Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fallout 2 - větší, lepší a hlavně v češtině

  12:00aktualizováno  9. července 2001 3:25
Velké dobrodružství v postapokalyptickém světě, které vám mimo jiné ukáže, jak by také jednou mohl vypadat život na Zemi. Chcete-li se pokusit o záchranu vaší rodné vesnice před zkázonosným suchem, vydat se do pustiny a na své cestě čelit všemožným nebezpečím, pusťte se do toho.
85

Fallout 2

Platforma: PC
Výrobce: Black Isle Studios

Herní karta
Fallout 2

Příběh druhého dílu těsně navazuje na díl předchozí. Jak už se to tak spasitelům stává, nebývají zcela pochopeni a doceněni - to byl i osud zachránce z prvního dílu, který do Vaultu 13 přinesl životadárný vodní čip. Vyobcován ze svého kmene odchází daleko, aby na izolovaném místě, které je s okolním světem spojeno pouze úzkou a dlouhou lávkou, založil vesničku Arroyo, kde se také dožívá konce svých dní. Od té doby uplynulo již více než osmdesát let a Země opět trpí katastrofálním suchem. Jakožto nejschopnějšího soukmenovce vás proto starší vesnice pověřuje, abyste našli soupravu jménem G.E.C.K. (Garden of Eden Creation Kit), jejíž pomocí lze z pouště udělat ráj - tedy, lépe řečeno, normálně obyvatelné místo. A tady začíná vaše dobrodružství, které vás tentokrát protáhne po celé Severní Kalifornii.

Fallout 2, RPG drsné i humorné, začíná výborně provedeným intrem, z něhož na vás dýchne atmosféra jaderné války a jejích následků. Po jeho shlédnutí si vygenerujete hlavního hrdinu; buď můžete použít (a případně upravit) Fallout 2některou ze tří připravených postav - silák, zloděj a charismatická obchodnice - anebo si postavu vytvoříte zcela sami "na zelené louce". Při formování svého borce ovlivňujete 7 hlavních atributů (např. síla, charisma, inteligence), 16 charakterových rysů (rváč, kamikadze atd.) a 18 speciálních dovedností (např. zacházení se střelnými zbraněmi, léčení zranění, opravování). Bájný G.E.C.K. se pochopitelně nepovaluje hned za humny (i když pohled na vaši počáteční výstroj by něco takového i naznačoval - začínáte ozbrojeni jen naostřenou tyčí a s jedním léčivým pytlíčkem v inventáři), a tak si hned na začátku dobře rozmyslete, zda si své dlouhé putování ulehčíte třeba studiem zdravotnických praktik nebo se raději dáte na zlodějské řemeslo.

Na první i skoro každý další pohled je Fallout 2 téměř absolutní kopií prvního dílu. O grafice se prostě nedá říct nic nového, co by nebylo řečeno už ve všech recenzích na Fallout. Engine je tentýž s malými vylepšeními, pohled je tentýž (izometrický ) bez jakýchkoliv vylepšení, což je ostatně v pořádku. To, o čem se bude mluvit v Fallout 2celé téhle recenzi, se v podstatě dá shrnout hned na začátku do jedné věty: ve srovnání s prvním dílem má Fallout 2 víc questů, víc předmětů k sebrání, pestřejší výběr zbraní a brnění, širší okruh komunikativních NPC a hrstku malých vylepšení k tomu. Komu tohle stačí, může klidně přeskočit k závěrečné hodnotící tabulce (ale nedělejte to, připravili byste se tak třeba o odstaveček o překladu :-).

Při vandrování od města k městu brzy zjistíte, že vývoj postapokalyptického světa nabral směr, který by se dal nazvat mládeži nepřístupným. Kde nepostávají drogoví dealeři a feťáci, tam pravděpodobně narazíte na prostitutky nabízející svoje (značně předražené) služby nebo budete aspoň oblaženi pohledem na zbědované postavy životních zkrachovalců, kteří mají vždycky po ruce nějakou tu pesimistickou hlášku. Během přesunů na delší vzdálenosti se často budete muset bránit přepadům zlodějských gangů a občas se vám naskytne příležitost ochránit před nějakými podobnými živly počestného farmáře. Ve městech nelze všechny obchodníky považovat za poctivé podnikatele - mají zde své provozovny i tací, o jejichž živnosti se mezi obyvateli vyprávějí moc zajímavé zvěsti. Postav, s nimiž je možné, ba přímo žádoucí zapříst rozhovor, se ve hře vyskytuje moc a moc; stejná slova lze použít i pro množství textu, jež budete muset přelouskat.

Fallout 2

Ačkoli je tomu už rok a půl, co se posuzovaná hra objevila na trhu, její český překlad, který k ní jistě dodatečně přiláká mnoho milovníků RPG, vyšel teprve před měsícem. Než se na kvalitu počeštění podívám kritickým okem, ráda bych zřetelně vyjádřila, že oceňuji práci všech, kteří se na tomto monstrózním projektu podíleli. Bez ohledu na následující výtky považuji jejich počin za veskrze přínosný a - jak jsem psala už v editorialu - ledaskomu udělá radost, i kdyby byl kvality podprůměrné. Naštěstí není. Ačkoliv bývám k českým překladům velmi, velmi kritická, kvalita Falloutu 2 CZ mě příjemně překvapila. Zdaleka v něm všechno není tak, jak by mělo být - pravopisné chyby, přebývající či chybějící čárky v souvětích, zmatené používání mužského a ženského rodu, občas nevhodně volené výrazy - to všechno tu je, ale v míře, která se v kontextu množství překládaného textu jeví být docela snesitelnou. Na české překlady jsem si vypěstovala averzi kdysi dávno, kdy se mi občas stávalo, že jsem z přeložené věty nepochopila, co má sdělovat, zato jsem si okamžitě dokázala představit, jak zněla originální předloha. Podobným situacím se týmu překladatelů víceméně povedlo vyvarovat, i když přiznávám, že na konci ještě nejsem. Zbytečnou vadou na kráse, která je navíc pro některé z nás dost často na očích :-), jsou chybějící písmena s diakritikou v "úmrtní" Fallout 2 obrazovce, čímž pietní text tak nějak ztrácí na tragičnosti. Ocenit je naopak třeba dodání českých nápisů i do "obrázkových textů", například vývěsních štítů na obchodech a hospodách.

