Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fable: The Lost Chapters - famózní RPG!

  12:00aktualizováno  28. dubna 5:42
Petera Molyneauxe všichni určite dobře znáte, mám pravdu? Takže také jistě všichni dobře víte, za jakými klenoty tato ikona stoji! RPG Fable je na X-BOXu jedním z nich. A zanedlouho bude i na PC! Naše rozsáhlé preview si tak logicky nesmíte nechat ujít!

Fable: The Lost Chapters Peter Molyneaux toho má na kontě už opravdu spoustu a je s velkým podivem, že se zatím neuchýlil k žádné tvůrčí pauze, nýbrž jede pořád na sto dvacet procent. S vlastní společností Lionhead právě dokončuje potenciální hity The Movies a Black and White 2, přičemž se nevzdává ani spolupráce s externími studii. Jedním z nich je i Big Blue Box, který v minulém roce vyvrhl na xboxový trh hitovku Fable, jež se okamžitě zařadila mezi nejprodávanější kousky na této platformě. O to větší smutek zažívala na Molyneauxova veledíla zvyklá PC komunita, jelikož exluzivita pro microsoftí skříňku se zdála být neprůstřelná. Naštěstí Peter nezapomněl, komu, vedle sebe samého, vděčí za svůj velký úspěch všeho, čeho se jen dotkne, tudíž se jednoho z nejlepších RPG napříč platformami dočkáme i my. A bylo by velkou chybou se mu patřičně nevěnovat. Takže pokryjte klávesnici bryndáky, aby pod tíhou vašich slin nepřišla k defektu a pusťte se směle do šťavnatého čtení o ještě šťavnatější hře.

Nejenže je nám po technické a prezentační stránce slibován dokonalý, ničím nerušící, titul, ale i co se obsahového partu týče, se můžeme těšit na spousty speciálních a v konzolové verzi neobsažených bonusů.

Fable se na PC objeví s podtitulem The Lost Chapters značícím nějaké ty změnyFable: The Lost Chapters oproti originální verzi a datum vydání stanovené na podzim tohoto roku, tedy necelých dvanáct měsíců po xboxovém releasu, tuto domněnku jedině potvrzuje. Peter není žádné prase a těžko dopustí, abychom se každou chvíli museli rozčilovat nad nedokonalostí a celkovou zmršeností konverze či snad v malém rozlišení jedoucí grafikou. Nejenže je nám po technické a prezentační stránce slibován dokonalý, ničím nerušící, titul, ale i co se obsahového partu týče, se můžeme těšit na spousty speciálních a v konzolové verzi neobsažených bonusů. Jejich (ne)radikálnost nás na zadek sice s největší pravděpodobností neposadí, poněvadž kolem a kolem vzato má jít jen o doplňky již tak skoro dokonalého celku, a to především o doplňky prodlužující na RPG trochu kratší herní dobu. Sice jen o pár hodin, ale i ty určitě potěší.

Dimitri

Jeden z nejutajovanějších projektů Petera Molyneauxe bude dost možná tím nerevolučnějším, a to i přesto, že prý na předváděčkách prvních verzí sklidil jen podivné úšklebky. Obchodníci však nemůžou pochopit uměleckou kvalitu her a je hodně těžké uvěřit, že by Peter pracoval na něčem od základ špatném. Na vývoj byl vyčleněn tým 30 lidí, kteří na něm pracují již od roku 1999 a Molyneaux se nechal slyšet, že by vývoj Dimitri měl trvat maximálně pět let. Otázkou, kterou si kladou davy odborníků po celém světe, však je, zda myslel pět let od začátku vývoje nebo tu samou časovou periodu od vypuštění prvních pokoutných informací, což bylo v polovině minulého roku. Doufejme, že jde o tu první možnost a hra začne postupně získávat reálné kontury. Podle všeho by projekt měl zaujmout především neuvěřitelně vyspělou umělou inteligencí, erotickými scénami a společenským vývojem postav. Dost možná tak půjde o něco nepříliš vzdáleného oblíbeným The Sims, avšak na pouhý klon bychom to určitě neviděli. Zbývá tak jen čekat. Jak dlouho? To už je asi jen ve hvězdách.


