravou. Nejlépe masitou a prokládat to zeleninou (karotka nade vše), rybami, ovocem a tunou dalších ňamek. Pokud není škvára a máte prut, není problém si nějakou tu dvacetikilovou mřenku chytit. Můžete ji pak samozřejmě i prodat. Obchodu se zde meze nekladou. Ve hře se dočtete, že na hrůzy bitev a krušný život je nejlepší zapomenout s korbelem pivínka v ruce, blízko chtivých rtů. Takže jestli chcete pořádat chlastací štace, no problemo. K dobrým mravům každého spotřebitele lihu patří karban. Nabídka je široká. V každé druhé taverně na vás čeká nějaká ta hra. Až budete pořádně pod obraz můžete si nechat od místního barda složit píseň na své hrdinské činy. A pak ho přetáhnout za ty bláboly palicí.

Fable Když už jsme u těch mezilidských vztahů. Dají se řešit i mírnější cestou. K tomu máte k dizpozici, jako vždy, milion póz a gest. Od pořádného říhnutí a prdnutí (nedělám si srandu) až po různé druhy smíchu, stylově zvednutý prostředník a různé typy erotických mručení a vzdechů na které můžete balit místní děvčata (i chlapce). A to už ani nemluvím o vlastním domě, svatbě atd. Zkrátka je toho setsakra neuvěřitelné množství. Na konci hry jsem byl zjizvený, vousatý, kompletně potetovaný dědek se dvěma baráky a kolem hlavy svatozáří a motýlky (opět to myslím vážně). A to sem vám neprozradil ještě těch zbylých sedmdesát procent překvapení, které na vás čekají.

Závěr
Fable je nádherné, roztomilé, temné dobrodružství s nádhernou grafikou, designem, propracovaností systémů a skvělým příběhem. Fable vás pohltí a vaše smysly budou chrochtat blahem. Je ovšem také značně lineární, co se postupu týká a na RPG neuvěřitelně krátké. Ovšem to je jen malá daň za originální výtvor, jaký na jiné platformě nenajdete.

Fable
Výrobce/Vydavatel Big Blue Box (Lionhead)/Microsoft
Platforma Xbox
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: HDD
Verdikt: Nádherné RPG se skvělým příběhem. Jen krátké a lineární.
Hodnocení: 85% (info)

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

Předobjednávky v Německu už jen pro hry s přesným datem vydaní

Cyberpunk 2077

Pokud němečtí prodejci chtějí prodávat počítačové hry, než oficiálně vyjdou, musí nově svým zákazníkům sdělit přesné...

Hra Fortnite vydělala již miliardu dolarů, přitom je ke stažení zdarma

Fortnite

Za pouhý rok od vydání už hra Fortnite vydělala svým tvůrcům přes 20 miliard korun. Její popularita je přitom stále na...

KOMENTÁŘ: Umělá inteligence ve hrách. Patří jí budoucnost?

Shodan

O pokroku v herním průmyslu jsme si zvykli uvažovat s ohledem na celkovou úroveň grafiky, množství detailů a velikost...



Najdete na iDNES.cz