Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Falcon 4.0

  3:25aktualizováno  9. července 2001 3:14
Falcon 4.0
Falcon 4.0

Firma Microprose konečně vydala dlouho očekávaný, snad nejrealističtější letecký simulátor Falcon 4.0. Microprose měli spoustu problémů s vydáním hry, hlavně s konkurenčními produkty a i hrou samotnou. Několikrát se odkládal termín vydání, ale to už je všechno pryč.

Splnil Falcon 4.0 to co bylo slíbeno? Nejrealističtější letový bojový simulátor s neskutečnou přesností v detailech letových modelů i krajiny?

Falcon 4.0 určitě zaujme všechny hardcore milovníky letadel a navazuje na skvělý Falcon 3.0, ke kterému přidal zejména nový kabát (grafický engine) a komunikaci s okolím pomocí rádia (k tomu se ještě dostaneme). Ovládání je pro nezkušené možná trochu složitější, ale díky 400 stránkovému manuálu, kde jsou všechny věci dopodrobna vysvětleny, ho po čase zvládne snad každý (pokud zvládne donést domů tři a půl kila vážící krabici s Falconem, mapou, manuálem a dalšíma blbostma - VRECO). Manuál opravdu stojí zato. V podstatě se snaží seznámit s F16 pomocí tréninkových misí, které zahrnují jak obsluhu letounu, tak i obsluhu palubního a střeleckého systému. Na manuálu i na tvorbě celé hry se podílel skutečný pilot F16, kapitán Bonanni. V manuálu jsou také popsány veškeré taktiky v DOGFIGHTu, zbraně, kterými se F16 vyzbrojuje a v neposlední řadě i bojové formace.

Falcon 4.0

Kromě klasických režimů simulátoru (logbook, nastavení ovládání, grafiky, zvuku a letového modelu) si můžete vybrat několik režimů simulace. Už z Falconu 3.0 známý INSTANT ACTION, který Vás posadí přímo do kokpitu bez nutnosti startu a s nekonečným střelivem, se můžete vrhnout na nepřátele. Další volbou je DOGFIGHT, který je zaměřen na hru více hráčů (bohužel nebylo možno vyzkoušet).

Jak jsem se už zmínil, je zde i volba asi 30 tréninkových misí, kde se naučíte používat zbraně, přistávat a vzlétat, tankovat ve vzduchu a jiné věci. Rozhodně doporučuji všem před zahájením samotné kampaně.

Kampaň, asi nejsilnější přednost tohoto skvělého simulátoru, je zpracována dokonale. Vybrat si můžete ze tří bojišť. V každém máte možnost vybrat si misi, ve které poletíte, vyzbrojit si svůj letoun nebo změnit waypointy. Každá mise se skládá z jednotlivých letů. Každý let má své úkoly a nesplnění může nepříznivě ovlivnit celou misi. Například je mise na zničení protiletecké obrany nepřítele. Jeden let bombarduje nepřátelskou obranu a druhý let je chrání proti nepřátelským letounům. A teď to hlavní. Celá kampaň je v reálném čase a vidíte její průběh. Hned po tom, co se dostanete do vzduchu, slyšíte, jak 50mil od Vás nahání dva MiGy poslední F16, která měla zničit most. Při letu jsou na zemi vidět výbuchy a dokonce i stopy po vystřelených projektilech. Máte tak přesně přehled o tom, kde je bojová fronta. Věřte nebo ne, není nad to vletět do takové vřavy a zasadit nepříteli ránu ze vzduchu.

Falcon 4.0

Další vylepšená věc oproti Falconu 3.0 je komunikace rádiem. Nechybí nezbytně nutná komunikace mezi wingmany, letovou kontrolou či tankerem. Tady bych však vytkl hned několik věcí. Někdy se stane, že hned po startu letí velitel letu stále jedním směrem, úplně pryč ze stanovené trasy. Wingmani jsou natolik tupí, že sami nedokáží útočit na nepřítele i po tom, co jim to rozkážete (prostě jenom mlčí a drží se Vám za ocasem). Jediná možnost jak je k tomu přinutit je zaměřit cíl na svém palebním počítači a pak jim říct že mají útočit na můj cíl.

Dále jsou hrozné chyby v komunikaci s letovou kontrolou na letišti. Někdy při startu vydají povolení ke startu načež hned potom co se dostanu na runway mně hlásí, že zdržuji provoz a mám runway opustit!!!