Když hra loni spatřila světlo světa, Peter Molyneaux se začal trochu překvapivě omlouvat za její menší revolučnost než jakou zpočátku v reklamních materiálech, které mluvily o v podstatě neomezeném offline MMORPG ne nepodobném Morrowindu, Fable: The Lost Chapters ale ještě s mnoha dalšími možnostmi, sliboval. A skutečně, Fable mělo mít mnohem otevřenější architekturu, avšak navzdory Peterovým pochyby vyvolávajícím omluvám, se nenašel snad vůbec nikdo, kdo by si na výsledek konstruktivně stěžoval. Je dost pravděpodobné, že vývojáři narazili na přeci jen pořád patrná omezení v současné době nejvýkonnější konzole, jež se však už dávno nemůže rovnat s vyspělými PC. Pokud tomu tak skutečně bylo, musíme Big Blue Boxu chtě nechtě vystřihnout poklonu, protože, i když se jim zřejmě nepovedlo přesně to, co zpočátku zamýšleli, dokázali Fable i tak vytáhnout na hranice možností X-BOXu, zde všechno bravurně vybalancovat a vytvořit špičkovou hru.

Ne, opravdu se netěšte na rozsáhlé prostory známé z již zmíněného Morrowindu a v budoucnu ještě rozšířené jeho pokračováním Oblivion, tvůrci vás pořád povedou tak trochu za ručičku a budou vás mít tam, kde chtějí. Prostě něco podobného Star Was: Knights of the Old Republic, ale vzato kolem aFable: The Lost Chapters kolem jde jen o optiku, jakou na RPG hry nahlížíte. V případě free-form charakteru hry s prakticky neviditelnými hranicemi nemůžete vyžadovat silný a emotivní příběh, který Fable bez nejmenších pochybností vypráví. Pokud chceme mluvit o jejím herním systému, chtě nechtě si na pomoc budeme muset přizvat slovíčko s dvojsečnou vypovídací hodnotou – linearitu. K naší radosti si s ní ale tvůrci poradili navýsost dobře. Podle hráčů konzolové verze se budete po celou dobu hry tak intenzivně bavit, že jen ztěží postřehnete pouze minoritní větvení děje a u závěrečných titulků vás přepadnou pocity známé z dojezdu horské dráhy.

Fable se odehrává v bájné zemi Albion, jejíž prostředí nejenže je velice nápadité a variabilní, ale vzhledem k jeho fantasy podstatě se v něm hojně využívá i magických prvků. Renderované intro byste ve hře hledali marně. Animací je vůbec poskrovnu a když už se nějaké, jako třeba v úvodu, objeví, mohou se pyšnit parádním střihem a v mnoha případech netradičně i dojemností. Navíc neuvěřitelně efektně přecházíFable: The Lost Chapters rovnou v samotnou hru, takže například z nájezdu zlořádů, kteří na počátku hry srovnají se zemí vaší rodnou vesnici a pohřbí veškeré příbuzenstvo, se nestačíte ani oklepat a podle dobrých mravů si zatruchlit, nýbrž se rovnou, poté, co vás zachrání a vyšle tajemný mág, vydáváte po jejich stopách na epické dobrodružství se vším všudy. Zpočátku to sice na kdovíjaké epické vyprávění nevypadá, avšak časem se vám ze všech těch dějových otoček nejednou protočí hlava. Jak už bylo řečeno, Fable na příběhu hodně staví a o jeho propracovanosti svědčí i to, že se z nenápadných začátků dokáže rozvinout v dokonale promyšlenou zápletku, v níž do sebe všechno zapadá a kde nemáte šanci objevit hluché místo.

