Fahrenheit - revoluční vyprávění

  12:00
Hra The Nomad Soul byla svého času natolik experimentální, že se dodnes nenašel plagiátor a jedině mateřská firma Quantic Dream na ní může důstojně navázat... Třeba zajímavě pojatým Fahrenheitem o brutálních vraždách v New Yorku. Příběh sám o sobě zní zajímavě, překvapivé je jeho vyprávění - něco takového tu dlouho nebylo.

Fahrenheit Když David Cage před pěti lety založil španělsko-francouzské studio Quantic Dream, netušil, že jeho jediná hra, adventura Omikron: The Nomad Soul, splní pověstné pořekadlo o nalezení Eldoráda - 400 000 prodaných kopií položilo základ fenoménu. Omikronská chromovitě lesklá města ožila virtuálními chodci, po ulicích jezdila auta, v ilegálních klubech vystupoval David Bowie a hrdina hry se snažil najít příčinu všeho zla - Arciďábla. V rámci civilní atmosféry byla zjevení ďáblových služebníků, démonů, při kterých se hra přepnula z 3D adventurního módu do pseudo-tekkena, tak odcizená, že zahákovala všechny příznivce mystérií, kyberpunku a samozřejmě adventur, výsledně pak Omikron získala ocenění nejen za originalitu, ale také za technologické zpracování. Domácí engine ICE 3D umožňoval synchronizaci reálných herců s virtuálními avatary a propracovanou stínohru - na stínech šlo rozlišit jednotlivé prsty! Od doby Omikronu prochází ICE 3D zásadními změnami, které by měly zasadit hru Fahrenheit (nejde o adaptaci Bradburyho) do technologicky vyspělé formy pro několik let psaní filmového příběhu.

"Fahrenheit byl napsán, vymyšlen a zrežírován pro kapitolovou zábavu - jde o zcela nový žánr."
- David Cage

Fahrenheit Ne, Fahrenheit není typickým konzumním produktem "koupím-zahraji-dám do poličky". Fahrenheit přináší nový a do jisté míry revoluční přístup k příběhu, který je rozdělen na několik kapitol a bude doplňován každý měsíc. Návrháři doufají, že se jim podaří v hráčích vzbudit stejnou chuť pro kapitoly hry, jakou mají při zapínání televize pro shlédnutí dalšího dílu Akt-X nebo Star Treku. K zaujmutí pozornosti sekundovým lepidlem sitcomů používají scénáristé osvědčené postupy příběhových "přepadáváků" a "vyvrcholení": závěr každé kapitoly bude mít otevřený konec a skončí v tom nejnapínavějším okamžiku. Podobně se zachovala Sierra při finišování posledního Gabriela Knighta, kdy Gabrielovi z ničeho nic zmizí dlouholetá spolupracovnice a milenka v jednom a tím je zaděláno na další pokračování, anebo v hororu Jeepers Creepers, kdy na úplném konci upozorňuje průjezd vražedné dodávky, že ničemu není konec. Fahrenheit tedy bude fungovat obdobným způsobem a jak bylo zmíněno před 839 znaky (i s mezerami), nejde zase o tak přelomový přístup. Podobně se snažil Siege of Avalon navazovat na středověký svět a Majestic od Electronic Arts pokusně vymazal hranici mezi reálným světem a hrou, když nechal hráče řešit herní problémy v realitě. U obou produktů šlo o zběsilé a nefunkční pokusy, jak překlenout demografické rozdělení hráčů online a offline her - každý návrhář si přece chce zobnout z koláče nekonečně dlouho generovaného příběhu, protože to znamená stálý příjem a ten je v herním byznysu do značné míry nejistý - podívejte se na Romera, co teď dělá za hry...

"Sériové vraždy jsou fascinující a dostatečně známé, aby posloužily jako základ pro divácky úspěšný scénář."

Fahrenheit Předehra k celému vyprávění je na rozdíl od Omikronu zasazena do reálného světa, tedy do New Yorku blízké současnosti - píše se rok 2005. Prostí lidé na ulicích z ničeho nic rituálně vraždí jiné prosté lidi; je to jako infekce přechodného šílenství. Lucas Kane jde takhle v baru na záchod, když to na něj přijde a ten druhý u mušle jeho záchvat šeredně odskáče. S policií na krku a ublíženým svědomím Kane - tedy hráč - hledá odpovědi. Opět se setkáme s fantastickou "okultní" výměnou avatara, kdy hráč v první řadě hraje sám za sebe, za "vědomí" a teprve pak za grafickou reprezentaci svého ega. Jako vědomí může mezi reprezentacemi přestupovat a třeba opanovat náhodného kolemjdoucího. Graficky depresivní exteriéry přinášejí oblíbený-ale-už-trochu-okoukaný svět temného Blade Runnera, industriálního Finchera, Lynchovy neuchopitelně nebezpečné reality a neogotického hororu. Úvodní kapitola by měla být nabídnuta za nulový nebo snížený poplatek a hned po jejích zakončení přichází na řadu placené kapitolování. Podívejme se, jaké možnosti Quantic Dream může (ale nemusí) využít. Především celou dobu pracuje se stejnými postavami a lokacemi (produkce) a scénářem, ale může nabídnout variabilní řešení problémů, které se promítne do naprosto odlišného zakončení kapitoly u několika hráčů (viz tři cesty v Indiana Jones and the Fate of Atlantis). Podle toho pak návrháři mohou vydat dvě kapitoly se stejným pořadovým číslem, ale s odlišným příběhem! Poté se opět mohou nitky svázat zpět v další kapitole a pokračovat dál. Každý hráč hraje sám za sebe, navzájem se potkají maximálně v internetových diskusních fórech, kde bude unikátní herní zkušenost pseudo-online hry jasně viditelná. Všichni žijí v jednom světě. Každý hraje sám za sebe.

"Chtěli jsme vytvořit co nejjednodušší ovládání: žádné ikonky, menu nebo podmenu, žádné ukazatele zdraví. Hráči se musí soustředit na vyprávění."

K pocitu filmovosti napomůže právě ICE 3D přizpůsobený motion-capture technologii. Návrháři slibují kaskadérské výkony a věrohodnou dynamiku lidských pohybů. Interface nemá složitostí překročit používání dálkového ovladače pro televizi. Fahrenheit rozhodně slibuje neobvyklý herní zážitek, nejen pro PC hráče, ale také pro majitele Playstation a X Box. Cena jedné kapitoly zatím nebyla oznámena (ostatně, dlouho se mlčí i na oficiální stránce), ale je jisté, že kromě internetu budou kapitoly dostupné na CD v obchodech. Snad i v těch našich...


Autor:
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Odpověď Applu na Dooma se jmenovala Marathon. Nyní míří zadarmo na Steam

Zatímco hráči na PC měli počátkem devadesátých let svého Dooma, majitele Macintoshů od Applu si...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...