Počet questů oproti prvnímu dílu rapidně stoupl. Většinou si můžete vybrat, zda tu kterou questovou nabídku přijmete. Nehleďte přitom jen na peníze a zvažte i morální pozadí celé akce - vaše rozhodnutí budou mít vliv na to, jakou pověst si ve městech vytvoříte. Pokud se například rozhodnete vyhodit do vzduchu ghoulskou elektrárnu, nemůžete se potom divit, že každý ghoul na potkání vám skočí po krku. Na druhou stranu učiníte-li něco obzvlášť bohulibého, nemine vás záviděníhodná pozice místního idolu. Za každý splněný quest či subquest (a samozřejmě i za spoustu jiných projevů vaší dokonalosti) dostanete přidělené zkušenostní body, které, když dosáhnou určité hladiny, posunou vaši postavu o úroveň výše. S každým zvýšením úrovně vám navíc vyvstane příjemná povinnost rozdělit malý počet bodů mezi vybrané dovednosti, čímž vaši postavu dále zdokonalíte.

Fallout 2

Novinkou je možnost do velké míry určovat bojové chování vašich společníků v partě. Je vám dovoleno vybrat jim zbraň, doporučit jim brnění (případně můžete zatrhnout možnost "Použít to nejlepší, co mají"), zakázat jim útěk z boje či stanovit vzdálenost, na kterou mají útočit. Velmi užitečné je i nastavení, kterým postavě řeknete, na koho má prioritně útočit - zda na nejslabší nebo naopak nejsilnější článek nepřátelské skupiny či radši vždy na toho, kdo útočí na vás. Taktéž je pomocí těchto voleb možné snadno se zbavit otravného skuhrání zraněných společníků, kteří po vás ihned po boji vyžadují léčivé prostředky - chcete-li je mít z krku, zvolte v kolonce Doping možnost "Šlehni si, co chceš a kdy chceš". Po první hodině hraní jsem ocenila i to, že jsem svůj přeplněný inventář mohla rozdělit mezi ostatní spolubojovníky a nemusela jsem si tak odříkat potěšení z vylupování úplně všech skříněk a polic, na něž jsem narazila. Hrstku příjemných vylepšení zakončuje nová možnost odstrčit překážející postavu ze dveří nebo jiného úzkého prostoru, z něhož se zrovna nemůžete dostat.

Fallout 2

Mezi věcmi, které mi otravovaly jinak pěknou symbiózu s Falloutem 2, nemůžu nevzpomenout některé předlouhé boje, kdy například při obraně stáda brahmínů před smečkou divokých psů se hra změnila v nerovnou partii, v níž tah vašeho hrdiny provedete během pěti sekund a pak minutu čekáte, než se pohnou vaši spolubojovníci, pak psi a pak ještě všichni brahmíni na obrazovce. Pokud jste již jednou přijali quest ohledně hlídání dvouhlavého skotu, není snad nutné všechny stádní kusy označovat jako možné cíle a dávat jim tak prostor ke zpomalovacím rejdům po pastvinách.

Tahově koncipované souboje mají někdy zvláštní průběh i tehdy, neúčastní-li se jich zrovna padesát akceschopných jednotek. Hlášky jako "Kriticky jsi minul a náhodně jsi zasáhl" nebo "Jejda! Brahmín byla zasažena namísto cíle: Brahmín" (přičemž široko daleko se nacházel jen jediný brahmín) mi připadaly zábavné a to, že vaši nepřátelé mohou zranit sami sebe nebo nechtíc upustit svoji zbraň (totéž platí pro vás), přispívá k pestřejšímu průběhu bojů a do jisté míry zabraňuje stereotypu.

Fallout 2 lze (stejně jako jeho předchůdce) doporučit všem příznivcům RPG i těm, kteří se s tímto herním žánrem teprve hodlají seznámit. Český překlad atmosféru většinou nenarušuje a přibližuje tak tuto povedenou hru všem, kteří nevládnou anglickým jazykem natolik, aby si ji mohli zahrát v původním znění. Kdo hledá zábavu na mnoho dní a nevadí mu, že jeho cíl před ním leží dost daleko, nechť směle rozehraje tuto partii plnou špíny, zkázy a deprese, ale také špetky humoru, radosti a spravedlnosti.

Fallout 2
Výrobce: Black Isle Studios
Distributor: Interplay
Minimální konfigurace: Pentium 90, 16 MB RAM, 4xCD-ROM
Doporučená konfigurace: Pentium 166, 32 MB RAM, 8xCD-ROM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Rozlehlejší než první díl, s větším množstvím questů, předmětů a NPC, prostě zase o kousek lepší.
Hodnocení 85%
Autor:


Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

95 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 2265 čtenářů

Témata: Fallout, Humor, Podnikatel


Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Další z rubriky

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?
Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?

Sehnat práci s dítětem se dá, jen se na to musí správně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.