Začínáte totiž coby vyjukaný mladík bez sebemenších zkušeností, a nejenže tyto později získáte, ale budete dokonce i fyzicky stárnout.

Poměrně hodně netradiční je prvek hlavního hrdiny, tedy přesněji to, jak je hlavní rek a jeho vývoj vůbec pojat. Začínáte totiž coby vyjukaný mladík bez sebemenších zkušeností, a nejenže tyto později získáte, ale budete dokonce i fyzicky stárnout. Tady není třeba si něco namlouvat, jelikož podobně,Fable: The Lost Chapters nebojím se říci revoluční, přesto však naprosto přirozenou, jsme tu snad ještě neměli. Geniální Molyneauxův designopis cítíme na tisíc honů. Zprvu z tváře vašeho hrdiny bude čišet nezkušenost, vyjukanost a v nebezpečných situacích mu z rysů vyčtete i strach (doufejme však, že mu nebudeme muset vyklízet kalhoty a pucovat zadek). Jak ale bude získávat jednu zkušenost za druhou, nevytrhne ho hned tak nějaký ork, jelikož mu všelijaká monstra uštědřila už nějakou tu ránu čitelnou ze zjizveného těla. Na těle charakteru poznáme dokonce i preferovaný styl boje a z výrazu jeho tváře má být dokonce čitelné, zda se vydal po cestě dobra či zla. Ano, i na morální rozhodnutí bude ve hře kladen velký důraz a pokud si vyberete cestu špatňáka, musíte počítat s tím, že budete prosté civilisty odpuzovat krom rozzuřeného výrazu i fešnými růžky, jež vám vyraší na hlavě. Naopak z tváře hodného a nápomocného hrdiny se zračí dobrota a zlaté vlasy dávají tušit příbuzenský svazek se zlatovláskou. Ve středním věku budete logicky nejsilnější, poté už síly začnou trochu ubývat. Prostě klasický koloběh života, jehož zařazení jedině dosvědčuje původní předsevzetí tvůrců – vytvořit otevřenou hru, kde by tento systém byl nejen ospravedlnitelnější, ale i prakticky využitelnější.Fable: The Lost Chapters Ovšem i do současného designu Fable pasuje více než dobře a odlišuje hru od zbytku početného role-playing stáda. Zbývá ještě doplnit, že se budeme moci nechat nejrůzněji tetovat, upravovat si účesy a vůbec se po této stránce nehorázně vyřádit. Na konci hry tvůrci, díky desítkám ovlivňujících faktorů a jejich kombinací, slibují naprosto diametrálně odlišné postavy – žádné dvě by se sobě neměly podobat a ačkoliv je to, vzhledem k absenci multiplayeru či možnosti porovnávání postav online, celkem jedno, určitě potěší vědomí, že ten týpek ve hře je prostě VÁŠ charakter zrcadlící vaší podstatu.

Narazíme na desítky NPC postav, s nimiž povedeme rozsáhlé a skvěle napsané rozhovory. Nejen ve způsobu, jakým je povedete, vám bude přiřknut status dobráka či zloducha. V dokonale žijícím světě totiž narazíte i na velkou spoustu mimo hlavní dějovou linii probíhajících situací. Pomůžete utlačovaným vesničanům, nebo se přidáte k jejich vykořisťovatelům. Zachráníte topícího se člověka či počkáte nežFable: The Lost Chapters skoná a pak mu vyberete kapsy? Záleží jen na vás! Vedle samotného dobrodružství chce však Fable být snad i simulátorem života. Jinak si nemůžu vysvětlit zakomponovanou možnost svatby s vaší vyvolenou, přičemž jí není nemožné ani zahýbat s dalšími milenkami či milenci! Ano, v dnešním světě se nesmí diskriminovat žádná menšina, natož ta pětiprocentní. Troufám si tvrdit, že v žádné doposud vydané hře jsme se s homosexuálními svazky nesetkali. Skvělé jsou reakce okolí na vaše činy, které se například ve městě propírají a lidé za vámi klidně mohou přijít s prosbou. K budování kultu osobnosti se skvěle hodí i u obchodníka zakoupená přezdívka, pod níž se vás následně lidé učí znát. Příjemné je, že si smíte koupit i vlastní dům či obchod. Ostatně samotným obchodováním podnikavé povahy také chvíli stráví. Parádní hratelnost celku podtrhne ještě několik miniher jako je například rybaření, kopání do slepic nebo hledání pokladů.