Při přistávání jsou situace obdobné. Požádáte o přistání a letecká kontrola vás zahrne do přistávací fronty, přitom vám udává vektory a rychlost kam letět aby nedošlo ke srážce s ostatními letadly. Ale hoši to tam nějak nezvládají nebo co, protože se kolikrát stane, že přistávám na runway, kde startují letadla a přitom mně nikdo z přistávacího manévru neodvolal. Taky se někdy stane, že na Vás úplně zapomenou. Prostě mlčí a někdy nepomůže ani se připomenout. A jako zlatý hřeb je samotný konec přistání. Z nepochopitelného důvodu se občas po bezpečném přistání a ukončení mise stanete MIA (Missed In Action, čili zajati) na vlstním letišti!!! Falcon 4.0 Ještě bych upozornil na to, že veškeré příkazy z rádia jsou jen slyšet, nikde není napsáno, co Vám kdo povídá. Pro ty, co neovládají aktivní angličtinu, to bude asi těžké. Třeba při přistávání si musíte přechroustat vektory, výšku a rychlost kam máte letět.

Rozhodně nedoporučuji lítat kolem letiště jen tak. Už se mi jednou stalo, že mi na záda dýchala C-130.

Letový model F-16 je snad bez chyby. Avionika funguje tak, jak má. Žádný nožový let bez klesání nebo podobné věci. Není co vytknout. Zvláště efektní a dramatické je tankování paliva ve vzduchu, kde je zapotřebí perfektní koordinace rychlosti a směru letu. Radar a palební počítač jsou perfektně provedené a osvojení všech funkcí radaru bude nějaký čas trvat. Pro hru samotnou doporučuju alespoň jednoduchý joystick, protože na klávesnici je ovládání směru letu příšerné.

Další skvělá věc jsou pohledy. Jako hlavní je asi 2D kokpit, ve kterém máte přehled o všech navigačních přístrojích. Z tohoto pohledu je možné se dívat všemi směry po skocích 45 stupňů. Další výhled je 3D kokpit. U toho je možné se natáčet libovolným směrem plynule. Ukazuje se v něm však jen HUD a dvě okna radaru. Ostatní věci nelze sledovat. Pro DOGFIGHT je specielní pohled - PADLOCK, při kterém pořád sledujete zaměřené letadlo a snažíte se ho dostat na HUD. Samozřejmě nechybí ani externí pohledy.

Falcon 4.0

AI nepřítele se dá naštěstí korigovat, takže pokud je pilot v MiGu zelenáč, tak ho smažete z oblohy raz dva, ale na nastavení akce už provádí specielní manévry a je dost nepříjemný.

Zvuková kulisa je maximální. Klikáním v menu Vás doprovází perfektní hudba a při letu v kampaňi je možno přepnout na Broadcast a poslouchat v rádiu průběh akcí v ostatních lokacích.

Po grafické stránce je Falcon 4.0 celkem slušný. Engine podporuje jak softwarové tak hardwarové (Direct 3D, Glide) renderování. Objekty (letadla a vozidla) jsou zpracovány docela detailně, i když mi není jasné, proč na nich nebyly filtrované textury (dokonce ani korekce perspektivy, takže při natáčení letadla se textury "kroutily").

Falcon 4.0
Výrobce: Microprose
Distributor: Hasbro
Minimální konfigurace: P 200 MMX, 32 MB RAM, 2 MB SVGA
Doporučená konfigurace: PII 400, 128 MB RAM, 3DFx
3D karty: ano
Verdikt: Hodně dobrý letecký simulátor s obsáhlým manuálem, leteckýma mapama a vším, co k tomu patří.
Hodnocení 8/10

Krajina je až na nějaké ty kopce docela plochá, a v některých místech je vidět opakující se texturu. Pokud letíte vysoko nebo bojujete s letadly tak vám to ani nepřijde, ale při nízkých průletech, kdy je třeba se skrýt radaru, to docela zamrzí. Mraky nejsou nic moc, ale to je asi z důvodů rychlosti celé hry.

Pro správný požitek z Falcona 4.0 budete potřebovat alespoň Pentium II se 64 MB paměti. Avšak i na PII 450 Mhz se 128 MB paměti a Rivou TNT je hra v některých okamžicích nehratelná a to hlavně v kampani.

Tyto chyby kazí jinak fantasticky zpracovanou hru jakou Falcon 4.0 bezesporu je. Microprose se nenechal dlouho prosit a hned po necelém měsíci vydal update na verzi 1.03, která sice řeší některé problémy, ale ty nejhorší stále přetrvávají.

Autor:


Témata: Letadlo, Radar, simulátor


Nejčtenější

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.