Peter Molyneaux- hvězda první velikosti

Skvělých herních designérů a programátorů je spousta a dokonce se dá říci, že jsou i známí, ale pokud hledáme hvězdy ze všech největší, nutně musí zaznít především jméno hvězdného designera, majitele firmy a v neposlední řadě i programátora v jedné osobě - Petera Molyneauxe, který vytvořil tolik skvělých titulů jako málokdo další. Začínal jako prodavač disket a vzhledem k tomu, že měl kladný vztah k hrám, rozhodl se jednu takovou vytvořit. Jeho prvotina Enterpreneur se bohužel s úspěchem nesetkala a zdálo se, že Peter zůstane u vývoje programů, jež s hrami neměly mnoho společného. Shodou šťastných náhod a jeho umění ve všech směrech, získal něco peněz a rozhodl se věnovat svému koníčku, tedy hrám, naplno. Tak vznikla společnost Bullfrog, která v roce 1990 vytvořila vynikající „božskou“ strategickou hru Populous, jež rozjela spanilou Molyneauxovu jízdu za úspěchem. Následovala neméně povedená strategie Powermonger, která sice nedosáhla takového prodejního úspěchu jako Populous, ale na tehdejší poměry se pořád jednalo o trhák. O něco později přišel Populous 2, což bylo ve všech směrech vylepšené pokračování grandiózní hry a navíc se mohlo pyšnit obrovskou rozsáhlostí. Díky obrovskému úspěchu, jenž zčásti zajistila i reklamní kampaň EA, se mohl Bullfrog rozrůst na dvacet zaměstnanců a svůj potenciál ještě prohloubit, což se v dalších letech i stalo. Skvělá taktika Syndicate si v roce 1992 rovněž vybudovala kultovní status. O dva roky později přišla zábavná budovatelská záležitost Theme Park a opět přinesl výraznou finanční injekci. Další z četných úspěchů nese jméno Magic Carpet a jedná se o arkádu v nádherně propracovaném světě a jako taková se dočkala i druhého dílu. Přichází rovněž prodej Bullfrogu hernímu kolosu Electronic Arts a začíná úpadek. Přesto stačil Molyneaux ještě vyprodukovat povedené záležitosti Theme Hospital a Dungeon Keeper, po jehož dokončení firmu opouští. Bullfrog bez jeho asistence pak ještě vytvořil druhý díl k Theme Park, Populous 3 a Dungeon Keeper 2. Ač se jednalo o povedené hry, nemohly se již pyšnit brilantní virtuozitou ostatního Peterova díla. Bullfrog i s jeho přítomností šlápl párkrát vedle, ale v těchto případech se nejednalo o přímé Molyneauxovy projekty, jelikož on ke konci pracoval ve firmě již jen jako šéf a zabýval se především papírováním a na množství her přímo nedohlížel. To také vedlo v roce 1998 k založení studia Lionhead, které trochu paradoxně opět navázalo úzkou spolupráci ve věci vydání Black and White. Tuto ambiciózní záležitost financoval Peter z vlastní kapsy a podle kuloárních zdrojů ho to přišlo na pěkných 6 mil. dolarů. Hra navíc neslavila kdovíjaký úspěch a peníze se rozhodně nevrátily. Důvodem byla, i přes nesporné kvality, přílišná roztahanost a po čase nudnost. Každopádně šlo o kvalitní hru, ale od designera formátu Molyneauxe jsem čekali něco víc, což by mělo přijít v druhém díle této hry (o sérii se stará speciálně vytvořený tým, jen pro potřeby BaW). Vedle toho spolupracoval se satelitním studiem právě na RPG Fable, kterou nyní převádí na PC. Dále se pak přímo stará o vývoj očekávané strategie The Movies, kde se zhostíme role producenta, režiséra, střihače, scénáristy atd. V přípravě je i supertajný projekt Dimitri, o němž se ví prakticky jen to, že je ve vývoji a bude se jednat o bombu, čemuž není těžké věřit.


V instituci nazvané Hero`s Guild, jež reprezentuje tutorial si vyberete své hlavní Fable: The Lost Chapters zaměření. Jde o poměrně profláklé specializace. Buď se rozhodnete budovat kariéru mečem, lukem nebo pomocí magie. Ve samotném průběhu hry se pak dají styly různě kombinovat, avšak nepočítejte s jejich kompletním ovládnutím. Od toho si Fable musíte zahrát ještě jednou či rovnou vícekrát. Ostatně znovuhratelnost popohání i zmíněná volba dobro/zlo. Za zabitá monstra či splněné questy získáváte klasické zkušenosti, s dosažením nového levelu se proměnící na do vlastností investovatelné bodíky. Ovšem, podle toho, jakou specializaci preferujete, dostáváte i zvláštní body, které smíte vložit jen do oblasti, jejímž využitím jste k nim přišli. Zajímavé a nutící taktizovat.

O nic hůře nepůsobí ani prostředí, ať už jsou to krásné lesy, savany, zasněžené pláně či přímořské lokace – všechno vypadá maximálně atmosféricky.

Už na X-BOXu vypadala hra úchvatně. Hrátky s postavou vyžadují její bezchybné vymodelování i rozpohybování a toho se na sto procent dočkáme. Pohyb působí až neuvěřitelně přirozeně, stejně jako stínování. O nic hůře nepůsobí ani prostředí, ať už jsou to krásné lesy, savany, zasněžené pláně či přímořské lokace – všechno vypadá maximálně atmosféricky. Dynamickou změnu počasí, potažmo Fable: The Lost Chapters dne a noci známe i z jiných her, ovšem v tomto případě vás znovu překvapí svým vlivem na vlastní prožitek. Rovněž hudba patřila v recenzích xboxové verze ke kladům. Není tudíž důvod si myslet, že by tomu na PC mělo být jinak.

Fable bylo na X-BOXu krátkým, ale nadmíru skvělým a intenzivním zážitkem. Na naší platformě by mělo být o několik questů bohatší a stejně tak nebo ještě více kvalitní. Není tak pochyb, že se musíme začít těšit na podzim roku, kdy nás toto mnoha revolučními prvky oplývající RPG oblaží svou přítomností. Nečekejte rozsáhlost Morrowindu, spíše komornější, avšak o to silnější dobrodružství ve stylu Knights of the Old Republic vybavené vynikajícím příběhem a nutností morálního rozhodnutí. Zamlouvá se nám i mimořádný vývoj a upravitelnost hrdiny. Tohle bude zkrátka bomba a nejlepší na tom je, že už to xboxovou verzí máme prakticky potvrzené!

Index očekávání: 95%

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...



Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...

Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

Nintendo na E3 opět ukázalo, že je úplně jinde než veškerá konkurence

E3 2018

Pomalu se blížím ke konci svých zápisků z letošní E3, a i když si dávám pečlivý pozor, abych „nenadržoval“ některé...

The Surge 2 láká na ještě detailnější odsekávání končetin

The Surge 2

Líbilo se vám skvělé akční RPG The Surge z loňského roku? Příští rok dostanete pořádný nášup toho samého.

V Hitmanovi 2 můžete mlátit lidi chlazeným tuňákem po hlavě. První dojmy

Hitman 2

Po ukončení spolupráce mezi IO Interactive a vydavatelstvím Square Enix to se slavným plešatým zabijákem vypadalo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz